Race.fi  TamCar

Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”

  • 201 Vastauksia
  • 93796 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ata

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 535
  • www.vrcf.fi
Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« : 05.10.2014, 15:56:58 »
Tälläinen PV-rojekti tuli otettua talliin tänään:

Kyseessä 1965 Faforit B18A koneella.




Tarkoitus on tehdä pikkuhiljaa ja pikku budjetilla, mutta kuitenkin mahdollisimman hyvin. Kaikki työvaiheet mahdollisimman pitkälti itse. Innoittajana toimii pari tämän foorumin vanhusta, etenkin yksi valkoinen.

Tekniikkaa on tarkoitus modernisoida jollain tavoin. Hetken oli jo ajatus laittaa Tdi-kone, mutta kyseinen aihio olisikin tullut liian kalliiksi korjata. Moottoriksi tulee ??, kunhan sopiva tekniikan luovuttaja löytyy. Myös ajo-ominaisuuksia on tarkoitus päivittää nykyaikaisemmiksi, mm. levyjarruilla ja mahd. etuakselistomuutoksilla. Ulkonäköön ei juuri muutoksia tehdä.

Koritöitä on aika paljon... Varsinkin museoleimaa varten tekemistä/puutteita olisi paljon, joten muutoksia voi tehdä hyvällä omallatunnolla. Auto on seisonut katoksessa jonkin aikaa odottamassa ”aikaa parempaa” Lieko se nyt sitten koittanut? Viimeisin katsastus on suoritettu lokakuussa 1982 ja kilvet palautettu -86. Auto on ollut Keski-Suomen kilvissä.

Sisustaan olisi ajatus laittaa ES:n etupenkit ja harjoitella verhoilua samalla muuhun sisustaan. Nauhamittaristo vaihtunee johonkin toiseen(140-sarjan GT?) ja vaihdekeppi lyhenee. Plussaa alkuperäinen kattoverhoilu on ehjä, eikä sille tarvitse tehdä mitään.

Joitain ajatuksia:
Joku muu moottori kuin B18                            B4184
5-vaihteinen vaihteisto                                    M90
Levyjarrut                                                      On
Sport-look                                                     Kesken
Lasikuitu lokasuojat                                        Pelti uskoo vasaraa, lasikuitu ei..
Nahka- tai kangas sisusta hieman muuteltuna   Kesken, mutta tulossa nahkasisusta
Vähän leveämmät vanteet                               Tuli

Mietinnässä olevia asioita:
Väri, punainen tai valkoinen                             Punainen 609 Volvo "T-Red"
Ovenkahvojen muutos                                     960:sta
Moottorin tyyppi                                              "Täysalumiininen 16V"
Etuakseliston muutos                                      144:sta
Jenkki puskurit                                               Itse muokkasin

Saa kommentoida, mutta todennäköisesti auto rakentuu aika pitkälti omien ajatusten pohjalta. Väri on vielä harkinnassa, koska pidän 46-punaista liian tummana, mutta punaisesta kuitenkin enemmän kuin alkuperäistä valkoista. Vähän kirkkaampi punainen?
Tässä on alkuperäinen suunnitelma viiden vuoden takaa: (vaatisi tosin poikkeusluvan hakemista)

http://www.pienoismallit.net/galleria/malli_5411/


Pakoputki tarvitsee ainakin korjata ;D

Joku päähänpisto tuli lähteä opiskelemaan, niin tarkoitus olisi hyödyntää tämän rakentamista vapaastivalittavien opintopisteiden hyväksilukemiseen, kun AMK:n opettaja ei suostunut jo tehtyjä rojekteja hyväksymään takautuvasti..

EDIT: kuvalinkit ja lihavoidut päivitetty 8.7.2017

Poissa moikki

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 746
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #1 : 05.10.2014, 18:29:14 »
Tekemistä näyttää olevan, noh hyvä siitä tulee  :) Mitä linjaa rupesit amk opiskelemaan? Mulla alko tänä syksynä aikuispuolella konetekniikka.
940 classic
Amazon -68

Poissa squealer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #2 : 05.10.2014, 19:51:02 »
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Pakoputki tarvitsee ainakin korjata ;D

Voi mitä haperoa (Arno Kasvin äänellä) :D Äkkiseltään näyttäisi kovatöiseltä projektilta, joten ei muuta kuin onnea matkaan, hyvä siitä tulee  O0

Poissa ata

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 535
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #3 : 16.10.2014, 18:57:18 »
Tekemistä näyttää olevan, noh hyvä siitä tulee  :) Mitä linjaa rupesit amk opiskelemaan? Mulla alko tänä syksynä aikuispuolella konetekniikka.
Konepuolen toinen vuosi Jamk:ssa.



Sitä "haperoa" olikin odotettua enemmän, niinkuin yleensä käy.. Kuka tunnustaa olevansa R.V.? Oli hitsattu nimikirjaimet ja vuosi -82 kuskinsisälokasuojaan. Sille hitsaukselle ei tarvitse tehdä mitään, mutta joku muu on hitsillut paikkoja reikien päälle poistamatta vanhaa. :nohnoh

Takahiekkapallin vaihdoin varaosa-autosta, mutta sitäkin joutuisi paikkaamaan ja lisäksi oikomaan, joten sen tilasin uuden. Aika arvokkaita tuntuu olevan korjauspalat tähän.



Ainakin sen olen oppinut että kannattaa ottaa riittävästi huonoa pois niin on helpompi hitsata. Varapyöräkotelo jäi nyt pois käytöstä.
Pikkuhiljaa.

Poissa jonesv8

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #4 : 17.10.2014, 07:18:47 »
Onko kukaan vielä tehny takatuuppariin s/v40:pin tekniikkaa?
En mä Elvistele. Mä teen mitä osaan.

Poissa kersti91

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 127
  • Lappeenranta
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #5 : 17.10.2014, 08:42:00 »
Eikös S/V40:ssä ole käytetty 4-sylinteristä tinakonetta, joka löytyy 5- ja 6-sylinterisinä muista etu- sekä takavetoisista Volvoista? 960-mallista M90 perään ja 2.0-kone S40:stä. Näin mutu-tuntumalla heitettynä.
Alla se toinen ruotsalainen...

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1420
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #6 : 17.10.2014, 08:43:14 »
Tuuppariin tuskin kun takamoottorisia on sangen vähän liikkeellä, mutta kartaanivetoiseen on laitettu ;) Tutulla oli kartaanivetoiseksi muutetussa Micrassa S40:n kakslitranen http://jkralli.kuvat.fi/kuvat/2014/10.5.2014+J%C3%A4%C3%A4hdys+JM/Varikko/P5101152_1.JPG.
Peugeot Boxer 2,2 HDi
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Jukkaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #7 : 17.10.2014, 08:51:01 »
Ihan kohtuudella näyttäis olevan hommia tiedossa, mutta mites se sanonta menikään. "Sitä rälläkällä sormeen, joka ruostunutta peltiä säästää."

Poissa jonesv8

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #8 : 17.10.2014, 11:37:20 »
Tuuppariin tuskin kun takamoottorisia on sangen vähän liikkeellä, mutta kartaanivetoiseen on laitettu ;)
Nyky päivänä ei tuu kaikkee ajateltua mitä kirjoittaa  :idiot2: ;D
En mä Elvistele. Mä teen mitä osaan.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4639
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #9 : 17.10.2014, 11:48:46 »
960-mallista M90 perään ja 2.0-kone S40:stä. Näin mutu-tuntumalla heitettynä.
Yksi pikku juttu, tehoraja. Taitaa mennä 1,8l tinakoneessakin teho yli(?).
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa Ristus

  • Kaksonen Jr. - Kujeilija
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7635
  • Mörkö
    • Kotisivut
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #10 : 17.10.2014, 15:51:33 »
Yksi pikku juttu, tehoraja. Taitaa mennä 1,8l tinakoneessakin teho yli(?).
niitä on 115 ja 122 heppasena... riittääkö tuo pienmpi rajoihin?
855 2.5 10V -96, V40 T4 -98 ja XC90 -04 D5 AWD geartronic

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2122
    • Kuvat.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #11 : 17.10.2014, 17:31:17 »
Eipä ainakaan täälläpäin ole ongelma katsastella pienemmälle teholle kuin lohkon ns. lähtöteho.
760 Turbo '84 B6284T  & GS6-53DZ
...ja muutama muu

Poissa ata

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 535
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #12 : 17.10.2014, 20:14:31 »
Täällähän on omat ajatukset jo suunnilleen kirjattu näkyviin.

Sportin 95hp(vain 1965) +20%=114hp ja B4164 =109hp. B4184 olisi 115hp mutta joku versiohan oli Mitsun kone?

AVK:lta olen jo etsinyt, jos ei sitten lyötyisikö foorumilta sopivaa. Nettiauton ja AVK:n valikoimaa kun vertaa, niin "parempi" kuntoisia on samanhintaiset ruttutukussa. Asia vielä auki, mutta näin olen suunnitellut asiaa. (Alkujaan vitoskone kiinnosti enemmän, mutta se päätyi jonnekin muualle. ;))
Eipä ainakaan täälläpäin ole ongelma katsastella pienemmälle teholle kuin lohkon ns. lähtöteho.
Minäkin olen kuullut samanlaista.

Poissa Ristus

  • Kaksonen Jr. - Kujeilija
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7635
  • Mörkö
    • Kotisivut
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #13 : 17.10.2014, 20:59:25 »
B4184SM ja SJ on GDI moottoreita 125 ja 122 heppasia nuo. siis mitsuja.

B4184S olisi tuo 115hv/165Nm
« Viimeksi muokattu: 17.10.2014, 21:02:07 kirjoittanut Ristus »
855 2.5 10V -96, V40 T4 -98 ja XC90 -04 D5 AWD geartronic

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1192
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #14 : 18.10.2014, 12:00:10 »
Jahas täällä samat samat homma kuin itsellä. Itsekkin opiskelen ammattikorkeassa ja oman PV projektin korkkasin nyt syyslomalla ;D Projektipäiväkirjaa tulossa.

Näkyy olevan aika samoista paikoista ruostunut tämä kuin tuo omakin. Onkos sinulla takaiskaritornit missä kunnossa? Ja onko takajousien yläpaikat tehtaankuosissa?
Olisi kiva nähdä minkälaiset ne pitäisi olla. Omassa näyttäisi niin kuin joku olisi hitsannut jotkut jousilautaset vanhojen paikkojen päälle :idiot2:

Tehorajasta, eikös se ole 108hv? Oman mukana tuli käyttöohjekirja missä muistaakseni sportin tehoksi ilmoitetaan 90hv. Karvamalli oli muistaakseni 75hv? En nyt
muista kummassa muodossa nuo oli, DIN vai SAE. Pitää tarkistaa kun pääsen ohjekirjan tykö.

 

Futurez  Proturbo