Elekma  Autoracing

740 230ft käynnistyy huonosti kylmänä

  • 18 Vastauksia
  • 6351 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 740esedu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 115
  • www.vrcf.fi
740 230ft käynnistyy huonosti kylmänä
« : 07.07.2014, 07:40:23 »
Muuten skulaa värkki täydellisesti mut kylmänä saa sahata pitkään tulille ja käy hetken epätasaisesti. Missä vika? Monta keskustelua löytyy samasta aiheesta muttei viat ole selvinneet.
Tankin täyttöreiästä kuunneltuna ainakin joku pumppu toimii.
« Viimeksi muokattu: 07.07.2014, 07:42:21 kirjoittanut 740esedu »
Volvo 740 b230ft

Poissa 740esedu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 115
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 230ft käynnistyy huonosti kylmänä
« Vastaus #1 : 08.07.2014, 07:15:21 »
Sytkä puoli tuntuis olevan kunnossa, jakajan availin ja vaihoin tulpat, ei vaikutusta.. Bensan saannissa vissiin ongelmia mutta mikä syynä siihen? Missä päin on ruiskurele, kun sitä suositeltiin vaihtamaan. Yön yli seisottuaan saa sahata joku 10sek käyntiin ja pätkii ym hetken aikaa
Volvo 740 b230ft

Poissa 740esedu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 115
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 230ft käynnistyy huonosti kylmänä
« Vastaus #2 : 09.07.2014, 07:36:40 »
Jatketaan itsetään höpöttelyä, eli kuuluiskohan bensapumppujen pitää kuinka selvä ääni kun kääntää sytytysvirrat avaimesta? Ei kuulu kuin kone huoneesta pieni surina ruiskupumpusta (?) . Auto lähtee parinsekunnin starttauksella parituntia seisottuaan. Mutta yön yli kun on ollut niin saa sahata 10-20sek. Ja kiihdyttäessä nykii jos samantien lähtee liikkeelle.
Volvo 740 b230ft

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 740 230ft käynnistyy huonosti kylmänä
« Vastaus #3 : 09.07.2014, 16:16:58 »
Ymmärtääkseni tuo on kaksi pumppuinen laitos?

Eli siirtopumppu tankissa ja painepumppu siinä auton alla.  LH ohjaa pumput käyntiin virtojen päälle laiton yhteydessa reiluksi sekunniksi, joten autonalta/tankista pitäisi kuulua vieno surina.

Muutoin vastaavia ongelmia aiheuttaa myös koneen lämpöanturi.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2290
Vs: 740 230ft käynnistyy huonosti kylmänä
« Vastaus #4 : 09.07.2014, 19:09:05 »
Muutoin vastaavia ongelmia aiheuttaa myös koneen lämpöanturi.

Omista kun on lämpöanturit reistanneet niin ovat särkyneet näyttämään liian suurta vastusta = liian pientä lämpötilaa. Tämä on aiheuttanut erittäinkin terhakan käynnistymisen kylmänä mutta kuumana ei sitten millään. Onkos tässä vielä kylmäkäynnistyssuutin imusarjan alla? Sen toiminta kannattaa ainakin tsekata, eli tarkistaa että johtoon tulee eloa ja liitin on kunnossa että menee varmasti perille asti. Itsellä oli motronic-turboseiskassa ovelasti toinen pinni irronnut liittimen sisältä ja karkasi paikaltaan kun johto kääntyi mutkalle liitintä paikalleen laittaessa... ;)
« Viimeksi muokattu: 09.07.2014, 19:10:40 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa 740esedu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 115
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 230ft käynnistyy huonosti kylmänä
« Vastaus #5 : 09.07.2014, 23:05:30 »
Joo on kaksi pumppua. Relettä kattelin niin tuohan on vähänniiku kaksosanen. Mulla moottorinpuoleinen naksahtaa kun kääntää virrat mutta toinen, ohjaamonpuoleinen ei, mutta sitäkun painaa itse niin alkaa ainakin penkin alla tapahtumaan ja lähti avaimesta kääntäen heti tulille kun sitä pumppua hetken pyöräytin tolla tavalla. Onko siis rele entinen vai mikä mättää? Tyhjäkäynti heijas silti joten taiampa käyä vilkuilee vielä sitä suutinta. Mites kun tässä on käyttöoppaan mukaan rikastin nappi? Ratin.vasemmalla puolella ihan oikeen puoleinen katkasija jossa on melkein kun Y:n muotoinen logo. Ei ainakaan hyödytä mitään

E. Missäköhän päin sen suuttimen kuuluis tuolla olla? Vai löytyykö amerikan mallista edes sitä ??? Tekee tää auto nyt sellasta et kylmänä kun starttaa, käy pari sek nätisti sit tippuu kiekat iha pikaseen 500rpm sit taas lähelle tonnia ja pysyy siinä taas hetken ja taas tippuu.. Tekee tota sen aikaa et kone on lämmä. missä vika?
« Viimeksi muokattu: 10.07.2014, 00:32:37 kirjoittanut 740esedu »
Volvo 740 b230ft

Poissa okoz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • 760 Turbo
Vs: 740 230ft käynnistyy huonosti kylmänä
« Vastaus #6 : 10.07.2014, 17:06:13 »
Y:n muotoinen merkki taitaa olla moottoriantennin katkaisija? Näin ainakin 760:ssä.

Poissa 740esedu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 115
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 230ft käynnistyy huonosti kylmänä
« Vastaus #7 : 11.07.2014, 00:49:43 »
Juu niin mäkin vähän mietin et eikai tää niin alkeellinen oo et kylmäkäynnistys suutinta tms ohjataan manuaalisti. Huomenna tulee uus bensapumpun rele, mutta yhä käynnistyksen jälkeen hetken aikaa kierrokset heijaa.. Koitan ny vähän selittää kierrosten hyppimistä , eli normaalia käy aina noin 5-10sek sit käväsee nopsaan 500rpm ikäänky sammuis ja sit takas normaaliin. Tota tosiaan tekee jonku 1-2min
Volvo 740 b230ft

Poissa 740esedu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 115
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 230ft käynnistyy huonosti kylmänä
« Vastaus #8 : 11.07.2014, 21:00:50 »
Rele ei auttanut.. Yhä pitää sahata kauan seisottuaan ja pätkiminen/kierrosten heittely heti käynnistymisen jälkeen jatkuu edelleen.  :(
 
Veikkaan etten ole ainut joka tällästä vikaa on selvitellyt, niin apuja kaivattaisiin viisaammilta..


Korjaamollekkin huono viiä kun tosiaan lämpimänä ei mitään ongelmia.. Voisko tää valuttaa bensat takasin päin seisoessa ? Vuotava takaiskuventtiili (?) . Sekään ei selitä tuota heittelevää tyhjäkäyntiäheti startin jälkeen, mikä tässä eniten vituttaa. :D
Volvo 740 b230ft

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Vs: 740 230ft käynnistyy huonosti kylmänä
« Vastaus #9 : 11.07.2014, 23:22:04 »
Oothan sen tyhjäkäyntisäätimen tsekannut?
Yks kampe teki tuota aaltoilua pitkän seisonnan jälkeen ja vika löytyi juurikin sieltä.
Sent from my RM-976_1101 using Tapatalk

Poissa 740esedu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 115
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 230ft käynnistyy huonosti kylmänä
« Vastaus #10 : 13.07.2014, 16:41:57 »
Missä päin sijaitsee? Ja kannattaiskohan kaasuläppää jne putsailla. Myös bensansuodatin on aika vanhan olonen. Huomasin myös että jos ajaa pitkään 2500rpm eli vähän ennen "piikkiä" niin alkaa pätkimään. Ahtopaineet 0.7 max eli ei täytys kai siitä johtua? Ja huomasin myös että coolerissa on pieni öljyvana muovipäädyn ja alumiinin välissä, eli taitaa olla pieni vuoto..
Volvo 740 b230ft

Poissa 740esedu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 115
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 230ft käynnistyy huonosti kylmänä
« Vastaus #11 : 15.07.2014, 08:29:15 »
Nyt apuja, ongelma kärhistyi niin pahaski ettei uskalla lähtä ees ajamaan. Eli ajoin melko tyhjällä tankilla ja pääs parikertaa pamauttamaan kun veti ilmaa tankista, sen jälkeen tankkasin ja jatkoikin rötäämistä ja pätkimistä lopulta ei enää liikkunut. Kotia oli matkaa 10km ja sinne piti päästä niin piti jotain keksiä niin huomasin että immun liittimen irrottamalla pysty pintakaasulla ajamaan, noh kotona huomasin turbon olevan tulikuuma, missä on vika? Ei ole muuta autoa kuin tämä ja töihin pitäspäästä..kiitokset sille joka tietäs mikä tätä vaivaa :(
Volvo 740 b230ft

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4406
Vs: 740 230ft käynnistyy huonosti kylmänä
« Vastaus #12 : 15.07.2014, 10:26:49 »
Immu irti menee LH tietääkseni jonkinlaiseen "limp home" tilaan. Jos käy paremmin immu irti niin vika voi olla siellä. Kuuma turbo joutunee huonosta seoksesta.
Tyhjäkäyntimoottori sijaitsee imusarjan alla, sinne tulee letku paineputkesta ja toinen menee imusarjaan. Suodattimen vaihto ja kaasuläpän putsaus tuskin ovat pääroolissa tässä, mutta eihän siitä koskaan haittaa ole. Kylmäkäynnistyssuutin on kiinni imusarjassa alapuolelta, muistaakseni. Oliko bensapumppujen toimivuutta tarkastettu? Jos se tankin pumppu on kaput niin toimii huonosti ainakin vajaalla tankilla.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 740 230ft käynnistyy huonosti kylmänä
« Vastaus #13 : 15.07.2014, 15:08:25 »
Ja huomasin myös että coolerissa on pieni öljyvana muovipäädyn ja alumiinin välissä, eli taitaa olla pieni vuoto..

Se pieni vuoto on ahdoilla ISO-vuoto!  :o

Tällöin mitattua ilmaa katoaa systeemistä ja sopat menevät paksulle vuodon vuoksi.
Vastaavasti taas alipaine-alueella sopat menevät laihalle edellisen ja  lambda-korjauksen vuoksi ja LH sitä yrittää sitten korjailla parhaan kykynsä mukaan.

Jos IMMun piuhan vetää irti, menee LH "nilkuta himaan" tilaan ja ruiskuttaa polttoainetta laskennallisella kaavalla, joka on n. ahtojen rajalle sopiva määrä.

LH on pirullisen tarkka IMMun mittaamasta ilma-määrästä ja sen suhteesta lambdan antamiin tietoihin.
Pelkästään coolerin ilma-vuoto voi riittää kaikkiin käynnistys/käynti-ongelmiisi oikein hyvin!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 740esedu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 115
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 230ft käynnistyy huonosti kylmänä
« Vastaus #14 : 15.07.2014, 18:19:24 »
Koitinkliinerillä löytää vuotoja tuloksetta.. Auto käy tyhjäkäyntiä samallaila kun ennenkin, hetken heittää kiekat 500-900 ja sit tasottuu 900. Kun koittaa ajaa niin röpeltää ja paukkuu vaan, otin turbon irti niin se ainakin on ehjä ja välyksetön.. Jos painaa kaasun pohjaan niin hetken työntää pikimustaa savua putkesta ja hyytyy. Mikä helvetti tossa on  :-/ tosiaan koko juttu alko kun ajoin tankin aika tyhjäks et pääs mutkassa sammumaan ja pamauttamaan putkessa tms haukattuaan ilmaa tankista. Ennen sitä kulki normaalisti. Immun irrottamalla pystyy ajamaan 40km/h ihan pintakaasulla röpeltäen
« Viimeksi muokattu: 15.07.2014, 18:21:11 kirjoittanut 740esedu »
Volvo 740 b230ft

 

Samppasport  Futurez