Samppasport  Futurez

745 ei kierrä/toimi kunnolla (TOIMII)

  • 24 Vastauksia
  • 10063 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa L4hti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
745 ei kierrä/toimi kunnolla (TOIMII)
« : 05.07.2014, 17:16:05 »
Apua tarvis aiheesta.

Auto -89 745 b230ft LH2.4

Oireet alkoi joskus ennen vuoden vaihdetta sammuiluna ajossa ja huonona käyntiin lähtijänä. Auto jäi seisomaan pihaan kiireiden takia huhti- toukokuuhun asti jolloin alkoi olemaan taas inspiraatiota laittaa auto ajo kuntoiseksi.
Ensiyrittämällä auto starttasi mutta ei lupaillutkaan käynnistymistä, vaihdoin tulpat ja lähti kuin palmun alta käyntiin mutta ei pysynyt kuin kaasulla käynnissä aluksi. Hetken kun piti pintakaasulla kierrokset tonnin kieppeillä ja laski kaasun niin sai pysymään käynnissä myös ilman kaasua.
Sitten koeajon vuoro ei jaksa kunnolla liikkua ilman kaasua, välillä sammuu vaihteen vaihdon yhteydessä kytkin pohjassa mutta herää taas kun nostaa kytkimen ja kierroksia ei ota kuin n.3500 jos vähääkään enemmän antaa kaasua, pienellä kaasulla kiertää kyllä 6000 jos jaksaa hitaasti kiihdyttää. Paikoillaan ollessaan ottaa rajottimelle asti kiekkaa ihan hyvin.
Nyt lähtee käyntiin melkeinpä aina ensinmäisellä starttauksella mutta vaatii alkuun pientä kaasua että pysyy käynnissä, ilman kaasua välillä hytkyy ja sytyttää lambdan joka häviää pienelläkin kaasun annolla. Sammuilee välillä ajossa kaasun ollessa ylhäällä kytkin pohjassa. Nokeaa sytystulpat melkeinpä heti.

Autoon uusittu
  • Tulpat
  • Tulpanjohdot
  • Virranjakajankansi
  • Pyörijä
  • Lambda
  • IMM
  • Puola
  • Puolanjohto
  • Ruiskupumppu
  • Polttoainesuodatin
Nyt kaipailisi apua jotta kerkeäisi nauttimaan kesän riennoista ruottinraudalla :).
« Viimeksi muokattu: 13.09.2014, 00:42:10 kirjoittanut L4hti »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 745 ei kierrä/toimi kunnolla
« Vastaus #1 : 05.07.2014, 18:09:03 »
Vikakoodit luettu?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa L4hti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 ei kierrä/toimi kunnolla
« Vastaus #2 : 05.07.2014, 18:35:51 »
Vikakoodeja 2-navasta antaa välillä

1-1-3 Lambda-anturi/liian rikas tai laiha seos (vaihtoehtoinen koodi)
2-3-1 Lambda-arvo, liian rikas tai laiha seos osakuormalla
2-3-2 Lambda-arvo, liian rikas tai laiha seos tyhjäkäynnillä
3-1-1 Nopeusanturin signaali puuttuu

Nopeusanaturi vika oli perässä piuhassa ja korjattu.

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: 745 ei kierrä/toimi kunnolla
« Vastaus #3 : 05.07.2014, 18:45:42 »
Toimiiko paremmin tankki täpötäynnään?
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 745 ei kierrä/toimi kunnolla
« Vastaus #4 : 05.07.2014, 18:54:47 »
Polttoaineen paineen lisäksi mieleeni tulee ilmavuoto.
Imusarjan tiiviste tai sitten jossain ahtoletkussa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: 745 ei kierrä/toimi kunnolla
« Vastaus #5 : 05.07.2014, 19:09:03 »
Mittaakos tämä malli vauhtipyörältä YKK:n.  Löysää anturi, puhdista ja kiinnitä takasin.

Oliko vaikutusta?

Oireilu voisi johtua väärästä sytytyksen ajoituksesta. Haiseeko bensa putken päässä?
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 745 ei kierrä/toimi kunnolla
« Vastaus #6 : 05.07.2014, 19:56:14 »
Mittaakos tämä malli vauhtipyörältä YKK:n.  Löysää anturi, puhdista ja kiinnitä takasin.
Oliko vaikutusta?
Oireilu voisi johtua väärästä sytytyksen ajoituksesta. Haiseeko bensa putken päässä?

EZK:lla ja kiinteällä vauhtipyörällä se sytytyksen ajoituksen sekoilu kyllä aivastelee putkessa ja huolella, käynnistyminenkin on niin ja näin. Tomaatilla ja vääntyneellä peltikehällä tuota voisi tapahtuakkin. Eli erittäin epätodennäköistä, että vika olisi tuossa asentotunnistimessa.

Jos ilmavuotoja ei ole, niin lämpöanturin tarkistaminenkaan ei ole haitaksi. Ohjeet FAQ:ssa arvoineen.

Koska selvästi oireet viittaavat hoikkiin sopituksiin.

Siihen syynä voi olla:
- Polttoaineen paine
- IMM
- Lämpötila-anturi
- lambda
- Ilmavuoto

Ja koska IMM on vaihdettu ja lambdakin, ei vika ole antureissa. Mutta piuhavikaa se ei tietysti poista.

Kun koneen saa käymään tyhjää normaaliti lämpöisenä, pitäisi IMMun pinnistä 3 ja IMMun rungon/auton rungon välistä löytyä se 2,3V jännite (+/- 0,1V). Jos ei, niin siinä vaiheessa tarkka syyni ahtoputkille/coolerilla ja imusarjan tiiviydelle.

Edit: Sopat voivat olla myös tolkuttoman paksulla!

Ja se selviää helposti sillä, että yleismittari näyttää kokoajan kuumalle koneelle suurempaa jännitettä kuin 0,7V. Jos jännite makaa 1 voltissa, niin sopat ovat jotain yyber-paksua.

Myös jumitteleva TK-servo voi aiheuttaa sammuilua.
« Viimeksi muokattu: 05.07.2014, 20:03:18 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: 745 ei kierrä/toimi kunnolla
« Vastaus #7 : 05.07.2014, 20:35:59 »
Paikoillaan ollessa ottaa kierroksia rajoittimelle saakka. Oliskohan sittenkin pensapaineen vähyyttä?

Onkos tässä mallissa tankissa pumppu? Voisi siitä laipasta katsoa maadoitusjohdon liittimen kunnon - jos siellä pumppu on.
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 263
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Vs: 745 ei kierrä/toimi kunnolla
« Vastaus #8 : 05.07.2014, 22:59:09 »
Tarkista imuvuodot
Volvoilusta parantunut

Poissa L4hti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 ei kierrä/toimi kunnolla
« Vastaus #9 : 06.07.2014, 17:27:22 »
Kävin juuri tankkaamassa täyteen ja mittailemassa lämpimän moottorin arvoja.

IMM: pinnin-3 ja maan välissä 2.4V
Lambda: 0.6-0.8 tyhjäkäynnillä
Vikakoodeja lykkäsi: 2-3-2 Lambda-arvo, liian rikas tai laiha seos tyhjäkäynnillä

Aluksi  ei käynnistynyt, mutta kun kääntelee virtoja päälle/pois nii kuskinalusen pumpun ääni muuttuu ''täydemmäksi'' ja suostuu käynnistymään. Ei mitään mainittavaa eroa onko tankki täysi vai ei tankkiin meni 18L ettei se edes ollut tyhjän puolella.

Imuvuotoja etsin starttipilotilla suihkuttelin ahtoputkien liitoksiin ja imusarjan ympärille eikä käynti muuttunut. Silikoniputket käytin eilen irti eikä niissä näkynyt halkeamia.

Hieman näyttäis että tankinpumppu ei toimi ihan niinkuin sen pitäisi. Pitänee perehtyä aiheeseen lisää kun ileisesti kahen viikon päästä pääsee auton kimppuun valtionvelvoitteilta.

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: 745 ei kierrä/toimi kunnolla
« Vastaus #10 : 06.07.2014, 21:56:34 »
Kallista takapenkin selkänoja eteenpäin ja nosta tavaratilan pohjan verhoilu. Alta paljastuu tarkistusluukku, joka on 4 pultilla kiinni. Avaa luukku. Alta näkyy tankki ja sinne menevän mittarin / pumpun laippa. Tarkista laipassa kiinni olevan maajohdon kiinnitys.

Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: 745 ei kierrä/toimi kunnolla
« Vastaus #11 : 07.07.2014, 16:09:20 »
Lambda: 0.6-0.8 tyhjäkäynnillä

Kaikki mittarit eivät osaa sitä näyttää, mutta kun kone toimii lambdasäädöllä, sen pitäisi välillä heilahtaa yli yhteen volttiin, minun mittarini näyttää jopa kahta. Kapeakaistalambda nimensä mukaisesti kertoo vain absoluuttiarvon, yksi taikka nolla, käykö kone rikkaalla vai laihalla. Jos se signaali on tasaisesti alta voltin, lambdan mukaan kone käy laihalla. Jos siellä on passeli pakovuoto ennen lambdaa tai välittömästi lambdan jälkeen, sotkee se sopat varsin paljon rikkaalle.
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 745 ei kierrä/toimi kunnolla
« Vastaus #12 : 07.07.2014, 16:37:22 »
Kaikki mittarit eivät osaa sitä näyttää, mutta kun kone toimii lambdasäädöllä, sen pitäisi välillä heilahtaa yli yhteen volttiin, minun mittarini näyttää jopa kahta. Kapeakaistalambda nimensä mukaisesti kertoo vain absoluuttiarvon, yksi taikka nolla, käykö kone rikkaalla vai laihalla. Jos se signaali on tasaisesti alta voltin, lambdan mukaan kone käy laihalla. Jos siellä on passeli pakovuoto ennen lambdaa tai välittömästi lambdan jälkeen, sotkee se sopat varsin paljon rikkaalle.

Jos mittarisi näyttää kapeakaista lambda-anturilta tulevan 2V signaaleja, heitä mittarillasi kuikkaa tms. vesilintua välittömästi, sillä mittarisi on täyspazka!  :-[
Kapeakaista-anturi ei pysty tuollaisia jännitteitä edes tuottamaan!  :o



Ja kuten kuvasta näkyy, kapeakaistallakin pystyy mittaamaan kohtuullsen leveää aluetta, mutta vaatii mittarilta tarkkuutta!

Mainitakseni vielä tämä, kun sopitus on LH:ssa tasan kohdillaan, kapeakaista lambdan antojännite sahaa 200mv käppyrää 400-600mV välissä, kuten lambdaintegraattorin arvo määrää LH:n sovelletussa PID-säätimessä.

Kävin juuri tankkaamassa täyteen ja mittailemassa lämpimän moottorin arvoja.

IMM: pinnin-3 ja maan välissä 2.4V
Lambda: 0.6-0.8 tyhjäkäynnillä
Vikakoodeja lykkäsi: 2-3-2 Lambda-arvo, liian rikas tai laiha seos tyhjäkäynnillä
IMMun antojännite ok rajoilla. Mittasitko IMMun rungon ja autonrungon välisen jännitteen.

Vikakoodi tarkoittaa sitä, että lambda-korjaus on ylittänyt hälytysrajan, joten polttoaineen painetta alan epäillä vahvasti!

Aluksi  ei käynnistynyt, mutta kun kääntelee virtoja päälle/pois nii kuskinalusen pumpun ääni muuttuu ''täydemmäksi'' ja suostuu käynnistymään. Ei mitään mainittavaa eroa onko tankki täysi vai ei tankkiin meni 18L ettei se edes ollut tyhjän puolella.

Hieman näyttäis että tankinpumppu ei toimi ihan niinkuin sen pitäisi. Pitänee perehtyä aiheeseen lisää kun ileisesti kahen viikon päästä pääsee auton kimppuun valtionvelvoitteilta.

Vieläkin voimakkaammin tämä viittaisi siihen siirtopumppuun tankissa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 745 ei kierrä/toimi kunnolla
« Vastaus #13 : 07.07.2014, 17:05:47 »
Vaihtoehtoisesti myös pumpun taka-isku vuotaa ja/tai paineensäädin.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: 745 ei kierrä/toimi kunnolla
« Vastaus #14 : 08.07.2014, 10:52:04 »
Ekaksi katsoisin sen maadoitusjohdon kiinnityspisteen polttoainetankin laipan läpiviennissä. Helppo homma - 5 minuutissa vilaistu takapenkin takaa peltiluukun 4 kpl 10 mm pulttia auki ja siitä sen voi putsata / kiinnittää uudelleen.
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

 

Proturbo  Autodiagnoosi