Futurez  Kulkukoira

745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition

  • 658 Vastauksia
  • 201688 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
  • "Noku mä haluan"
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #480 : 07.05.2016, 11:40:14 »
5W40 on ohutta öljyä,  meni 2 litraa 15tkm., paksumpaa öljyä jos ajelet paljon moottoritiellä.

Whas...?  ??? Täällä käyttövatkain syö 5W30 ehkä 1dl jos sitäkään 10tkm matkalla. Jossakin on varmaan vikaa kun pitäisi syödä 6dl ja tuo öljy on jo kohtuu "kusta"

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #481 : 07.05.2016, 18:59:06 »
Ei kyllä tule kauheasti moottoritietä ajeltua.
Välillä tulee kyllä tehtyä urheilullisia kiihdytyksiä...  ::)

5W-40 on talvikäytössä parempi. Tosin en tiedä ajetaanko tällä enää seuraavilla pakkasilla, että onko jo silloin siirtynyt projektiksi.

Castrolilta saa GTX 10W-40 täyssynteettisenä, jotka olisivat mahdollisesti pätevät.
Ainot miinus noissa GTX:ssä on, että ei saa ainakaan duunin kautta 1L pöniköissä (jos sattuu syömään enemmän).


Viimeksi tuli kokeiltua täyssynteettisiä vuoden 2012 keväällä, jolloin laitoin Mobil1 Super 3000:t (5W-40),
mutta ne eivät tykänneet pysyä moottorissa.

Sen jälkeen on kyllä vaihdettu kaikki muut öljytiivisteet, paitsi kannentiiviste, ja nokka- sekä kampiakselin takastefat.
Ainakaan Teboil tai Motox 10W-40 puolisynteettinen ei vuoda ulos, niin tuskin myöskään 10W-40 täyssynteettinenkään vuotaisi.

RE85, kun pääsee pienissä määrin jokatapauksessa öljyn sekaan, ohentaen sitä, niin varman päälle pelaten Castrol GTX 10W-40 voisi olla "SE" moottoriöljy.

Mutta taas toisaalta RE85 vaatii moottoriöljyiltä vähän enemmän, juurikin sen takia, kun se huuhtelee öljykalvoa,
niin Castrol 5W-40 Magnetec olisi parempi, jos se pystyy lunastamaan Castrolin lupaukset.

Tällä hetkellä 10W-40 semisynteettistä on kulunut noin 2 desiä / 10 000 km.

Jos se nyt tulisi syömään tuota 5W-40 Castrolia vaikka 0,5 litraa / 5000 km, niin se ei olisi vakava ongelma,
kun tarkoitus olisikin alkaa pitämään suunnilleen tuollaista vaihtoväliä.

Bensalla ajellessakin vaihdoin 10W-40:stä "liian usein", jo noin 7000 - 8000 km kohdilla.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #482 : 07.05.2016, 19:33:26 »
Ajattelin olla tyhmänrohkea ja ensitalveksi vaihtaa meidän volvoon 0w-40 ölpät koneeseen. Tämänhetkinen Mobil1 10w-40 piti sopivaa kalkatusta ja vastusti käynnistymistä lämpötilan ollessa -32°C.

Poissa B204FT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #483 : 08.05.2016, 02:12:29 »
Itte käytän näissä vinokoneissa mineraaliöljyä, se on ainoo mikä pysyy kunnolla 10tkm ajan koneessa. Motoxin 20w-50, 16.90e/5l. Ei paha olleskaa! Ja tohon bensapaineen säätimeen, mulla on molemman mallisia ollut puristettuna ja edelleen toimii hyvin. Bensapaineet tän hetkisessä on 3.7bar ja vakiopumppu työntäny jo 435tkm vakiopainetta + 10tkm tota painetta.

Poissa Arska F

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 401
  • Sen ei tarvii edes kulkee, mut pysähdyttävä on...
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #484 : 08.05.2016, 08:22:43 »
Omien kokemusten mukaan nykyiset Mobilin litkut ei oikeen tykkää pysyä missään moottorissa...  :idiot2:
Liekkö sitten kaikki koneet ollu loppuunkuluneita, vai oliko vika Mobilissa... V:>
S80II, 2.0 D4.
V70 Mk2 2,4 Classic, aut.

Entiset omat ja taloudessa pyörineet: Viis Toipotaa, kolme Hitlerinkostoo, S40 1.6 woimakoneella, V70 Mk1 2.4 ja V70 Mk3 2.5T...

Poissa mikko078

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #485 : 08.05.2016, 08:58:45 »
castrolin 10w60 on pysyny  hyvin ja e85:n kanssa toimii.
Honda accord tourer 2.2 i-cdti -06
V90 d3a -17
Bmw 325ia avo
octavia 1.9tdi -06

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #486 : 08.05.2016, 11:05:47 »
Voidaanhan öljyistä lätistä vaikka maailman tappiin asti, mitä varten on ihan oma topic jopa.

Mutta kuitenkin, Mobil1 lienee se "tuttu ja turvallinen" perusöljy. Meidän volvossa on toiminut hyvin, ei hävitä (paitsi nokan stefa hitusen vuotaa) eikä pöllytä, mutta kovilla pakkasilla tuo 10W-40 on liian jäykkää. Vaparikoneessa skaalan yläpää 40 luulisin riittävän hyvin (turbokoneessa tietysti ahdin kuumentaa öljyä, jolloin olisi hyvä olla paremmin kuumankestävää öljyä).

Castrolista olen kuullut paljon hyvää, mutta jostain syystä kaikki tutut jotka ajavat rata-ajoa korkeaviritteisillä vapareilla tai ahdetuilla moottoreilla, käyttävät jotain muuta kuin Castrolia. Kunnolla kuumentuessaan kuulemma (?) tuppaa vaahtoutumaan ja ominaisuudet häviävät samalla. Omaa kokemusta ei ole.

Motox/Biltema -öljyistäkin on paljon hyvää ja huonoa juttua liikkeellä. Bilteman öljyistä ei omalla kohdalla ole pahaa sanottavaa (kaksi autoa aikanaan niillä litkuilla liikkunut), mutta motonetin öljy teki B230FB -moottorissa heti +5°C kylmemmissä lämpötiloissa todella herkästi paksun kylmäliman jokapaikkaan. Samaten kylmäkäynnistäessä moottori kalisi (piston slap) aivan perkeleellisesti. Öljy oli 4tkm ajettua jne. vaihtoon meni ja ongelma poistui.

Totalin öljyt tuntuisivat ainakin tässä "perusöljyjen" 5W/10W-40 haarukassa olevan "ihan ok". Tosin, omasta mielestä tuo 5W-40 ihmeellisen jäykkää öljyä pakkasilla. Kone pyörii startilla laiskasti ja käynnistyttyään esim. Fiatissa naputtaa nostajat hälyttävän pitkään (viimetalvena taisi kaksi nostajaa mennä tämän takia). Samaten muutama asiakas on valittanut ko. öljyn kuluvan nopeammin, kuin vaikka Mobil1 tai Motox -öljyjen (mene ja tiedä taas, mistä johtuu).

Valvolinen öljyistä ei minulla ole huonoja kokemuksia, eikä semmoisia ole tullut juuri lähipiirissäkään vastaan. Hieman hinnakkaampi öljy (ei paljoa ja tarjouksilla jopa halvempi), mutta Valvolinen olikohan MaxLife -öljyt ovat omien romujen koneissa pyörineet vuoden -81 pikkufiiatin koneesta aina -00 pikkuviiatin koneeseen ja volvossakin on jo kerennyt kerran jotkut Valvolinet pyörimään. Ei huonoa sanottavaa ainakaan omalla kohdalla.


Mutta jokatapauksessa, jos edes vinokone kusee öljyt mäelle vain "koska synteettstä öljyä", niin silloin jotain on pielessä. Joko huohotus ei toimi kuten pitäisi (se huohottimen säiliö muuten pikeentyy ääliömäisen paljon 400tkm matkalla), tai sitten Stefat ovat vaihtokunnossa/asennettu väärin. Tuo meidän volvo alkoi liruuttelemaan aina uusilla öljyillä kampiakselin stefojen välistä öljynvaihdon jälkeen, mutta kummasti korjaantui kun vaihtoi kaikki stefat.
Ainoastaan motonetin nokka-akselin stefoja piti vaihtaa neljä, nyt näyttäisi pitävän (kone täysin rasvainen tämän vuoksi).

Kuitenkin möhkökin jo sen ikäinen auto, ettei edes volvo ole niin vanhoillinen että olisi asentanut vinokoneeseen ns. "vanhan ajan yksihuulisia stefoja". Sellaisia ei enään edes tunnu löytyvän mistään ja ne kyllä oli sellaisia keksintöjä, että sai melkein öljynvaihdon yhteydessä vaihdella stefoja.


Johan näppäimistö oksenti...

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #487 : 08.05.2016, 23:16:28 »
Itte käytän näissä vinokoneissa mineraaliöljyä, se on ainoo mikä pysyy kunnolla 10tkm ajan koneessa. Motoxin 20w-50, 16.90e/5l. Ei paha olleskaa! Ja tohon bensapaineen säätimeen, mulla on molemman mallisia ollut puristettuna ja edelleen toimii hyvin. Bensapaineet tän hetkisessä on 3.7bar ja vakiopumppu työntäny jo 435tkm vakiopainetta + 10tkm tota painetta.
Et ilmeisesti aja talvella  ;D.

Eio muuten vielä niin losoa vinokonetta tullukaan vastaan että ois tarttenu 2l lisätä vaihtovälillä öljyä niinko joku aiemmin pelottelee  :o, ja aika louskuja on noissa purkuun/jäälle päätyneissä rohjoissa ollu. Itse asiassa edes niihin ei ole tarttenut lisätä ollenkaan  ::).

Öljykeskustelut kaikkiaan vinokoneen kanssa on erityisen hedelmättömiä, koska aniharva kuluttaa ollenkaan edes "ohkosia" 5-40 öljyjä, kuulemma joitain merkkejä tai öljylaatuja on mitkä ei koneissa pysy. 10-30 tai 10/15-40 on kuitenkin ne liemet, mitä näihin on tehdas aikanaan suosittanut, en ole keksinyt syytä poiketa kuumapään osalta tuosta juurikaan ellei ole kyseessä reilusti viritetty moottori, 0-40 on ihan pätevä jos pakkasesta joutuu starttailemaan useasti. Ja merkin/laadun/jne suhteen paras öljy on mahdollisimman tuore (siis ajoissa vaihdettu) öljy, nää ei ole erityisen tarkkoja öljyistään kunhan se olis kohtuupuhdasta niin ei karstotu männänrenkaat.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa B204FT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #488 : 09.05.2016, 08:51:26 »
Et ilmeisesti aja talvella  ;D.
Valitan, kyllä mä vaan ajan talvella  :)

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #489 : 13.05.2016, 22:01:30 »
Alkoi tällä viikolla tyhjäkäyntiventtiili osoittamaan mahdollisesti olevansa ehtoopuolella.

Nimittäin aamun ensimmäisissä starteissa ei aina ole jäänyt käyntiin ensimmäisellä,
ja on myös herjannut vikakoodia tyhjäkäyntiventtiilistä.

Loppu päivän startit olleetkin sitten ihan normaaleja.

Otin tuossa tiistaina sitten tyhjäkäyntiventtiilin irti, ja putsasin.
Ehkä jousi sitten alkaa löystymään...
Laitoin vähän WD-40:stä mekanismiin, ja jumppailin ruuvarin kanssa auki, ja jousen voimalla palautus, muutaman kerran.

Enkä oikein keksi missä muuallakaan voisi olla vika,
kun Boschilainen YKK-anturi on max. 1000 km käytetty ja Boschilainen ruiskutuksen valvonta anturi on max. 1500 km käytetty.

Sehän tässä nyt onkin omituista, että jos tyhjäkäyntiventtiili olisi hajoamassa ja oireilee vikakoodin arvoisesti,
niin miksi ongelmaksi muodostuu se ensimmäinen starttaus, kun auto on seissyt "yön yli" tai vähintään 10 tuntia.

Sitten taas jos ongelma jatkuu, niin täytyy ensi kuun puolella saada jostain ehjä tyhjäkäyntiventtiili.
Homman hienous on tietenkin siinä, että ei ole olemassa kuin käytettyjä.

Siemens Bendix, kun on aikanaan moottorinohjauksen rakentanut, niin tyhjäkäyntiventtiiliksi on silloin laitettu VDO,
ja tuon kyseisen VDO:n osan valmistus on jostain syystä joskus lopetettu.

-----------------------

Asiasta toiseen, niin AEMin wiinapumppu on toiminut mahtavasti (vaikka sen itse asensinkin tankkilaitetta muokkaamalla...).

Ensi kuussa kun saisi ostettua isommat suuttimet, niin sitten pääsisi kokemaan kuinka Bendix hanskaa seossäädön,
kun tällä hetkellä tuo muutosboksi taistelee Bendixin kanssa.



 






 

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #490 : 19.05.2016, 21:45:27 »
Ei ole mitään mullistavaa tapahtunut, mutta kerrotaan jotain huomioita.

Tyhjäkäyntiventtiilin aamun/päivän ensimmäisellä startilla esiintyvä "vika" ei ole poistunut.
Välillä kierroslukumittari on tyhjäkäynnillä, lämpimälläkin moottorilla näyttänyt tyhjäkäyntinopeudeksi noin 500 rpm...

--------------------

Takavaloissa kun ovat parkit/jarruvalot nyt ledeinä, niin herjaa vikavaloa jarrua painaessa, vaikka valot toimivat normaalisti.
Todennäköisesti herjaa sen takia, että ledeissä on niin paljon matalampi wattimäärä, että vikavalovahti luulee polttimon olevan rikki.
Saisi varmaan korjattua laittamalla tehokkaammat ledit, tai virittämällä sopivat vastukset väliin,
mutta en tiedä jaksaako alkaa kikkailemaan...

--------------------

Edellisen tankillisen kulutus oli nurkka-/taajama-/matka-ajossa 14,3 L / 100 KM (tämän vuoden matalin mitattu, vastaavassa käytössä).
Kai tämänkin saisi menemään samassa ajossa alle 14 litran, jos oikein keskittyy...

Viime syksynä sain puhtaassa matka-ajossa pienimmillään menemään 12,2 litraa etanolilla, mutta sen jälkeen on tehty pari pikku muutosta, niin en sitten tiedä mitä menisi nykyään, kun ei tule kauhean usein vetäistyä pitkää matka-ajoa.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #491 : 20.05.2016, 21:35:41 »
Meinasin tänään, että otan itselle videota tänään talteen tyhjäkäyntiventtiilin oireilusta ensimmäisellä startilla.

No eihän siitä sitten mitään tullut, kun päätti toimia normaalisti...

Jumankauta, että jos haluaa temppuilla, niin temppuilkoon koko ajan!  :2funny:

------------------------

Tuli tässä eilen laskeskeltua vähän (ihan turha laskelma), kuinka paljon todellisuudessa säästää RE85:lla,
niin pääsin lopputulemaan, että nykyisillä ajoilla (noin 10 tkm / vuosi) noin 180€ / vuosi.

Jos olisin jättänyt polttoainepuolen hipostelun sikseen, niin muutossarja olisi maksanut itsensä pois joskus joulukuussa 2016.  :D

Ensikuussa olisi tarkoitus ostaa LS1:n suuttimet, ja bensapaineen säädin, niin sen jälkeen ei enää tarvitse laskea,
kun kulutus tulee todennäköisesti kasvamaan hieman, mutta toivottavasti toimimaan kunnolla ilman muutossarjaa.

Tosin en alunperinkään alkoholisoinut Möhköä sillä ajatuksella, että siitä olisi jotain säästöä kertynyt, vaan sen takia että voin ja pystyn.  ::)

Esimerkiksi isäukko oli todella skeptinen aluksi kun kerroin, että laitoin muutossarjan, että saa tankata kokonaan RE85:sta,
mutta on hänkin nyttemmin aiheelle hieman lämmennyt, kun päässyt välillä Volvolla ajelemaan, ja itse toteamaan sen pienen eron moottorin käytöksessä.




Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #492 : 22.05.2016, 21:18:31 »
Vaihtelin tänään oikean puolen alapallon.
Syy: suojakumi rikki 2:sta kohtaa.

Vanha ja uusi:


Vaikka ei pitänyt enää koskea Pro Partsin tarvikkeisiin, niin uusi alapallo on juuri sen merkkinen...

Vanha alapallo oli Moog (tarvike), ja yllättävän hyvin kestänyt.
Oli vaihdettu lokakuussa 2012, jonka jälkeen ajettu noin 107 tkm.

------------

Automaattivaihteisen pitäisi kuluttaa etujarruja hieman enemmän, mutta yllättävän paljon pintaa on vielä paloissa, vaikka levyt ja palat (tarvikkeet, kun silloin ei ollut varaa parempiin) vaihdoin 100 tkm sitten:



Levyt alkavat olla pikku hiljaa kuitenkin vaihtokunnossa.

EDIT. Tänään oli jo 3. päivä putkeen, kun tyhjäkäyntiventtiili ei ole
          oireillut ensimmäisessä startissa.

          Jos se olikin luokassamme "itsestään korjautuva vika"...



Lähetetty minun MotoG3 laitteesta Tapatalkilla
« Viimeksi muokattu: 22.05.2016, 21:21:45 kirjoittanut Niko_S »

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #493 : 31.05.2016, 20:58:29 »
Möhköön shoppailin tänään hieman osia.

Ensin kävin katsomassa parempia etukaiuttimia surkeiden halpojen 3-teiden tilalle, joita jaksoinkin melkein vuoden kuunnella.
Mukaan tarttui sitten Ground Zeron erillissarja:



Diskantit asensin kojelaudan kauitinpaikoille.
Telineeseen ei kannata liikaa huomiota kiinnittää, kun tein pikaiseen, jotta sai kaiuttimet kiinni:


Muuttuu ehkä enemmän viimeistellyiksi joskus...
Suuntauksen toimivuuskin selviää nyt paremmin sitten käytössä.

-------------------

Bensapaineensäätimeksi tilasin tarkan harkinnan jälkeen tälläisen:
http://www.autoracing.fi/paineensaadin-ruiskumoottoreille-44407#

2 asiaa puolsi ostopäätöstä:
- Sopii suoraan bensakiskon päähän.
- Luvataan toimivan E85:lla.


Suuttimia en ehtinyt vielä tilata, mutta vielä tällä viikolla olisi tarkoitus.


Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #494 : 01.06.2016, 21:55:34 »
Tilasin juuri äsken Ameriikasta 8 kpl käytettyjä LS1:n suuttimia (toiset 4 kpl jäävät tulevaisuutta varten...).

Myyjän mukaan:
- Ultraäänipestyt
- Testatut
- Flow matched setti staattisen ja dynaamisen virtauksen perusteella.

Myyjä lupaa noille 1 vuoden takuun.

Yhdelle suuttimille jäi hintaa vähän alta 14€, että en pidä pahana.

10 - 21.06 on nyt alustava aikataulu saapumiselle.


Laskeskelin, että mennyt ihan "mukavasti" rahaa Möhkön etanolimuutokseen, kun ynnää kaikki ostetut osat 8kk aikana
(etanolimuutossarja, polttoainepumppu, bensapaineensäädin ja suuttimet). 

Noh, tämä on tätä Motorsporttia, ja nyt ei pitäisi tarvita enää lisää osia.
Tuli nyt kokeiltua 8 kk muutossarjalla, ja suurimman osan ajasta on kuitenkin toiminut ihan mukavasti.




 

RallyBaron  Samppasport