Möhköä on tässä parin viime viikon aikana vaivannut taas pidemmät starttaukset, lämpimällä koneella.
GLE:ssä oli kiinni ehjä FAEn ykk-anturi, niin kävin sen mittamaamassa. Tulos: 218 ohmia.
Sitten mittasin Möhkössä kiinni olevan Volvolaisen anturin, joka on alkujaan peräisin GLE:stä.
Se anturi ei oikein antanut tasaista tietoa, vaan ohmit hyppivät välillä 191 - 210.
Vaihdoin sen FAEn nyt Möhköön, että jos paranisi vaiva.
FAEn sytkäosista on itselläni ollut pelkästään positiivista kokemusta.
Intermotorin osia taas en enää koskaan osta, koska jokaisessa sen firman sytytykseen liittyvässä osassa (jotka ovat minulle päätyneet) on ollut jotain vikaa, tai eivät ole kestäneet reilu vuotta kauempaa.
P*skaa laatua, jos laadusta voidaan puhua...

Sen jälkeen olen maksanut suosiolla enemmän Boschin alkuperäisista osista, ja kaikki sytytysongelmat ovat kadonneet.
Tosin...
vielä on Möhkössä on yhdet toisen merkkiset tarvike tulpanjohdot.
Laitoin tänään topauto-osat.fi:stä, eli Saksasta tilaukseen Boschin tulpanjohdot.
Boschin tulpanjohdot ovat olleet yleensä kuparia (tai ainakin ne olleet mitä olen varaosina myynyt), mutta topautoosat.fi ei suoraan kerro noille materiaalia,
niin otin puhelimeen käteen ja soitin Saksaan.
Ovat
kuparia ja OEM -laatua. Sivusto myös kyllä kertoo Volvon Original osanumeron noille tulpanjohdoille.
Pääasihan nimeenomaan olikin ajatuksen takana ostaa Boschin johdot, että ovat vanhanliiton kuparijohtimet,
kun nuo halvemmat tarvike hiilijohtimet eivät ole koskaan täydellisesti pelittäneet itselläni Bendix Reginan kanssa.
Onko tuo Bendix sitten tarkempi sytkästä, niin sitä en osaa suoraan sanoa, mutta kun kokeilin laittaa GLE:hen (missä on LH 2.4)
Möhkön vanhat tulpan johdot, joilla se pätki, niin GLE:n LH ei ei ole kärsinyt niillä johdoilla pätkimisestä, kun aina välillä sitä tässä pihassa käynnistelen ja ajelen.
Muutenhan tuo Bendix onkin sitten toiminut hyvin.
Tai ainakaan siihen ei ole tarvinnut vaihtaa ohjausyksikköjä, kun auto on vasta yli 23 vuotta vanha, ja yli 400 tkm ajettu.
Monesti olen itsekin sanonut, ja muiltakin Volvoilijoilta kuullut, että tuntuu vaan tämä ranskalainen moottorinohjaus kestävän paremmin.
Ei se varmaan Boschillakaan ole kaatunut komponenttien tai laadun huonouteen,
mutta jostain syystä ovat kokemusten mukaan kestäneet nämä ranskalaiset ohjausboksit paremmin.

Eikä Ranskaa yhdistetä autopiireissä ensimmäisenä luotettaviin autosähköosiin...