Samppasport  Futurez

745, LH ja surkea käynti

  • 11 Vastauksia
  • 3082 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
745, LH ja surkea käynti
« : 04.10.2014, 16:07:09 »
Eli tuli muutama päivä takaperin hankittua rikkinäinen seitensatanen (B230F & M47, LH2.4 vm 1990) joka "ei saa bensaa". Menin paikanpäälle ostin auton, vaihdoin bensapumpun releen ja ajoin sen kotiin. Jo tällöin auto kävi todella kummallisesti, mutta ajattelin sen johtuvan seisonnasta. Ainut kierrosalue jolla tuo toimi oli 2000-3000. Kolmen tonnin jälkeen tuntui kuin moottori olisi alkanut jarruttaa vastaan tjsp. Ajoin autolla noin 10km lenkin jonka jälkeen alkoi rumba. Tämän jälkeen autolla ei ajettu kuin pihassa pesupaikalle ja tallin eteen.

Edellinen omistaja oli vaihtanut autoon:
-Labdan
-Virranjakajan kannen, tulpat ja sytkäjohdot
-Polttoaineletkuja

Minä aloitin ensimmäisenä tulpista. Vaihtelin ne (NKG BP6ES) ja käynti parani vähän. Jäi silti hirveäksi joten seuraavaksi oli vuorossa imusarjan tiiviste. Tämä rauhoitti jo menoa vähän, mutta auto kävi silti tyhjää surkeasti ja pätkimisen kuuli kierroksilla selkeästi. Lueskelin sitten vikakoodit ja ledilaatikko sanoi 1-1-3 eli Lambda. Ajattelin sitten että autoon on vaihdettu joku peruspaska tarvike lamba ja mittasin jännitteet sekä tästä että talon toisesta 2v. nuoremmasta. Ehjä auto antoi 0,9v-1,1v jännitteitä kun taas tässä ne pyöri alueella 0,1-0,2v. Seuraava askel oli siis Motonettiin josta tuli mukaan uusi Bosch lambda. Auton alle könytessäni totesin, että paikalla on ihan samanlainen lambda. Vaihtelin kuitenkin anturin ja totesin, että hukkaan meni nekin rahat.

Seuraavaksi purkasin potkumuovit irti ja paljastui legendaarinen "Pink Label" LH. Vaihdoin sen tilalle samanikäisestä 240 malista olevan 594 bensapurkin. Innokkaana auto tulille ja ei mitään vaikutusta. Seuraavaksi taas mittaamaan lambdaa ja nyt jännitteet olivat jo luokkaa 0,2-0,3v. Jippii... Auto käy siis äänestä päätellen helkutin paksulla. Seuraavaksi sitten nastasta 13 mittasin lämpöanturin antamat lukemat jotka olivat "melkein lämpimällä" koneella 440, eli mun mielestä toleranssissa? Könysin vielä auton alle ja kuuntelin, että bensapumppu surisee. Myös tankissa oleva pumppu surisi iloisesti ja bensaakin puolisen tankkia mittarin mukaan.

Omat ideat alkaa loppua pikkuhiljaa. Joko mulla on toinen susi lambda, bensanpaineen säädin on paskana, kone pingaa kokoajan ja antaa soppaa, tai sitten tää on vaan kirottu kun on hautaustoimiston vanhan... Apuva!

Mikähän voisi olla kun seitenkantti (B230F med LH2.4) antaa vikakoodia 1-1-3 ja käy todella kummallisesti. Ajaa pystyy ainoastaan kierrosalueella 2000-3000 jolloin toimii mielestäni normaalisti. Lambda tohon on entisen omistajan aikana uusittu, mutta onko tässä sitten vaan se tarvikeosan kirous? Imuvuotoa en ainakaan äkkiseltään löytänyt.

Käyntiääni siis semmoinen kuin katkoisi syttyä tai olis hiton rikkaalla ja rötäisi. Immun jännite tyhjäkäynnillä 2,3v, eli se lienee ainakin ehjä.

Meinasin huomenna ostella imusarjan tiivarin varuiksi ja samalla vaihdella tulpat. Jakanjankansikin on vaihdettu, mutta tässäkin vois piileä se tarvikeosan kirous?
Jos jollain olis siis arvoja tohon lambdan testaamiseen, niin olisin kiitollinen

Imusarjan tiivisteen vaihto rauhoittu vähän, mutta lambda näyttää vain 0,2v jännitettä, eli sen saa uusia. Jännä vaan kun on aivan tulenuus lambda tuokin.  ::)

Eihän ne tarvikkeet kestä kauaa (muunkaan merkkisissä). Eli Boschilainen vaan tilalle.  :)

Kannattaa sinne pakosarjankin tiivisteet samoilla lämpöisillä vaihtaa.  ;)

Tarvike pakosarjan tiivisteissä olen itse huomannut sellaista, että ainakaan tuossa omassa seiskassa eivät ne massatiivisteet kauaa kestäneet.
Motonetistä sai metallipintaisia, missä massa metallin on välissä, niin ne tuntuvat toimivan paremmin.

Ennätys tarvikelambdalla mitä olen kuullut, on ollut 20km... Olikohan nyt motonettiläinen vai biltemalainen.
Joo, jotain kunnollista ruosteentunkeutujaa/irroittajaa vain reippahasti viikko/kaks pultteihin ennenkuin niihin koskeekaan. Sitten vääntiöllä vääntää jämäkästi (ei kuitenkaan hampaat irvessä) ja vasaralla iskua siihen vääntiön perseeseen pultin suuntaisesti. Paraneemahdollisuudet saada eheänä irtikin.

Pari videotakin on ja julkaisne ne kohta kuhan ovat ladanneet.


Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 745, LH ja surkea käynti
« Vastaus #1 : 04.10.2014, 16:10:41 »
IMM?

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: 745, LH ja surkea käynti
« Vastaus #2 : 04.10.2014, 16:11:41 »
Immun jännite tasainen 2,3v kokoajan tyhjäkäynnilla. Unohtui mainita, mutta sen mittasin tosiaan enisimmäiseksi.  :(

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 745, LH ja surkea käynti
« Vastaus #3 : 04.10.2014, 16:32:29 »
Ei olisi eka jossa on jako pielessä, tai kenties jopa nokan hihnapyörän pultti löysässä. Tee mekanisten juttujen tsekkaus ekana, sitten lähdetään jallittamaan tuota sähköasiaa.

0.9-1.1v lambdajännite kertoo rikkinäisestä yleismittarista  ;D, se kun ei "ikinä" mene yli yhden voltin ja ehjässä jännite seilaa karkeasti arvioiden 0.3-0.7V väliä.

Imusarjan tiivisteen lisäksi yleisiä on vaparissa se rikkinäinen putkiliitos kaasuläpän juuressa, imuputken ulkoreunalla siis. Ota koko se paksu muoviputki kaasuläpältä immulle asti irti ja korjaa kaikki halkeamat ja puhkikuluneet kohdat tehostimen letkujen kohilta sekä se haljennut putkiliitos  :D. Näiden jälkeen tiukka syyni sytkäosien kuntoon, vastusmittaus johdoille ja jos tulee yli 10k ohm johdosta vastusta niin uusiks vaan, hyvä piuha on alle 5k. Tarkista myös kunnollinen kiinnittyminen tulppaan, tosi monesta löystyy ne kynnet millä se napsahtaa tulppaan kii.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: 745, LH ja surkea käynti
« Vastaus #4 : 04.10.2014, 19:26:05 »
Hohhoijjaa taas.  :D

Eli tuli heitettyä autolla pieni lenkki ja samalla tankkasin siihen muutaman litran ysikasia. Sitten ajelin kotiin ja vaikutti jo toimivan normaalimmin. Ajattelin siinä kuitenkin vielä koettaa parantaa käyntiä ja vaihtelin sitten bensapaineen säätimen. Muuttui kertaheitosta paremmaksi ja vaihtelin siinä samalla sitten kaasuläpän asentotunnistimen jolloin taas vuorostaan käynti meni huonommaksi. Alkoi siinä jo pikkuhiljaa sitten olla mitta kypsä koko autoon, mutta kokeilin vielä toisella EZK:lla jolla homma oli edelleen sama.

Tuli sitten semmonen "entä jos..." -fiilis ja ruuvasin kaverin ysikantista IMMun testiin. Kappas! Laakista käymään ja oiken nätti tyhjäkäynti ja kierroksillakin pelas mukavasti.  :idiot2:

Tiedä sitten onko korjaamon poikien starttispreit rikkonu IMMun vai mikä? Kuumalanka on kumminkin ehjä ja nopean mittauksenkin mukaan olis ollut ehjä. Ihme vehkeitä. Lähden nyt hakemaan kaverilta 016 kopioimmun testiin ja katsotaan pelaako sillä. Jos ei pelaa, niin tarttee metsästää orkkis.

Laitahan Slerbahuuli lottorivi vetämään.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 745, LH ja surkea käynti
« Vastaus #5 : 04.10.2014, 20:13:25 »
Laitahan Slerbahuuli lottorivi vetämään.
Joka viikko kaksi riviä sekä lotossa että kummelijackpotissa, eikä ole nyt pariin kuukauteen mennyt yhtään numeroa kertaakaan oikein! :2funny:

Helwatan hyvä homma ku ratkes. O0

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: 745, LH ja surkea käynti
« Vastaus #6 : 04.10.2014, 21:27:40 »
Laitetaan vielä lyhyt käyttökokemus Bilteman "016" immusta:

Tyhjäkäynti on nätin tasainen 1500rpm ja alle 3000rpm ei voi kaasua painaa pohjaan tai tuo kontti puutuu, miettii, pätkii, epäröi ja sitten ampasee. En suosittele kenellekkään. Onneksi tuo nyt on vaan lainassa. :D

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: 745, LH ja surkea käynti
« Vastaus #7 : 05.10.2014, 11:25:02 »
Eihän tää vielä sitten kokonaan loppunutkaan. Tai siis käy hyvin, mutta lämpimänä jättää tyhjäkäynnillä kierrokset 1500rpm. Orkkis immu nyt kiinni. Ideoita?  :-\

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 745, LH ja surkea käynti
« Vastaus #8 : 05.10.2014, 11:38:22 »
Kaasuläpän säätö pielessä?
Vaijerin säätö pielessä?
Kaasuläppäanturin asento pielessä?
Tyhjäkäyntisolenoidi jumissa?
Imuvuoto?

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: 745, LH ja surkea käynti
« Vastaus #9 : 05.10.2014, 15:14:44 »
Kaasuläpän säätö pielessä?
Vaijerin säätö pielessä?
Kaasuläppäanturin asento pielessä?
Tyhjäkäyntisolenoidi jumissa?
Imuvuoto?
Kylmänä käy nätisti 1100 josta tippuu sinne 800 tienoille. Lämpimänä taas nousee sinne ~1400 hujakoille. Tarttee viellä koettaa tota "pink label" boksia jos se olis siellä. Ei toi sillain haittaa kyllä, mutta olishan se matalempi tyhjäkäynti ihan jees. Kaasuläppäanturin vois ainakin tsekkailla. Tyhjäkäyntisolenoidin olen vaihtanut ja ei vaikutusta.

Vikakoodejakin vois tietty kuikuilla.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 745, LH ja surkea käynti
« Vastaus #10 : 05.10.2014, 17:59:23 »
Naksahtaako kaasuläppäanturi, kun käyt käsin vääntämässä 0-asennosta kaasun pois ja takaisin 0-asentoon?

Senhän pitäisi pohjassa naksahtaa (menee tyhjäkäynnille). Oma Volvo kävi 1000-1100rpm kun sen ostin, oli kaasuläpän säätö juuri ja juuri yli tuon naksahduksen.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: 745, LH ja surkea käynti
« Vastaus #11 : 05.10.2014, 18:38:29 »
Naksahti kyllä, mutta nyt säädin sitä perusasentoa tavallaan lähemmäksi naksausta ja ongelma hävisi. Kiitokset auttaneille. :hg:

 

KL-varaosat  Race.fi