Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition

  • 658 Vastauksia
  • 201622 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #435 : 09.04.2016, 19:21:54 »
Kyllähän se kannattaa korjata.

Kohtuu äkkiä saa kuitenkin katalysaattorin pöydälle, ja hitsaa laipan sauman uusiksi.

Pikkaisen on myös ollut ongelmaa pariin otteeseen Simonsin 2-pulttisten laippojen kanssa, koska saa kiristää ihan tosissaan, että tulee tiiviiksi,
ja siltikään ei ole joskus ollut täysin pitävä laippaliitos.

Samalla vaivalla tosin jättää katalysaattorin tallin hyllylle lepäämään, ja laittaa korvausputken kiinni.  ::)

The moose

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #436 : 09.04.2016, 19:54:00 »
On vissiin koko testin ajan sun putkes vuotanu enemmän tai vähemmän.

Eipä siinä. Sai ne hölmöläisetkin vietyä pussilla valoa pimeeseen pirttiin.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #437 : 09.04.2016, 20:55:01 »
Meitän volvosta ajattelin putkiremontin aikaan laikata putken poikki katalysaattorin edestä ja viskata sen "O-liitoksen" (tai mikälie) vitelikkoon. Tilalle sitten hitsaa semmoisen jousto-osan, joka on riittävän pitkä ja tulee etuputkeen pannalla kiinni.

Loppuu se jokakeväinen liitoksien kiriminen.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #438 : 09.04.2016, 23:46:20 »
On vissiin koko testin ajan sun putkes vuotanu enemmän tai vähemmän.

Eipä siinä. Sai ne hölmöläisetkin vietyä pussilla valoa pimeeseen pirttiin.

No se "testihän" alkoi eilen.

Diagnostiikka kertoo, että seos on väärä tyhjäkäynnillä, mutta kierroksilla/ajossa olisi muka ok.

Mutta tosiaan täytyy tässä ensi viikonloppuna ottaa pakoputken vuoto työn alle, kun on vaihteeksi vapaata.


Pakoputkesta puheen ollen, niin oli näköjään taas ihan sama maalata pakoputki parilla kerroksella 400 *C kilikali kuumankestolla,
kun täydellinen pintaruoste oli saavutettu maaliskuussa (muissa osissa kuin Simonsin vaimentimet). Se ihana tiesuola.

Nyt näyttää siltä, että pakoputkisto on ollut auton alla 10 - 20 vuotta, ja joku on vaihtanut jossain vaiheessa uudet vaimentimet...

Simonsin putkiosista siis rakentelin, ja ne kun eivät olleet sinkattuja, niin meinasin, että suojaa edes kuumankestomaalilla.

Tammikuun 18. päivä oli aika kivan näköinen pakoputki:


Nyt en ajanut perää rampeille, mutta helman alta kuvattuna kertoo aika hyvin.
Syyllinen vuotokohta ennen lambdaa:


Sitä "uutta" putkea:


Huomatkaa alkuperäisen 25 vuotta vanhan alkuperäisen etuputken ruostekerroin, verrattuna noin 3 1/2 kuukautta vanhoihin kuumankestolla maalattuihin...

Pakoputkikittiä tuli tammikuiseen jälkitarkastukseen laitettua varmuudeksi jokaiseen hitsaussaumaan, vaikka se suurin vuotokohta oli katalysaattorin laippa.

Tuli ensimmäisellä kerralla luotettua liikaa, että saumat pitäisi, kun isolla virralla hitsasin MIGillä "helminauhaa".

Katalysaattorin korvausputken hitsailin aikanaan isän reilu 20v. vanhalla GERN puikkokoneella,
käyttäen Esabin OK 48.00 puikkoja, niin saumoista tuli jopa paremmat.


Meitän volvosta ajattelin putkiremontin aikaan laikata putken poikki katalysaattorin edestä ja viskata sen "O-liitoksen" (tai mikälie) vitelikkoon. Tilalle sitten hitsaa semmoisen jousto-osan, joka on riittävän pitkä ja tulee etuputkeen pannalla kiinni.

Loppuu se jokakeväinen liitoksien kiriminen.

Alunperinhän siellä on täysin pätevä 3-pultin malli, joka sitten ruostuu ajan saatossa irti (kuten kävi aikanaan itsellä).
Siihenhän saa/saanut sellaista sellaista "hienoa" korjaussarjaa, jossa alkuperäismallisen katalysaattorin etulaippa ns korjataan 3-osaisella kolmiolaipalla, joka kiristää sen takaisin kasaan.

Itsellä se ei ollut aikanaan vaihtoehto, koska oli etuputki oli ruostunut puhki ennen katalysaattorin etulaippaa, ja lisäksi orggis katin kuoressa oli reikiä.

Siksi päädyin siihen, että laikkaan etuputken mädät pois, hitsaan uuden laipan ja laitoin tarvike katin väliin (etuputki lyheni noin 5 cm).
Silloin kyllä katalysaattorilta taakse oli jo mallia tarvike...

Nykyään Möhkössä on siis paikallaan se lyhennetty orggis etuputki, johon olen hitsannut Simonsin 2" 2-pulttisella laipalla.
Siitä taaksepäin Fennon tarvike katalysaattori, ja sen jälkeen 2 kpl Simonsin 2 läpivirtaavaa vaimenninta, ja muut putkiosat myös Simons.


Omalla kohdalla on sellainen suuri tyhmyys, että ensin kokeilllaan tarvikeosilla, ja sitten menee v*tuiksi / ei toimi kunnolla,
niin sitten ostan original osan.







Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #439 : 10.04.2016, 00:40:07 »

Samaa herjas itelläkin, korjasi vaihtoi pakosarjan ja etuputken, laipat oli kierot + lambdan vaihtoi alkuperäiseen.

Muistit varmaankin pestä suojarasvat veke, ennen maaluuta. Eikä noi halvat kilikali kuumakestot mitään kestä. Penselillä hornan tai por20 vetäset tai metallipinnoitteen  ;)
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa JesseV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #440 : 10.04.2016, 00:48:03 »
Tässä ny parissa edellisessä autossa huomannu, että ainakin motonetin putket ruostuu parissa vuodessa puhki, maalaamatta. Tokihan tuohon laippojen juurelle kertyy paska ja varsinkin siitä lähtee sitten korroosio syömään, ehkä varsinkin ne pitäis maalata. Kokemusta parista autosta ja katilta taaksepäin molemmissa. Semmonen viis pätkää testattu, keski- ja takavaimentimia.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #441 : 10.04.2016, 01:15:02 »
Hae jostain EGR:llisestä tai LH2.2 vaparikoneisesta autosta pakosarja, jossa lampaadanpaikka ja tyrkkää lampaada siihen, loppuu tuo vuodon aiheuttama seoksen sekoilu.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #442 : 10.04.2016, 01:20:01 »
Jaa, ei tossa meitän volovossa ole 3-pulttista laippaa, vaan pannalla kirittävä "pallo" (en osaa paremmin selittää).

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #443 : 10.04.2016, 01:31:55 »
Jaa, ei tossa meitän volovossa ole 3-pulttista laippaa, vaan pannalla kirittävä "pallo" (en osaa paremmin selittää).
Niitä V-bandin serkkuja näkee joissakin yksilöissä välillä, se se vasta susi systeemi onkin. Se 3-pulttinen pelaa niin kauan kun materiaali loppuu.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #444 : 10.04.2016, 01:34:43 »

Täältä löytyy pakosarja jossa on Lambdan paikka ja siihen myös anturikin löytyy  ;)
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #445 : 13.04.2016, 21:44:21 »
Pakosarjan puoli on myös mietinnässä.

Tosin sekään ei auttaisi tällä vakio kannella, kun pitäisi laittaa kaksi pinnapulttia Helicoililla, jos meinasi saada täysin pitävän.
4. ylempi (ennen jo omaa omistusaikaa katkaistu kannen tasoon, ja tehty viritys), ja 2. alemmasta meni kierteet, kun kiristin pakosarjaa.

2. alempaan tein uudet kierteet, mutta eihän siitä hyvä tullut, kun kylmänä pitää pinnapultin kiinni ja ajelee muutaman sata km,
niin pyörii auki.
Kylmällä moottorilla kiertää sormin pinnapultin "kiinni", ja kiintolenkillä pystyy mutterin laittamaan noin vartin kireämmelle, niin "pitää" taas hetken.


Olen kuitenkin jatkanut taloudellisuusajoa, ja laskin, että jos tänään olisi pitänyt käydä tankkaamassa, niin wiinaa olisi mennyt keskimäärin 17,8/100 KM.
Tankissa on ainetta vielä noin (mittarin mukaan) 15 litraa, niin pitää käydä tankkaamassa tässä loppu viikosta (torstai tai perjantai), niin sitten saa laskettua "todellisen kulutuksen".

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #446 : 14.04.2016, 19:52:29 »
Kävin tankkaamassa töiden jälkeen.

Tankissa oli näköjään vielä 17 litraa ainetta jäljellä, eli polttoainemittari näyttää pari litraa alakanttiin.
Olen jo muutaman kerran pannut tämän merkille.

Kulutuslukema, himmailuajolla ja vuotavalla pakoputkella: 16,2 L / 100 KM.


Nyt viikonloppuna olisi tarkoitus ehtiä katalysaattorin laippaa vähän fiksata tiiviimmäksi.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #447 : 15.04.2016, 23:10:56 »
Haalin nyt sitten uudet tiivisteet pakosarjaan, ja downpipen laippaan.
Samalla pari putkiosaa katalysaattorin korvausputken muokkausta varten, että saa sovitettua "uuteen" pakoputkeen:



-----------------------------

Asiasta kukkaruukkuun, niin öljyt haiskahtavat taas vahvasti wiinalle, vaikka on ajettu niillä vasta pari tonnia.
Tiedossa on kyllä tämä etanolin ominaisuus, että pesee tehokkaasti, ja "vuotaa läpi", vaikka ei olisikaan väljä moottori.

Kampiakselin etustefan kun vaihdoin, niin sen jälkeen ei kyllä ole kadonnut öljyä.  :)
Pääsi vuotamaan sen verran, että katosi pari desiä per 5000 km.

Joulukuussa kun tulee 5 vuotta täyteen Möhkön kanssa, ja tähän asti olen ajellut halvoilla 10W-40 osasynteettisillä,
niin seuraavaan vaihtoon voisi kokeilla "kunnollisia" öljyjä.

Esimerkiksi Castrol GTX 10W-40.

10W, kun hyhmettyy -30*C lämpötilassa, niin voi olla, että pärjää silläkin, mutta viime talvenakin huideltiin välillä -29*C lukemissa.

Voisihan sinne halutessaan laittaa myös sitten vaikka 5W-40:t.
Vaikkapa Castrol Magnatec 5W-40:t, jossa on nanotekniikkaa (varmaan jotain vastaavan tapaista, kuin RVS aineissa).

Houkuttavin vaihtoehto olisi tuo Magnatec 5W-40.

------------------

Puristuspaineita, kun olen tässä vuoden aikana 3 kertaa mittaillut, niin ainakin männänrenkaat, ja sylinterit vaikuttavan olevan ok kunnossa,
kun puristukset ovat olleet siinä 11-12 bar.
RVS-käsittelyiden (eli nanopinnoite -käsittelyn jälkeen) puristukset nousivat 0,2 - 0,3 Bar per sylinteri.

Venttiileiden tiiveydestä tai vuotamisesta en sitten tiedä, koska ei ole ollut mielitekoa teettää ohivuotomittausta tälläiseen noin 425 tkm ajettuun, 600€ arvoiseen autoon.

Muutenhan tämä kyseessä oleva B230F käy todella nätisti tyhjäkäyntiä lämpöisenä, ja ottaa kierroksia iloisesti.
Saattoi olla pientä imuvuotoa, koska imusarjan tiivisteen vaihdon jälkeen kehrää taas niin hyvin kuin on mahdollista.
Tottakai venttiilit naputtavat jonkun verran, kun venttiilivarren kumit ovat jossain vaiheessa kadonneet.

Nyt on tosin tuo moottorin suorituskyvyn parantaminen, ja ylläpito on johtanut siihen, että koriin ja runkoon olen tehnyt ainoastaan pakolliset hitsaukset katsastuksiin, niin nyt kori on siinä kunnossa, että vaatii suurempaa läpikäyntiä (ei ollut kyllä hyvä ostaessakaan, ja jotain paikkamaalauksia tein aikanaan, kun taito oli huonoa ja tuurilla tuli melkein kelvollista...)

Suurin saavutukseni korin säilymiseen onkin ollut helmojen läpikäyminen pari vuotta sitten, jolloin hiekkapuhalsin ruosteet pois,
vedin happomaalin, pohjamaalin ja pintamaalin (spray), ja näiden päälle useita kerroksia alustamassaa.


Tämä Möhkö nyt olisikin jäämässä projektiksi, kun tässä saa säästeltyä rahaa johonkin "parempaan" käyttöautoon.



















Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #448 : 16.04.2016, 05:35:55 »
Kannattaa varmaan ne rikkinäiset pakosarjan kierteet korjata myös.

Poissa Yrsin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
  • Ei niinkään voimaa, mutta savua!
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #449 : 16.04.2016, 07:31:46 »
Asiasta ruukkuun mutta enpä oo nyt ihan varma mutta muutamaan otteeseen oon tainnu sut Porvoon mätänetillä kera auton bongata  :D ettet jopa olis kyseisessä puljussa hommissa?  :idiot2:
Nykyinen: 945, B200F+M47 -91
Exät: V70, D5252T -97. V70, D5252T -99. 855, B5254S -96. 944, B230FK+M46+G80 -96. 944, D24TIC+ZF4HP22 -96. 744, B200F+M47 -91. 245 D24+M47 -86. 855 T5, 2.3 A -95. V70 Mk1, 2.0T A -00.

 

Carcom Oy  Elekma