Eipä se kemiallisella metallilla tehty "räkäpaikka" auttanut kauheasti...
Tai olisi se varmaan auttanut paremmin, jos ei olisi täytynyt yrittää pika-paikkausta täyteen öljypöhjaan.

Lisäksi tuo kyseessä oleva vuotokohta on niin vaikeassa paikassa.
Ulkopuolelta jos yrittää hitsata, niin kiinnityspultin kiinnitys reikä on 2 milliä vuotokohdasta.
Jos sisäpuolelta hitsaisi, niin saisi olla aika mahtava viritys, että tiivistepinta ei taivu yhtään, ja siltikin kiinnitysreikä olisi parin millin päässä...
Helpointa on etsiä jostain parempikuntoinen AW71:n öljypohja, ja toivoa, että se ei vuoda.
Eniten ei edes ota päähän tällä hetkellä, että se öljypohja vuotaa vähän.
Se tosin kyrpii, että kaikki öljypohjaan nähty vaiva (tyhjennystulpan kierteen uusiminen/rakentaminen, ja öljypohjan putsaus ja maalaus) oli sitten käytännössä täysin turhaa...
----------------
Tosin on tässä lisääkin rahan menoa.
Näyttää vahvasti siltä, että lambda-anturi alkaa olemaan ehtoopuolella.
Viimeksi tänään sytytti aamulla lambdan vikavalon. Lamdan vikavalo paloi siihen asti kunnes kävin tankkaamassa.
Vikavalo sammui kun käynnisti auton täydellä tankilla.
Lambda valon sytyttänyt vikakoodi oli 2-2-1, eli seos laiha osakuormalla.
Seos nyt ei ainakaan ole laihalla.
Tankissa on edelleen 320 Lph pumppu, suuttimina 250cc, ja paineensäädin asetettuna 4 bar.
Tämä setti on toimiva.
Jos paineensäätimen laskee 3 baarin hujakoille, niin silloin prötää tyhjäkäynnillä, ja ei toimi kunnolla kierroksilla.
IAT- ja MAP-anturit mittasin, niin ne kertoivat järkeviä arvoja.
Lambda-anturi taas oli ihan hakusessa. Tyhjäkäynnillä näyttää mittarilla 0,0 - 0,5 Volttia.
Tosin tässä muutaman kuukauden aikana on ollut jo merkkejä, että lambda on menossa rikki.
Kulutus on lisääntynyt pikkuhiljaa, ja lambda-vikavalo on syttynyt ja sammunut pari kertaa.
Vaikka lambdan vikavalo olisi poissa, niin silti moottori ei toimi täysin oikein.
Tyhjäkäynnillä pätkii välillä lämpimälläkin moottorilla, ja vedossa on terävin huippu poissa.
Sytkäosatkin ehdin katsoa vianetsinnässä läpi:
- Virranjakan kansi ja pyörijä ovat Boschin huhtikuussa 2015 vaihdetut. Ei ainakaan näkyvää vikaa.
- Boschin tulpanjohdot ovat lokakuussa 2015 vaihdetut.
- Boschilaisen moottorin valvonta-anturin vaihdoin maaliskuussa 2016. Ohmiarvot ovat haarukassa.
- Sytytystulpat ovat noin kuukauden vanhat vapari Äffän arvoilla olevat NGK:t.
Ei tässä oikein muu auta kuin ensi kuun tilistä ostaa uusi NGK:n lambda-anturi.
Kesti jopa pari vuotta.
NGK on toimituksineen noin 130€, ja silloin aikanaan kyselin Volvolta orggista niin hinta oli kuitenkin yli 200€.
En sitten tiedä onko se orggis titaani-lambda kuinka paljon laadukkaampi, mutta en taida sitä tälläkään kertaa alkuperäisenä ostaa.