RallyBaron  Samppasport

B200E + Turbo EI PELAA!!!

  • 76 Vastauksia
  • 30619 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 291
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E + Turbo EI PELAA!!!
« Vastaus #45 : 20.06.2014, 10:52:49 »
Mietis nyt tovi uudestaan.
Mulla on oma ruiskun paineensäädin jonka jatkona Boschin muokattu säädin. Paineet 3bar+imusarjan paine. Siellä on kuitenkin vaan vastassa jousipaine jota säädetään ja se avautuu 3bar:n kohdalla päästäen ylimääräiset paluulinjaan, vaikka niitä laittaisi neljä peräkkäin ja kaikissa 3bar tai yli niin ulos tulee se 3bar. Näin itse sen ajattelen... Mulla ainakin toimii  :P
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E + Turbo EI PELAA!!!
« Vastaus #46 : 20.06.2014, 11:02:17 »
mutta tässä tapauksessa oma 5 bar ja jälkiasenteinen 3 bar perässä, joka lähinnä vaikuttaa ohjauspaineeseen.  Tulee ongelmia, jos asennetaan oikeaoppisesti paineohjattu ohjauspainesäädin.  Ohjauspaine ei siis pääse alle 3bar.

k-jetissä tuo 5bar säädin saattaa toimia vastapaineohjauksella, rippuen miten iso reikä tuossa ohjauspaineen paluussa on. Toimii ilman vastapainetta oikein, mutta eriasia paineen ollessa 3 bar tuossa paluulinjassa.


Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E + Turbo EI PELAA!!!
« Vastaus #47 : 20.06.2014, 20:50:44 »
k-jet rikastuu ohjauspainetta laskemalla.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: B200E + Turbo EI PELAA!!!
« Vastaus #48 : 20.06.2014, 22:55:50 »
k-jet rikastuu ohjauspainetta laskemalla.

Kyllä näin on
Jos yhtään on lukenut aihetta niin huomaa että
-Ohjauspainetta ei ole laskettu missään vaiheessa. Päinvastoin?
-Ahtorikastuksia ei ole asiallisesti tavoiteltu missään vaiheessa

Mut asiallinen kommentti kumminkin...
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa pl

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 192
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E + Turbo EI PELAA!!!
« Vastaus #49 : 26.06.2014, 11:40:23 »
Näin lähtisin järkeilemään itsekin. Samalla periaatteellahan toimii esimerkiksi hukkaportin kellon ohjaus missä molemmin puolin kalvoa ohjataan painetta. Jos kello aukeaa ilman ohjausta 1bar ja kalvon toiselle puolelle ohjataan säätimen kautta vaikka 0,5bar niin eikös kello aukea 1,5bar paineella? Paine-eroonhan tämä perustuu.

Eli nyt kun k-jetin oma säädin pyrkii siihen 5bar paineeseen ja paluulinjaa ahdistetaan toisella säätimellä joka pitää k-jetin oman säätimen paluupuolella 3bar paineen niin eikös kokonaisuudessaan saada bensanpaineeksi 8bar? Säädinhän ei tiedä yhtään mitään mikä se todellinen paine on, vaan pelkästään paine-eron. Todellisuudessahan pumppu ei taida riittää tuollaisiin lukemiin, mutta epäilemättä tuo kötöstys bensanpainetta nostaa kun veto kerran parani?

hukkaportin kellossa nimenomaan muuttuu noin kun painetta ajetaan vastakkaisiin suuntiin. bensanpaineensäätimet ei säädä linjapaineiden kesken sitä vaan painelinja vs ilma ja lisänä ahtojen mukaan säätyvissä jousivoiman rinnalla ahtopaine. eli k-jet paineensäädin rajaa linjapaineen 5bar ja jälkiasennus-säädin k-jetin ja jälkisäätimen välisen linjapaineen 3bar. jos paineensäädin säätäis linjapaneiden eroa niin ahtaalla paluulinjalla paine ei pysyisi tasaisena tyhjäkäynniltä kierroksille koska paluuvirtaus muuttuu kulutuksen mukaan..

onko paineensäätimen paine katsottu auton käydessä vai sammuksissa? ahtojen mukaan nostavat paineensäätimet myöskin laskee painetta alipaineella eli jos on katsottu 3bar sammuksissa niin todellisuudessa tyhjäkäynnillä on 2.2bar ja ahdoilla sitten 3bar +ahdot.. josko se aiheuttaa positiivisia toiminnallisia häiriöitä k-jetille joka mahdollistaa auton "pelaamisen" myös ahdoilla..

itse olen ajellut ensimmäisellä kaasariturboräpellyksellä myös 0.8 ahdoilla ja bensalla niin laihalla että kapeakaista lambda vilkutteli kierroksilla vain paria punaista.. siitä huolimatta vakiopuristuksilla (10,5 tai 11) varustettu b200k ei suostunut sulamaan ja konetta ei missään vaiheessa säästelty :2funny:

Poissa Levis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • Niin se kyllä on
Vs: B200E + Turbo EI PELAA!!!
« Vastaus #50 : 26.06.2014, 12:46:32 »
paine on 3bar säätimenkellossa auton pyöriessä tyhjää.
Tällätavoin ollaan todettu auton pelaavan kaikista parhaiten.
seosmittaria odotellesssa olen nyt parikertaa katsellut tulppia ja tuntuvat aika mustat olevan,
eli eikai se silloin hirmu laihalla pitäis käydä?
Teki niin tai näin, aina käy näin.

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E + Turbo EI PELAA!!!
« Vastaus #51 : 27.06.2014, 01:04:23 »
Ilman mittariakin uskallan sanoa että seos on niin rikkaalla että asteikot ei riitä.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B200E + Turbo EI PELAA!!!
« Vastaus #52 : 30.06.2014, 18:14:43 »
Mulla on oma ruiskun paineensäädin jonka jatkona Boschin muokattu säädin. Paineet 3bar+imusarjan paine. Siellä on kuitenkin vaan vastassa jousipaine jota säädetään ja se avautuu 3bar:n kohdalla päästäen ylimääräiset paluulinjaan, vaikka niitä laittaisi neljä peräkkäin ja kaikissa 3bar tai yli niin ulos tulee se 3bar. Näin itse sen ajattelen... Mulla ainakin toimii  :P
Pahoitteluni OffTopicista, mutta kai se on todettava uudestaan: Ei se mene noin. Paineensäädin kuitenkin tekee ylitseen paine-eron, ei absoluuttista painetta. Eli tollain saat sen 12bar jos pumppu niipaljo antais.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E + Turbo EI PELAA!!!
« Vastaus #53 : 30.06.2014, 21:29:13 »
Pahoitteluni OffTopicista, mutta kai se on todettava uudestaan: Ei se mene noin. Paineensäädin kuitenkin tekee ylitseen paine-eron, ei absoluuttista painetta. Eli tollain saat sen 12bar jos pumppu niipaljo antais.

Pahoitteluni OffTopicista, mutta se on todettava uudestaan notta se menee noin. Normaali PA-paineen säädin on ns rajapaineventtiili mikä pyrkii pitämään toisella puolella linjaa vaikka nyt 3 bar. Jos 3bar säätimiä laitetaan peräkkäin vaikka 3 kappaletta on se paine edelleen 3bar, koska jokainen säädin aukeaa juurikin tuon 3bar ylittyessä.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: B200E + Turbo EI PELAA!!!
« Vastaus #54 : 30.06.2014, 21:49:03 »
Pahoitteluni OffTopicista, mutta se on todettava uudestaan notta se menee noin. Normaali PA-paineen säädin on ns rajapaineventtiili mikä pyrkii pitämään toisella puolella linjaa vaikka nyt 3 bar. Jos 3bar säätimiä laitetaan peräkkäin vaikka 3 kappaletta on se paine edelleen 3bar, koska jokainen säädin aukeaa juurikin tuon 3bar ylittyessä.

Eli tolla Leviksen tekemällä kytkennällä ei siis ole mitään käytännön vaikutusta?

Mulla ei leikkaa, en osaa sanoa juuta enkä jaata
Täytyy vissiin mennä verstaalle paineistamaan polttoainetta
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 291
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E + Turbo EI PELAA!!!
« Vastaus #55 : 30.06.2014, 21:59:23 »
Hommasin oman säätimen Artec Powerilta tuosta naapurista jossa säädettiin paineilmalla kolmeen baariin, en tiedä mikä verkostopaine oli mutta bensalla on ollut sama paine. Ja ei ole nimenomaan kertova säädin vaan ihan perus joka pitää säädetyn paineen+imusarjan paine.
Lisää offtopiccia: kestääkö sähköinen painemittari/anturi bensaa, jos saisi mittarin sisälle, ei uskalla mekaanista laittaa sisätilaan  ;D
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa Levis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • Niin se kyllä on
Vs: B200E + Turbo EI PELAA!!!
« Vastaus #56 : 01.07.2014, 11:46:01 »
Eli tolla Leviksen tekemällä kytkennällä ei siis ole mitään käytännön vaikutusta?

pakkohan sillä nyt on joku saatanan käytännön merkitys olla koska ilman tätä toista paineensäädintä auto ei pelaa ahdoilla mitenkään!!!
« Viimeksi muokattu: 01.07.2014, 17:08:40 kirjoittanut Taavi.H »
Teki niin tai näin, aina käy näin.

Poissa -Hans

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 193
  • ReRT
Vs: B200E + Turbo EI PELAA!!!
« Vastaus #57 : 01.07.2014, 13:01:09 »
Eli tolla Leviksen tekemällä kytkennällä ei siis ole mitään käytännön vaikutusta?


pakkohan sillä nyt on joku saatanan käytännön merkitys olla koska ilman tätä toista paineensäädintä auto ei pelaa ahdoilla mitenkään!!!
Paineensäädin ei luo paine-eroa vaan siellä on jousi, joka pitää tietyn paineen ennen säädintä, jonka lisäksi siellä vaikuttaa joko alipaine laskevasti tai yli paine nostavasti. Ohjauspaineensäätimestä en ole varma mutta olettaisin senkin olevan jousivoimainen. Nyt siis ohjauspaineensäädin nostaa paineen 5 bar, mutta kun on tuo toinen säädin joka pitää ohjauspaineen paluussa +3bar todellinen ohjauspaine on alle 2bar ahdoilla, alipaine alueella sitten vähän yli...
Eli toinen säädin laskee ohjauspainetta todella paljon alemmas ja näin ollen auto käy todella rikkaalla alipainealueella.
« Viimeksi muokattu: 01.07.2014, 17:09:21 kirjoittanut Taavi.H »
142 -73
S60R -04

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E + Turbo EI PELAA!!!
« Vastaus #58 : 01.07.2014, 17:05:46 »
Ainahan paineensäädin vaikuttaa siihen paineeseen asti, mihin se on säädetty! Oman järjen käyttö on sallittu! Mutta jos laitat 2bar säätimen minkä perään laitat 8bar säätimen on se paine 8bar eikä 2bar.
Ja myöskin se nostaa painetta ahdoilla, jos kertova säädin niin sen kertolasku toimituksen mukaan!

Poikkeuksena tietysti jos paineensäätimen virtaus auki ollessaankin on niin pieni, että se nostaa painetta puutteellisen paluu virtauksen takia.

Edit: korjattu näpy virhe
« Viimeksi muokattu: 06.07.2014, 17:20:18 kirjoittanut miikel »

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E + Turbo EI PELAA!!!
« Vastaus #59 : 01.07.2014, 18:11:28 »
Oonko nyt ymmärtänyt oikein et täs on periaatteessa vakio vapari k-jet, minkä paluulinjaa on kuristettu  paineensäätimellä ?

 Noin äkkiseltään ajateltuna se heittää varmaan kaikki järjestelmän  paine-erot ties minne ja rikastaahan se alakierroksilta johonkin ahdoille asti( kunnes bensantarve tekee sen paluun kuristuksen tehottomaksi.

Silloin kun se k-jetin lautanen pohjaa niin se oli siinä, siitä eteenpäin seossäätö vaatii muita kujeita. Jos säästöliekillä mennään niin sit viritellään lisäsuuttimia eri painekelloille tms.

 

Futurez  Kulkukoira