Carcom Oy  Elekma

Valojen ehostus

• 47 Vastauksia
  • 30589 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Rasseli

• Grand Luxe
  • **
Valojen ehostus
« : 07.05.2011, 19:32:22 »
Elikkä tämmönen kysymys taas tähän väliin. Millä tavalla sais helpoiten s60 sumuvalojen laseja vähän ehostettua mm. kiveniskemiltä?
Nyk. V60 D5 -11
Ex.  S60 2.4D -08; S60 -03; Nissan primera hb -01;Kawasaki ZX-6R 636 -06

Poissa Nortti

• Grand Luxe Touring
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Valojen ehostus
« Vastaus #1 : 07.05.2011, 20:36:45 »
Olen kymmenistä valoista tehnyt uuden veroisia suihkauttamalla päälle 2-komponentti akryylilakkaa. Sitä, mitä muutenkin on maalipinnassa värimassan päällä. Aidon lasin pitää olla hieman "hiekkapuhallettu", jotta lakka pysyy. Muovipintaisten valaisinten pintaa ei juurikaan tinneriä ihmeellisemmällä aineella tarvitse käsitellä. Joskus olen hiukan hionut syvempiä naarmuja.

Poissa M1k4

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 07.05.2011, 20:45:27 »
ei muuta ku otat sumarin irti ja ruuvipenkkiin. Alotat hionnan koneella jollai 320 paperilla ja siitä koko ajan hienompaan siirtyen. Viimonen hionta jollai tonnisella paperilla ja sen jälkeen otat vahakoneen käteen ja alat "mylllyttää". Eli homma on sama ku maalattujen osien sumurajojen häivytys. Omasta sumarista tuli ihan kiitettävä eikä aikaakaan menny ku n.2h kaikkine irrotuksineen ja paikalleen laittoineen. Lakka sydeemiä kokeilin, mut oliha se sillo lakatessa hieno... :)
« Viimeksi muokattu: 07.05.2011, 20:52:44 kirjoittanut M1k4 »

Poissa Rasseli

• Grand Luxe
  • **
« Vastaus #3 : 07.05.2011, 21:32:51 »
Kiitoksia vinkeistä! Sumarit tänään tempasinkin jo irti odottamaan hoitoa.
Nyk. V60 D5 -11
Ex.  S60 2.4D -08; S60 -03; Nissan primera hb -01;Kawasaki ZX-6R 636 -06

Poissa Nortti

• Grand Luxe Touring
« Vastaus #4 : 07.05.2011, 22:02:36 »
On lakkaa ja lakkaa. Tuo mainitsemani on siis sitä, mitä sen autonkin maalauksessa on. Ei mitään spraypullolakkaa. Akryylia se "muovilasikin" on ;).

Poissa M1k4

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #5 : 08.05.2011, 18:56:56 »
kyllä mulla s80 -03 sessa sumarit oli ihan ehtaa lasia ei mitää muovia...ainaki se vanha mistä meni kivi läpi ;)
« Viimeksi muokattu: 08.05.2011, 19:00:46 kirjoittanut M1k4 »

Poissa Grimmy

• Grand Luxe
  • **
  • V70II T5 -> D5
« Vastaus #6 : 09.05.2011, 14:30:26 »
Joo, ei noihin muovilaseihin kyllä mitään lakkaa kannata ruiskia. Hionta ja myllytys ja on kuin uusi.

Poissa Nortti

• Grand Luxe Touring
« Vastaus #7 : 09.05.2011, 14:47:46 »
Joo, ei noihin muovilaseihin kyllä mitään lakkaa kannata ruiskia. Hionta ja myllytys ja on kuin uusi.

Hmm. Kaksi on tuota mun lakkausideaa vastaan. Kuulisin mielelläni myös jonkin perustelun.

Poissa wh

• Grand Luxe Touring
« Vastaus #8 : 10.05.2011, 00:47:34 »
Hmm. Kaksi on tuota mun lakkausideaa vastaan. Kuulisin mielelläni myös jonkin perustelun.
itse lakkasin etuvalot ja olin jo valmiiksi tietoinen että kun lakkapintaan kivi lentää niin lakka "halkeilee" eli siis kiven iskut näkyy vielä helpommin ja nopeammin mitä myllyttämällä, joten siis lakkapinta on todella hieno silloin kun se on lakattu mutta parin kuukauden jälkeen ei enään niin hyvän näköinen kun vaikka verrattuna myllytettyyn..

kyseessä siis facelift umpiot (muovinen "lasi")
volvoja - onhan noita.

Poissa D5GT

• Turbo
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #9 : 10.05.2011, 07:51:12 »
Muovivalojen kiillotuksesta oli juttua joku aika sitten.. keinoja ja ongelmia pohdittiin kohtuullisesti. Olikohan vielä landian puolella.

Poissa Nortti

• Grand Luxe Touring
« Vastaus #10 : 10.05.2011, 13:28:03 »
itse lakkasin etuvalot ja olin jo valmiiksi tietoinen että kun lakkapintaan kivi lentää niin lakka "halkeilee" eli siis kiven iskut näkyy vielä helpommin ja nopeammin mitä myllyttämällä, joten siis lakkapinta on todella hieno silloin kun se on lakattu mutta parin kuukauden jälkeen ei enään niin hyvän näköinen kun vaikka verrattuna myllytettyyn..

kyseessä siis facelift umpiot (muovinen "lasi")

Ongelma on siis lakan irtoamisessa? En oikein tuota halkeilua ymmärrä koska ei puskurin tai konepellin lakkapintakaan halkeile kivien iskemistä. Lakka muoviosista ei irtoa millään ilveellä esimerkiksi levyinä. Olen valaisimia välillä kiillottamallakin ehostanut ja tapauksesta vähän riippuu, mitä menetelmää kulloinkin käyttäisin. Senverran pieniä nuo alueet ovat, ettei kiillotuksessakaan edes mitään koneita tarvita. Muoviosien maalauksessa oleellista on muovilaadusta riippuen ensimmäinen maalaus tartunta-aineella (spray-pullossa, paksuus nolla, kirkasta). Lakkaan kuuluu kovettimen lisäksi laittaa hieman pehmennysainetta.

Kuvassa noin vuoden ajettu valo, josta kävin vielä erikseen tarkistamassa tilanteen. Myös sumuvalot ovat täysin kirkkaita edelleen. Niissä oli vähän roskia, kun ne paikoillaan ulkona joskus ruiskutin ;).

Poissa VJA

• De Luxe
  • *
  • V70 2.5T Geartronic Titanium -04
« Vastaus #11 : 26.06.2011, 19:58:45 »
Useamman automerkin takavalot olen ehostanut ihan Wyrthin spray kirkaslakalla, ja vuosia ovet kestäneet. Nyt on tarkoitus kokeilla tätä hiontaa ja myllytystä V70 takavaloihin.
Aina löytyy joku joka tietää sinua itseäsi paremmin mitä olet sanomallasi tarkoittanut.

Poissa djabu

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #12 : 02.07.2011, 07:39:06 »
Noniin, itselläni oli auton etulyhdyt hieman harmaantunut ja kiveniskemiä täynnä. Mutta tuo sameus oli se kaikkein tärkein saada pois.

Ostin tuotetta PlastX, joka sisälsi itse aineen, porakoneeseen liitettävän sienen, [johonka sitä ainetta laitettiin] ja mikrokuituliinan.

1. Pesin ja kuivasin lyhdyt.

2. Laitoin noin euron kokoisen klöntin sitä ainetta.

3. Porakoneella 1 nopeudella edestakaista liikettä sopivalla painolla.

4. Kiillotus mikrokuituliinalla

5. Valmista noin 10min per puoli.

Ero on huomattava!

Käsittelemätön:

Käsitelty:

Yhteispotrettia:

Ja otin vielä nuo sumarit kuvaamisen jälkeen esille, ja voitteko uskoa.. Näin sumareiden pohjaan ihan kirkkaasti! Heijastinpintahan se sielä :)

Hyvä aine kaiken kaikkiaan.
S-Max 2.2tdci 2012
ex. -12 Skoda suberb
ex. -11 Honda Accord Tourer
ex. -07 V70 2.4D

Poissa (Miksu)

• Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • www.carcom.fi
« Vastaus #13 : 02.07.2011, 10:10:40 »
Tuota vähän mietiin, että miksi tuo samentuminen tapahtuu vain ulkopuolelle, johtuuko se ihan vain kulumisesta?
Omassa -05 V70:ssä on ensimmäinen omistaja jostain syystä vaihdattanut toisenpuolen umpion, se on nykyisellään, kuten djabu:n lähtökohta on ja vanhempi umpio on sitten huomattavasti pahemmassa kunnossa..  pahin kohta näkyy olevan juuri ajovalon kohdalla..
Oon kuvitellut, että tuo olisi ajovalon tekemää sumentamista muoville, mutta jos se tosiaan on ulkopuolella, niin sittenhän pitää koittaa fiksata noi kuntoon.

Poissa D5GT

• Turbo
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #14 : 02.07.2011, 12:38:26 »
-Ei perustu kuin mutuiluun-

Pääosa sumentumisesta on kulumista, ainakin kahden -05:n perusteella, paitsi toisessa verrokissa on käytetty "marketti" tuulilasinpesunesteiä ja toisessa pääasiallisesti Lasolia tai nesteen vastaavaa tms.

Jostain syystä "halpispesuaine lampuissa" on enemmän laikkuja, ihan kuin siihen valon yläosaan jäisi jotain lientämakaamaan ja hivenen syövyttäisi pintaa. Kilsat noissa about samat.

Viimeksi kun seisoi vierekkäin ero on sumentumisessa huomattava. Mut selityksiä voi olla ja varmasti onkin enemmän kuin pelkkä pesuaine -niistä oudoista kuvioista "aallosta" lampun yläosassa tuli mieleen tekeekö pesuaine jotain..

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron