Eli tuli muutama päivä takaperin hankittua rikkinäinen seitensatanen (B230F & M47, LH2.4 vm 1990) joka "ei saa bensaa". Menin paikanpäälle ostin auton, vaihdoin bensapumpun releen ja ajoin sen kotiin. Jo tällöin auto kävi todella kummallisesti, mutta ajattelin sen johtuvan seisonnasta. Ainut kierrosalue jolla tuo toimi oli 2000-3000. Kolmen tonnin jälkeen tuntui kuin moottori olisi alkanut jarruttaa vastaan tjsp. Ajoin autolla noin 10km lenkin jonka jälkeen alkoi rumba. Tämän jälkeen autolla ei ajettu kuin pihassa pesupaikalle ja tallin eteen.
Edellinen omistaja oli vaihtanut autoon:
-Labdan
-Virranjakajan kannen, tulpat ja sytkäjohdot
-Polttoaineletkuja
Minä aloitin ensimmäisenä tulpista. Vaihtelin ne (NKG BP6ES) ja käynti parani vähän. Jäi silti hirveäksi joten seuraavaksi oli vuorossa imusarjan tiiviste. Tämä rauhoitti jo menoa vähän, mutta auto kävi silti tyhjää surkeasti ja pätkimisen kuuli kierroksilla selkeästi. Lueskelin sitten vikakoodit ja ledilaatikko sanoi 1-1-3 eli Lambda. Ajattelin sitten että autoon on vaihdettu joku peruspaska tarvike lamba ja mittasin jännitteet sekä tästä että talon toisesta 2v. nuoremmasta. Ehjä auto antoi 0,9v-1,1v jännitteitä kun taas tässä ne pyöri alueella 0,1-0,2v. Seuraava askel oli siis Motonettiin josta tuli mukaan uusi Bosch lambda. Auton alle könytessäni totesin, että paikalla on ihan samanlainen lambda. Vaihtelin kuitenkin anturin ja totesin, että hukkaan meni nekin rahat.
Seuraavaksi purkasin potkumuovit irti ja paljastui legendaarinen "Pink Label" LH. Vaihdoin sen tilalle samanikäisestä 240 malista olevan 594 bensapurkin. Innokkaana auto tulille ja ei mitään vaikutusta. Seuraavaksi taas mittaamaan lambdaa ja nyt jännitteet olivat jo luokkaa 0,2-0,3v. Jippii... Auto käy siis äänestä päätellen helkutin paksulla. Seuraavaksi sitten nastasta 13 mittasin lämpöanturin antamat lukemat jotka olivat "melkein lämpimällä" koneella 440, eli mun mielestä toleranssissa? Könysin vielä auton alle ja kuuntelin, että bensapumppu surisee. Myös tankissa oleva pumppu surisi iloisesti ja bensaakin puolisen tankkia mittarin mukaan.
Omat ideat alkaa loppua pikkuhiljaa. Joko mulla on toinen susi lambda, bensanpaineen säädin on paskana, kone pingaa kokoajan ja antaa soppaa, tai sitten tää on vaan kirottu kun on hautaustoimiston vanhan... Apuva!
Mikähän voisi olla kun seitenkantti (B230F med LH2.4) antaa vikakoodia 1-1-3 ja käy todella kummallisesti. Ajaa pystyy ainoastaan kierrosalueella 2000-3000 jolloin toimii mielestäni normaalisti. Lambda tohon on entisen omistajan aikana uusittu, mutta onko tässä sitten vaan se tarvikeosan kirous? Imuvuotoa en ainakaan äkkiseltään löytänyt.
Käyntiääni siis semmoinen kuin katkoisi syttyä tai olis hiton rikkaalla ja rötäisi. Immun jännite tyhjäkäynnillä 2,3v, eli se lienee ainakin ehjä.
Meinasin huomenna ostella imusarjan tiivarin varuiksi ja samalla vaihdella tulpat. Jakanjankansikin on vaihdettu, mutta tässäkin vois piileä se tarvikeosan kirous?
Jos jollain olis siis arvoja tohon lambdan testaamiseen, niin olisin kiitollinen
Imusarjan tiivisteen vaihto rauhoittu vähän, mutta lambda näyttää vain 0,2v jännitettä, eli sen saa uusia. Jännä vaan kun on aivan tulenuus lambda tuokin. 
Eihän ne tarvikkeet kestä kauaa (muunkaan merkkisissä). Eli Boschilainen vaan tilalle. 
Kannattaa sinne pakosarjankin tiivisteet samoilla lämpöisillä vaihtaa. 
Tarvike pakosarjan tiivisteissä olen itse huomannut sellaista, että ainakaan tuossa omassa seiskassa eivät ne massatiivisteet kauaa kestäneet.
Motonetistä sai metallipintaisia, missä massa metallin on välissä, niin ne tuntuvat toimivan paremmin.
Ennätys tarvikelambdalla mitä olen kuullut, on ollut 20km... Olikohan nyt motonettiläinen vai biltemalainen.
Joo, jotain kunnollista ruosteentunkeutujaa/irroittajaa vain reippahasti viikko/kaks pultteihin ennenkuin niihin koskeekaan. Sitten vääntiöllä vääntää jämäkästi (ei kuitenkaan hampaat irvessä) ja vasaralla iskua siihen vääntiön perseeseen pultin suuntaisesti. Paraneemahdollisuudet saada eheänä irtikin.
Pari videotakin on ja julkaisne ne kohta kuhan ovat ladanneet.