Elekma  Autoracing

745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition

  • 658 Vastauksia
  • 201654 Lukukerrat

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #450 : 21.04.2016, 17:42:14 »
Asiasta ruukkuun mutta enpä oo nyt ihan varma mutta muutamaan otteeseen oon tainnu sut Porvoon mätänetillä kera auton bongata  :D ettet jopa olis kyseisessä puljussa hommissa?  :idiot2:
Siellä olen töissä juu.
Taitaa olla teikäläisen se sininen 744 facelift, missä on korin väriset puskurit?

--------------

Tuli tänään tehtyä pieni ehostus "samalla" kun vaihdoin hikoilevan venttiilikopan tiivisteen:



Hattumutterit vaihtuivat samalla rosterisiksi (tai kaikki muut, paitsi vasen takimmainen, kun oli ruostunut niin hyvin pinnapulttiin...).
Mutterin ja kopan väliin laitoin prikat, kun noissa on kapeampi "lieri", ja toinen syy oli, ettei rosteri pääse reagoimaan alumiinin kanssa.

Lähetetty minun MotoG3 laitteesta Tapatalkilla


Poissa Yrsin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
  • Ei niinkään voimaa, mutta savua!
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #451 : 21.04.2016, 18:25:54 »
Siellä olen töissä juu.
Taitaa olla teikäläisen se sininen 744 facelift, missä on korin väriset puskurit?
Juu minäpä minä, tosin nykyään mustalla etupuskurilla joka kaipaa maalia päälle, rusakko tuhos orkkispuskurin  :D
Nykyinen: 945, B200F+M47 -91
Exät: V70, D5252T -97. V70, D5252T -99. 855, B5254S -96. 944, B230FK+M46+G80 -96. 944, D24TIC+ZF4HP22 -96. 744, B200F+M47 -91. 245 D24+M47 -86. 855 T5, 2.3 A -95. V70 Mk1, 2.0T A -00.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #452 : 24.04.2016, 19:58:10 »
Kävin eilen töiden jälkeen tankkaamassa, ja laskeskelin sitten keskikulutuksen.
Tulos: 14,9 L / 100 KM.

Eli laski heti, kun sai pakoputken vuodon kuriin ennen laippaa.
Laskee varmaan lisää tuosta tämän tankillisen kohdalla, koska edellisellä tankillisella ajeltiin vielä pari päivää vuotavalla pakoputkella.

Lambda-anturin tyhjäkäyntiseoksen vikakoodi katosi ainakin hetkeksi.

Tällä hetkellä on kiinni katalysaattorin korvausputki, niin en voi sanoa että vaikuttaisi kulkupuoleen yhtään ainakaan persdynon perusteella...

----------

Tosin kun yhden vian sai korjattua, niin toinen tuli tietenkin tilalle.

Nimittäin YKK-anturi alkoi eilen aamulla v*ttuilemaan.
Tuli klassinen oire, että kierroslukumittari pomppi hulluna, ja moottori pyöri puolivauhtia, kun kierrostieto puuttui.
Pari kertaa näin, mutta lopulta lähti normaalisti käyntiin.

Tänä aamuna oli sama juttu.
Loput päivän starttailut menivät ilman ongelmia (eilen ja tänään).


Vikakoodia se ei kuitenkaan generoi YKK-anturista.
Tyhkäkäyntiventtiilia herjaa, mutta siinä ei ole oikeasti mitään vikaa.

Ei ole ensimmäinen kerta, kun nämä tarvike YKK-anturit alkavat pätkimään noin vuoden vanhoina,
ja tämä nyt on vasta 2. tarvike (FAE) tässä autossa, joka pettää.
Molemmilla kerroilla herjasi tyhjäkäyntisäädintä, mutta tottakai se tekee vikakoodin siitä, kun ensin yritetään startata ilman kierrostietoa, ja sitten kun moottori lähtee käyntiin ja toimii normaalisti, niin vikakoodi ehtii tallentua.

Jos tuo YKK-anturi nyt kestäisi vielä pari viikkoa, niin saa tilattua Saksasta Boschilaisen,
tai jos saisi AD:n kautta Boschin anturin...







Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #453 : 25.04.2016, 17:15:52 »
Jos tuo YKK-anturi nyt kestäisi vielä pari viikkoa, niin saa tilattua Saksasta Boschilaisen,
tai jos saisi AD:n kautta Boschin anturin...

Ei saanut AD:lta enää Boschina, niin laitoin sitten Güntherille tilauksen Boschin anturista.

Ehkä se kestää siihen asti kun saa uuden hyppysiin, kun ei satu olemaan yhtäkään vanhaa varalla...

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #454 : 27.04.2016, 22:21:02 »
Nyt kun muistan, niin laitetaan parit kuvat, kun vaihtelin pakopuolen tiivisteitä.

Volvokin pääsi silloin ensimmäistä kertaa "omaan", joskin keskeneräiseen talliin:


Pakosarjasta näkee, että ajeltu etanolilla:


Nämä Propartsin metalli/massa tiivisteet ovat olleet yllättävän hyviä, niin uskalsin laittaa toistamiseenkin:


4. alempi pinnapultti ei halunnutkaan pysyä kiinni kiristäessä, niin korvasin pultti/prikka patentilla (joka on näköjään toiminut):


Etuputken kannatin ei halunnut enää pysyä kiinni:


----------------------------

Venttilikopan maalaus on ainakin vielä kestänyt, kun melkein viikko on jo takana.
Maalasin tosiaan ihan vannehopealla 2 kerrosta, ja päälle 2 kerrosta kirkasta lakkaa.

Tai ei ihan heti saisikaan huonoksi mennä, kun oli ensin kauhea homma hioa huonot maalit pois:


Aika hyvää tavaraa muuten tuo venakopan orggis maali, kun pysyy alumiinissa kuin tauti, jos ei ole päässyt alta hapettumaan.

Veden kanssa hioin 400 -> 600 karkeuksilla.

Alunperin oli suurenhullu idea kiillottaa koko koppa, mutta eihän minulla ollut Nitromorsia hyllyssä,
ja käsin hiomalla olisi ollut järkyttävä työmäärä, ja hiomapaperitkin loppuivat sopivasti.

Kokeilin ensin kiillottaa venakopan kirjaimia Autosolin Metal Polishilla, mutta eihän siitä mitään tullut,
kun olivat (yllätys, yllätys) niin pahasti hapettuneet, että 400 hiomakarkeus, ei riittänyt alkukäsittelyksi...




Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #455 : 29.04.2016, 16:19:36 »
Tänään tuli shoppailtua tämä:
http://www.ahtoja.com/product/404/aem-320lph-e85-polttoainepumppu

Suuttimet saavat odottaa seuraavaa tilipussia.

Tottakai kuumottelisi laittaa kaikki "samalla", mutta mutta...


Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #456 : 29.04.2016, 17:39:00 »
Alkanut tässä pari päivää sitten startin solenoidi osoittamaan mahdollisesti jälleen vian merkkejä...
Parina kertana on ainoastaan solenoidi naksahtanut, kun avainta on kääntänyt.

Eihän tästä ole vuottakaan kulunut kun sen solenoidin vaihdoin...

Tuon startin olen releyttänyt, mutta sehän ei solenoidia ohita, vaan sillä varmistin lähinnä sen, että solenoidille tulee hyvä virta suoraan akulta, ja tähän asti onkin toiminut jo monta kuukautta ilman ongelmia.


Ongelma ratkeaisi tietenkin kertaheitolla sillä, että ostaisi uuden/tehdaskunnostetun Boschin starttimoottorin.
Siis ihan Boschin omassa tehtaassa kunnostetun.

Ei olisi halpa ei (mutta ilmoitettu OVH. haiskahtaa):
http://www.topautoosat.fi/bosch-1144147.html

---------------------

Tuli tänään tälläinen kalastussalkku ostettua (S910):


Korvaa vanhan, noin 30 kg painavan Volvon takakontista.



 

s73

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #457 : 29.04.2016, 18:34:37 »
Suomessa Boschin startti taitaa olla samaa hintauokkaa,  autosähköliikkeistä löytyy myös. 
Näin netissä korjatun Boschin startin  120e.
Katsele ebaykin.
Saksassa Boschi maksaa saman kuin täällä tai enemmän.  :idiot2:

E: tutkin vanhan startin mikä kanssa naksahteli ja oli äänetön,  yhden hiilen jousi löysempi.
« Viimeksi muokattu: 29.04.2016, 19:28:00 kirjoittanut tulijyrä »

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #458 : 29.04.2016, 21:47:59 »
Asensin tässä aikani kuluksi Möhköön toisen äänitorven:


Ihan eivät soi synkassa, kun tuo kuljettajan puoleinen on kerännyt pölyä 2 vuotta, niin pitää puhaltaa paineilmalla,
ja kuunnella mitä tapahtuu.

Volyymi ei itse asiassa kauheasti kasvanut, kun nuo ovat hienostuneempia saksalaisia Hellan äänimerkinantolaitteita.
Noissa on sellainen klassisempi "tuut" -ääni.

Nämä ovat siis näitä:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/482408/HellaBosch-aanimerkki-12V

--------------------------

Suomessa Boschin startti taitaa olla samaa hintauokkaa,  autosähköliikkeistä löytyy myös. 
Näin netissä korjatun Boschin startin  120e.
Katsele ebaykin.
Saksassa Boschi maksaa saman kuin täällä tai enemmän.  :idiot2:

E: tutkin vanhan startin mikä kanssa naksahteli ja oli äänetön,  yhden hiilen jousi löysempi.

Ei nyt ole vielä onneksi hengenhätä hommata uutta starttia.

Minulla olisi kyllä toinen vastaava Boschin starttimoottori osittain purettuna, josta voisi vielä toimivan saada, kun laittaa sisukset uusiksi.

Löytyy ehta saksalainen GE:n korjaussarja, jossa on Boschin irtohiilet, laakeriholkit ja planeettarattaan muovihammaspyörä.

Jos jaksaisi harrastaa, niin saisihan starttiin ostettua myös "rakennussarjan":

Hiilisilta:
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/119102/899186?ajoneuvo=655

Bendix -laite:
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/117482/150428?ajoneuvo=655

Planeettaratas:
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/118952/974206?ajoneuvo=655

Solenoidi:
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/115001/597364?ajoneuvo=655

Korjaussarja:
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/118901/657766?ajoneuvo=655

Eli osat maksaisivat yhteensä 112,5€ (korjaussarja on tosin ostettu jo kerran, niin se vähennetään, eli omalla kohdalla olisi osien kustannus 90,60€).


En pysty kahden puretun Boschin startin perusteella kauheasti yleistämään, mutta solenoidin mäntä, ja planeettaratasto ovat alkunperin voideltu jollain HIPO metallirasvalla.

OT. Aiheeseen liittyen, niin samankaltaista HIPO rasvaa on käytetty myös virtalukonpohjien akselin voitelemiseen.
Virtalukonpohjia olen sentään purkanut 3 kpl 740 lähtöisiä, ja yksi uudempi 940:n, jossa oli muoviakseli.


Tarvikelaatuisten starttimoottorin solenoidien kotelon ja männän välissä on ainoastaan heikko rasva, jota voisin kutusua varastointirasvaksi, joka lähinnä estää ruostumisen, mutta ei auta mekanismin säilyvyyteen ja voiteluun p*skan vertaa.

Siksi voitelinkin tarvikelaatuisen solenoidinmännän AT-tuotteen Ceramic Lube:lla, joka sopii myös teollisuuden käyttöön.
Boschin käyttämää HIPO tahnaa kun ei ollut saatavissa, niin tuo oli paras mitä löytyi.






 





Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #459 : 30.04.2016, 05:25:04 »
Taitaa olla Molykote:n tuotteita se rasva.

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #460 : 30.04.2016, 11:24:44 »
Miekin siirsin äänimerkin sieltä puskurin takaa tuohon maskin taakse kun alkoi kyllästyttämään se kun se ei ikinä toiminu siellä. :D

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #461 : 30.04.2016, 19:45:08 »
Taitaa olla Molykote:n tuotteita se rasva.

Kiitos tiedosta! Täytyy laittaa korvan taakse, jos joskus tarvisi sellaista rasvaa hankkia.


Miekin siirsin äänimerkin sieltä puskurin takaa tuohon maskin taakse kun alkoi kyllästyttämään se kun se ei ikinä toiminu siellä. :D

Tiedä sitten kuinka Göran on joskus ajatellut, että: "Täällä puskurin takana on paras paikka äänitorville".
Eihän sinne kerry yhtään pölyä tai mutaa, ja vesikin sopii hyvin yhteen sähköliitäntöjen kanssa...  :idiot2:

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #462 : 01.05.2016, 18:24:05 »
Teinituning:

Ennen:


Jälkeen:


Parempi kuva tummuusasteesta:


Lähetetty minun MotoG3 laitteesta Tapatalkilla


Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5759
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #463 : 01.05.2016, 19:48:06 »
Ei huonot :).

Seuraavaksi ehostuslistaan puskurit mustaksi ja ruosteiset kilvenruuvit pois. Lähtee 10v pois ulkonäöstä.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

The moose

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #464 : 01.05.2016, 20:25:17 »
Ompas yllättävän harmaat puskurit. Näihin on varmaanki käytetty mustaa puskurivahaa aikaisemmin.

 

Futurez  Kulkukoira