Eipä mennyt ammattilaisella pöntön vaihtoon montaa hetkeä. No olihan se jo valmiiksi purettu.
Homma yksinkertaisesti kuvailtuna.
Oletuksena on tyhjä järjestelmä eli en ala talteenottoa kertaamaan.
Pohjamuovin kaksi 10mm ruuvia irti, apukuskin puolen umpio pois, konepellin lukko pois, diagnostiikka boxi pois tieltä, ecun ilmaputki pois.
Seuraavaksi irroitin 6mm kuusiokoloruuvin kompressorin perästä, sen jälkeen tuolla ihmetyökalulla vain työnnetään se putki irti kuivaimesta. Sitten irroitetaan 10mm pultti, jolla pönttö on kiinnitetty auton koriin.
Seuraavaksi irroitetaan se kumiletku pöntöstä on kierreliitoksella, voipi olla tiukassa eli lämmitys saattaa auttaa ( maltilla , ei polttamalla ).
Varaajan ympäriltä siirretään se kiinnityspanta uuteen pönttöön.
Uuteen pönttöön tarvitaan uudet tiivisteet, kaksi sen pikaliittimen sisälle, yksi siihen kierreliitokseen. Yksi o-rengas kompressorin laippaan.
Itse hain nuo tiivisteet siniseltä, 2,50€ / kpl , purkki PAG-öljyä 10€ (ovh n.22€) öljyn lisäsin suoraan varaajaan.
Kunnollinen tyhjiöinti ja määrätäyttö 750g 134a kylmäainetta. Kylmäaine pönttö oli auringonpaisteessa lämminnyt eli meni aineet nopeasti järjestelmään. Jätin mittarit kiinni systeemiin ja pistin auton käymään, paineet oli ihan hyvät kompuran käydessä imupaine laski n.2bar seutuville kompuran pysähtyessä paineet nousivat n. 3bar tuntumille.
Seurataan jatkossa toimintaa.