Toki nokan vaihdolla, tässäkin tapauksessa, kuten yleensä haetaan hivenen lisää voimaa.
Lähinnä tavoitteena on ala/keskialueen parantaminen.
Ala ja keskialueelle on vaikeaa löytää hyvää nokkaa! Nimimerkillä kokomusta on!
T-nokka on yllättäen B230FT/FK koneissa se alavääntöisin nokka tähän astisista takajakajillisista. Nostoa on hiekohkosti, mutta ajoitukset sopivat turbo-vinokoneeseen oikein hyvin.
Over-lapp yms. asiat eivät auta turbossa alavääntöön, vaan heikentävät sitä selvästi.
Minulla on ollut piparin lisäksi monasti mielessä KG2T, mutta en ole sitä ostanut, koska siitä on yllättävän vähän penkkilappuja näytillä.
Syttykartta ja polttoaineepääkorjauskartta ovat yllättävän merkittävässaä asemassa tähän ala/keskivääntöön!
Kuten tästä voi päätellä!http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=36052.msg889448#msg889448
Yleisesti ottaenhan nokan aikaistaminen siirtää "aluetta" alaspäin ja päinvastoin. Vx tikussa aikaa sekä nostoa hiukan enemmän, kuin T:ssä, eli lienee pieni mahdollisuus lisäpuhtiin.
Toki nyt on katse ollut lähinnä aikaistettu sanassa vx3 kohdalla. Vertailu T/vx/vx3 välillä, kokonaisajoituksen suhteen, on jäänyt tekemättä.
T:ssä on sitten erittäin pieni over-lapp verrattuna moniin muihin nokkiin, tämä on hyvä edistämään pieniä pakopaineita.
Katsele ajatuksella noita penkki-lappuja tuota viri-topicista.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=464.0Jos minä saisin rajattomalla budjetilla tehdä B230FK-käyttiksen moottorin osalta:
Ottaisin T-nokan 12,5mm nostolla
"sopivasti" kairatun 530 kannen
Isommilla venttillellä tehdyn kannen
Kevyesti palotloja muokaten
Äärimmäisen huolellisesti sarjat kanteen sovittaen.
Hitusen isomman ahtimen (19T)
Coolerit, IMMu ovat vakiorojua, jota ei tarvitse edes miettiä päivittämisen osalta (vakiot romuiksi).
Hitusen isompi putkisto (2,5")
Ja tietty säädetyt lastut LH/EZK komboon. Molemmat kustomoituja moottorin mukaan!
Siinä on meikäläisen perus-käyttiksen kaava!
Polttoaine on itsestään selvästi Wiina!