Proturbo  Autodiagnoosi

Kokemuksia B230FK vx3 nokalla?

  • 8 Vastauksia
  • 3234 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa yötyömies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Kokemuksia B230FK vx3 nokalla?
« : 02.08.2014, 01:39:37 »
Eli jos ihan "päittäin" vaihtaa T nokan tilalle vx3 nokan, niin toimiiko vai aiheuttaako ongelmia?
240 farkut -89 ja -90, 945 -95

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Kokemuksia B230FK vx3 nokalla?
« Vastaus #1 : 02.08.2014, 09:51:42 »
Haulla löytyy paljon juttua, esim. tämä http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=31600.0.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa yötyömies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Kokemuksia B230FK vx3 nokalla?
« Vastaus #2 : 02.08.2014, 14:00:44 »
Kiitos tästä  :)
Voin siis ehkä olettaa, että ainakin päästöt pitäs kelvata leimalla....
Sytytyksen aikaistaminen on ollu vähän mielessä, parilla asteella. Toimineeko tosiaan toi pinnien 18 ja 19 maattaminen?
240 farkut -89 ja -90, 945 -95

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kokemuksia B230FK vx3 nokalla?
« Vastaus #3 : 02.08.2014, 16:31:27 »
Sytytyksen aikaistaminen on ollu vähän mielessä, parilla asteella. Toimineeko tosiaan toi pinnien 18 ja 19 maattaminen?

Toimii!

Mutta jos ahtoja on nostettu, niin aivan varmasti kilisee (nakuttaa), vaikka sinulla olisi syttylastukin.  :nohnoh
Syttylastuissa on laskettu ennakoita, jotta vinokone ei nakuttaisi.

Ja kilinää et välttämättä kuule, mutta jos ihmettelet, että bensaa palaa pirusti, niin LH on tuolloin puuttunut peliin EZK:n 6 asteen sytytyksen myöhästyksen lisäksi. Joten ennakon lisäys kääntyy ennakon tosiasialliseksi myöhästykseksi ja polttoaineekulutuksen lisäykseksi tehon menetyksestä puhumattakaan.  :idiot2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa yötyömies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Kokemuksia B230FK vx3 nokalla?
« Vastaus #4 : 02.08.2014, 22:39:15 »
Kiitos lisäinfosta.
Ahtoja ei ole ollut tarkoitus nostaa, ainakaan tässä vaiheessa.
Jos ahdot nousee,niin vain FT kellolla. Samassa yhteydessä vaihtunee sitten myös FT boksit. Lienevät kuitenkin eri "kartoilla" kuin FK boksit?
« Viimeksi muokattu: 02.08.2014, 23:28:06 kirjoittanut yötyömies »
240 farkut -89 ja -90, 945 -95

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Kokemuksia B230FK vx3 nokalla?
« Vastaus #5 : 03.08.2014, 00:06:18 »
Kiitos lisäinfosta.
Ahtoja ei ole ollut tarkoitus nostaa, ainakaan tässä vaiheessa.
Jos ahdot nousee,niin vain FT kellolla. Samassa yhteydessä vaihtunee sitten myös FT boksit. Lienevät kuitenkin eri "kartoilla" kuin FK boksit?

Ei ainakaan mitään käytännön eroa ole. Toki jos paineita nostaa niin kannattaa harkita laittaako saman tien sitten lastun kehiin, ei maksa juuri mitään ja nälkä kumminkin kasvaa syödessä.

Pakko kysyä, mitä nokan vaihdolla haetaan jos paineet on tarkoitus pitää ajoviimatasossa?
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kokemuksia B230FK vx3 nokalla?
« Vastaus #6 : 03.08.2014, 01:26:34 »
Kiitos lisäinfosta.
Ahtoja ei ole ollut tarkoitus nostaa, ainakaan tässä vaiheessa.
Jos ahdot nousee,niin vain FT kellolla. Samassa yhteydessä vaihtunee sitten myös FT boksit. Lienevät kuitenkin eri "kartoilla" kuin FK boksit?

FT ja FK ovat sama moottori kaikilta osilta lukuunottamatta hukkaportin kelloa!  :hello:

Moottorin ohjaus on 100%:sti täysin identtinen molemmissa!

Joten se FT +3 asteen ennakolla ei tule toimimaan. FK voi vielä mennäkkin nipin napin!

Aiheesta löytyy täältä foorumilta keskusteluja ja LH/EZK:n säätämisestä meikäläiseltä "jonkin" verran.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa yötyömies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Kokemuksia B230FK vx3 nokalla?
« Vastaus #7 : 03.08.2014, 13:00:51 »
Toki nokan vaihdolla, tässäkin tapauksessa, kuten yleensä haetaan hivenen lisää voimaa.
Lähinnä tavoitteena on ala/keskialueen parantaminen.
Yleisesti ottaenhan nokan aikaistaminen siirtää "aluetta" alaspäin ja päinvastoin. Vx tikussa aikaa sekä nostoa hiukan enemmän, kuin T:ssä, eli lienee pieni mahdollisuus lisäpuhtiin.
Toki nyt on katse ollut lähinnä aikaistettu sanassa vx3 kohdalla. Vertailu T/vx/vx3 välillä, kokonaisajoituksen suhteen, on jäänyt tekemättä.
Nokkien välisellä kulmallakin on vielä oma vaikutuksensa.
Pyrkimys, kaikenkaikkiaan, on siis ala/keskialueen parantamisessa, huipputehot on toisarvoisia, 135hp siirtää ajokkia eteenpäin ja kellon vaihdolla 164hp riittää emännälle varsin hyvin. Kello nyt laitetaan hankintalistalle joka tapauksessa.
Näitten puhaltimella varustettujen kanssa on vaan ajo/käyttökokemusta, vapareitten kanssa on harjoiteltu vähän muutenkin.
240 farkut -89 ja -90, 945 -95

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kokemuksia B230FK vx3 nokalla?
« Vastaus #8 : 04.08.2014, 04:19:06 »
Toki nokan vaihdolla, tässäkin tapauksessa, kuten yleensä haetaan hivenen lisää voimaa.
Lähinnä tavoitteena on ala/keskialueen parantaminen.

Ala ja keskialueelle on vaikeaa löytää hyvää nokkaa! Nimimerkillä kokomusta on!
T-nokka on yllättäen B230FT/FK koneissa se alavääntöisin nokka tähän astisista takajakajillisista. Nostoa on hiekohkosti, mutta ajoitukset sopivat turbo-vinokoneeseen oikein hyvin.
Over-lapp yms. asiat eivät auta turbossa alavääntöön, vaan heikentävät sitä selvästi.

Minulla on ollut piparin lisäksi monasti mielessä KG2T, mutta en ole sitä ostanut, koska siitä on yllättävän vähän penkkilappuja näytillä.

Syttykartta ja polttoaineepääkorjauskartta ovat yllättävän merkittävässaä asemassa tähän ala/keskivääntöön!

Kuten tästä voi päätellä!http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=36052.msg889448#msg889448

Yleisesti ottaenhan nokan aikaistaminen siirtää "aluetta" alaspäin ja päinvastoin. Vx tikussa aikaa sekä nostoa hiukan enemmän, kuin T:ssä, eli lienee pieni mahdollisuus lisäpuhtiin.
Toki nyt on katse ollut lähinnä aikaistettu sanassa vx3 kohdalla. Vertailu T/vx/vx3 välillä, kokonaisajoituksen suhteen, on jäänyt tekemättä.

T:ssä on sitten erittäin pieni over-lapp verrattuna moniin muihin nokkiin, tämä on hyvä edistämään pieniä pakopaineita.

Katsele ajatuksella noita penkki-lappuja tuota viri-topicista.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=464.0

Jos minä saisin rajattomalla budjetilla tehdä B230FK-käyttiksen moottorin osalta:
Ottaisin T-nokan 12,5mm nostolla
"sopivasti" kairatun 530 kannen
Isommilla venttillellä tehdyn kannen
Kevyesti palotloja muokaten
Äärimmäisen huolellisesti sarjat kanteen sovittaen.
Hitusen isomman ahtimen (19T)
Coolerit, IMMu ovat vakiorojua, jota ei tarvitse edes miettiä päivittämisen osalta (vakiot romuiksi).
Hitusen isompi putkisto (2,5")

Ja tietty säädetyt lastut LH/EZK komboon. Molemmat kustomoituja moottorin mukaan!  :pomo:

Siinä on meikäläisen perus-käyttiksen kaava!
Polttoaine on itsestään selvästi Wiina!  ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Elekma  Autoracing