RallyBaron  Samppasport

Volvo S60 Jarruremontti

  • 23 Vastauksia
  • 12767 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vartsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • Jeppistä..
Volvo S60 Jarruremontti
« : 21.09.2014, 18:00:25 »
Hellurei!

Käytin Volsterin leimalla vajaa kuukausi sitten, läpi että heilahti.
Jarrujen mittaus tuloksilla:

Vasen                             Oikea       Ero
3,4 kN - Etuakseli        -  2,9 kN      15 %
2,2 kN - Taka-akseli     - 2,2 kN       0 %
2,2 kN - Seisontajarru -  2,4 kN      8 %

Kyseessä automaatti T5 vuosimallia 2002 ja metrejä takana 185 000. Eikä mitään tietoa onko jarruille koskaan mitään tehty...

Jo ennen katsastusta jarruttaessa kuului pientä kihnitystä takanta --> nyt oikea takalevy syöty ulkokehältä pystysuunnassa puoleen väliin asti, kiitos antautuneen jarrupalan. Lisäksi etulevyt näyttävät kuluneilta (näkyy kynnys kitkapinnan ja ulkokehän uloimmaisen kohdan välillä selvästi). Tosin paloja näyttäisi olevan jäljellä jonkin verran..

Tästäpä tuumasin että lienee aika harjoittaa jarrujen korjausta tuolle kulkineelle. FAQ-osiosta katselinkin jo hyviä ohjeita takapään ehjäykseen. Onkos keulassa jotakin suurta eroa? Jos tuon ohjeen mukaan selviydyn takapäästä (ehkä juuri ja juuri), onnistuukohan samalla keula?

Kannattaako tuon verran ajettuun kerralla vaihtaa kaikki levyt, palat, jarrunesteet ja seisontajarrukilkkeet, varsinkin kun ei tiedä onko ikinä vaihdettu mitään noista. Tosin käkkäri toimii niinkuin pitää, minkäänlaista ongelmaa ei ole sen kanssa ollut viimeiseen 3 vuoteen, mutta turhalta tuntuisi purkaa vekotin levälleen ja jättää nuo vaihtamatta? :idiot2:

Sitten vielä osista, kannattaakos se nyt:
A. Ajaa marmoritiskille hakemaan osat mallia Volvo, maksoi mitä maksoi.
B. Koluta Motonet tai joku vastaava - ei orkkisosat ehkä huokeampaan hintaan.
C. Tilata jotkut laadukkaat ei alkuperäiset osat, jotka ovat hinnaltaan joko tuolta väliltä tai sitten marmoria kalliimmat?

Onko noilla nyt joku selkeä ero, että kannattaako "normikäyttöön" panostaa jotkut himokalliit merkkiosat, vai alkuperäiset, vai jotkut tarvikkeet ja käteen jää vielä muutakin kuin kuitti? Eli onko laadussa, käyttöiässä tms. minkälaisia eroja?

Nimim. Tähän mennessä autot vaihdettu ennen jarruja
« Viimeksi muokattu: 21.09.2014, 18:42:00 kirjoittanut Vartsi »
Volvo S60 T5 -02

Poissa HGrunt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 Jarruremontti
« Vastaus #1 : 21.09.2014, 19:09:49 »
Mielestäni etupää menee helpommin kun takana on käsijarrupalat.. Itse hommasin osamies.fi:stä brembon tarvike levyt joka nurkkaan ja boschin palat + käsijarrupala, enkä kyllä keksi miten siniseltä hommatut kamat olisi yhtään sen parempia. Koko setti tuli maksamaan joku 400€. Voin suositella Haynesin korjausopasta, löytyy ohjeita kuvineen tälläisiin perus remppoihin.
-04 S60 T5 man.

Poissa Anssi_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • Miksi ostaa BMW ku pituus riittää -VOLVO-
Vs: Volvo S60 Jarruremontti
« Vastaus #2 : 21.09.2014, 19:32:27 »
omaan S60:seen tuli vastaava remontti tehtyä kolmisen vuotta sitten. osat hommasin tarvikeliikkeestä. muutamia motonetin jarrupaloja asentaneena en voi niitä suositella, on sen verran paksut maalikerrokset että on saanut smirgelillä hioa pois.

Etupään vaihto on helpompi kuin takapään juurikin siksi koska takana levy- sekä rumpujarrut.

Helppo remontti jos kaikki pultit vain lähtevät suosiolla irti.
Volvo S60 2.4t -01

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5564
  • Volvo V70
Vs: Volvo S60 Jarruremontti
« Vastaus #3 : 21.09.2014, 19:41:53 »
Eipä tuossa mitään ihmeellistä ole:

-Uudet palat ja levyt, taakse kengät, H-rauta ja asennussarja.
-Ehkä käsijarruvaijerit..
-Jarrunesteen vaihto, jos tarvetta..

Satulan liukutapit muistaakseni koko 7 kuusiokolo, voi olla torxikin..

Kasatessa ne satuloiden raudat kunnolla paikalleen, muuten tulee jarrupolkimesta tunnoton..


Tosiaan motonetin jarruosia en voi suositella, omaan hain fixuksesta..



« Viimeksi muokattu: 21.09.2014, 21:23:06 kirjoittanut anssi68 »
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa venttiili

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
Vs: Volvo S60 Jarruremontti
« Vastaus #4 : 21.09.2014, 20:40:30 »
Muista myös laadukas jarrurasva.

Komppaan edellisiä, etupää on helpompi kuin takapää. FCP Euro on tehny erinomaiset videot molemmista rempoista, vaihdon lisäksi puhdistavat ja voitelevat liukupinnat ja -tapit.

Etupään palat ja levyt http://www.youtube.com/watch?v=KzCfPjMs_CM

Takapään palat ja levyt http://www.youtube.com/watch?v=1t62t5vY_bA

Tein keväällä etu- ja takapään rempat ja silloin käytin motonetin osia, nyt kyllä ottaisin tuon HGruntin ohjeen mukaan brembon levyt ja boschin palat. Eipä taida hintaeroakaan juuri tulla...
Nykyinen: V70 D3 A -13
Edelliset: V70 2.4D A -07 | S60 2.4i A -02

Poissa Häkämies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 Jarruremontti
« Vastaus #5 : 22.09.2014, 14:21:53 »
Ellei levy ole jo aivan liian ohut, sen voi sorvata suoraksi. Toimii aivan yhtä hyvin kuin uusi.

Levyn voi myös hioa kulmahiomakoneella käyttäen lamelilaikkaa. Hiottaessa poistetaan ne ruosteiset reunukset. Myös takajarrurummun reunuksen ruosteharjanteen voi hioa ja se kannattaakin hioa aina kun käyttää sen auki. Itse kiiltäviä jarrupintoja ei hiota. Todella helppo homma jossa ei oikeastaan voi epäonnistua. Muutama minuutti / levy, eli jopa nopeampi kuin sorvaus mutta melkoinen pölläkkä siitä irtoaa, kun sitä ruosteista reunaa hankaa eli parasta tehdä ulkona. Jarrusylinterit voisi myös rasvata suojakumin alta kumia vahingoittamattomalla rasvalla.

Jos palat ovat menneet raudalle ja syöneet levyt urille, jarrulevy pitää yleensä sorvata (jos on ainetta) tai sitten pitää uusia koko levy. Vanha levyn sorvauttaminen palkkatyönä ei taida olla yleensä kovin kannattavaa eli homma pitäisi tehdä jotenkin itse tai vähintään talkootyönä.

Jos rempan voi tehdä itse, ei maksa kuin sen palojen hinnan. 

Poissa Anssi_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • Miksi ostaa BMW ku pituus riittää -VOLVO-
Vs: Volvo S60 Jarruremontti
« Vastaus #6 : 22.09.2014, 15:11:01 »
Eipä tuossa mitään ihmeellistä ole:

-Uudet palat ja levyt, taakse kengät, H-rauta ja asennussarja.
-Ehkä käsijarruvaijerit..
-Jarrunesteen vaihto, jos tarvetta..

Satulan liukutapit muistaakseni koko 7 kuusiokolo, voi olla torxikin..

Kasatessa ne satuloiden raudat kunnolla paikalleen, muuten tulee jarrupolkimesta tunnoton..


Tosiaan motonetin jarruosia en voi suositella, omaan hain fixuksesta..

Juu, empäs muistanu, ainakii itellä oli liukutapit 7mm kuusiokolo, tuota kokoo ei ihan jokasesta kuusiokolosarjasta löydy, motonetissä ja hong kongissa olen törmänny suht edullisee kuusiokolohylsy-sarjaan mistä löytyy toi 7mm kuusiokolo  :)
Volvo S60 2.4t -01

Poissa Vartsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • Jeppistä..
Vs: Volvo S60 Jarruremontti
« Vastaus #7 : 22.09.2014, 15:36:45 »
Kiitoksia kommenteista. Kävin jo Fixukselta kyselemässä Brembon levyjä ja Boschin paloja, mutta jäi tilaamatta kun ensin pitää mitata levyjen halkaisijat ettei tule väärän kokoisia.

Varmaan joku about 500e nakki kaikkine kilkkeineen tulee olemaan toi, onko se sitten paha vai ei, siihen en osaa sanoa. Köyhille kallista, kaikille saman hintaista :/
Volvo S60 T5 -02

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 Jarruremontti
« Vastaus #8 : 22.09.2014, 16:46:37 »
Minä ostin kaksi vuotta sitten omat Brembon levyt ja Roadhousen palat hintaan ~250e, Boschin paloilla hintaa olisi tullut varmaan 50-100 euroa enemmän. Tosin tänä kesänä etulevyt alkoi täristämään jarruttaessa. Värinät hävisi kun kävin sorvauttamassa levyt suoraksi, molemmissa etusissa oli viis satkua heittoa...

Katsoin joku aika sitten että täältä saisi alkuperäiset palat ja levyt ~350 eurolla. Käsijarrukengät joutuu muualta hankkimaan jos alkuperäiset haluaa.

Vaihtotyö itsessään on helppo, 7mm kuusiokoloavaimen ostin hylsymallisena IKH:sta muutamalla eurolla. Takajarrut on vähän kinkkisemmät jos ei meinaa saada levyä pois, kun jarrukengät kanittaa (itse jouduin hetken taistelemaan vaikka käsijarru oli löysätty kunnolla).
« Viimeksi muokattu: 22.09.2014, 16:49:37 kirjoittanut Itsok »

Poissa HGrunt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 Jarruremontti
« Vastaus #9 : 22.09.2014, 17:07:33 »
Kiitoksia kommenteista. Kävin jo Fixukselta kyselemässä Brembon levyjä ja Boschin paloja, mutta jäi tilaamatta kun ensin pitää mitata levyjen halkaisijat ettei tule väärän kokoisia.

Varmaan joku about 500e nakki kaikkine kilkkeineen tulee olemaan toi, onko se sitten paha vai ei, siihen en osaa sanoa. Köyhille kallista, kaikille saman hintaista :/

En tiedä onko kaikissa T5:sissa, mutta itselläni -04 manuaalissa on edessä 305mm halkasijaltaa olevat levyt.
-04 S60 T5 man.

Poissa Vartsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • Jeppistä..
Vs: Volvo S60 Jarruremontti
« Vastaus #10 : 22.09.2014, 17:22:51 »
Juu no nyt siis Brembon levyt tilattu. Karkeasti metrimitalla mitattuna etulevyt näytti 308 halkaisijaltaan ja taka 290, vähän huonohan noista on kunnon mittaa saada ellei ole julman kokoista tönäriä käytettävissä. Tilatut levyt olivat muistaakseni 305 ja 288 (mitkä lähimmäs omia mittauksia sattui).

Boschin palat eteen, taakse sekä käsijarruun.

Erinäinen määrä asennussarjoja - valmistajasta tai sisällöistä ei tietoa.

Koko hoito ~450e, merkkiliikkeessä olisi ollut osat ~550e (ja työt halutessa ~200e)
Katsotaan mihin noilla nyt päästään, jos tulee tarve uusia joskus ja nuo ei miellytä niin sitten merkkiliikkeen kautta, jos ei tosiaan ole kuin about 100e hintaero.
Volvo S60 T5 -02

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1132
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 Jarruremontti
« Vastaus #11 : 24.09.2014, 18:14:02 »
Minä ostin muutama vuosi sitten S60 D5 orkkis osat Skandix verkkokaupasta. Ihan uteliaisuuttani kävin katsomassa mitä osat maksavat. Joko en osaa lukea tai jokin muu ongelma mutta esim. Volvon alkuperäiset etulevyt 305mm maksoi 2010 59.90 kpl (pdf katalogi tallella) ja nyt näyttäisi maksavan 108.54e. Osanumerot on samat. Jos uusi hinta on parille, on tosi epäselvästi netissä ilmoitettu. 2010 sai koko hoidon kotiin toimitettuna noin 400e genuine Volvo parts. (levyt eteen/ taakse, palat ja käsijarru)

Poissa Mr.Q

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 Jarruremontti
« Vastaus #12 : 24.09.2014, 18:31:11 »

Poissa Vartsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • Jeppistä..
Vs: Volvo S60 Jarruremontti
« Vastaus #13 : 25.09.2014, 17:07:37 »
Onkos noilla H-paloilla nyt niin väliä että vaihtaako niitä vai ei? Osat tulivat tänään, mutta nuo palat jäi saamatta. Viikonloppuna olisi tarkoitus laittaa osat autoon, joten posti ei kerkeä enää noita osia tuomaan, enkä mistään kivijalkakaupasta niitä löytänyt. Joten kannattaako remonttia lykätä mokomien käikäleiden takia vai jättää ne vain vaihtamatta?
Volvo S60 T5 -02

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1132
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 Jarruremontti
« Vastaus #14 : 25.09.2014, 18:17:11 »
Ei ole pakko vaihtaa H-paloja. Lienee selvästi yleisempää, ettei vaihdeta. Siinä on vain yksi sudenkuoppa. Boschin ja muissakin tarvike-käsijarrupaloissa on se lovi mihin H-pala menee, ollut syvempi kuin alkuperäisissä eikä käsijarrun säätö riitä. Itsellä oli just tämä sama ongelma. Siihen myydään sellaisia säädettäviä H-paloja, joilla homman pitäisi korjaantua.
Itse huomasin heti kun laitoin levyä takaisin, että menee todella helposti, käsijarrukengät on liian kaukana rummusta. Boschin käsijarrukengän profiili millä pinta ottaa rumpuun, on ihan sama kuin alkuperäisessä. Siinä ei ole mitään ongelmaa. 

Tässä tarkemmin tuosta H-palasta: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=53218.msg908041#msg908041
« Viimeksi muokattu: 25.09.2014, 18:21:22 kirjoittanut Jorma »

 

Autoracing  KL-varaosat