täytyy nyt hieman taas kysellä tyhmiä tähän aikaan illasta.
Ei tämä ole tyhmä kysymys! :hello:
Minusta on outoa, että minulta kysellään sadoilla (kyllä!) yksityisviesteillä ohjeita, mutta kukaan ei kysy julkisesti.
Tosin priva-kysymyksien kautta on tullut selville, että julkisen kysymisen kynnys on korkea "itku-vinkujien" vuoksi.
Eli kuinka te LH:n säätäjät käytännössä säädätte tätä, koska ilmeisestikkään lhta ei pysty loggaamaan eli pitäisikö olla kaveri koko ajan katsomassa läppäristä karttaa ja yrittää samalla vilkuilla laajakaista lambdaa että miten auto toimii milläkin kuormalla/kierros-alueella?
Live säätämistähän tämä LH:n ruuvaaminen on, mutta mitä sitten. Samalla tavalla ne penkissäkin säädetään!

Loggaus-ominaisuutta tunerpro:ssa ei ole käytettävissä, valitettavasti. Mutta kyllä sen keltaisen palikan kulun kartassa näkee oikein hyvin.
Säätö-prosessi menee periaatteessa niin, että säätäjä hankkii kuskin ja keskittyy mittareihin ja niiden vahtimisiin pyytämillään kuorma/kierros-alueilla kunhan vakio #4 on edes tontilla. Vain saatanalliset säätäjät
tm tekevät sitä omillaan.

Yläkuormien säätäminen korkeilla rpm-luvuilla ei ole se vaikeus, vaan matalat kuormat ja kierrokset. Ja vielä vaikeampi kohta on ahdetussa koneessa se siirtymä-vaihe ahdoille.
Eli vakio #4 kohdilleen, siten, että lämmin moottori käy liki stoikkaa kartan lukujen ollessa 30-50 välillä. Tietysti lambda-korjaus pois päältä (lyhyt-aikainen).
Vakioita voi joutua hetken veivaamaan (1&4). Isoilla suuttimilla ja hitailla sellaisilla sitä #3:stakin voi joutua runkkaamaan. Joten nopsat suuttimet säästävät aikaa ja vaivaa.
Siitä sitten varovainen veto yläkuormia kohden, siten, ettei käydä laihalla. Jos yläkuormilla ja kierroksilla (~5000rpm) kartta on 210-230 välillä 12,5 nurkissa tai mihin se on haluttu säätää niin hyvä niin, sillä sitten vain hierotaan yksityiskohtia.
Jos vetää yhtään hoikalle yhdessä kohdassakaan, niin veto seis heti ja soppaa karttaan heti lisää.
Peruskartan muoto on tässä kohden erittäin tärkeää. 016 IMMulla vakion suuntainen pääkorjauskartta ja 012 IMMulla jotain aivan muuta. Perusmuoto 012 IMMulla on oikaistun S:n mukaelma joka kulkee vasemmasta alanurkasta oikeaan ylänurkkaan, ryppyjä siellä tietysti on, koska vinokone ei ole teoreettinen moottori.
Kun LH käsittelee polttoaine-asioita tyyliin ilmaa/polttoainetta per tälli ja siihen lasketaan päälle teoreettinen toiminta-arvo, eli 0-255, joka ei ole LH:n polttoaineen säätöväli, vaan 1 - 1 048 576 yksikköä (tämä voi heittää ylöspäin ~10 miljuunaa yksikköä).
Joten kaikki skaalaukset ovat tärkeitä kun hipostellaan, mikä on tärkeää missä tahansa ohjauksessa!

Kuorman skaalauskin on tässä kohden tärkeähköä. Eli vakion kuormat riittävät lukuun 128 mutta itse olen suosinut isompia lukuja (isolla IMMulla), jotta kartta on oikeasti säädettävissä täyskaasullakin, eikä jää pelkästään IMMun varaan.
Ja tässä kuorma-asiassa kaikki näkemäni virilastut menevät metsään ja syvälle siperiaan.
Mikanilla ilmeisesti jonkunlainen skooppi käytössä ellen ole aivan väärin ymmärtänyt. Mutta mites muut?
Skooppia olen käyttänyt siksi, että sillä voi mitata montaakin erilaista asiaa ja sillä on helppoa nähdä pulssi-suhde tai siis mitata, sillä omassani on toiminnot sitä varten valmiiksi.
Skooppinihan on aikas paska perus/halpis
Uni-trend 1102C.
Toki autokäytössä halvemmatkin monikanavaiset (lue, hitaammatkin) menevät mainiosti, mutta halusin sitä nopeutta, jotta pystyn näkemään käytännössä kaiken, mitä moottorissa voi tapahtua ikinä.
Joten jouduin tyytymään skoopissa aika pahaan kompromissiin, sillä tuon unitredin aika-resoluutio on vain jotain 0,000 000 005 sekunnin luokkaa.

Skooppihan on aika/jännite-mittari, jolla saa sen aika ulottuvuuden jännitteeseen.
8-kanavaisella halpis-skoopilla saa aikaan jo pirusti säätö-logia ja sen saa alle satasella. Tuollaisia tiettävästi säätäjiltä löytyykin.
sitä tuossa juuri tarkoitin em. mainitussa tekstissäni tarkoitin en vain tainnut sanoa asiaa tarpeeksi selvästi 
Olisi kumminkin kiva niin että pystyisi yksinään myös säätämään.
Videokamera auttaa tässä yksin säätämisessä, jolloin sen voi toteuttaa käytännössä ihan yksin. 8-kanavaisella skoopilla saa sittten logia niin pirusti kun jaksaa katsella.
Minulla 98% ajasta on mennyt LH:n salojen selvittämiseen ja siihen, mikä oikeasti tekee mitäkin.