Carcom Oy  Elekma

Ilmastoinnin "varaajapöntön" vaihto ? 850

• 18 Vastauksia
  • 10189 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Turbo 242

• Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Teiden tukko
Vs: Ilmastoinnin "varaajapöntön" vaihto ?
« Vastaus #15 : 12.05.2011, 20:57:18 »
Tallistapa hyvinkin, mutku oon taivasalla  :nohnoh  ON mulla se biltsun kuusiokolo"hylsy" sarja, mutta olipa hukassa  :-\

Tuossa on kuvaa tai sivu jossa myydään samanlaista "tube spring lock coupleria"

Juu, ei itselläkään täällä omassa kotona ole yhtään mitään työkaluja saatika paikkaa jossa tehdä. Aina joutuu meneen porukoille.

Ei kyllä pysty noista kuvista yhtään yhdistään että mitä noilla pitäis tehdä.  :o
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa jaskajokunen

• :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • 1% Hybridi
« Vastaus #16 : 12.05.2011, 21:16:00 »
Homma hoituu huomenna siten, että vien auton ammattilaiselle, joka irroittaa pöntön ja vaihtaa uuden tilalle. Itse tyhjiöin ja teen määrätäytöksen kylmäaineella. Hoituu sopuhintaan, kun olen tehnyt tuon työtilan valmiiksi eli yksi lamppuisella ajellaan huomenna Nastolaan ja takaisin.
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa jaskajokunen

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • 1% Hybridi
« Vastaus #17 : 13.05.2011, 21:14:51 »
Eipä mennyt ammattilaisella pöntön vaihtoon montaa hetkeä. No olihan se jo valmiiksi purettu.

Homma yksinkertaisesti kuvailtuna.
Oletuksena on tyhjä järjestelmä eli en ala talteenottoa kertaamaan.

Pohjamuovin kaksi 10mm ruuvia irti, apukuskin puolen umpio pois, konepellin lukko pois, diagnostiikka boxi pois tieltä, ecun ilmaputki pois.

Seuraavaksi irroitin 6mm kuusiokoloruuvin kompressorin perästä, sen jälkeen tuolla ihmetyökalulla vain työnnetään se putki irti kuivaimesta. Sitten irroitetaan 10mm pultti, jolla pönttö on kiinnitetty auton koriin.

Seuraavaksi irroitetaan se kumiletku pöntöstä on kierreliitoksella, voipi olla tiukassa eli lämmitys saattaa auttaa ( maltilla , ei polttamalla ).

Varaajan ympäriltä siirretään se kiinnityspanta uuteen pönttöön.

Uuteen pönttöön tarvitaan uudet tiivisteet, kaksi sen pikaliittimen sisälle, yksi siihen kierreliitokseen. Yksi o-rengas kompressorin laippaan.

Itse hain nuo tiivisteet siniseltä, 2,50€ / kpl , purkki PAG-öljyä 10€ (ovh n.22€) öljyn lisäsin suoraan varaajaan.

Kunnollinen tyhjiöinti ja määrätäyttö 750g 134a kylmäainetta.  Kylmäaine pönttö oli auringonpaisteessa lämminnyt eli meni aineet nopeasti järjestelmään. Jätin mittarit kiinni systeemiin ja pistin auton käymään, paineet oli ihan hyvät kompuran käydessä imupaine laski n.2bar seutuville kompuran pysähtyessä paineet nousivat n. 3bar tuntumille.

Seurataan jatkossa toimintaa.

V90-19 T8

Poissa jaskajokunen

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • 1% Hybridi
« Vastaus #18 : 05.06.2011, 22:31:23 »
No eihän tuo täytös kestänyt kuin tähän asti eli jossain on vuoto tuon pöntön lisäksi. Tein täytön mittarin mukaan ilman vaakaa eli kompuran käydessä imupaineet 2bar kohdille ja sit pullo kiinni.

Tuon ammattilaisen käsittelyssä letku sai reilusti kosania eli olisiko liitin kärsinyt , letkun saattaa joutua vaihtamaan  :buck2:
V90-19 T8

KL-varaosat  Race.fi