Jo kauan Volvoja katselleena viimein etsintä tuli päätökseen. Ja koska jonkun mielenhäiriön alaisena Volvon piti tietenkin olla ahdettu, farkku ja 7-paikkainen. Rajoittaa hieman etsintöjä.
Rahaa kun ei ollut älyttömästi tarjolla niin rajautui melkeenpä 900 sarjalainen pois vaihtoehdoista.
Lopuksi etsinnän tulos ja auton tarve saivat päätymään kyseiseen yksilöön.
Auto siis vuoden 1990 Volvo 740 Turbo intterkuureli, sisäänajo suoritettuna 442tkm. Koneena on ilmeisesti uudempi b230ft vahvemmilla 13mm kangilla(varmuutta ei vielä ole) ja sen perässä väljällä linkistöllä(kuka tietää ehjäämis ohjeita saa vinkata) ja rusahtavalla kolmosella oleva m46. Väriltään ainakin kolmea eri valkoisen sävyä, hieman harmaita maalitippoja, parit klommot ja maalikuprut. Ja ilman leimaa tietenkin!
Varusteiltaan kohtuullisen karvalakki:
-manuaali kaikki
-mukiteline kyynärnoja
-takamatkustajien lukuvalot
-kynäkaukalo puhaltimen säädön yläpuolella
-puolinahka sisusta( Etupenkit 940 puolinahat, takapenkit 740 vakiot puolinahat)
lisäviritelmiä
-kemppilukko(ajamisen nautintoa)
-thööning intterkooleri
-Black diamond kytkin+asetelma
-bilteman xenonvalot
Entisen omistajan ottama kuva myynti kunnosta:

Heti kärkeen sitte semmonen 150km "koeajolenkki" kotiin päin. Kummempia vikoja ei ilmennyt, bensaa paloi ja mittarikin piti aika hyvin paikkansa. Nappi vitosta en uskaltanut laittaa päälle koska vanha omistaja oli siitä jotain varoitellut, nykyään kokeilun jälkeen hyvinhän se toimi.
Seuraavina päivinä edessä oli auton tyhjennystä, siivousta ja yleistä ihmettelemistä.
Lopulta sain noin kaksi muovikassillista roskaa lopulta autosta ulos. Pari kuvaa mistä selviää suunnilleen auton siisteys.


Kuvissa näyttää vielä kohtuu siistiltä, mutta eipä tässä oltu mitään maailman siisteintä vehjettä ostamassa joten annoin olla ostotilanteessa.
- Korjaukset alkavat ja autoon tutustuminen lähtee käyntiin kunnolla
Ensimmäisenä oli vuorossa "pikku homma", ainakin myynti ilmoituksen mukaan

no lopulta helmaan 30x10cm peltisoiro ja tunkin paikan poistaminen niin sai helman sellaiseen kuntoon ettei leimamies lyö läpi, ikävä kyllä kuvian en tajunnut ottaa.
No sitten oli vuorossa sähköjen läpi käyminen, ensimmäisenä lähti mankka ja ensimmäisessä sisäkuvassa oleva vahvistin. Samalla selvisi että vahvistin oli maadoitettu auton piuhasarjaan joten osa maapiuhoista oli kuorettomia sulamisen takia ja piuhoja pätkitty, liitetty ja vedetty uusiksi melko villiin tyyliin.
Tässä pari esimerkkikuvaaa millaista piuhasettiä oli tiedossa ympäri autoa.

Tässä pikkasen siistittynä piuhat: uusia liittimiä, suojaputkea, uudelleen piuhojen vetämistä. Valothan tässä oli releytetty lyhyet ja pitkät.

Tämän jälkeen alkoi perän vaihto operaatio, jonka takia hain kokonaisen perän kun en murikkaa halvalla löytänyt. Jouduin lopuksi vaihtamaan autossa olleesta murikasta planeettalautasen juuri ostamaani murikkaan, lautasen halkaisija oli omassanu hieman pienempi ja lautanen ohuempi. Samalla volvolta uudet stefat perään pitämään öljyt poissa pyörän laakereista. Samalla ihmetytti että mistä kautta käsijarruvaijeri kuuluisi vetää koska se hieman hinkkaa vetän kanteen kun vetää käsijarrun päälle, normaaliako?
Lopuksi ajattelin repiä kalvot pois koska ne olivat järkyttävässä kunnossa ja pitää laittaa ne uudestaan, niin kävi tälläinen piiikku homma kuin:

No tulipahan putsattua ikkuna kalvoliimoista kunnolla, kaveri sitten liimasi lasin kunnon kamalla ja oikein paikalleen. Saa muuten vinkata mistä löytäisi niitä ruskeita kiinnikkeitä millä ikkunan alapuolisen listan saa kiinnitettyä takaisin autoon! Omani kun olivat enemmän tai vähemmän rikki.
-Suunnitelmat/unelmat 
-Sisustaan uusia muoveja koska halki tai puuttuu
-Piuhoituksen lisäselvityksiä
-Putkiston laitto(tällä hetkellä vakio)
-Välijäähdyttimelle pitää tehdä jotain
-Öljynjäähdyttimen paikan siirto
-Uudet tummennuskalvot/vanhojen poisto
- 3 mittarin teline kojelautaan
-Lukkoperä
-Konetilan siistintää
Siinä mitä päällimmäisenä mielessä
Homma etenee paikoittain hitaastikkin kun opiskelijabudjetilla mennään.
Loppukevennyksenä jäätävään kuva ja teksti oksennukseen vielä että entinen omistaja ansaitsee kunniamaininnan: Nippusidemestari, ja tässä perustelut mutta enemmänkin löytyy:

Välijäähdytinhän on nippusiteillä ja ahtoputkilla kiinni autossa
Tämmönen melkeenpä pitäisi liimata volvon perseeseen, mutta kun joku sen saattaa käydä kääntämässä kuitenkin niin epäilyttää:

Pahoittelut mahdollisesti hitaasta edistymisestä.
Jos joku omistajista foorumilla pyörii: Niin kyllä tästä vielä auto tehdään, no hard fiilings!
Saa kertoa menneisyydestä jos sattuu tietämään.