Kulkukoira  Proturbo

Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen

  • 27 Vastauksia
  • 9829 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Voresss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • Utan Volvon :(
Eli auto on tosiaan tuommoinen volvo 945 B230FT koneella. Ajettu vähän reilut 400tkm mutta vanhan omistajan toimesta kone laakeroitu uudelleen sekä männänrenkaat on vaihdettu.

Tyhjäkäyntiä kun auto käy niin tyhjäkäynti tuntuu seilaavan hieman, ei mitenkään huimasti mutta sen verran että sen huomaa, ja muissa volvoissa missä olen ollut ei kyllä noin pahasti seilaa. Ja vedossa tasakaasulla miedosti kun kiihdyttää niin huomaa semmoisen pienen nykimisen, siis ei mitenkään semmoista että koko auto notkuu vaan tuntee istuessaan että pientä nykimistä on.

Täyskaasu kiihdytyksen tai rivakamman kiihdytyksen kun taas tekee niin pätkimistä ei oikeastaan huomaa.

Mainitsen tässä nyt vielä että auto ei ole joka päiväisessä ajossa, vaan sillä on ajeltu silloin tällöin vain, koska itselläni ei ole korttia, niin voisikos tämä vaikuttaa tuohon jotenkin?

Autoon juuri vaihdettu uudet tulpat, ilmanputsari sekä kaikki öljyt, eli vian ei pitäisi sieltä löytyä...  ???

Eli mahtaako tämä nyt olla enteilevä merkki jostain tulevasta ongelmasta, vai onko mahdollista että on tämmöisen vanhan volvon ominaisuuksia vain? ;D
EX: Volvo 945 2.3T -94
Shöwruum
Volvo Boost Squad
Nykyinen: Subaru Impreza WRX STI Type-RA

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
« Vastaus #1 : 21.07.2014, 20:56:23 »
Eli auto on tosiaan tuommoinen volvo 945 B230FT koneella. Ajettu vähän reilut 400tkm mutta vanhan omistajan toimesta kone laakeroitu uudelleen sekä männänrenkaat on vaihdettu.

Tyhjäkäyntiä kun auto käy niin tyhjäkäynti tuntuu seilaavan hieman, ei mitenkään huimasti mutta sen verran että sen huomaa, ja muissa volvoissa missä olen ollut ei kyllä noin pahasti seilaa. Ja vedossa tasakaasulla miedosti kun kiihdyttää niin huomaa semmoisen pienen nykimisen, siis ei mitenkään semmoista että koko auto notkuu vaan tuntee istuessaan että pientä nykimistä on.

Täyskaasu kiihdytyksen tai rivakamman kiihdytyksen kun taas tekee niin pätkimistä ei oikeastaan huomaa.

Mainitsen tässä nyt vielä että auto ei ole joka päiväisessä ajossa, vaan sillä on ajeltu silloin tällöin vain, koska itselläni ei ole korttia, niin voisikos tämä vaikuttaa tuohon jotenkin?

Autoon juuri vaihdettu uudet tulpat, ilmanputsari sekä kaikki öljyt, eli vian ei pitäisi sieltä löytyä...  ???

Eli mahtaako tämä nyt olla enteilevä merkki jostain tulevasta ongelmasta, vai onko mahdollista että on tämmöisen vanhan volvon ominaisuuksia vain? ;D

Tällee äkkiseltään, putsaa (ja rasvaa crc tai vastaavalla) tyhjäkäyntiventtiili, Vaahteramäen eemelin (ilmamassamittarin  :D) voit myös putsata.

Yks mitä voi tehdä tuota on lambda. Sen pitäis vaihdella 0-1v väliä kun yleismittarilla signaali (mustasta) johdosta mittaat. Ei saa pysähtyä kumpaakaan päähän, vaan vaan vaeltaa 0-1v.
Ja jos siinä vikaa, suosittelen bosch, ntk (ngk lambda) tai muuta merkkituotetta. LH kun hölmönä rakastaa lambdaa ja siinä täytyy olla nopea (bosch) lambda.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Voresss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • Utan Volvon :(
Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
« Vastaus #2 : 21.07.2014, 21:22:46 »
Tällee äkkiseltään, putsaa (ja rasvaa crc tai vastaavalla) tyhjäkäyntiventtiili, Vaahteramäen eemelin (ilmamassamittarin  :D) voit myös putsata.

Yks mitä voi tehdä tuota on lambda. Sen pitäis vaihdella 0-1v väliä kun yleismittarilla signaali (mustasta) johdosta mittaat. Ei saa pysähtyä kumpaakaan päähän, vaan vaan vaeltaa 0-1v.
Ja jos siinä vikaa, suosittelen bosch, ntk (ngk lambda) tai muuta merkkituotetta. LH kun hölmönä rakastaa lambdaa ja siinä täytyy olla nopea (bosch) lambda.
jees kiitoksia näistä!

Pitää koittaa putsailla vähän noita ja jos seilailu loppuisi.

Ongelma ei ole iso, mutta juurikin mietityttää tuo jos seilailu pahenee :-\

Mitenkäs toi IMMU nyt sitten putsataan oikea oppisesti etten nyt mene ja riko sitä sitten... Muistaakseni jostain luin että brake kliinillä sohia sinne, mutta muistanko nyt oikein?
EX: Volvo 945 2.3T -94
Shöwruum
Volvo Boost Squad
Nykyinen: Subaru Impreza WRX STI Type-RA

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
« Vastaus #3 : 21.07.2014, 22:38:06 »
jees kiitoksia näistä!

Pitää koittaa putsailla vähän noita ja jos seilailu loppuisi.

Ongelma ei ole iso, mutta juurikin mietityttää tuo jos seilailu pahenee :-\

Mitenkäs toi IMMU nyt sitten putsataan oikea oppisesti etten nyt mene ja riko sitä sitten... Muistaakseni jostain luin että brake kliinillä sohia sinne, mutta muistanko nyt oikein?

CRC:llä on siihen tarkotettua tököttiäkin, uitat siinä ja annat rauhassa kuivua hetken.

Tarkistaisin imuvuodot, esimerkiksi imusarjan tiiviste on yleinen paikka.

Poissa Voresss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • Utan Volvon :(
Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
« Vastaus #4 : 21.07.2014, 23:27:06 »
CRC:llä on siihen tarkotettua tököttiäkin, uitat siinä ja annat rauhassa kuivua hetken.

Tarkistaisin imuvuodot, esimerkiksi imusarjan tiiviste on yleinen paikka.
Tuon IMMun nyt ainakin voisin tarkistaa!  :)

Epäilen imuvuotoa koska kone ollut auki no 60tkm sitten vanhalla omistajalla, ikinä sitä ei kumminkaan tiedä. Ja jos imuvuoto olisi niin eikös auto leijuttaisi kierroksia, esim. kun kiihdytyksen jälkeen päästää kaasun niin kierrokset jäävät ylös?  ???
EX: Volvo 945 2.3T -94
Shöwruum
Volvo Boost Squad
Nykyinen: Subaru Impreza WRX STI Type-RA

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
« Vastaus #5 : 24.07.2014, 11:28:32 »
Ja jos imuvuoto olisi niin eikös auto leijuttaisi kierroksia, esim. kun kiihdytyksen jälkeen päästää kaasun niin kierrokset jäävät ylös?  ???

Ei se ole niin yksinkertaista. Imuvuoto voi oireilla mitä moninaisimmilla tavoilla. Kuvauksen mukaiset oireet viittaavat kyllä laihaan seokseen. Imuvuoto sopisi kuvaukseen. Vesi on myös ihan passeli apuväline imuvuodon etsimiseen.

IMM on helpointa tarkastaa lainaamalla ehjäksi todettua toisesta autosta. Toveri Mikan neuvoo kyllä varmasti mittauskonstit, mutta ei sekään tunnu aina olevan niin yksinkertaista...
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa Voresss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • Utan Volvon :(
Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
« Vastaus #6 : 24.07.2014, 11:31:48 »
Ei se ole niin yksinkertaista. Imuvuoto voi oireilla mitä moninaisimmilla tavoilla. Kuvauksen mukaiset oireet viittaavat kyllä laihaan seokseen. Imuvuoto sopisi kuvaukseen. Vesi on myös ihan passeli apuväline imuvuodon etsimiseen.

IMM on helpointa tarkastaa lainaamalla ehjäksi todettua toisesta autosta. Toveri Mikan neuvoo kyllä varmasti mittauskonstit, mutta ei sekään tunnu aina olevan niin yksinkertaista...
mites tuolla vedellä noita imuvuotoja nyt tutkiaan?

Ja mistä noita vuotoja nyt kannattais alkaa etsimään ensiksi?
EX: Volvo 945 2.3T -94
Shöwruum
Volvo Boost Squad
Nykyinen: Subaru Impreza WRX STI Type-RA

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
« Vastaus #7 : 24.07.2014, 11:34:48 »
Suihkupullolla kastelet mahdollisia vuotokohtia koneen käydessä joutavaa. Jos käynti nyykähtää tai alkaa kakomaan, vuoto on löytynyt.

Suuttimien ja imusarjan väli, imusarjan tiiviste, kaasuläppäkotelon tiivisteet, kaikki alipaineletkut jotka lähtee imusarjan päältä, jarrutehostin.

Jälkimmäinen on hankala koeponnistaa, täytyy käytännössä puristaa vaikkapa lukkopihdit alipaineletkuun ja käydä pyörimässä lenkki.
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa Voresss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • Utan Volvon :(
Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
« Vastaus #8 : 24.07.2014, 15:52:52 »
Suihkupullolla kastelet mahdollisia vuotokohtia koneen käydessä joutavaa. Jos käynti nyykähtää tai alkaa kakomaan, vuoto on löytynyt.

Suuttimien ja imusarjan väli, imusarjan tiiviste, kaasuläppäkotelon tiivisteet, kaikki alipaineletkut jotka lähtee imusarjan päältä, jarrutehostin.

Jälkimmäinen on hankala koeponnistaa, täytyy käytännössä puristaa vaikkapa lukkopihdit alipaineletkuun ja käydä pyörimässä lenkki.
no joo olipa yksinkertainen tuo vesiratkaisu olisi voinut taas hieman itse miettiä :D joskus vaan jostakin etsinyt muistaakseni crceellä noita vuotoja

Pitääpi koittaa nuo paikat käydä lävitse, se mahdollinen laihalla käyminen johtuu luultavasti tuommoisesta imuvuodosta?
EX: Volvo 945 2.3T -94
Shöwruum
Volvo Boost Squad
Nykyinen: Subaru Impreza WRX STI Type-RA

Poissa Voresss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • Utan Volvon :(
Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
« Vastaus #9 : 06.08.2014, 17:55:40 »
Noniin, vihdoin ja viimein löysin aikaa tuolle autollekkin  ;)

Eli eilen putsailin tuon tyhjäkäyntiventtiilin, ei tuntunut olevan vaikutusta  :-[ Myös imuvuodot tarkistettu ja ei niitäkään tuntunut löytyvän...

Mistäs nyt seuraavaksi kannattaisi etsiä vikaa, voisiko johtua jostain auton maadoituksesta, mitään jälkiasennuksia ei vielä ole tehty, eli ei mitään räpellyksiä. Mutta onko näissä tavannut jotain maadoitusongelmia olla..? Mites se kaasuläppäkotelon putsaus voisiko sillä olla vaikutusta tuohon? Voisi tuossa myös tulpat koittaa vaihtaa.

Autossa on sähköflekti mutta se ei varmaan asiaan vaikuta millään lailla?

Mutta mitä seuraavaksi nyt sitten kannattaisi tehdä..?  :o
EX: Volvo 945 2.3T -94
Shöwruum
Volvo Boost Squad
Nykyinen: Subaru Impreza WRX STI Type-RA

AUH

  • Vieras
Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
« Vastaus #10 : 06.08.2014, 18:25:02 »
Entä jos kokeilis poksien nollaamista. Akulta + kenkä irti ja tökkää se - kenkään kiinni muutamaksi sekunniksi ja anna vielä 15min vielä varuilta olla + kenkä irti. Sitten akun kenkä paikoilleen ja poksit ovat nollautuneet. Itellä ainakin autto kun oli lievää nykimistä avaramman downpipen+putkiston vaihdon jälkeen.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5850
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
« Vastaus #11 : 06.08.2014, 23:44:28 »
Eli siis ne kengät yhteen kun autossa ei ole mitään virtaa (irti akun navasta). Tyhjentää vissin ecun nopeammin tai sitten on vaa legendaa

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4542
Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
« Vastaus #12 : 07.08.2014, 09:39:06 »
Miksi kuulostaa hieman oudolta, ja ei kai tuo boxien nollaus vaikuta mitenkään mihinkään lastuihin tai muuten auton toimintaan
Nollaa LHn oppimat kartat, eli jos on ollut vikaa vähän aikaa niin kartathan ovat sopeutuneet siihen. Lastun peruskartat säilyy kyllä vaikka nollaa boksin. 15-20 min irti akusta riittää varmasti ilman.
Mullakin tyhjäkäynti humppas pikkasen, rauhoittui uudella coolerilla vaikka vanha oli silmin nähden ehjä. Ei se nyt 100% tasainen ole vieläkään.

AUH

  • Vieras
Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
« Vastaus #13 : 07.08.2014, 10:43:11 »
Ite tein niin että -kenkä oli kokoajan kiinni akussa ja vain + kengän irrotin. Nollaa samalla mahdolliset vikakoodit.

Poissa Voresss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • Utan Volvon :(
Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
« Vastaus #14 : 07.08.2014, 18:29:15 »
Jees eli pidänkös nytten pari sekuntia plussa kenkää ja miinuskenkää yhdessä? Vai irroitanko vain plussan ja annan olla?  :-\
EX: Volvo 945 2.3T -94
Shöwruum
Volvo Boost Squad
Nykyinen: Subaru Impreza WRX STI Type-RA

 

Elekma  Autoracing