Keväthuolto tuli tehtyä tässä reissuhommien alkamisen kynnyksellä. Tarkoituksena oli vaihtaa jakohihna ja PCV-pöntön letkut. Jakohihnalla oli takana 39tkm/4v ja huohottimen letkut varmaan alkuperäiset, eli 240tkm ajetut. Letkujen vaihtamiseen motivoi ECU:n 2-3-2 vikakoodi sekä vähän, mutta häiritsevästi seilannut tyhjäkäynti.
Homma tyssäs heti alkuunsa kun totesin, että vanteiden lukkopulttien hylsy on jossain muualla kuin mukana. Tarkemmin ajateltuna muistin unohtaneeni sen talviauton hanskalokeroon, joka oli 300 kilometrin päässä. Usko lukkopulttien suojaan varkaita vastaan karisi pois, kun lukkopultti lähti vastakierrehylsyllä auki samassa ajassa, kuin normaalinkin pultin ottaisi irti...
Apulaitehihna oli täysin paska, sekin tuli uusittua. Lisäksi vesipumppu näytti olevan merkittömänä jokin tarvikemalli, eli vaihtoon myös ja Aisin tilalle. Näiden lisäksi myös jakohihnan kiristin korkkas aivan viime milleillä kasaan puristaessa ja päästi nesteet pihalle. Pari kertaa automaattikiristimen onnistuneesti kasaan puristaneena tiedän, miten hitaasti se pitää tehdä. Nyt tuli vaan tunnit täyteen sille.
Vesipumppu tuntui olevan ihmeen lujassa. Viimeinen oljenkorsi oli laittaa hylsy lohkoa vasten ja kammeta pumppua pois rengasraudalla hihnapyörän takaa. Lähti se sitte, mies hyppäs puoli metriä eteenpäin ja pumppu lensi noin 75 km/h konehuoneen seinään. Huomattava ero tarvikepumpulla ja Volvo/Aisin versiolla. Tarvikepumppu jää pyörimään omia aikojaan kun sille antaa vähän vauhtia, vaikka se oli vielä kiinni ja nesteet koneessa. Aisinin versio huomattavasti jämäkämpi eikä jää pyörimään, mutta akselissa on silti välys, mitä ei tarvikemallissa tuntunut.
PCV-letkuista selvisi sen verran, että imuputkeen menevän huohotusletkun klemmari oli kiristämättä ja imusarjan päätyyn tuleva alipaineputki oli poikki. Syy 2-3-2:een ja heijaavaan tyhjäkäyntiin taisi olla tuo jälkimmäinen. PCV-pöntön sisällä ei ollut minkäänlaista kertymää, ihme kyllä vaparin vastaavan joskus nähneenä.
Jakohihna (Volvo) 45e
Vesipumppu (Volvo / Aisin) 100e
Moniurahihna (Motonet) 19,9e
Jakohihnan kiristin (Volvo / Aisin) 99,9e
Huohottimen letkut (Volvo) ~90e
Imusarjan tiiviste (Volvo) 14e
Öljyt tuli vaihdettua kans, vanhoilla takana 6 tkm/10 kk.
Castrol Edge 0W-40 + suodatin (Volvo).
Laitetaan vielä satunnaisia otoksia. Suuttimet lykkäs neulapäästä aika härskin näkösen liejun, kun niitä aukoi 9V paristolla tuola ultraäänipesuris. Näytti olevan pesu ihan tarpeen.


