RallyBaron  Samppasport

Led päiväajovalot V50:een sumuvalojen tilalle

  • 8 Vastauksia
  • 9633 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Timpy

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Sain juuri asennettua omaan vm.-10 V50:een päiväajovalot. Tässä hiukan tarinaa asennuksesta. Asensin valot sumuvalojen tilalle, koska minusta noista sumuvaloista ei ole mitään todellista hyötyä varsinkaan hyvien xenon valojen takia. Led valoiksi ostin Motonetista 70mm halkaisijaiset pyöreät DRL päiväajovalot (n. 80 €). Nuo näyttävät hyvin samanlaisilta ulospäin kuin uudempien V50 alkuperäiset led valotkin.

Mekaaninen asennus:
Autossa on sumuvalot omissa umpioissa puskurin peitelevyjen alla. Otin sumuvalojen umpiot pöydälle ja irrotin niistä heijastimet ja korkeuden säätölaitteet. Led valot asensin sumuvalojen umpion sisälle mahdollisimman lähelle umpion etulasia. Päiväajovalon etureunan ympärille laitoin pehmeää liimallista mustaa tiivistenauhaa, jolla uudet valot sai tiivistymaan sumuvalojen umpioon. Varsinaisen kiinnityksen tein Wurthin mustalla tiiviste/liimamassalla. Tiivistenauha varmistaa sen, että tiivisteliima ei pääse tursumaan led valojen väärälle puolelle. Annoin liimauksen kuivua noin vuorokauden. Valojen liimauksessa kannattaa olla tarkkana, että ne menevät suoraan ja samaan asentoon sekä korkeuteen molemmissa umpioissa. Tänne olisi ehkä mennyt myös hiukan isommat 75mm halkaisijaiset valotkin.
Edit: valokuvien oton jälkeen näkyi, että led valot tuli noin 5 astetta vinoon. Olisi pitänyt tarkemmin vielä mallailla ennen liimausta.

Sähköt:
Aluksi kävin otattamassa merkkiliikkeessä pois ajovaloautomatiikan siten, että valokatkaisimen 0-asennossa valot ei pala. Tämä kustansi 66 euroa. Aikaa tuo vei noin 10 minuuttia.
DRL sarjassa tuli mukana rele, joka "haistelee" akun jännitettä ja sen mukaan sytyttää päiväajovalot. Eli kun laturi lataa ja jännite on korkeampi valot palavat. Tuo rele kytketään suoraan akkuun. Lisäksi tulee vain yksi johto, jonka tarkoitus on kytkeä päiväajovalot pois kun ajovalot tai parkit sytytetään. Itse kytkin tuon parkkipolttimon johtoon rosvoliittimellä. Jouduin kyllä jatkamaan toiselle valolle menevää johtoa, koska muutoin rele olisi pitänyt sijoittaa melkein auton keskilinjalle. Johdon jatkolla sain releen sijoituspaikaksi kuskin puoleisen etukulman.
Jostain syystä minulla päiväajovalot kuitenkin välillä pätkivät hetkittäin tyhjäkäynnillä. Ilmeisesti releen vaatima jännitetaso ei aina täyttynyt. En tiedä oliko rele viallinen vai onko autossani akku menossa vai mikä oli pätkimisen todellinen syy.
Edit: todennäköinen syy pätkimiseen on auton jarruenergian talteenotto systeemi. Siitä alla lisää.
Muutin sähkökytkennän täällä olevan kytkentäkaavion mukaiseksi:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?p=639423&sid=8ebfd96e61cd4f377c58ebb50701c2b3
Eli kytkentä on tehty kahdella releellä, jolloin virta päiväajovaloille tulee suoraan akulta (edit: ei miinusjohtoa suoraan akkuun vaan koriin), eikä minkään toisen piirin kautta. Heräte virran otin moottoritilan sulakerasiasta. Siellä on 4 jotain moottorinohjaukseen liittyvää sulaketta. Näihin tulee virta virta-avaimen 2 asennossa. Virta näistä katkeaa n. 30 sekuntia sammuttamisen jälkeen. Yhden sulakkeen tilalle asensin sulakehaaroittimen, jolla sai kätevästi otettu tarvittavan herätevirran. Nyt valot pelaa hyvin.

Muuta:
-Auton ajovaloautomatiikan poiskytkeminen ei vaikuttanut lampunpesimien toimintaan, eli ne ruikkivat vettä ajovaloille myös valokytkimen 0-asennossa. Samoin mittariston valot palavat myös 0-asennosta huolimatta. Nämä siis toimivat kuten aiemminkin. En tiedä olisiko noita molempia ollut mahdollisuus kytkeä pois toiminnasta. Edit: xenon valojen kanssa ruikkii myös 0 -ja parkkiasennoissa.
-Päiväajovalojen kytkennästä johtuen ne palavat noin noin 30 sekuntia auton sammuttamisen jälkeen eli toimivat kuin "saattovalot". En löytänyt moottoritilan puolella sellaista herätevirtapaikkaa, jos nuo olisi saanut heti sammumaan. Matkustamon puolelta sellainen olisi tietysti löytynyt, mutten halunnut vetää ylimääräistä johtoa sisältä moottoritilaan.
-Sumuvalojen umpion etulasit oli ainakin minulla aika täynnä kivenhakkaumia. Sumuvalojen sijainti puskurin alareunassa sekä ilmeisen huono muovilaatu lienee kivenhakkaumat aiheuttanut. Pitää joskus kokeilla saisiko nuo hiottua kirkkaammiksi umpioita varten tehdyillä naarmunpoistosarjoilla. Edit: umpiot vesihiottu ja suojakalvoitettu (100€)
-Asennus näyttää ulospäin hyvin samanlaiselta kuin miltä alkuperäiset valotkin uudemmissa malleissa. Eli ei näytä ollenkaan jälkiasennukselta.

Edit: kuvia lisätty
sumuvalon paikka ilman umpiota:
http://s1285.photobucket.com/user/Timpy10/media/WP_20140710_005Large_zps4572baac.jpg.html?sort=3&o=9
sumuvalon peitelevyt:
http://s1285.photobucket.com/user/Timpy10/media/WP_20140711_005Large_zps6bcc3e0e.jpg.html?sort=3&o=6
sumuvalojen umpioista poistetut tavarat:
http://s1285.photobucket.com/user/Timpy10/media/WP_20140710_002Large_zps0f74c54f.jpg.html?sort=3&o=12
herävirran ottopaikka moottoritilan sulakerasiassa:
http://s1285.photobucket.com/user/Timpy10/media/WP_20140710_004Large_zps78517974.jpg.html?sort=3&o=10
releet vasemman lokasuojan alla:
http://s1285.photobucket.com/user/Timpy10/media/WP_20140710_003Large_zps7d4ecef8.jpg.html?sort=3&o=11
umpioon liimattu päiväajovalo:
http://s1285.photobucket.com/user/Timpy10/media/WP_20140711_002Large_zps6e2c3da1.jpg.html?sort=3&o=7
samentunut umpio:
http://s1285.photobucket.com/user/Timpy10/media/WP_20140709_003Large_zpsde1c1ad9.jpg.html?sort=3&o=13
hiottu ja kalvotettu umpio:
http://s1285.photobucket.com/user/Timpy10/media/WP_20140711_001Large_zps32a5d67c.jpg.html?sort=3&o=8
valo edestä ilman peitelevyä:
http://s1285.photobucket.com/user/Timpy10/media/WP_20140711_007Large_zps29940979.jpg.html?sort=3&o=4
valo edestä peitelevyn kanssa:
http://s1285.photobucket.com/user/Timpy10/media/WP_20140711_008Large_zps74dcc70d.jpg.html?sort=3&o=3
valot toiminnassa:
http://s1285.photobucket.com/user/Timpy10/media/WP_20140711_012Large_zpsf7fe63b5.jpg.html?sort=3&o=1
« Viimeksi muokattu: 11.07.2014, 19:06:14 kirjoittanut Timpy »

Poissa hande

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: Led päiväajovalot V50:een sumuvalojen tilalle
« Vastaus #1 : 08.07.2014, 20:47:50 »
Et kuvia tullut ottaneeksi ::)
XC60 2.4D aut. -10
C70 T5 aut. -06

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: Led päiväajovalot V50:een sumuvalojen tilalle
« Vastaus #2 : 09.07.2014, 01:24:58 »
Kiitos, ihan hyvä tarina. Olen itse välillä harkinnut vastaavaa modausta. Tosin minun autossa sumuvaloista on oikeasti apua kun on halogeenit - tosin lisää valotehoa saisi vaihtamalla H11:n H9:ksi. Tässä on siis USA-speksin valot joissa eri polttimot kuin euroversiossa.

Kuvia minäkin olisin kaivannut. :)

Muuten, minun autossa valonpesimet eivät ruiki nestettä valojen 0-asennossa. Tai saattaa olla että näin on vain parkkiasennossa. Pitää tarkistaa...
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Led päiväajovalot V50:een sumuvalojen tilalle
« Vastaus #3 : 10.07.2014, 00:15:31 »
Se valojen pätkiminen saattoi johtua joko parkkivalojen PWM-tehosäädöstä (Jonka en usko vaikuttavan, koska se rele yleensäkkin kytki, PWM pulssisuhde kuitenkin pysyy suhteellisen vakiona ja PWM taajuus on kuitenkin niin korkea, että sen takia releen ei pitäisi irrota.) tai sitten todennäköisemmin johtuu jarrutusenergian talteenottojärjestelmästä (DRL valoissa se latausjännitteen noususta tapahtuva syttyminen ja sammuminen), tälläisessä järjestelmässä akkua ei aina ladata, akku pidetään n. 80% varaustilassa ja moottorijarrutuksen aikana ladataan täydellä teholla, sen jälkeen sitä ei taas ladata , ennen kuin varaustila on laskenut tiettyyn tasoon.

Sanoit kytkeneesi virransyötön suoraan akkuun, jos autossa on akun varaustilan valvonta (pieni anturi heti kohta akun - navan jälkeen kaapelissa) ja näinollen myös on tuo jarrutusenergian talteenotto, niin tällöin ei saa mitään maajohtoa kytkeä akun - napaan vaan kaikki kytkennät tulee suorittaa tuon pienen anturin toiselle puolelle, eli esim. auton koriin, mutta uskoisin, että näin ehkä olet tehnytkin, koska maajohdon vedosta akulle saakka tulisi vain turhaa johtovetoa, kun sen saa sieltä auton koristakin useista eri paikoista.

Missään Volvossa ei mielestäni ole koskaan ajovaloille ruikittu valokytkimen 0-asennossa....   silloin tällöin tulee korjaamolle ajanvarauksia siitä syystä, että ajovalonpesurit ei toimi ja syynä onkin ollut se, että valokytkimen on joku kääntänyt 0-asentoon..

Poissa Timpy

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Led päiväajovalot V50:een sumuvalojen tilalle
« Vastaus #4 : 10.07.2014, 17:28:09 »
Lisään kuvia, kunhan saan valot takaisin pajalta. Vein ne hiottavaksi ja kalvotettavaksi, kun niissä oli niin paljon kivenhakkaumia. Tuo kirkas led valo paljastaa aika selvästi samentuneet umpion lasit. Poikakin huomautti, että lasit pitäisi pestä, kun on niin likaiset  :)

Tuo jarrutusenenergian talteenotto systeemi kuulosta aika loogiselta syyltä, miksi valosarjan mukana tullut jännitteen perusteella valoja kytkevä rele ei toiminut välillä.
Olin tosiaan laittanut miinus johdon suoraan akkuun kiinni. Akun miinus navassa on ilmeisesti juuri tuo Miksun mainitsema varaustilan anturi (?). Muutin miinus johdon akun navasta koriin. Iso kiitos hyvistä kommenteista Miksu.

Kyllä minun autossa ajovalot pestään myös valokytkimen 0- ja parkkiasennoissakin. Käyttöohjekirjassa mainittiinkin, että näin toimitaan Dual Xenonien kanssa. Halogeenivaloja ei noissa asennoissa pestä. Eli jostain syystä xenoneja halutaan läträtä enemmän pesunesteellä.

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7099
  • Kaikkee sitä...
Vs: Led päiväajovalot V50:een sumuvalojen tilalle
« Vastaus #5 : 11.07.2014, 08:15:04 »
Missään Volvossa ei mielestäni ole koskaan ajovaloille ruikittu valokytkimen 0-asennossa....   silloin tällöin tulee korjaamolle ajanvarauksia siitä syystä, että ajovalonpesurit ei toimi ja syynä onkin ollut se, että valokytkimen on joku kääntänyt 0-asentoon..
Kyllä minun autossa ajovalot pestään myös valokytkimen 0- ja parkkiasennoissakin. Käyttöohjekirjassa mainittiinkin, että näin toimitaan Dual Xenonien kanssa. Halogeenivaloja ei noissa asennoissa pestä. Eli jostain syystä xenoneja halutaan läträtä enemmän pesunesteellä.

2010 V50 ohjekirjasta:

Ajovalojen suurpainehuuhtelu*
Valonheittimien suurpainehuuhtelu kuluttaa paljon huuhtelunestettä. Nesteen säästämiseksi huuhdellaan valonheittimet seuraavasti:
Lähivalot kytkettyinä valopaneelin katkaisimella:
Valonheittimet huuhdellaan, kun tuulilasi huuhdellaan ensimmäisen kerran. Sen jälkeen joka viidennen tuulilasin huuhtelun yhteydessä niin kauan kuin nämä tapahtuvat kymmenen minuutin jakson sisällä. Pidempien välien yhteydessä valonheittimet huuhdellaan joka kerta.
Seisontavalot kytkettyinä valopaneelin katkaisimella:
• Dual Xenon -valonheittimet huuhdellaan vain joka viidennellä pesukerralla väliajasta riippumatta.
• Halogeenivaloja ei pestä.
Valopaneelin katkaisin asennossa 0:
• Dual Xenon -valonheittimet huuhdellaan vain joka viidennellä pesukerralla väliajasta riippumatta.
•Halogeenivaloja ei pestä.
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Timpy

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Led päiväajovalot V50:een sumuvalojen tilalle
« Vastaus #6 : 11.07.2014, 21:08:46 »
Lisätty tuonne ylös muutamia kuvalinkkejä. Samalla hiukan päivitetty tekstiä.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Led päiväajovalot V50:een sumuvalojen tilalle
« Vastaus #7 : 11.07.2014, 21:19:18 »
2010 V50 ohjekirjasta:

Ajovalojen suurpainehuuhtelu*
Valonheittimien suurpainehuuhtelu kuluttaa paljon huuhtelunestettä. Nesteen säästämiseksi huuhdellaan valonheittimet seuraavasti:
Lähivalot kytkettyinä valopaneelin katkaisimella:
Valonheittimet huuhdellaan, kun tuulilasi huuhdellaan ensimmäisen kerran. Sen jälkeen joka viidennen tuulilasin huuhtelun yhteydessä niin kauan kuin nämä tapahtuvat kymmenen minuutin jakson sisällä. Pidempien välien yhteydessä valonheittimet huuhdellaan joka kerta.
Seisontavalot kytkettyinä valopaneelin katkaisimella:
• Dual Xenon -valonheittimet huuhdellaan vain joka viidennellä pesukerralla väliajasta riippumatta.
• Halogeenivaloja ei pestä.
Valopaneelin katkaisin asennossa 0:
• Dual Xenon -valonheittimet huuhdellaan vain joka viidennellä pesukerralla väliajasta riippumatta.
•Halogeenivaloja ei pestä.


No kappas, aina sitä oppii jotain uutta :)
No, ei oo kyllä tullu luettua tuon käyttöohjekirjaa, ainakaan kokonaan :)

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7099
  • Kaikkee sitä...
Vs: Led päiväajovalot V50:een sumuvalojen tilalle
« Vastaus #8 : 15.07.2014, 14:05:40 »
No kappas, aina sitä oppii jotain uutta :)
No, ei oo kyllä tullu luettua tuon käyttöohjekirjaa, ainakaan kokonaan :)

-H- Muistelin että jotenkin noin se toimi mun Volvoissa niin piti sitten oikeen ohjekirjasta tarkistaa...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

 

Autoracing  KL-varaosat