Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition

  • 658 Vastauksia
  • 201683 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #525 : 06.07.2016, 20:05:56 »
eikö se ole takuunalainen osa?

Jep. Normaali 12 kk takuu.

Tosin täytyy vaan ensin ottaa startti irti ja ihmetellä, koska onhan se mahdollista, että bendix -laitteen jousikin olisi alkanut jumittamaan...

Kävin nyt kokeilemassa uudestaan, kun oli levännyt 15 - 20 min, niin startti pyörii edelleen tyhjää, kun pitää avainta käynnistysasennossa, mutta solenoidi naksahtaa heti kun päästää avaimen...  :idiot2:

Jos en huomenna saa haettua uutta solenoidia, niin täytyy ottaa solenodi puretusta startista, ja kokeilla sillä.

--------------

EDIT.

Tosiaan on vähintään solenoidi p*skana startista. Joutuu uuden tai ehjän solenoidin ensiavuksi laittamaan.

Viimeistään nyt meni lopullisesti hermot yrittää korjata vanhaa starttia,
niin taidampa ensi kuussa tilata Saksasta tehdasuuden Boschin startin, vaikka se tuleekin kuljetuksineen maksamaan noin  250€.

Suomesta saan panttilaitetta vastaan kunnostetun 85:llä eurolla, mutta en luota noihin kunnostetuihin edes silmänräpäyksen vertaa, ellei se ole Boschin kunnosta, ja hyvin harvoin on...

Eli tehdasuusi Bosch (ei ole vaihto-osa statuksella, niin oletan olevan bränikkä):
http://www.topautoosat.fi/bosch-1144147.html

Tästä Günther haluaa 100€ panttia:
http://www.topautoosat.fi/bosch-1156874.html

Ainakaan Suomessa ei vaadita tehdasuusista "vaihto-osista" panttia, niin liekö sama sääntö päteä Saksassa.



         
« Viimeksi muokattu: 06.07.2016, 21:41:21 kirjoittanut Niko_S »

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #526 : 06.07.2016, 23:43:42 »
Hyvin mulla on noi kaikki suomesta ostetut kunnostetut osat kestäny. En kyllä ylipäänsä ite jaksais nähdä vaivaa käydä vaihtamaan solkkua erikseen vaan hakisin toisen startin tilalle jo.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #527 : 06.07.2016, 23:45:35 »
Meni ihan starttausvian synkistelyksi tänään, mutta on myös positiivista kerrottavaa.

Ostin peruutusvaloksi BullBoy -merkkisen Led-työvalon, jossa on 5 teholediä ja 10 - 30 Voltin jännitteellä pitäisi tarjota 15 Watin edestä valoa.

Nykyiset pakkivalopolttimot ovat CREE -ledit, joiden pitäisi olla 6W per polttimo.
Noilla ei tullut loppujen lopuksi kuin max. 6 metriä lisää näkyvyyttä taaksepäin verrattuna 21W hehkulankaan.

Takavaloista otan pakkipolttimot pois, ja kokeilen nyt aluksi tuolla yhdella työvalolla.
Jos syksyllä huomaan, että se ei riitä, niin laitan toisen samanlaisen.

------

Takakontin äänieristys projekti on vielä kesken, mutta tuolla eilisellä 4 tunnin hifistelyllä oli se vaikutus, että takapään rengasmelu / humina vaimeni hieman.

Humina by Simons tuntui vaimenevan myös hieman 100 km/h nopeudessa, vaikka takalattiassa ei vielä olekaan yhtään lisävaimennusta.

Takakontin vaimennus on kuitenkin aina vähän ontunut vanhemmissa farmariautoissa, ja tuollainen käymäiset 1,6 neliötä vaimennusmattoa takakylkiin ja takaluukun verhoilumuoveihin tekivät jo havaittavan eron.
Jos käy hyvin, niin takalattian kun saa eristettyä, saattaa jopa kuulla apinaosastolle että mitä edessä puhutaan normaalilla puheäänellä.

Edes tukkoisella vakioputkistolla ei meinaa kunnolla kuulla takapenkiltä kuljettajan puhetta tehtaan jäljiltä olevassa 745/945:ssa,
niin itse tehty tai ostettu Simonsin kahden vaimentajan putkisto lähes kaksinkertaistaa pakopuolen melun.

Jos taas oli myöhäisteini-iässä, ja kuvitteli vakioputkiston takapöntön korvaamisen 3" putkella tuovan tehoa tai tyyliä B230F:ään (kuten allekirjoittanut teki), niin takapenkkiläisille sai varata korvatulpat.
Meteli oli infernaalinen.

Eihän tuo nykyinenkään rakentamani putkisto ole mitenkään hiljainen (kokopitkä, 2 Simonsin läpivirtaavalla, ilman katalysaattoria). Höpisee kuitenkin matalalla taajuudella.

744:ssa laitoin suoran putken eturenkaan edestä ulos (kun pöntöt olivat mätineet), niin sillä sai ikkunat helisemään...
Kyläralli -autoon meni vielä, mutta käyttikseen ei ihan.




 

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #528 : 07.07.2016, 01:23:58 »
Hyvin mulla on noi kaikki suomesta ostetut kunnostetut osat kestäny. En kyllä ylipäänsä ite jaksais nähdä vaivaa käydä vaihtamaan solkkua erikseen vaan hakisin toisen startin tilalle jo.
ja

Nyt onkin tarkoitus vaihtaa solenoidi, että pärjää ensi kuuhun asti.

Noiden tehdaskunnostettujen starttien kanssa on vähän tuuripeliä, että kuinka laadukkaita komponentteja on käytetty.
Koska Boschin valimistama alunperin, niin se pitää olla joko Boschin kunnostama, tai tehdasuusi Bosch -osa.

---------

Marraskuussa 2011 tämän, ostin ja suurin huollollinen rahareikä oli 2013 kesällä, kun vaihdoin kaikki moottorin tiivisteet käyttöakseleiden takastefoja ja kannentiivistettä lukuunottamatta.

2013 syksyllä tuli vaihdettua VX3 -nokka-akseli.
 
Vasta 2015 - 2016 on alkanut rahaa palamaan kunnolla muuallekin kuin perushuoltoon.

Esimerkiksi E85 hommaan on mennyt yhteensä jo enemmän, kuin auton ostohinta, jos ynnää muutossarjan mukaan.
Olisihan siinä säästänyt reilun 100 - 150€, jos olisi laittanut paineensäätimen, joka kestää etanolia jossain sovelluksissa, ja polttoainepumpun joka kestää etanolia paremmin kuin vakiopumppu.

En enää tee kompromisseja, ja sen takia laitoin tankkiin AEMin E85 320 Lph polttoainepumpun, ja paineensäätimeksi 95E10/E85 kestävän FSE/Malpassi säätimen.

Lisäksi nyt suuttimien vaihdon yhteydessä meni paikalleen toinen kierros Boschin suuttimien o-renkaita, joista maksoin 3,90€ / kpl, mutta kestävät varmasti etanolia, enkä ole jaksanut "tarvikkeena" metsästää muita.
Normaalit öljynkestävät ovat ainakin kovettuneet nopeasti, jos niillä yrittää tilkitä suuttimia wiinamoottorissa...

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #529 : 07.07.2016, 06:30:51 »
Käytetty ehjä starttiko ei ole vaihtoehto?
Itse en tällaiseen mitään muuta edes harkitsisi.  ;)

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #530 : 07.07.2016, 09:49:08 »
Kyllä se käytetty saattaa olla vaihtoehto ainakin tällä hetkellä.

Tai eihän tuossa nykyisessä startissa ole muuta vikaa kuin solenoidi.

Jännintähän noissa tarvike solenoideissa on, että niissä ei ole uutena yhtään rasvaa...
Laitoin keraamista rasvaa sinne, ennen kuin ruuvasin sen kiinni.
Olisi varmaan ilman rasvaa leikannut kiinni huomattavasti nopeammin kuin 11 kuukautta.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #531 : 07.07.2016, 18:49:11 »
Millaista keraamista tahnaa laitoit? Itse erehdyin laittamaan CRC Metal free pastea aikoinaan Corollan etusatuloiden liukutappeihin. Toimi aluksi hyvin, mutta muutaman kuukauden jälkeen alkoi etujarrut jumimaan ihan huolella. Oli mennyt sellaiseksi paksuksi jauhoksi se tahna.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #532 : 07.07.2016, 21:41:16 »
Käytin AT-tuotteen Ceramic Lubea.

----------

Kävin tänään hakemassa uuden solenoidin, ja vaihdoin sen niin vika ei olekaan solenoidissa...

Todennäköisesti Bendix-laite on rikki.
Tosin se liikkuikin aika edestakaisin huomattavan herkästi, kun heilutteli starttia.

Jos varaosastartissa oli ehjä Bendix-laite, kun nyt on ainakin 2 ehjää solenoidia, ja yhdet uudet hiilet, ja paikallaan olevaan starttiin olen viime vuonna vaihtanut hiilisilla.
Toivottavasti noista saisi tehtyä yhden ehjän.

--------------------

Jenkkivilkut hain tänään, mutta en sen enempää uhrannut niille aikaa kuin alustavasti katsoin kuinka paljon pitää muokata, että saa paikalleen.
Lisäksi huomasin, että edes vilkun polttimon pidin ei mene USA-mallin vilkku-umpioon.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #533 : 07.07.2016, 22:07:36 »
kyllä täytyy hattua nostaa että jaksat yhden ..tanan startin kanssa painia,siinähän ei ois haastetta ollenkaan ostaa parillakympillä käytetty ehjä startti ;) -H-
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #534 : 07.07.2016, 22:38:43 »
kyllä täytyy hattua nostaa että jaksat yhden ..tanan startin kanssa painia,siinähän ei ois haastetta ollenkaan ostaa parillakympillä käytetty ehjä startti ;) -H-
Mutta onko järkeä tuhlata tuo aika ja energia ja raha osaan, joka ei hajoa ikinä eikä keneltäkään ja purkuosa maksaa noin 20e? Toistaiseksi 11v volvoharrastamisen aikana olen kaksi kertaa vaihtanut starttia vian takia, toisenkin laitoin bendixin rasvauksen jälkeen takasin ja toisesta vikana oli bendixrattaan sutiminen sisäisesti.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

The moose

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #535 : 07.07.2016, 22:42:54 »
Käytin AT-tuotteen Ceramic Lubea.

Todennäköisesti keraaminen tahna ei voitele tai pidä osia liukkaina.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #536 : 07.07.2016, 22:53:01 »
Solenoidiin ei saa laittaa mitään vaseliinia/rasvaa sisälle tai alkaa jumittaa aivan varmasti. Traktorin startissa oli tuollaista ongelmaa solenoidin kanssa, että jumiutui välillä ja korjautui kun puhdisti bräkleenillä puhtaaksi.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #537 : 08.07.2016, 23:35:33 »
En nyt sen tarkemmin tiedä sanoa mitään solenoidin rasvaamisesta muuta, kuin että alunperin (tehtaan jäljiltä) oli jotain rasvaa solenoidissa.

Enivei tuli tänään vielä todettua, että vaikka on uusi solenoidi, niin starttimoottori pyörii, mutta ei lyö Bendix-laitteen ratasta starttikehälle.






Lähetetty minun MotoG3 laitteesta Tapatalkilla


Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #538 : 09.07.2016, 19:55:12 »
Tuli vielä tuossa aamulla mieleen sellainen kaukaa haettu juttu, että kokeilee pyörittää moottoria käsin, että onko starttikehän asennolla mitään tekemistä ongelman kanssa.

Muuta sillä ei tuntunut saavan aikaan, kuin että startti alkoi tyhjää pyöriessään pitää ikään kuin rahisevaa ääntä.

Otin sitten vaihteiston välikopan irti, ja tarkastin silmämääräisesti starttikehän, pyörittämällä konetta vähän kerrassaan, ja tussilla merkitsin paikan, jotta tiesi mikä kohta on "tarkastettu".

Starttikehällä on kaikki hampaat tallella, eikä näy merkkejä kulumisesta. Kohtuu puhdaskin se oli.


Työkaverilla pitäisi olla toimiva vinokoneen startti, niin täytyy kokeilla sillä, kun en keksi oikein vikaa kuin että nykyisessä startissa Bendix-laite kettuilee.

Uusi ja edellinen solenoidi kyllä yrittävät lyödä rattaan starttikehälle, mutta Bendix laite on varmaan juminut sen verran, että ei lähde pyörittämään starttikehää.

Starttaushan loppui silloin kuin seinään, niin olivatko pitkät starttaukset oire viimeisiään vetävästä Bendix-laitteesta, joiden oletin johtuvan tyhjäkäyntiventtiilin kettuilusta (koska tyhjäkäyntiventtiilistä herjasi kuitenkin vikakoodia).

Yllättävän kauan tuokin startti kuitenkin kesti. Solenoidin ja hiilet olen siihen vaihtanut, mutta en muuta.
On siis ihan Möhkön alkuperäinen startti. Toinen käytetty startti oli paikallaan pari kk, ennen siihen tullutta solenoidivikaa.

Lähetetty minun MotoG3 laitteesta Tapatalkilla


Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #539 : 09.07.2016, 21:02:59 »
Nyt kun ei ollut muuta tekemistä Volvon tiimoilta, niin aloin sovittamaan USA -vilkkuja.

Ensin vilkku-umpiosta kaikki kiinnikkeet pois:


Sitten mallailua:




Umpion kehyksen puolelta ahdistaa:


En vielä alkanut umpiota silpomaan, koska täytyy miettiä kaikkein vähävaivaisin keino vilkun kiinnitykseen siten, että pystyy tulevaisuudessa käyttämään tarvittaessa myös Euro -mallin vilkku umpiota.

Todennäköisesti siis jonkunlainen liimaa/ruuvaa ratkaisu.

Ruotsalainenhan on kirjoittanut 740 faceliftin ja 940 kohdalla USA -vilkun sovittamisesta Euromallin umpioon ohjeen, että leikkaa kiinnikkeet pois, ja kiinnitä liimalla tai ruuvilla...


Vasen ajovalonumpion lasi oli saapunut Postiin perjantaina iltapäivästä, mutta en ehtinyt sitä töiden takia noutaa, niin ajattelin että jätän USA -vilkkujen kiinnitys asian hautumaan siksi aikaa, koska kuljettajan umpion joutuu joka tapauksessa irroittamaan, ja silloin on parempi suunnitella kun umpio on irti autosta.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy