Samppasport  Futurez

Santun Turbo 240

  • 28 Vastauksia
  • 13991 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Santtu244

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
Santun Turbo 240
« : 03.07.2014, 21:14:31 »
Eli projektina on 82 vuosimallin 240 Volvo, johon on edellisen omistajan toimesta vaihdettu turbo kone (b200ft). Auto tuli minulle viime helmikuussa vaihdossa ja ajattelin nyt ruveta kirjoittelemaan projektipäiväkirjaa. Autoa ei ole vielä muutoskatsastettu turbolle ja sitä ennen pitää ainakin hitsata tulipelti umpeen ja tehdä paljon muita koritöitä. Tekniikkakin saa vaihtua isompaan, turvakaaret rakennan ja ruiskitaan uutta maalia pintaan yms..
Tässä nyt muutama kuva autosta siinä kunnossa kun se minulle saapui.






Melkein heti alkoi auton purku, ensin ei ollut kuin tarkoitus paikata muutama reikä pohjasta ja hitsata tulipelti umpeen. Noh nyt homma sitten on alkanut karata pikkuhiljaa lapasesta. Ideoita puskee koko ajan vaan lisää. Vieläkun pääsis toteuttamaan, mutta ei opiskelijan budjetilla autoa päivässä rakenneta. Tai no eipä varmaan kovin monen muunkaan budjetilla.. :D
Mutta takas asiaan eli tässä hiukan listaa mitä autoon olen suunnitellut ja mitä tullaan tekemään.

Kori/Alusta
-Turvakaaret
-Kuppipenkit
-Hydraulinen käsijarru, omalla jarrupiirillä, tästä lisää myöhemmin..
-Kaarien levitys
-Coiloverit
-Kaikki mahdollinen alustan osa säädettävää..
-Watt koppa, itse rakennettuna..
-Jarrut parannellaan..
-Yms. Paljon muuta mitä ei nyt mieleen tule..

Tekniikka
-B230 porattuna ylikokoon.
-Takomännät
-H-Profiili veivit
-Vakio kampura
-405 kansi pienillä vesikanavilla, portattuna, isommilla venoilla. Nokka mietitään myöhemmin..
-Puristussuhde 9,5:1 ?
-E85 tankkiin
-Pakosarja ja imusarja teetetään.
-Holset HX40 Super
-3" putkisto
-Suuttimien koko vielä auki
-Bemarin laatikkoa yms.
-Mega ohjaamaan
-Erillispuola sytytys.
-YMS.

Autohan on tulossa iha kilpiin, ja tarkotus olis saada ens kesäksi nippuun.

Moottori rakennetaan talvella joten sen kokoonpanoon tulee vielä todennäköisesti muutoksia..

Kori hommia olen ruvennut nyt tekemään, ja kohta haen turvakaari materiaalia ja rupean niitä sovittelemaan paikoilleen.
Muutama kuva tämän hetkisestä tilanteesta.















Tässä edellisen omistajan hitsauksesta kuva.. On kyllä aikast ronskisti vedetty  :D


Lohkokin saatu puhdistettua ruosteesta, maalia odotellessa.


Eli tässä tilanteessa mennään tällä hetkellä.
Mielipiteitä saa jakaa, neuvoja toivon saavani.. Tämä on nimittäin ensimmäinen iso projektini.. Huolellisesti pyrin kaiken tekemään ja mikään kiire tässä ei ole.. Suunnitelmat ovat vasta alustavia joten ne kerkeää vielä moneen kertaan muuttumaan..  :)
« Viimeksi muokattu: 09.07.2014, 23:12:20 kirjoittanut Santtu244 »
- Volvo 240 käyttis
- Volvo 244 museoauto

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2403
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Santun Turbo 240
« Vastaus #1 : 03.07.2014, 22:58:42 »
Asialliselta kuulostaa! Joko oot värin miettiny valmiiks, nykynen on meinaan kauhea  ;D

Jatkoa odotellessa  :nälkä:
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Santtu244

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
Vs: Santun Turbo 240
« Vastaus #2 : 06.07.2014, 21:26:00 »
Hiukan päivitystä projektiin, eli kylkilistoja tähän ei tule takaisin ja listojen klipsujen reikiä tuli hitsailtua umpeen. Takakaaria aikani pähkäiltyä tulin siihen tulokseen että ne saa lähteä, on meinaan niin heikossa hapessa ja niitä on ennenkin hitsailtu moneen otteeseen. Ajattelin ottaa varaosa kaksnelikymppisestä etu kaaret ja sovitella ne taakse. Tulis vähän lisää tilaa kumeille samalla. 8)
Lohkokin sai maalin päälleen. Seuraavaksi pohjan kimppuun ja munapusseja pois ottamaan.








Asialliselta kuulostaa! Joko oot värin miettiny valmiiks, nykynen on meinaan kauhea  ;D

Jatkoa odotellessa  :nälkä:

Jeps, ei kyllä sovi omaan silmään tuo väri sitten yhtään.  :D Uutta väriä en vielä tiedä, ehdotuksia saa toki heittää..  ;)
- Volvo 240 käyttis
- Volvo 244 museoauto

Poissa vmattine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 463
  • www.vrcf.fi
Vs: Santun Turbo 240
« Vastaus #3 : 06.07.2014, 22:02:20 »
asiallista :) teet viel pitkäiskun niiin se on 110%laitonta ;) Mutta hyvältä näyttäää  O0 O0
Alle 1.9Bar ahdoilla ei ajeta!!!

Poissa vmattine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 463
  • www.vrcf.fi
Vs: Santun Turbo 240
« Vastaus #4 : 06.07.2014, 22:22:31 »
Miks et katsasta sitä uudella moottorilla ? kyllä sen pitäisi muutoskatsastuksesta läpi mennä kuhan on teholappu ? ja se ei yleinsä oo ongelma ? ainaki itelläni sain leiman kireällä nokalla megalla ja holset hx40superilla  ;)ja penkissä oli oikeasti takapyöriltä 320heppaa ja 450nm  8)
Alle 1.9Bar ahdoilla ei ajeta!!!

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2403
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Santun Turbo 240
« Vastaus #5 : 06.07.2014, 22:24:06 »
asiallista :) teet viel pitkäiskun niiin se on 110%laitonta ;) Mutta hyvältä näyttäää  O0 O0

Racing-osien puolella joku kaupannu 101mm iskulla olevaa kampuraa...  V:>
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa vmattine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 463
  • www.vrcf.fi
Vs: Santun Turbo 240
« Vastaus #6 : 06.07.2014, 23:01:38 »
Racing-osien puolella joku kaupannu 101mm iskulla olevaa kampuraa...  V:>

Niin mutta kestääkö turpokäytössä enään  :D  itellä isku 86mm :D
Alle 1.9Bar ahdoilla ei ajeta!!!

Poissa Santtu244

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
Vs: Santun Turbo 240
« Vastaus #7 : 07.07.2014, 15:34:44 »
Racing-osien puolella joku kaupannu 101mm iskulla olevaa kampuraa...  V:>

Kyllä tää nyt pysyy vakio iskulla. Ainakin näin aluksi..  :D

Miks et katsasta sitä uudella moottorilla ? kyllä sen pitäisi muutoskatsastuksesta läpi mennä kuhan on teholappu ? ja se ei yleinsä oo ongelma ? ainaki itelläni sain leiman kireällä nokalla megalla ja holset hx40superilla  ;)ja penkissä oli oikeasti takapyöriltä 320heppaa ja 450nm  8)

Niin no tuokin on totta.. :D Kyllähän sen vois sillä uudella moottorillakin katsastaa..
- Volvo 240 käyttis
- Volvo 244 museoauto

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Santun Turbo 240
« Vastaus #8 : 07.07.2014, 16:39:14 »
Eli projektina on 82 vuosimallin 240 Volvo

-3" putkisto kisakatilla.
Ei noin vanha auto katinpaskaa putken sisälle tarvitse  ;)
Suunnitelmat kuulostaa tosi hyvältä, ja homma lähtenyt jo näemmä ihan hyvin etenemään :) Tsemppiä!
niin ja ne öljysuihkut saa vaparin lohkoonkin tehtyä :)
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?s=63d9c810d86b7db9810935ae43d221d9&t=115422

oletko noita coilovereita vielä suunnitellut? itekkin pitäis 240iin coiloverit hommata, mutta eipä taida saada muutakun tekemällä/teettämällä? ???

Poissa vmattine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 463
  • www.vrcf.fi
Vs: Santun Turbo 240
« Vastaus #9 : 07.07.2014, 19:08:06 »
Ei noin vanha auto katinpaskaa putken sisälle tarvitse  ;)
Suunnitelmat kuulostaa tosi hyvältä, ja homma lähtenyt jo näemmä ihan hyvin etenemään :) Tsemppiä!
niin ja ne öljysuihkut saa vaparin lohkoonkin tehtyä :)
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?s=63d9c810d86b7db9810935ae43d221d9&t=115422

oletko noita coilovereita vielä suunnitellut? itekkin pitäis 240iin coiloverit hommata, mutta eipä taida saada muutakun tekemällä/teettämällä? ???

Ruotsista vissiin saa? Mutta itse ainakin ensi viikolla menossa rallyracelle teettämään coiloverit :)
Alle 1.9Bar ahdoilla ei ajeta!!!

Poissa Santtu244

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
Vs: Santun Turbo 240
« Vastaus #10 : 07.07.2014, 21:37:24 »
Ei noin vanha auto katinpaskaa putken sisälle tarvitse  ;)
Suunnitelmat kuulostaa tosi hyvältä, ja homma lähtenyt jo näemmä ihan hyvin etenemään :) Tsemppiä!
niin ja ne öljysuihkut saa vaparin lohkoonkin tehtyä :)
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?s=63d9c810d86b7db9810935ae43d221d9&t=115422

oletko noita coilovereita vielä suunnitellut? itekkin pitäis 240iin coiloverit hommata, mutta eipä taida saada muutakun tekemällä/teettämällä? ???

Kiitoksia! Ja tuon ohjeen mukaan ne ajattelinkin tehdä.
Coilovereita saa ainakin näistä paikoista:
http://www.kaplhenke.com/products/240-coilovers
http://www.retroturbo.com/?product=200-series-sport-coilowers-short-strut

Hemmetin tyyriitä ne vaan ovat.  :( Noh, riippuen raha tilanteesta, joko teen itse tai ostan suoraan valmiit. Aika näyttää  ;)

Tänään hitsailut jatkuneet. Eikä olla edes vielä puolivälissä. Molemmilta puolilta menee helmat uusiksi, takakaaret menee uusiksi, lattiaa saa jonkun verran paikata vielä..
- Volvo 240 käyttis
- Volvo 244 museoauto

Poissa Santtu244

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
Vs: Santun Turbo 240
« Vastaus #11 : 09.07.2014, 23:08:00 »
Tänään tuli irroitettua kaikki alustan osat ja kaikki jarrulinjat ja bensa linjat auton alta. Alustan osat oli sen verran paskaset että piti vähän painepesuria näyttää niille. Ensviikon aikana auton kääntyy kyljelleen ja pesen kaikki massat pois. Ja hiekkapuhallan alustan osat. Siis ne osat mitkä tähän autoon on vielä takaisin tulossa. Eli hammastanko, taka-akseli ja taka alatukivarret.






Mistäs tuon taka-akselin nyt tunnistaa? Että kumpi se on, 1030 vai 1031?
- Volvo 240 käyttis
- Volvo 244 museoauto

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3701
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Santun Turbo 240
« Vastaus #12 : 09.07.2014, 23:08:51 »
peräkoppa auki niin näkee parhaiten...
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1292
  • www.vrcf.fi
Vs: Santun Turbo 240
« Vastaus #13 : 09.07.2014, 23:30:49 »
Valusta voi löytyä merkintä 1030/1031 tai jos löytyy valmistelaatta/tarra, niin siitäkin numerot googlettelemalla.

Poissa tombrez

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • #Pikkutomppa
Vs: Santun Turbo 240
« Vastaus #14 : 10.07.2014, 02:47:00 »
muuten näyttäs hyvältä, paitsi että hio hitsisaumat rälläkällä jossa katkaisu laikka, ei lamelli muuten kuluu pelti liika ohkaseksi  ;)
740.5 M57+53Dz
740 Oem turbo+holset
Amazon b20

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy