eikä muitakaan vikoja tule mitenkään tietyissä kilometreissä. Huolloista ja aikaisemmasta käytöstä paljolti riippuu, miten se kestää.
On tietysti osia, jotka voi saada rikki nopeastikin, esim. kytkin ja vetonivelet, jos oikein rääkätään.
Jos autoa käytetään edes suunnilleen normaalisti, kovin paljon ei ole käytöllä tehtävissä. Varsinkin monet sähkölaitteet kuten laturi, lasinpyyhkijät jne. kestävät määränsä eikä niitä tietääkseni huolleta lainkaan missään huolto-ohjelmassa. Harrastelija voi tietty purkaa ja rasvailla potentiaalisia vikapaikkoja jo ennakolta. Vikana voi olla myös rasvojen kovettuminen ja vesivuodot tiivisteiden pettäessä, jolloin vastaan tulee pikemmin ikä kuin käytön määrä.
Tyypillisesti kuluvat ja hajoavat osat eivät kuulu minkään huoltoohjelman piiriin tai ole edes huollettavissa kuten iskarit, pyöränlaakerit, moottorin apulaitteet, pyörän ripustukset jne. Joku ajaa monttuisella tiellä kovaa, toinen tasaisella hiljaa. Varmaan vaikuttaa mutta useimmat ajavat nykyisin suunnilleen rajoitusten mukaan kohtuullisessa kunnossa olevia pikiteitä ja silloin ne olosuhteet eivät niin kauheasti poikkea. Suomessa tuppaa olemaan märkää ellei satu olemaan pakkasta.
Tuotannossa tulee aina virheitä ja sitä varten on takuu, jonka aikana satunnaiset valmistusviat korjataan. Ei autoja tehdä ikuisiksi, kyllä osille on arvioitu käyttöikä ja se on tavallaan hyväksyttävää, että tietyt osat vaihdetaan auton elinkaaren aikana jopa usempaan kertaan.
Eli en nyt aivan niele tuota riippuvuutta huollosta ja käytöstä, ellei nyt puhuta huollon laiminlyönnistä. Paremminkin, jos alkaa tulla sellaisia ei tyypillisiä vikoja, joita ei todellakaan jossakin automerkissä tyypillisesti esiinny, sitten vikaa voisi kannattaa etsiä penkin välistä. Itsekin olen nähnyt, että tietyssä autossa ne samat viat tulee aina uudelleen ja uudelleen vaikka tekee mitä. Mitään huollettavaa vikakohteissa ei ole ja vaikka pumpulissa pitäisi niin silti ne säännöllisesti hajoaa.
Mutta eihän autossa oikeastaan muuta tarvitse olla kuin nätti ja kestävä koppa, moottori ja vaihdelaatikko. Kaiken muun korjaaminen on kohtuullisen pientä. Ennen autoista ruostui korit, nyt irvileuat ennustavat, että ensin happanevat sähkölaitteet. Saas nähdä kuinka ennustus pitää.