Tämän iltainen moottoriöljyn ostosreissu ei alkanut ihan suunnitellulla tavalla.
Olin lähdössä 740:llä ostelee öljyä mutta se päätti sammua tupsahtaa tienristaukseen, onneksi siihen eikä eilen Kajaani-Sotkamo välille -30 pakkasessa.
Eikä sitten luvannutkaan kun yritti sahata käymään, pikainen diagnoosi oli ettei sähköinen siirtopumppu pyöri.
Noh öljyä olin menossa ostamaan ja kauppakin oli menossa kiinni niin tepastelin 850 luo, laitoin webaston töhisemään ja rupesin kaivamaan Volvoa kinoksesta, putsattuani sen lumesta ja lasit raapattuani meinasin höräyttää tulille mutta 850 sanoi vain vou,vou...
Siinä vaiheessa meinasi aikuisten oikeesti hitsata itsellä jo kiinni, eikun nöyrin mielin emannuksen Corollan avaimet hakemaan ja corolla kaahaten öljyä ostamaan jotta kerkee ja kerkesinkin, paria minuuttia ennen sulkemisaikaa Puuiloon.
Öljyn haku reissun jälkeen kaverille puhelu että "et viitsisi tulla kaveriksi, hinataan tuo mun 740 hallille"
Kaverin tuli sillä aikaa paikalle kun kävin hakemassa isännältä lainaan Suzuki Gran Vitara maasturin jolla hinattiin 740 hallille.
Hallilla rupesin yleismittarilla tutkimaan mikä mättää, siirtopumpulle ei tule virtaa ja pumpun sulake on ehjä, epäilin ensin relettä mutta ei sekään ollut rikki kun ohitin sen, pumppu ei vaan pyörinyt.
Sulakeita katsellessa huomasin että polttaa jostain syystä sulaketta minkä takaa on otettu herätinvirta siirtopumpun releelle, saman sulakkeen alla oli myös hehkujen toiminta. käytin hehkun releen pistokkeen irti ja silti sulake paloi, no johan on v*ttu tuumin.
Seuraavaksi kokeilin pakkosyöttää siirtopumpulle virtaa ja sehän pyörikin mutta auto ei vaan yrittänytkään lähteä käymään, taas raavittiin päätä ja tupakkaa paloi ketjussa... seuraavaksi mittalin tuleeko sammutin solenoidille virtaa ja ei tullut. Taas yksi hyppy johto ja pärskeles 740 hörähti käymään mutta arvoitus mietitytti yhä, miksi polttaa edelleen yhtä sulaketta ja ei käy ilman hyppypiuhoja ??
Kokeilin seuraavaksi jättää sammutin solenoidin piuhan irti ja kokeilla polttaako sulaketta ja kas ei enää poltakkaan, noh piuha kiinni solenoidiin mutta mitäs kettua, sulake ei nyt palakkaan ?? aikani tuijotin sammutin solenoidille menevää piuhaa ja huomasin siinä pienen hankauman, otin piuhan tarkasteluun ja kas, kuparithan sieltä loisti ja lopullinen syy löytyi miksi sulake paloi.
Kaikesta pystyi vaan taas kerran itseään syyttämään, miksi jätit johdon silleen että se pääsee hankaamaan syöttöpumpun tukirautaa vasten, niimpä niin...
Noh nyt se tuli laitettua silleen että ei enää hankaa ja rikkinäisen eristeen kohdille tuli pujotettua liimakutistesukkaa pätkä jottei enää räpsi mihinkään.
Tämän jälkeen oli vehkeiden kasaus ja niputus vuorossa jonka jälkeen menimme kaverin kanssa 850 luo joka täräytettiin apukaapaleilla tulille ja ajettiin hallille se sulamaan sekä akku laitettiin latautumaan.
Semmoista tällä erää, jokseenkin taas vastusti
