Mitään nyt kun ei pysty autoille tekemään, niin piti tehdä vähän ajatustyötä.
Möhkössä alkoi taas starttaus oireilemaan.
3. käytetty virtalukon pohja kiinni.
Luultavasti se on taas vika siellä virtalukon pohjassa.
PNP-kytkintä en ole nyt kokeillut hyppyjohdolla ohittamaan, mutta tuskin vika on siellä, koska vaihde vapaallakaan ei käynnisty avaimesta,
kun vika ilmenee.
Startin solenoidikin on ehjä, koska hyppyjohdolla lähtee kuitenkin aina käyntiin.
Puoli vuotta se starttasi ilman yhtään ongelmia sen jälkeen, kun avasin, putsasin ja rasvasin auton alkuperäisen virtalukon pohjan.
Sen jälkeen se alkoi oireilemaan, niin otin GLE:stä "ehjän" pohjan, ja sillä toimi taas ongelmitta joku 3 viikkoa.
Tehdasuusi virtalukon pohja (Volvon osanro. 9447803) maksaa tällä hetkellä Bilian verkkokaupan mukaan 118,53e.
Ei ole Vantaan päävarastossa, mutta eipä ole varaa tilatakaan tällä hetkellä.
Ebaysta saisi halvemmalla, mutta minkähän takia noista pohjista puuttuu tuo yksi napa?
http://www.ebay.com/itm/NEW-GENUINE-VOLVO-9447803-STARTER-SWITCH-760-850-940-960-OEM-NOS-/380517633855Nimittäin, kun minulla ovat kaikki 4 virtalukon pohjaa tälläisiä:

Ylempi lähtöisin vm. 1995 940 ja alempi 740 vm. 1990 (noita 740 lähtöisin olevia on 3 kpl, joista yksi molemmissa autoissa kiinni, ja kaikki samanlaisia).
Molemmat kuvassa olevat ovat mallia ei-toimi-aina, mutta ovat hyllyssä varalla.
Alempaa pohjaa en ole avannut, mutta senkin voisi katsoa, kun käsi tässä tervehtyy.
Viime vuonna tein selkeämmän kaavion, Alfamerin kytkentäkaavion pohjalta:

Eli tuo P napa puuttuu Ebayssä myytävästä, mutta se on kytkentäkaaviossakin tyhjänä, niin en tiedä mitä se sitten tekee, jos on ns. turha.
Mutta niin kuin kaaviosta näkee, niin varsinaista maadoitusnapaa ei virtalukon pohjassa ole, vaan olettaisin, että että pohja maadoittuu virtalukon runkoon.
Yksi jokerivaihtoehto kuitenkin on: Akun plusnapa.
Nimittäin, viime katsastuksessa teki kerran tuon ettei käynnistynyt. Silloin katsuri antoi jumpstarterilla apuvirtaa, niin lähti ekalla tulille.
Hän epäili silloin, että voisiko olla akun plus johdossa probleemaa, kun apuvirta auttoi.
Sen jälkeen ei vika uusiutunut pitkään aikaan, mutta saattaa katsuri olla ollut oikeilla jäljillä.
Möhkössä kuitenkin on näennäisesti tehtaalla laitetut akunnavat ja johdot.