Elekma  Autoracing

745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition

  • 658 Vastauksia
  • 201686 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #495 : 02.06.2016, 00:53:48 »
Tulin vaan tässä miettineeksi, kun aikanaan tuli autohifeistä kirjoitettua että riittää kun kuuluu 4:stä kaiuttimesta,
niin nyt kun asensin erillissarjan eteen, niin eihän sekään oikein miellytä, vaikka olikin parannus entiseen.

Nyt löytyy ylä-äänet, ja jonkun verran bassoa, mutta keskiäänet saisivat olla paremmat...

Täytyy varmaan ensi kuussa ostaa uusi soitin, kun tuo nykyinen noin 15 vuotta vanha JVC on mahdollisesti alkanut oireilemaan vahvistimen osalta.

Erillistä vahvistinta ja subwooferia en jaksaisi laittaa, mutta nuo nykyiset kajaritkaan eivät ole kuin Ground Zeron Iridiumit...
Nyt se soi kuitenkin omaan korvaan siedettävällä tasolla (eli paremmin kuin vakio kaiuttimilla), koska en ole hifi-mies.

Tosin mietin, että takakonttia voisi vaimentaa (ovet vuorasin viime vuonna STP:llä), kun suurin rengasmelu kuitenkin kantautuu sieltä.




 

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #496 : 03.06.2016, 21:45:36 »
Nyt meinaa mennä jo ihan ekoautoiluksi, kun kävin töiden jälkeen täyttämässä tankin, ja laskin kulutuksen edelliselle tankillisille.

13,1 L / 100 KM

Matalin kulutus koskaan seka-ajossa, enkä nyt ajanut edes mitenkään erittäin taloudellisesti...  :idiot2:

Kuumottaa jo perhanasti saada suuttimet ja bensapaineensäädin.


Suuttimista puheen ollen, niin tilasin duunin kautta tänään 8 kpl suuttimien o-renkaita.
Ihan siis Boschin perus 14 mm o-renkaat. Hyväksi havaitut ja kestävät varmasti etanolia.

Perus öljynkestävillä o-renkailla kun ei ole mitään asiaa etanolikäyttöön, ja niitä olisi löytynyt himastakin...

----------

Huomenna jos saisi vaihdettua pa-suodattimen ja öljyt.
Tuli ne Castrol 5W-40 Magnatecit ostettua, niin tuskin tekevät autuaaksi, mutta on nyt ainakin hipompaa tavaraa, kuin 10W-40 Semisynteettinen...

Moottorihan nyt ei muualta hikoile, mutta halpis venakopantiiviste alkoi jo nyt kuukauden jälkeen tihkumaan...

Ihan vaan periaatteen vuoksi en viitsisi ostaa Volvolaista tiivistettä, kun sen hinnalla saa 4 kpl tarvike tiivisteitä,
vaikkakin se orggiksen laatu ja kestoikä (edellinen kesti 2,5 vuotta hikoilematta, kun tarvike hikoilee pahemmin jo kuukauden jälkeen) onkin sitten ihan eri tasoa.

Kysyin tänään ohimennen takuumieheltä, että voiko saada uuden tilalle, koska laatu on p*skaa, niin ei kuulemma välttämättä pysty...  :D

Elring todennäköisesti kestäisi paremmin, ja todennäköisesti saisin sen duunin kautta tilattua.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #497 : 03.06.2016, 22:21:44 »
Oli muuten hyvä kohtaaminen tänään duunin parkkipaikalla, kun ennen töitä kävin tilaamassa ne tiivisteet, ja olin nousemassa autoon, että siirrän parkkiin työntekijäpuolelle.

Vanhempi herra tuli juttelemaan:

Hän: Mikä vuosimalli?
Minä: 1992.

Hän: Paljon ajettu?
Minä: Noin 425 000 km.

Hän: Paljon kuluttaa?
Minä: Ajan etanolilla, niin 13 - 15 litraa, ja bensalla kulutti noin 10 litraa.

Hän: Ajattele, että joku väljä japanilainen moottori kuluttaa saman verran bensaa satasella.

Toivotettiin hyvät viikonloput.

Taisi olla Volvomies.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #498 : 06.06.2016, 19:52:41 »
Pieni update.

Vaihdoin eilen öljyt ja suodattimen.
Vanhoilla öljyillä ei ajettu kuin 3000 - 4000 km, mutta hyvin jo wiina niissä haisi.

Eli nyt moottorissa on Castrol Magnetec 5W-40 ja suodattimena tietenkin Volvo original.
Mistään ei vuoda (paitsi shaiba venakopantiiviste hikoilee), niin eiköhän ne sisällä pysy.

Ei sitten duunista saanut Elringin venakopantiivistettä tilattua, niin yrittävät laittaa jotain muuta tilalle, mikä ei toivottavasti olisi yhtä kakkaa. Ihan sama mikä tiiviste on kiinni, mutta ei se saa yhden kuukauden jälkeen alkaa falskaamaan...  :buck2:

Muita tiivisteitä tuli ostettua:
- 8 kpl suuttimen o-renkaita (Bosch)
- öljykorkintiiviste (sotkee pikkaisen venakoppaa, joka ei ole kivaa, kun näkyy niin hyvin tuossa hopeisessa).


Kusti on mahdollisesti polkenut bensapaineensäätimen Postiin, mutta en tänään sitä töiden jälkeen ehtinyt hakemaan, kun saapumisilmoitus olikin tullut postilaatikkoon, kun yleensä on tullut teksti- /sähköpostiviesti.

Noh, huomenna on vapaa, niin käyn paketin noutamassa, ja ihmettelen sitten sitä.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #499 : 07.06.2016, 15:16:59 »
Paketin hain, ja sieltä paljastui italialainen bensapaineensäädin:


Se piti tietenkin heti asentaa paikalleen:


Paitsi ei ollutkaan ihan bolt-on sittenkään, koska jäi vuotamaan kiskoliitännästä.
Syy: Orggis kiinnitysrauta on pari milliä liian ulkona, ja uutta säädintä ei saa täysin pohjaan kiskon päässä.

Ratkaisu:


Ihan vaan kylmästi rautasahalla vanhat kiinnikkeet poikki, ja rosteripannasta uutta tilalle.
Ei kaunein ratkaisu, mutta säädin tukevasti kiinni, ja vuoda liitoksista.

Myöhemmin tekee vaikka 2 mm pellistä paremman, jossa olisi se kiskon lisätuki mukana kun se jäi nyt pois.

Säädin on siis mallia persdynolla säädettävä, kun ei ole itsellä mitään mittaria käytössä.
Ohjeen mukaan tuli säätää 1/4 kierros kerrallaan, ja kokeilla.

Tein niin että säädin suoraan neljänneksen, ja kävin kokeilemassa.
Ei tuntunut oikealta.
Säädin toisen neljänneksen, ja sen jälkeen persdyno kertoi, että on suunnilleen sama tuntu kuin vanhalla orggis säätimellä.
Jätin siihen, koska ei ole mitään hyötyä nostaa enempää paineita, ennen kuin saan ne 250cc suuttimet.

Pikkainen parannus tuntuu olevan, että reagoi hieman terävämmin.  :)
Todennäköisesti johtuu siitä, että vanha säädin oli jo niin väsynyt.
 

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #500 : 10.06.2016, 22:42:57 »
Pieni päivitys liittyen suuttimiin.

Suuttimet ovat saapuneet Suomeen 06.06.2016  klo. 13:31.
USAssa (California) ne on postitettu 01.06.2016  klo. 19:02.

Tällä hetkellä paketti on tullivarastossa, ja postilaatikkoon saapui Tulliselvitettävän lähetyksen saapumisilmoitus.

Tulliselvityksen tein heti kun pääsin töistä, ja maksoin tullimaksun. Onneksi saa tehtyä kätevästi netissä.
Eli ensi viikolla pitäisivät siis suuttimet olla lähipostissa.

Toki tiesin, että tullata pitää, koska hinta ylitti aika reilusti sen tullausvapaan ylärajan.

Eniten nyt jäi mietittämään, kun katsoin lähtetys-/saapumistunnuksella Postin sivulta,
niin paketti painaa 4,082 kg.
Mitähän muuta siellä on kuin 8 suutinta? Tiiliskivi?  ::)

Todennäköisesti viranomainen olisi ollut jo yhteydessä, jos paketissa olisi ollut jotain epäilyttävää...

Täytyy elää siis jännityksessä ensi viikkoon.

---------------------------

Nyt kun on fiilistelty ja koettu moottorin toimintaa muutaman päivän, uudella bensapaineensäätimellä, niin on se nyt parempi.
Käynnistyvyyskin parani, vaikka tyhjäkäyntiventtiili onkin piruillut viimeksi tänä aamuna.

Kaasuvasteen paraminen on ollut suurin plussa, jonka jo raportoinkin heti tuoreeltaan, kun olin uuden säätimen saanut paikoilleen, ja muutamat testikilometrit ajettua.

Sitten kun saan ne isommat suuttimet asennettua, niin polttoaineensyöttö on riittävällä tasolla.

Sen jälkeen saa keskittyä auton muihin epäkohtiin.


Esimerkiksi ohjauksessa on väljää, niin täytyy sitä alkaa tutkimaan.
Ainakin reaktiotankojen puslat menevät vaihtoon, mutta sinne löytyy "hyllystä" HD -mallin puslat.

Viime katsastuksessa kerroin katsastajalle, että katso etupää kunnolla läpi, että ajossa tuntuu väljää.
Tuomiona oli silloin, että alatukivarret pääsivät liikkumaan palkin puolelta, ja oikean alapallon suojakumissa oli reikä.

Siihen ei kiinnittänyt huomiota / ottanut kantaa, että molempien reaktiotankojen korinpuoleiset puslat olivat repaleisia...

Tällä hetkellä tuntuu eniten välystä keskialueella, mutta siitä en ole tällä hetkellä varma onko itse ohjausvaihteessa,
vai voisiko olla klappia raidetangon sisäpäissä.
Raidetangon sisäpäätkin olen ostanut uudet jo viime vuonna, kun silloin ennen katsastusta oli mutu, että olisiko niissä väljää.
Tosin katsuri totesi silloin niiden olevan vielä hyvät.

Jossain vaiheessa ne raidetangon sisäpäätkin menevät väljäksi, vaikka autolla onkin ajettu vasta noin 425 000 km.

Kaikki 4 pyöränlaakeria ovat vielä alkuperäiset. Ehkä vielä kestävät hetken.


Muutenhan tässä ollut noiden alkuperäisten osien laadussa vähän niin ja näin, kun tankinpannat lahosivat poikki aikoinaan vasta 23 vuoden jälkeen, ja joiduin tiskiltä tilaamaan uudet.

Boschilainen moottorinohjauksen valvonta-anturi kesti sentään reilu 24 vuotta, ennen kuin joutui vastaavan Boschin laittamaan tilalle.

Todennäköisesti ei päästä uusilla orginal / orggista vastaavilla osilla yhtä kauan.
Esimerkiksi ostin 2 vuotta sitten tiskiltä öljykorkin tiivisteen, mutta alkanut jo falskaamaan.

Nyttemmin ostin öljykorkin tiivisteeksi Febin tekeleen, joka taisi olla jopa 3€ halvempi, niin näkee sitten kuinka se kestää.

Se toinen venakopantiivistekin tuli lunastettua tässä keskiviikkona, mutta en ole vielä saanut vaihdettua.
Jos käy tuuri, niin se kestäisi yli kuukauden ilman että hikoilee öljyt kannen kylkeen ja pakosarjan päälle...











Poissa Arska F

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 401
  • Sen ei tarvii edes kulkee, mut pysähdyttävä on...
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #501 : 11.06.2016, 19:21:15 »
Eniten nyt jäi mietittämään, kun katsoin lähtetys-/saapumistunnuksella Postin sivulta,
niin paketti painaa 4,082 kg.
Mitähän muuta siellä on kuin 8 suutinta? Tiiliskivi?  ::)

Todennäköisesti kuutioiden mukaan "sorvattu" laskennallinen rahdituspaino...
S80II, 2.0 D4.
V70 Mk2 2,4 Classic, aut.

Entiset omat ja taloudessa pyörineet: Viis Toipotaa, kolme Hitlerinkostoo, S40 1.6 woimakoneella, V70 Mk1 2.4 ja V70 Mk3 2.5T...

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #502 : 11.06.2016, 19:26:18 »
Todennäköisesti kuutioiden mukaan "sorvattu" laskennallinen rahdituspaino...

Tämä kävi kyllä myös mielessä. Lentorahtinahan se kuitenkin tuli, koska oli "pikakirje" ja 5 päivää Californiasta Suomeen.




Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #503 : 14.06.2016, 02:22:02 »
Suuttimet toimitettiin kotiovelle eilen (13.06):



Eli 8 kpl tuli, mutta luonnollisesti 4 kpl menee nyt ensin Möhköön kiinni.

Saavat nyt odotella juhannukseen asti, koska silloin on pidempi vapaa, ja oli samalla suunnitelmissa esim. rakentaa kunnollinen kiinnitys paineensäätimen, ja polttoainekiskon välille.

(Välttelen ihan tietoisesti tässä termejä *bensapaineensäädin ja *bensakisko, koska olen "mulkku", ja tämän auton pääasiallinen polttoaine on kuitenkin ollut bioetanoli jo viimeiset reilu 8 kuukautta).

Samaa "mulkku -linjaa" olen jatkanut siinä vaiheessa, kun joku on kysynyt, että "Mitä järkeä?".
No jos järjellä ajattelisi, niin eihän tässä olekaan paljon järkeä.


Käytännössä ei ole mitään järkeä:
- Ostaa ensin etanolimuutossarjaa, ja ajella sen kanssa.
- Seuraavana keväänä ostaa lähes samanhintainen suurituottoinen polttoainepumppu, joka kestää etanolia.
- Ostaa säädettävä polttoaineen paineensäädin (kuinka paljon helpompaa olisi kirjoittaa *bensapaineensäädin...  :juhau:), joka kestää etanolia.
- Ostaa isommat suuttimet, että saa otettua sen etanolimuutossarjan irti.

Äkkiä huomaa, että tähän harrastamiseen on mennyt taas monta sataa euroa, eivätkä nuo osat edes varsinaisesti liity auton ylläpitoon mitenkään, kun ovat kirjaimellisesti sitä "isompaa ja parempaa"...  ::)

« Viimeksi muokattu: 14.06.2016, 02:59:54 kirjoittanut Niko_S »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #504 : 14.06.2016, 05:58:49 »
Jos siihen ei mene kaikki rahat, ei se ole harrastus. ;) :D

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #505 : 14.06.2016, 18:05:09 »
Jos siihen ei mene kaikki rahat, ei se ole harrastus. ;) :D

No voisinhan ne rahat huonomminkin käyttää. Esimerkiksi uhkapeleihin.  :D

---------------------

Tuli tänään vapaan kunniaksi vaihdettua venakopantiiviste.
Vanha tiiviste jäi kätevästi kiinni koppaan, niin sain napattua kuvan, mistä oli vuotanut:


2 kohtaa on vuotanut pakosarjan puolelle, ja molemmista takakulmista.

Uusi tiiviste oli sekin perus harmaata vulkaanikuitua, mutta ei ihan niin korppu jo uutena, kuten edellinen tiiviste oli.


Katsoin sytytystulpat samalla, kun tuntunut, että pätkinyt välillä hieman.

Laihalla oli käynyt (1. vasemmalla):


Ainoa lääke vaivaan oli kiristää paineensäätimen ruuvia 1/4 osa lisää, ja katsoa mitä tapahtuu.

Tulpiksi vaihtuivat tällä kertaa NGK:n BPR6ES:t.
Boschin tulpilla tuntui pientä pätkimistä joskus esiintyvän, jo vakio paineensäätimellä.


Kävin ajelemassa toimenpiteiden jälkeen, niin tuntui toimivan hieman paremmin.

Muutama hevosvoima oli tuntunut puuttuvan, ja ne tulivat nyt takaisin.
Vääntökin oli luonnollisesti kärsinyt.

Tyhjäkäyntikin oli ollut välillä karkeampaa, mutta nyt kehrää taas lämpimällä moottorilla.

Olen jo jonkin aikaa miettinyt seosmittarin ostamista, mutta suurimpana ongelmana on ollut se, että ei tunnu löytyvän sellaista missä lambda-anturi olisi titaania, koska Bendix-Regina vaatii nimenomaan sen titaanisen anturin.

NGK:n titaanianturi on tällä hetkellä kiinni, ja toiminutkin todella hyvin jo 3 vuotta.

NGK kertoo titaanianturista seuraavaa:
https://www.ngk.de/en/products-technologies/lambda-sensors/lambda-sensor-technologies/titanium-dioxide-lambda-sensor/

Jostain syystä NGK ei valmista/tarjoa laajakaista-anturia titaanisena.


Ongelmahan ei ole se, ettei Bendix-Reginaa saisi toimimaan etanolilla, vaan se että ei pysty hienosäätämään samalla tavalla kuten LH2.4:sta.
Todennäköisesti Bendixin boksit yksinkertaisesti ovat sen verran yksinkertaisempaa tekniikkaa, että kukaan ei ole jaksanut perehtyä niiden säätämiseen, tai sitten sitä ei pysty helposti tekemään.

Aikoinaan kun tutkin asiaa, niin edes amerikkalaisilla foorumeilla ei ole paljon tietoa Bendix-Reginan etanolisoinnista, vaikka ko. moottorinohjaus on rapakon takana suhteellisesti paljon yleisempi.


Itse kun aloin alkuvuodesta miettimään vaihtoehtoisia tapoja Bendixin etanolin käytön jatkamiselle, kun muutossarja ei toiminut aina toivotulla tavalla, niin otin yhteyttä nimimerkki Veksi:iin, koska muistin että hän oli laittanut B230F Bendixin toimimaan etanolilla ilman muutossarjaa.

Veksi myös kertoi, että hänellä toimi hyvin etanolikäytössä Chevyn LS1:n suuttimet.
Parin kuukauden aikana vertailin, ja etsiskelin muitakin käypäisiä suuttimia spekseillä korkeaohmiset, ja virtaukseltaan 30% isommat, mutta päädyin sitten ostamaan setin LS1:n suuttimia, koska niissä oli paras saatavuus- / hintasuhde käytettyinä,
ja lisäksi ne olivat toimineet hyvin vastaavassa moottorissa etanolilla.

----------------

Tulevaisuuden suunnitelmista sen verran, että juhannuksen vapailla suunnittelin laittavani ne LS1:n suuttimet paikoilleen, ja rakennan pysyvän kiinnityksen paineensäätimelle polttoainekiskoon.


Ohjauksen klappi täytyy selvittää, kun on periaatteessa aika vaarallinen, koska keskialueella on tunnoton,
ja monta kertaa esimerkiksi loivassa mutkassa on tehnyt sellaista, että käännän ratin mutkan mukaan että mennän koko mutka samalla käännöllä, niin sitten kesken mutkan ohjaus päättää ottaa tyhjät pois, ja ratti liikahtaa pari senttiä.

Tämä siis kun mennään vasemmalle päin.
Todennäköisesti vasen alapallonivel on loppu.

Reaktiotankojen puslat ovat varmasti ehtoopuolella.



 






 

The moose

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #506 : 14.06.2016, 21:00:39 »
Nokkapukkien päätykappaleitten alta vuotaa useesti jollei silikonia ole laitettu kun nokkaa on vaihdeltu. Kahdesti laittanu poikki menneen kopantiivisteen paikoilleem samalla sinisellä silikonilla jota pukkien alle laittanut. eikä vuotanut muutakuin täyttökorkin välistä. En löytänyt kumia joka ei kovettuisi parissa kuukaudessa ilman että korkki olisi niin kireä kääntää auki että tartti hanskat. Onnesta sitä kumia oli 1mx5m rulla josta leikata ja lyödä läpipaskalla uusia tiivisteitä.

The moose

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #507 : 14.06.2016, 21:06:06 »
Eikös katsastuksessa katsottu välykset ohjauksesta. Ite ainoostaan raidepäät ja reaktiotangon päät joutu vaihtaan 10v aikana. Ei muita osia tarvinnu vaihtaa. jaa mut rattiakselin nivel piti vaihtaa kun oli klappia ratissa. Sen katto leimalla väljäksi eikä päästäny läpi.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #508 : 14.06.2016, 21:13:33 »
joo ei alapallo vaikka ois kuinkaväljä tee 2cm välystä rattiin millään mutta rattiakselin nivel voi tehdä löysän rattiin määrätyssä asennossa mutta 2cm on jo kyllä aika helvetisti eikä varmasti ole kiva auto ajaa,eikä myöskään yksi raidetangon pää mutta jos on molemmat niin voi tehdä löysän rattiinkin,tulee mieleen vanha simpukkaohjaus ;)
« Viimeksi muokattu: 14.06.2016, 21:16:17 kirjoittanut jen »
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

s73

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #509 : 14.06.2016, 21:31:21 »
Nokkapukkien päätykappaleitten alta vuotaa useesti jollei silikonia ole laitettu kun nokkaa on vaihdeltu. Kahdesti laittanu poikki menneen kopantiivisteen paikoilleem samalla sinisellä silikonilla jota pukkien alle laittanut. eikä vuotanut muutakuin täyttökorkin välistä. En löytänyt kumia joka ei kovettuisi parissa kuukaudessa ilman että korkki olisi niin kireä kääntää auki että tartti hanskat. Onnesta sitä kumia oli 1mx5m rulla josta leikata ja lyödä läpipaskalla uusia tiivisteitä.
Kovettaako viina tuon korkin tiivisteen vai mikä? ???
Useampi vuosi siniseltä haetulta tiivisteellä mennyt, alkanut vuotamaan kun korkin ja tiivisteen välissä on tippa öljyä, kuivaamalla saanut pitämään korkin.   :juhau:

 

Futurez  Kulkukoira