Itte ajellut veneessä kovalla kuormalla tolla E85 muutaman vuoden. Kuormitus moottorille on lähes samaa tasoa kun driftauksessa, paitsi että ajetaan tasakaasulla sellanen 3500rpm nurkilla ja 85-95kPa alueella.
Olen huomannut että bensaan verrattuna, niin moottori lämpenee hitusen hitaammin, ehkä 10-20% ulkolämmöstä riippuen, ja tehoa/vääntöä sillä saa irti enemmän korkeapuristeisessa koneessa, sekä vaparina että etenkin ahdettuna.
Tuossa E85 on jo senverran vettä itsessään, että se jo riittää tekemään saman kun bensa+metanoli, eli jäähdyttämään imuilmaa.
Asian huomasi esim siitä veneessä, että täyskaasulla sain irti bensalla 68km/h kun rupesi nakuttamaan ja E85 meni samoilla asetuksilla, vaan että 10º enemmän ennakkoa 75km/h. Tuo 7km/h ero vaatii n. 25-30hv enemmän tehoa tuossa veneessä. Tosin tässähän suurin hyöty tulee E85 paremmasta oktaaniluvusta, mutta osittain kanssa siitä että moottori käy viileämpänä täyskuormalla, jonka huomaa jo ihan moottoriohjauksen lukemista moottorinlämmöistäkin, noin 1-2ºc ero riippuen vähän ulkoilman ja täten veden lämpötilasta.