Paha vielä sanoa kuinka paljon isommat suuttimet tulevat vaikuttamaan kulutukseen.
Kävin tankkaamassa, ja laskin edellisen tankillisen kulutuksen (nurkka-ajo ja polkemis painotteista), niin oli maltillinen 17,77 L / 100 KM.
Pitihän sitä Bendixiä totuttaa wiinaan, kun nyt se säätää itse känninsä... joka käytännössä tarkoitti paljon turhia täyskaasun tuntumassa olevia kiihdytyksiä.
Tuo kulutus vastaa
suunnilleen 13,5 litraa bensaa tällä vehkeellä.
Yritin jotenkin laskeskella paljonko kulutus
voisi nousta, mutta turhan vaikeaa omalle laskupäälle.
Mitattua dataa oli, että muutossarjan ja vakioromujen kanssa kulutus nousi 22 - 25% vs. 98E5.
Kaikkein yksinkertaisinta onkin ajaa ja laskella sitten normaalisti keskikulutuksia, niin näkee kuinka paljon enemmän ainetta menee. Parhaimmillaan kuluttaa varmaan muutaman desin enemmän wiinaa.
Meinasin tässä muutama päivä sitten, että ostan seosmittarin, ja liitän sen suoraan lambdan johtoihin, mutta luovuin ajatuksesta melkein kokonaan, koska eihän sillä käytännössä näe "todellista" tietoa kuin silloin, kun AFR oikeasti siellä 14,7.
Sen ulkopuolella kapeakaistalla alkaa olemaan mittarin lukema olemaan varauksin.
Tosin tänään tsekkasin sytytystulpat, niin näköjään Bendix saanut seokset hanskaan, kun olivat sen väriset kuin pitääkin.
Vääntöä tuntuu olevan nykyään paremmin 2000 rpm tuntumassa, joka nyt on maantieajossa tärkeintä.
Työmatkan varrella on noin 400 metriä pitkä, jyrkkä ylämäki, niin siinä on hyvä havaita väännön kasvu.
- Muutossarja + E85 + vakio polttoaineensyöttö romut, niin jaksoi pitää nopeuden tasaisena, kun kaasupoljinta painoi noin 3 cm
enemmän.
- 250cc suuttimet + E85 + AEM 320 LPH, ja polttoainepaine säädettynä 4 bar, niin kaasupolkimen asentoon riittää 2 cm lisäys.
Polkimen liikkeen senttimääristä en mene takuuseen, mutta kaasua tarvitsee joka tapauksessa painaa inasen verran vähemmän, mitä ennen.
Vaihdelaatikkoon voisi kyllä öljyt vaihtaa, jopa ennen itse varsinaista tiivisteremonttia.
Öljyt eivät kyllä haise palaneelle, ja ovat kirkkaankin näköiset, sekä vaihtaa pintakaasulla ajellessa jopa pehmeästi.
Suurin nipotus tulee täysikaasukiihdytyksissä, kun silloin saattaa töksäyttää 1 -> 2 vaihdoin, ja kun lähdetään paikaltaan liikkeelle, ja annostellaan suoraan 1/2 kaasua, niin turbiini spoolaa vähän liian pitkään, ennen kuin ottaa kiinni.
Tosin tuo spoolaus on pidentynyt ensimmäisen kerran kun vaihdoin polttoaineen etanoliksi, ja nyt kun Hipo polttoaineensyöttö kamat paikoillaan Bendixin ohjaaman, niin huomasin että spoolaa taas sekunnin - pari kauemmin.
Ei kai siis suoraan kerro, että AW olisi porsimassa, mutta lähinnä mielenkiintoista, että miten polttoaineenvaihto vaikuttaa noin,
kun muuten vaihdelaatikon toiminta ei ole normaaliajossa muuttunut yhtään, jos vertaa bensa vs. etanoli...

Vai onko vaan siitä kiinni, että moottorin luonne ja toiminta on muuttunut niin radikaalisti verrattuna vakioon,
koska nykyäänhän tuo on liikkeellelähdöissä alle 2200 rpm "kuollut", mutta siitä ylöspäin vetää todella iloisesti?
Aikoinaan kun AW71 on laitettu B230F bensavaparin jatkoksi, niin ei kai ole ihan optimoitu toiminta noin 430 tkm jälkeen, pikkuviri wiinastetun moottorin jatkona.
Ehkä vaihdetaan öljyt lootaan ensin, ja ihmetellään sen jälkeen lisää.