Tuli tänään työpaikan pihalla vaihdettua Möhköön akku.
Budjettimallin ratkaisuksi tuli Sznajderin 62 Ah akku.
Akun lukituskynnen tanko oli ruostunut niin hyvin kiinni, että sehän otti ja katkesi juuresta...

Katsoin samalla akkua vaihtaessa, että alkaa olla jo aika lailla pintaruostetta akun alla, niin täytyy ehtiessä hierasta pois ja maalata ruosteenestolla ensiavuksi.
Samalla miettiä joku hyvä kiinnitysratkaisu akulle.
Mitään liinaviristystä en meinannut tehdä, kun kaikki katsastajat eivät siitä pidä, ja reikänauhakin on vähän niin ja näin omaan makuun.
Suunnittelin vähän, että hitsaisi holkki- tai jatkomutterin kiristystangon läpikierteen kohdalle, ja hitsaisi toisen vastaavan hitsaisi pyöränkaaren puolelle sen kiinteän kynsilipan päälle.
Tällä tavoin saisi toteutettua yläpuolisen kiristyksen, jossa raudanpätkä pitäisi akkua paikallaan, eikä olisi niin herkkä ruostumaan kiinni.
Tosin tämä on vasta alustava suunnitelma...
------------
Tänään kävin hyvissä ajoin ennen töiden alkua käynnistämässä Möhkön vanhalla akulla.
Oli ollut latauksessa 12 tuntia, ja napajännite noin 12,5V. Jaksoi juuri lähteä käyntiin.
Annoin käydä pihassa 10 minuuttia, jotta lataa ennen kuin lähdin ajamaan.
Ajoin 5 km ja pistäydyin pankissa, ja pankin pihalla kävi tyhjää toiset 10 minuttia (koska ei uskaltanut sammuttaa).
Volttimittari kertoi, että kesti 20 minuuttia tyhjäkäyntiä, ja yhteensä 18 km ajoa työpaikan pihaan, niin akkujännite nousi sinä aikana latauksen alaisena 13,9 Volttiin.
Toisin sanoen ei ottanut enää kunnolla edes latausta vastaan.
Töissä kun sitten oli "loppuaikaa" (tai pari asikkaiden akkutesti), niin testasin samalla vanhan akun irrallaan ihan mielenkiinnosta.
Testeri kertoi, että vanhasta väsyneestä Vartasta:
AKKU KUNNOSSA. Jännite: 12,67V.
Kylmäkäynnistysvirta: 714A (ilmoitettu 680A).
Kuormitustesteri oli myös sopivasti lähellä, niin piti silläkin testata.
Tulos: 12,4V laski "startissa" 11,7 Volttiin.
Käyttämäni akkutesteri oli kuitenkin kunnollinen ammattilaislaite: Bosch BAT-131 EMEA.
Epäilen kuitenkin että käytetty, kohtuu halpa kuormitustesteri ei kyykytä akkua 1,4 kW jännitteellä, mitä vinokoneen startista lähtee,
niin siksi oli "hyvä" tulos kuormitustestissä.
-----
Tuo nyt Möhkössä paikallaan oleva Hitachin startti oli kaiken lisäksi vielä työkaverin konevikaisesta varaosa-autosta, joka oli saanut paalituomion, niin yllättäen sieltä löytyi ehjä startti...
Itse kun olen ainoastaan Boschin starttimoottoreita purkanut ja koonnut,
niin Hitachin möhköstartti (kuten sitä tykkään kutsua) on hieman vieraampi, koska yhtään sellaista en ole laittanut palasiksi.
744:ssa oli alkuperäinen Hitachin startti, ja nyt sellainen eksyi mutkan kautta myös "Möhköön".
Luulin silloin aikoinaan, että Hitachin startin hiljaisempi pyörimisääni, ja napakampi starttaus johtuivat 744:n manuaalivaihteistosta, kun startin ei tarvinnut ponnistella automaattilootan turbiinin kanssa.
Silti vaan tuntuu Möhkö starttaavan terävämmin ties kuinka vanhalla avaamattomalla Hitachilla (putsasin vaan kauttaaltaan Brääkleenillä ennen asennusta),
kuin Boschin startilla, jonka olin purkanut, puhdistanut ja johon vaihdoin hiilet ja solenoidin, ja Boschissa oli vielä vähän kulunut kollektori.
Tämä oli itselle yllätys.
----
Meinasi vielä tehdä lisää rahanmenoa, kun lähdin töihin, niin sytytti mittaristoon lambdan vikavalon.
Ajelin sitten töihin, ja kun auton joutui jättämään huonon akun takia käyntiin, niin sehän pätki ja tehotkin olivat poissa.
Uuden akun kun vaihdoin niin poistui vikavalo, ja toimi taas normaalisti.
Tottakai diagnostiikkakin nollautui, kun akunnavat olivat irti, mutta ennen töiden alkua oli vielä sen verran aikaa, että kävin ajamassa 10 km lenkin, ja töiden jälkeen kaupan kautta kotiin 19 km, niin vikavalo pysyi poissa.
Näköjään näinkin vanhanaikainen, pelkästään imuilman lämpötilaan ja lambda-anturin signaaliin luottava moottorinohjaus on kuitenkin niin herkkä, että lyö "suojamodin" päälle, kun olettaa lambdan / ruiskuohjauksen olevan pois pelistä, kun akkujännite laskee tarpeeksi.
Tai siis eihän Bendix Reginassa ole varsinaisesti mitään "suojamoodia", kun lähinnä toimii huonosti ja kuluttaa enemmän kun lambda on pois toiminnasta / luulee lambdan olevan rikki.
Muistan aikoinaan, kun alkuperäinen lambda-anturi rikkoontui, ja piti ajaa 60 km per suunta Helsinkiin kouluun/töihin, niin oli kyllä vakiomoottorilla aika tuskaa, kun piti viikko odotella, että sai postissa uuden NGK:n titaani lambdan.
Nyt tuska ei ollut niin suuri, kun pysyi sentään vielä kunnolla normaali liikenteen mukana, vaikka moottori ei toiminutkaan kunnolla.
Lähinnä tuntui että olisi ajanut bensalla vakiomoottorisella B230F:llä, jossa on AW71 jatkona.
Tosin tämäkin oli jo tarpeeksi tuskaa, koska en mielellään muistele millaista oli ajaa vakiomoottorilla bensan voimin.
Vähän kyllä edelleen polttelisi tehdä tähän moottoriin parempi kansi, joka olisi millin laskettu, jossa olisi virtaavammat kanavat, jäykemmät venttiilijouset ja mahdollisesti myös millin isommat venttiilit.
Saisi muutaman hevosvoiman lisää, ennen kuin taputtelee homman tämän kohta 430 tkm ajetun moottorin osalta.
Jos oikein hurjaksi rupeaa, niin laitan ihan sähköflektin.
Tosin jos tuohon orggis jäähdyttimeen haluaa porata flektin anturille reiän, niin täytyy olla letkut irti, että saa anturin reiän ja kierteiden tekemisestä, jäähdyttimen sisään tippuvan muovin huuhdelta pois.
Tosin tuo nykyinen, alkuperäinen vuodelta 1991 oleva jäähdytin on niin rapsakka, että täytyy harkita.
Noin 2 vuotta sitten pesin "painehuuhtelulla" ja pesuaineilla tuon jäähdyttimen, ja sieltä varmaan irtosikin silloin lähes 25 vuoden ajalta mujua, kun keräsin jäähdyttimestä 10 - 15 litraa p*skavettä astiaan, ennen kuin tuli kirkasta vettä.
Ylälähtö oli aika rapea, kun lähti puolet huulloksesta, kun ajattelin että pyyhin puhtaaksi ennen kuin laitan ylävesiletkun kiinni...