Minäpäs käytän tätä topickia apuna...
Kaverin 745 1985 B200k ja Solex Cisac.
Täälläkin useaan otteeseen ihmetellyt ääneen laitteen toimivuutta. Noh, eilen pääsin taas ajamaan ko. laitetta ja havaintoja:
-käy aivan helvetin rikkaalla. Esim. kylmänä jos vetää ryypyn päälle, moottori kirjaimellisesti hukkuu bensaan. Tulee musta pölähdys ja erittäin voimakas palamattoman bensan haju. Rytkyttää ko valametti ja sammuu, täytyy siis kylmänä käynnistää ilman ryyppyä.
-Alhaisilla kierroksilla ei liiku mihinkään. Paras veto on arviolta 1/4-1/2 kaasulla, kaasun pohjaan painaminen ei vaikuta mihinkään mitenkään. Hankala lähteä jyrkkään ylämäkeen kun tukehtuu.
-Yli 3500rpm kun kaasun painaa pohjaan, alkaa liikkumaankin ja kiertää kohtuu iloisesti rajoittajaan asti. Liikkuu toki laiskasti ja voimakkaasti bensa haisee (musta pöhähdys putken päästä), mutta selvästi kaasun pohjaan painaminen auttaa jo näillä kierroksilla.
-Lämpimänä tyhjäkäynti ok, mitänyt bensa haisee ja sylkee palamatonta bensaa/mustaa huntua putken päästä. Erittäin voimakas bensan haju auton ympärillä. Seosruuvi ei vaikuta oikein mitenkään käyntiin/vetoihin.
-Tasakaasulla ~1500-2500rpm nykii, juuri siten kuin ajaisi ryyppy päällä (tukehtuu).
-Käyntiinlähtö lämpinänä todella pitkä starttaus (jos ei anna kaasua) ja hissuksiin pytty kerrallaan alkaa pyörimään. Lämpinänä ilman kaasua ehkä 7-10 sekunnin starttaus ja jää käymään.
-Kulutus maantiellä tasaista 80km/h ennakoiden 11,7l/100km. Kaupungissa varmaan 20l/100km.
-Lämpimänä jos ryypyn vetää päälle, ensin nousee kierrokset, sitten hyytyy ja sammuu. Ei lähde käyntiin ellei starttaa pitkään kaasu pohjassa (kastelee varmaan tulpat).
Kakkoskurkku toimii herkästi ja aukeaa kuten pitääkin kierrosten lisääntyessä. Tyhjäkäynnin seossäätö ei tosiaan tunnu vaikuttavan mitenkään mihinkään. Sillointällöin yskäisee imusarjassa kaasua painettaessa (sytytyksen alipainesäädön alipaine otettu imusarjasta, koska kaasuttimen kurkulta otettuna ei toiminut ollenkaan).
Mikä helvata tota vois vaivata? Kaasutin tammi/helmikuussa uä-pesty, tarkastettu ja koho säädetty. Koho testattu bensassa, eikä ainakaan tuolloin sukeltanut.
Bakeliittilaippa on kostea, voisiko olla kiero laippa tai bakeliitti halki? Pikkuisen kirin kaasuttimen kiinnitysmuttereita ja ehkä ihan aavistuksen parani (todella vaikea sanoa kun toimii muutenkin niiin hämärästi). Voisiko koho olla finaalissa ja kaasutin tulvia kurkkuihin? Voisiko ongelmana olla se sytkäyksikkö (siis missä on alipainekello ja sijaitsee kuskin puolen iskaritolpassa, harmaa mötikkä)?
Jako ok, tulpat & johdot vaihdettu 500km sitten, jakaja vielä vanha (hankala paikka ja käyttöauto) ja auto muutoin hyvässä kunnossa. Jarrutehostaja vuotaa hitusen (sihinä kuuluu kun sammuttaa), mutta en usko vaikuttavan niin paljoa että sekoaisi sen vuoksi.