Race.fi  Puotilan autokorjaamo

940-96 230 fk kannentiivistekö?

  • 22 Vastauksia
  • 7507 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa LAIRA

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 335
  • www.vrcf.fi
940-96 230 fk kannentiivistekö?
« : 11.10.2014, 11:34:02 »
Kansi kai pitää ottaa irti, kun alkoi ensin käydä kolmella ja sitten nosti paineella vesiä ulos ? Vai voisko joku muu tehdä saman?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940-96 230 fk kannentiivistekö?
« Vastaus #1 : 11.10.2014, 21:57:59 »
Kiltisti työkalut käteen ja tiivisteen vaihtoon/kannen oikaisuun.     :-[


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa LAIRA

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 335
  • www.vrcf.fi
Vs: 940-96 230 fk kannentiivistekö?
« Vastaus #2 : 12.10.2014, 09:29:50 »
Niinpä kai sitten. Noista eri valmistajien tiivisteistä ym. on ollut juttua silloin tällöin, mutten sattunut nyt löytämään, joten olisi hyvä kuulla mitä voisi harkita ja mitkä kiertää kaukaa.

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 343
  • 940 230FT -98
Vs: 940-96 230 fk kannentiivistekö?
« Vastaus #3 : 13.10.2014, 23:21:39 »
Elring ja Reinz nyt ainakin, 40€? pelkkä tiiviste ja n. 80€ koko yläpään tiivistesarja.
Osta samalla koko satsi niin tulee kerralla vaihettua muutkin vuotavat tiivisteet.

Poissa seiskanelonen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 286
  • www.vrcf.fi
Vs: 940-96 230 fk kannentiivistekö?
« Vastaus #4 : 14.10.2014, 05:21:40 »
Tein saman manööverin ft koneeseen n. kk.sitten ja kokemuksesta huomio seuraavaa:Kansi oikaistiin (vaikka ei varmasti ollut käynyt kuumana )ja venttiilit hiottiin sekä säädettiin+ ohjurien ja vaimentimien kumit vaihdettiin) Pura mielummin liikaa kuin liian vähän pako-ja imusarjan ympäristöä.Poista suosiolla jäähdytin ja cooleri saat lisä tilaa. Ainakin ft pakosarja oli kiinni lohkossa aivan tajuttoman vaikeella alakiinnikkeellä avata (samoin sen takaisin asennus) Samoin downpipe on kiinni sekä sillä näkyvällä klemmarilla että pohjassa aika tukevalla liitospultilla. Turbon paluuöljyn turbon puoleinen pää on vähän vaikea ,itse menin alakautta pitkillä jatkovarsilla, mutta voi onnistua myös muutoin. Elringin sarjassa ei ainakaan minulla ollut juuri tätä paluuputken yläpään tiivistettä eikä alapään o-rengasta(sinisellä n.9€ € yht. toim. aika 1 viikko). Pakosarjan vaarnapultteja löyty siniseltä yllättävän nopeasti( n.2 pv) tarve 4 kpl. Se tiivistesarjassa ollut nokka-akselin etupään tiiviste alkoi vuotaan saman tien , nyt on volvon oma ja maksoi n.14 € joten suosittelen sen käyttöä. Jos autossasi on EGR niin myös siihen tarvittavaa imusarjan tiivistettä ei sarjassa ollut. Jotkut viisaat ovat sanoneet että tuki vaan se EGR huoletta. No tuloksena oli vika valon syttyminen , ei vikakoodeja mutta ei kelpaa katsastuksessa. Uusi oikea tiiviste ja valo hävisi??. Myöskään ruiskusuutinten tiiviste o-renkaita ei ollut tuossa minun saamassani sarjassa joten nekin siniseltä, (34€. + pakosarjan udet kiinnitys mutterit 15€) Jotain o-renkaita siinä oli mutta ei omaan koneeseen sopivia. Lähinna tuli mieleen k-jetin kumit.
Sitten tietysti jakopää ja kiristin n. 70 €(gates)
Kansi työt koneistamolla n.200€.
Näillä nyt mennään omalle työlle ei hintaa mutta meneehän siinä tovi jos kunnolla tekee. Lohkon, imusarjan  ja pakosarjan tiivistepintojen  kunnostus ja" viilaus/puhdistus" ottaa aikaa eikä niistä kannata tinkiä.
sisäänajettuja volvoja
144Gl-74, 244 Dl-79,  244 Dl-83,  244 Gle-84,
740 Gle-90, 940 Ft-94

Poissa LAIRA

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 335
  • www.vrcf.fi
Vs: 940-96 230 fk kannentiivistekö?
« Vastaus #5 : 14.10.2014, 08:52:48 »
Kiitokset tähän asti. Auttoi  taas muistamaan. Olen tuohon tuon tiivistevaihdon kertaalleen tehnyt ehkä 10 vuotta sitten , aivan turhaan tosin silloin, kun etsin syytä vikavalon sytyttäjään. Syynä oli tuo EGR venttiili joka oli jumissa. Tulppasin systeemin imusarjanliitännästä ja korvasin EGR- lämpöanturin liittimeen laittamallani sopivalla vastuksella. Kompromissiarvon hakemisessa oli vähän vaivaa mutta nyt on toiminut jo vuosikausia ilman vikavaloherjoja. Miksi tuo tiiviste nyt meni niin voi tietysti olla peruja tuosta eka vaihdosta (en muista kenen tiiviste) eikä kantta silloin myöskään oiottu eikä tehty muitakaan juttuja. Taisi juuri tuo koko pakopuoli tuottaa eniten puurtamista silloin? Toinen mahdollinen syy tiivistetuhon alkuun voisi ehkä olla vuosi sitten sattunut jäähdyttäjän yhtäkkinen hajoaminen ja lämpöjen raju nousu ?
Mites nuo kannen pultit? Olisko syytä vaihtaa samalla?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940-96 230 fk kannentiivistekö?
« Vastaus #6 : 14.10.2014, 16:38:29 »
Toinen mahdollinen syy tiivistetuhon alkuun voisi ehkä olla vuosi sitten sattunut jäähdyttäjän yhtäkkinen hajoaminen ja lämpöjen raju nousu ?
Mites nuo kannen pultit? Olisko syytä vaihtaa samalla?

Tuo tiivisteen tuhon syy on aika varmasti tuo vedettömyys.

Minä vaihdoin kannen pultit omassa rempassani.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa LAIRA

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 335
  • www.vrcf.fi
Vs: 940-96 230 fk kannentiivistekö?
« Vastaus #7 : 14.10.2014, 18:31:45 »
Juu, mistään en oikeastaan tiedä paljon mitään, mutta jostain jäänyt "tieto", että pultit tulisi vaihtaa. Mites tuo Motonetin myymä sarja?

Poissa seiskanelonen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 286
  • www.vrcf.fi
Vs: 940-96 230 fk kannentiivistekö?
« Vastaus #8 : 15.10.2014, 03:52:47 »
Elringin pultit jostain tarvikeliikkeestä kustantaa n.20-30€, puhdistat vaan huolella ne lohkossa olevat pulttireiät( paineilmalla parhaiten). Sinne jäävä paska saattaa aiheuttaa kannenpultin kiristykseen ongelmia.Muutoinkin jos mahdollista niin käytä annettuja momentteja kaikissa paikoissa.. Kannenpultien kiristysjärjestys on varmaan tiedossasi.
Älä irroita turboa pakosarjasta ellet aio tehdä turbolle mitään, pakosarjassa voi(ja on todennäköistä) olla halkeamia jotka osaava hitsari voi korjata elleivät ole todella pahoja. Kun motti on auki niin aikansa kuluksi voi karhunkielellä ja lamppuöljyllä tms. puhdistaa mäntien laet kiiltäviksi. Edelleen painotan tuota kannen ja kaikkien muidenkin tiivistepintojen tarkkaa puhdistusta. Lohkon kansipinnassa voi sellainen ns peilivarjostuma olla kohtalokas tulevaisuudessa.
Ja nythän puhutaan ihan oikesta kansiremontista, pelkkä kannentiivisteen vaihto on pienempi työ. Pelkästään sen vaihto vain johtaa aika nopeasti ihan oikeaan kansiremonttiin.
sisäänajettuja volvoja
144Gl-74, 244 Dl-79,  244 Dl-83,  244 Gle-84,
740 Gle-90, 940 Ft-94

Poissa LAIRA

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 335
  • www.vrcf.fi
Vs: 940-96 230 fk kannentiivistekö?
« Vastaus #9 : 15.10.2014, 08:17:08 »
Hyvää tietoa. Tulikin tuosta mieleen, että viimeksi ihmettelin juuri sitä töhnämäärää kannenpulttien reijissä. Siivoaminen taisi silloinkin viedä aika tovin.Kierretapilla taisin viimeistellä. En oikein keksinyt, että mistä sitä voikin tuonne kertyä noin paljon?
Purkutyö nyt vasta alussa ja katin ja downpipen liitos saatu auki. Missäköhän vaiheessa nuo katit yleensä menee vaihtoon? Tämä alkaa jo näyttää aika surkealta ja päälikuori hiukan auki yhdestä kohtaa. Tämä kulkenut nyt 350 tkm.
Niin tästä kansirempasta yleensä niin olen jutellut koneistamon kanssa, että vien kannen täydellisenä ja saavat tehdä kaiken mitä tarvii.
edit. Jäin vähän miettimään että miksei turboa kannattaisi irrottaa erikseen ensin? Ehkä se vielä mullekin kirkastuu kun nyt se on kuitenkin irtiotettuna.
edit.2 kansi nyt irti ja eipä näköjään ykköspytyn alueella ole enää siivottavaa.Hyvin on peseytynyt.
« Viimeksi muokattu: 18.10.2014, 11:11:20 kirjoittanut LAIRA »

Poissa LAIRA

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 335
  • www.vrcf.fi
Vs: 940-96 230 fk kannentiivistekö?
« Vastaus #10 : 11.11.2014, 14:09:23 »
Nyt on ajeltu ehkä 500 km ja pakko todeta, että Seiskanelonen oli aivan oikeassa tuon Elringin sarjassa mukana olevan nokka-akselin etustefan kanssa. Ei mitään virkaa. Toivottavasti edes itse kansitiiviste olisi kunnon tavaraa niinkuin porukka tuntuu tuohon merkkiin luottavan. Toistaiseksi kaikki muu tuntuu pelaavan ihan mukavasti.
edit. mulla oli paikalla pari vuotta sitten asennettu sinisen stefa eikä se vuotanut. Tyhmä kun en uskonut ja jättänyt koskematta.
« Viimeksi muokattu: 11.11.2014, 14:16:21 kirjoittanut LAIRA »

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3822
  • 195hv/406Nm
Vs: 940-96 230 fk kannentiivistekö?
« Vastaus #11 : 11.11.2014, 15:06:28 »
Pari vko sitten ostin Reinzin kansipahvin ja ei ollu ees kallis... 17e  :pomo: kannen pultit tuli motonetista. Hyvin toimii nyt  :)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Hanski940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • Sulavalinjainen merikontti....
Vs: 940-96 230 fk kannentiivistekö?
« Vastaus #12 : 16.02.2015, 09:07:30 »
Mistäs liikkeistä näitä elring ja reinz pahveja saa?

Mitäs sininen tiski tarjoaa? ja mihin hintaan?


Itsellä kans taitaa olla tämä remppa edessä, välillä käy käynnistettäessä hetken kolmella ja jäähdytysnesteen paineita on alkanut nostella. Öljyt ja jäähdytinneste ovat pysyneet puhtaina.
940 -98 2.3Turbo+++ (ripeä perhemerikontti), Ford Focus -08
"Tutun turbon vihellyksen kuulen, äänellään se mielen kohentaa.
Ujellus kuin rajun myrskytuulen, sitä desipelipellet koittaa ohentaa."

Poissa LAIRA

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 335
  • www.vrcf.fi
Vs: 940-96 230 fk kannentiivistekö?
« Vastaus #13 : 16.02.2015, 09:27:55 »
Ostin tuon Elring satsin täältä Turusta Kelhulta. En tiedä mistä kautta tuo tuli. Muuten oli kaikki tuossa satsissa ok paitsi tuo nokka-akselin etupään stefa (josta oli jo aiemmin juttua) se on täyttä .....

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4519
Vs: 940-96 230 fk kannentiivistekö?
« Vastaus #14 : 16.02.2015, 09:28:25 »
AD myy ainakin, varmaan muutkin "paremmat" varaosaliikkeet. Motonetistä saa mitä hyllystä löytyy, eli periaatteessa sieltäkin voi saada jos ovat saaneet erän halvalla. Siniseltä saa kyllä tarpeeksi laadukkaita, mutta hinnoista en osaa sanoa muuta kuin nokan stefa n 6€.

 

Futurez  Kulkukoira