Hellurei!
Käytin Volsterin leimalla vajaa kuukausi sitten, läpi että heilahti.
Jarrujen mittaus tuloksilla:
Vasen Oikea Ero
3,4 kN - Etuakseli - 2,9 kN 15 %
2,2 kN - Taka-akseli - 2,2 kN 0 %
2,2 kN - Seisontajarru - 2,4 kN 8 %
Kyseessä automaatti T5 vuosimallia 2002 ja metrejä takana 185 000. Eikä mitään tietoa onko jarruille koskaan mitään tehty...
Jo ennen katsastusta jarruttaessa kuului pientä kihnitystä takanta --> nyt oikea takalevy syöty ulkokehältä pystysuunnassa puoleen väliin asti, kiitos antautuneen jarrupalan. Lisäksi etulevyt näyttävät kuluneilta (näkyy kynnys kitkapinnan ja ulkokehän uloimmaisen kohdan välillä selvästi). Tosin paloja näyttäisi olevan jäljellä jonkin verran..
Tästäpä tuumasin että lienee aika harjoittaa jarrujen korjausta tuolle kulkineelle. FAQ-osiosta katselinkin jo hyviä
ohjeita takapään ehjäykseen. Onkos keulassa jotakin suurta eroa? Jos tuon ohjeen mukaan selviydyn takapäästä (ehkä juuri ja juuri), onnistuukohan samalla keula?
Kannattaako tuon verran ajettuun kerralla vaihtaa kaikki levyt, palat, jarrunesteet ja seisontajarrukilkkeet, varsinkin kun ei tiedä onko ikinä vaihdettu mitään noista. Tosin käkkäri toimii niinkuin pitää, minkäänlaista ongelmaa ei ole sen kanssa ollut viimeiseen 3 vuoteen, mutta turhalta tuntuisi purkaa vekotin levälleen ja jättää nuo vaihtamatta?

Sitten vielä osista, kannattaakos se nyt:
A. Ajaa marmoritiskille hakemaan osat mallia Volvo, maksoi mitä maksoi.
B. Koluta Motonet tai joku vastaava - ei orkkisosat ehkä huokeampaan hintaan.
C. Tilata jotkut laadukkaat ei alkuperäiset osat, jotka ovat hinnaltaan joko tuolta väliltä tai sitten marmoria kalliimmat?
Onko noilla nyt joku selkeä ero, että kannattaako "normikäyttöön" panostaa jotkut himokalliit merkkiosat, vai alkuperäiset, vai jotkut tarvikkeet ja käteen jää vielä muutakin kuin kuitti? Eli onko laadussa, käyttöiässä tms. minkälaisia eroja?
Nimim. Tähän mennessä autot vaihdettu ennen jarruja