Sain juuri asennettua omaan vm.-10 V50:een päiväajovalot. Tässä hiukan tarinaa asennuksesta. Asensin valot sumuvalojen tilalle, koska minusta noista sumuvaloista ei ole mitään todellista hyötyä varsinkaan hyvien xenon valojen takia. Led valoiksi ostin Motonetista 70mm halkaisijaiset pyöreät DRL päiväajovalot (n. 80 €). Nuo näyttävät hyvin samanlaisilta ulospäin kuin uudempien V50 alkuperäiset led valotkin.
Mekaaninen asennus:
Autossa on sumuvalot omissa umpioissa puskurin peitelevyjen alla. Otin sumuvalojen umpiot pöydälle ja irrotin niistä heijastimet ja korkeuden säätölaitteet. Led valot asensin sumuvalojen umpion sisälle mahdollisimman lähelle umpion etulasia. Päiväajovalon etureunan ympärille laitoin pehmeää liimallista mustaa tiivistenauhaa, jolla uudet valot sai tiivistymaan sumuvalojen umpioon. Varsinaisen kiinnityksen tein Wurthin mustalla tiiviste/liimamassalla. Tiivistenauha varmistaa sen, että tiivisteliima ei pääse tursumaan led valojen väärälle puolelle. Annoin liimauksen kuivua noin vuorokauden. Valojen liimauksessa kannattaa olla tarkkana, että ne menevät suoraan ja samaan asentoon sekä korkeuteen molemmissa umpioissa. Tänne olisi ehkä mennyt myös hiukan isommat 75mm halkaisijaiset valotkin.
Edit: valokuvien oton jälkeen näkyi, että led valot tuli noin 5 astetta vinoon. Olisi pitänyt tarkemmin vielä mallailla ennen liimausta.Sähköt:
Aluksi kävin otattamassa merkkiliikkeessä pois ajovaloautomatiikan siten, että valokatkaisimen 0-asennossa valot ei pala. Tämä kustansi 66 euroa. Aikaa tuo vei noin 10 minuuttia.
DRL sarjassa tuli mukana rele, joka "haistelee" akun jännitettä ja sen mukaan sytyttää päiväajovalot. Eli kun laturi lataa ja jännite on korkeampi valot palavat. Tuo rele kytketään suoraan akkuun. Lisäksi tulee vain yksi johto, jonka tarkoitus on kytkeä päiväajovalot pois kun ajovalot tai parkit sytytetään. Itse kytkin tuon parkkipolttimon johtoon rosvoliittimellä. Jouduin kyllä jatkamaan toiselle valolle menevää johtoa, koska muutoin rele olisi pitänyt sijoittaa melkein auton keskilinjalle. Johdon jatkolla sain releen sijoituspaikaksi kuskin puoleisen etukulman.
Jostain syystä minulla päiväajovalot kuitenkin välillä pätkivät hetkittäin tyhjäkäynnillä. Ilmeisesti releen vaatima jännitetaso ei aina täyttynyt. En tiedä oliko rele viallinen vai onko autossani akku menossa vai mikä oli pätkimisen todellinen syy.
Edit: todennäköinen syy pätkimiseen on auton jarruenergian talteenotto systeemi. Siitä alla lisää.Muutin sähkökytkennän täällä olevan kytkentäkaavion mukaiseksi:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?p=639423&sid=8ebfd96e61cd4f377c58ebb50701c2b3Eli kytkentä on tehty kahdella releellä, jolloin virta päiväajovaloille tulee suoraan akulta
(edit: ei miinusjohtoa suoraan akkuun vaan koriin), eikä minkään toisen piirin kautta. Heräte virran otin moottoritilan sulakerasiasta. Siellä on 4 jotain moottorinohjaukseen liittyvää sulaketta. Näihin tulee virta virta-avaimen 2 asennossa. Virta näistä katkeaa n. 30 sekuntia sammuttamisen jälkeen. Yhden sulakkeen tilalle asensin sulakehaaroittimen, jolla sai kätevästi otettu tarvittavan herätevirran. Nyt valot pelaa hyvin.
Muuta:
-Auton ajovaloautomatiikan poiskytkeminen ei vaikuttanut lampunpesimien toimintaan, eli ne ruikkivat vettä ajovaloille myös valokytkimen 0-asennossa. Samoin mittariston valot palavat myös 0-asennosta huolimatta. Nämä siis toimivat kuten aiemminkin. En tiedä olisiko noita molempia ollut mahdollisuus kytkeä pois toiminnasta.
Edit: xenon valojen kanssa ruikkii myös 0 -ja parkkiasennoissa.-Päiväajovalojen kytkennästä johtuen ne palavat noin noin 30 sekuntia auton sammuttamisen jälkeen eli toimivat kuin "saattovalot". En löytänyt moottoritilan puolella sellaista herätevirtapaikkaa, jos nuo olisi saanut heti sammumaan. Matkustamon puolelta sellainen olisi tietysti löytynyt, mutten halunnut vetää ylimääräistä johtoa sisältä moottoritilaan.
-Sumuvalojen umpion etulasit oli ainakin minulla aika täynnä kivenhakkaumia. Sumuvalojen sijainti puskurin alareunassa sekä ilmeisen huono muovilaatu lienee kivenhakkaumat aiheuttanut. Pitää joskus kokeilla saisiko nuo hiottua kirkkaammiksi umpioita varten tehdyillä naarmunpoistosarjoilla.
Edit: umpiot vesihiottu ja suojakalvoitettu (100€)-Asennus näyttää ulospäin hyvin samanlaiselta kuin miltä alkuperäiset valotkin uudemmissa malleissa. Eli ei näytä ollenkaan jälkiasennukselta.
Edit: kuvia lisättysumuvalon paikka ilman umpiota:
http://s1285.photobucket.com/user/Timpy10/media/WP_20140710_005Large_zps4572baac.jpg.html?sort=3&o=9sumuvalon peitelevyt:
http://s1285.photobucket.com/user/Timpy10/media/WP_20140711_005Large_zps6bcc3e0e.jpg.html?sort=3&o=6sumuvalojen umpioista poistetut tavarat:
http://s1285.photobucket.com/user/Timpy10/media/WP_20140710_002Large_zps0f74c54f.jpg.html?sort=3&o=12herävirran ottopaikka moottoritilan sulakerasiassa:
http://s1285.photobucket.com/user/Timpy10/media/WP_20140710_004Large_zps78517974.jpg.html?sort=3&o=10releet vasemman lokasuojan alla:
http://s1285.photobucket.com/user/Timpy10/media/WP_20140710_003Large_zps7d4ecef8.jpg.html?sort=3&o=11umpioon liimattu päiväajovalo:
http://s1285.photobucket.com/user/Timpy10/media/WP_20140711_002Large_zps6e2c3da1.jpg.html?sort=3&o=7samentunut umpio:
http://s1285.photobucket.com/user/Timpy10/media/WP_20140709_003Large_zpsde1c1ad9.jpg.html?sort=3&o=13hiottu ja kalvotettu umpio:
http://s1285.photobucket.com/user/Timpy10/media/WP_20140711_001Large_zps32a5d67c.jpg.html?sort=3&o=8valo edestä ilman peitelevyä:
http://s1285.photobucket.com/user/Timpy10/media/WP_20140711_007Large_zps29940979.jpg.html?sort=3&o=4valo edestä peitelevyn kanssa:
http://s1285.photobucket.com/user/Timpy10/media/WP_20140711_008Large_zps74dcc70d.jpg.html?sort=3&o=3valot toiminnassa:
http://s1285.photobucket.com/user/Timpy10/media/WP_20140711_012Large_zpsf7fe63b5.jpg.html?sort=3&o=1