2000 luvun porsaanreikä tuli eu säädöksien takia, jonka valtio tukki muuttamalla pehmeäpenkkiset pakut monikäyttöautoiksi:
Eduskunta on 9.12.2004 hyväksynyt ajoneuvoverolain muutoksen, jonka mukaan useammalla kuin yhdellä istuinrivillä varustetun pakettiauton käyttövoimavero (entinen dieselvero) on saman suuruinen kuin henkilöautolla. Tällaisia pakettiautoja on rekisterissä noin 20 000. Lainmuutos tulee voimaan sen jälkeen kun tasavallan presidentti on vahvistanut sen. Korkeampaa veroa aletaan kantaa lainmuutoksen voimaantulopäivästä lähtien.
Ajoneuvoverotuksessa on muilla kuin bensiiniä polttoaineenaan käyttävillä henkilö- ja tavarakuljetukseen tarkoitetuilla ajoneuvoilla toisistaan eriävä verotus. Verotusta uudistettiin kuluvan vuoden alussa. Ajoneuvoja koskevia teknisiä säädöksiä uudistettiin laaja-alaisesti vuonna 2003. Teknisten säädösten muuttuminen mahdollisti mm. farmari- ja tila-autojen muuttamisen takaistuimilla varustetuiksi alemman käyttövoimaveron alaisiksi pakettiautoiksi.
**************************
Nyt taidettiin puhua volvoista eikä kuorma-autoista

. Kaava on tiedossa ja sillä laskettuna omassa autossa luku on 3,5 luokkaa, josta alkava kokonaisluku ilmoittaa henkilömäärän kuljettajan lisäksi. Ja jotta ei olisi liian yksinkertaista, niin 1994 kaavassa ei huomioitu vielä kuskin painoa, se tuli vasta 1995. Pakettiauton tavarakantavuuden tulee olla suurempi kuin henkilökantavuus eli toteuttaa kaava P - (M + N × 68) > N × 68. 900-sarja toteuttaa tämän 1+3 henkilöllä. Viisi henkilöä ei enää toteuta em. vaatimusta, mutta
Kuningas ARVA 63§ ajaa yli tuosta koska tuolla pykälällä istuimia saa asentaa auton kantavuuden rajoissa. Jaa kantavuuden rajoissa, mitäs tämä meinaa? Miksei sitten saman tien 2+3+2 volvon takakontin orkkis lisäistuimella?! Nehän täyttävät max. 5 cm pehmusteen vaatimukset ja taittuvat pois tieltä pienentämästä tavaralle tarkoitettua tilaa.
Ainoa kohta mikä on jäänyt itselle hieman epäselväksi on tuo 1+3 pehmeillä penkeillä. Eli farkusta olisi saanut aikanaan helposti neljän henkilön pehmeäpenkkisen poistamalla sen yhden henkilön taittuvan erillisen istuin-/selkänojaosan. Mutta koskeeko pehmeäpenkkisyys vain ohjaamo-/matkustustilaa? Eli em. tapauksessa pehmeät penkit olisivat tavaratilassa, (joka siis alkaa etupenkkien selkänojista). Näin itse veikkaisin, koska ei ole tullut missään eteen yhtäkään 1990-luvun pehmeäpenkkistä matalan veron 1+3 farkku(paku)volvoa.
Summa sumarum; aikanaan ja tänä päivänä on voinut/voi muuttaa farmarimallisen Volvo henkilöauton pakuksi ohjaamon 1+1 pehmeillä penkeillä. Ennen vain oli mukava porsaanreikä tavaratilan lisäpenkeillä.