S60 2.5T aj. 220 tkm alkoi katoamaan ahdot joku aika sitten satunnaisesti. Testerillä tutkittiin ja aluksi ahtoi normaalisti 0.6-0.8 bar luokkaa, mutta hetken ajon jälkeen tippui 0.1-0.2 luokkaan ja autosta hävisi aika suuri osa tehoista. Testeri näytti myös TCV:n arvot (turbo control valve) ja kun ahdot katosivat, jäi TCV 0-10% lukemiin, kun normaalien ahtojen aikana koko skaala 0-100% oli käytössä.
Lueskelin TCV:stä juttuja ja niitä oli hajonnut, joten vaihdoin sen (pikku mötikkä ilmansuodatinkotelon kyljessä). No, ei auttanut.
Lueskelin lisää, ja jollain oli samaa vikaa ja hukkaportin vivusto kulunut. Purin pakosarjan lämpöpellin tieltä autostani, ja kas kummaa, alla löydös:
(sokka poistettu jo kuvan ottoa ennen)

Tuo hukkaporttia säätävä kikkare on siis täysin kulunut muodottomaksi, ympyrän muotoisesta ovaaliksi. Samaten hukkaportin vivussa oleva tappi on kulunut massiiviselle uralle. Ihmettelen, että miten hemmetissä tämä vika ilmeni vasta nyt, vaikka tuo on selvästi ollut jo hyvän aikaa aivan epätarkka toiminnaltaan. En usko myöskään, että tämä on ihan ainoa auto, jossa tuo on kulunut.
Pieni ongelma on nyt, että millä hitolla tuon korjaa. Pitää yrittää saada ostettua tuo kikkare jostain, tai tehdä itse uusi. Mutta hukkaportin vivun tappi onkin hankalampi homma, sillä se on siinä puristusliitoksella kiinni. Pitäisi siis mahdollisesti kehittää jokin holkkiviritys...
Yritin jo säätää tuota kikkaretta tiukemmalle, mutta puoli kierrosta ei auttanut tarpeeksi ja kaksi kierrosta antoi jo vähän liiankin voimakkaat ahdot. Ongelmahan on, että tuon ovaalin reiän takia säätö on aivan epämääräistä, sillä säädin saattaa liikkua, mutta hukkaportti ei aukeakaan.
Vivuston kunnon tarkastaminen on suhteellisen helppoa: Moottorin takaa pakosarjan lämpöpelti irti, joka on kiinni kolmella pultilla (yksi alhaalla ja kaksi ylhäällä). Lämpöpelti siirtyy vasemmalle pois hukkaportin vivuston tieltä, kun lambdan johdon irrottaa kiinnikkeistään ja hieman jumppaa pellin kanssa.
Hyviä ajatuksia voi esittää tuosta korjauksesta.