joo eli 13mm kanget. minusta ne on suht vankan näköset mutta kun vertaankin japanilaisiin neliömoottoreihin niin asia onkin ihan eri tässä luhytiskuseessa koneessa, samalla väännöllä kanki huomattavasti lujemmalla.. Joutuukohan ne sitten hommata vaan h-profiilin kanget.
Kokoonpanosta sen verran että:
B234F lohko ja kampi
kiertokanget ja männät on tällähetkellä vakiot mutta kukkaron kans keskustellaan ainakin kangista ja ehkä männistä.
Kanavat tehdään, venttiilejä hieman muotoillaan, seetit ja palotilojen tarkka muotoilu.
jaettu pakosarja ja ainakin aluksi garretti joka riittää kyllä hyvästi 500hp
50mm hukkis luultavasti omalla putkella kun turbolta alas ei taida 3" isompi sopia.
imusarja tulee kanssa omavalmiste 10-15cm 50mm runnereilla jossa kunnon kartiot ja isolla painekotelolla. (teen prässiin työkalut että tulee kummatkin päät niin noita saa kyllä kerralla painettua enempikin jos on tarvetta.)
450x300x75 cooleri ja 2.5-3" ahtoputket
Eli tarkoitus olis saada suht hyvin voimaa pienellä paineella ja myös isoille kierroksille.
niin ja mega tulee ruiskuksi.
Mutta onko nää kanget kestäny 450Nm? periaatteessa vähäkin kevennetty osia ja puristusta laskettu niin vähän myös keventää kuormaa.
Puristus vakiona 10:1, soravilin jo männät kun tarkoitus olis ihan bensalla käyttää sen takia kun lähin tankkaus 40km ja pumppu yms ei oo etanolin kestäviä.. voihan tässä vielä suunnitelmat muuttua. männät on nyt tasalakiset, eli keskeltä ei lähtenyt yhtään mutta reunat pois.
Ylimmästä renkaasta jää +4mm lakeen, toivottavasti ei lähde murtumaan.
Paljealueesta sen verran että omasta mielestä ja kokemuksesta 16v ei ole paljealuetta nimeksikään eikä ole mitään merkitystä vaikka se vähäkin otetaan pois. Ainakin näin oon itse aina punninnut asian että oon tehnyt palotilan sellaiseksi ettei ole mitään ylimääräsiä kulmia tms. kuitenkin turbokäytössä on tärkeämpää poistaa terävät kulmat yms palotilasta ja saada puristus oikeaksi. tokihan 96mm männällä palotila jää kovinkin laajaksi..
tuli vähä sekava teksti kun oli tuossa kiljuvas häiriötekijä vieressä.