Pakko purkautua johonkin suuntaan tästä maanmainiosta Haldexista... Aiemmin jo harmitti, kun huomasin että tilaamassani autossa olikin Gen5-versio aiemman hyvin toimivan Gen4:n sijaan. Tämä harmittaa edelleen, mutta tästä olen jo aiemmin valittanut tarpeeksi, eli ei siitä sen enempää.
Nyt vaan tuo Haldex on päättänyt lakata toimimasta siten, että auto ei siitä ilmoita - se vaan ei toimi ollenkaan. Loppukesästä jo soitin Bilian huoltoon aiheesta, ja vastaus oli, että "kyllä se silloin toimii, jos auto ei siitä mitään ilmoita". Olin kovasti eri mieltä, mutta ajattelin että katsokoot sitten marraskuussa huollossa.
Ennen marraskuun huoltoa auto yllättäen antoikin mittaristoon parina päivänä ilmoituksen "AWD ei käytössä, vaatii huollon". Suurimman osan ajasta auto ei valittanut asiasta ollenkaan, mutta ei kyllä toiminutkaan.
Huollossa pyysin tarkistamaan tämän, ja mainitsin sekä varatessa, että huoltoon jättäessä siitä, että ei se toiminut ennen tuota ilmoitustakaan, tarkistattehan nyt kunnolla sen toiminnan. Autoa hakiessa kerrottiin, että Haldexin öljypumppu oli vaihdettu ja ohjelmisto päivitetty, osana huoltoa. Ei tullut mieleen tässä vaiheessa kysyä, että testasittehan varmasti sen toiminnan - totta kai näin tehdään, kysymättäkin! Ei tullut myöskään mieleen, että tämä pitäisi itse tarkistaa.
Karu totuus paljastui perjantaina lumien tipahdettua etelärannikollekin - eihän se toimi. Miten ihmeen vaikeaa voi olla "korjatun" asian tarkistaminen? Itse olen aina pitänyt tuota itsestään selvyytenä, mutta ei näytä olevan. Sinisen omamekaanikkohuolto toimi alussa hyvin, suorastaan erinomaisesti, mutta nyt sen bulkkiutuessa taso on laskenut koko ajan. Taso alkaa lähestyä uhkaavan vaarallisesti aikaa ennen omamekaanikkoja, jolloin joka kerta huollossa oli jätetty jotain pyydettyä tekemättä, ja kaksi kertaa kolmesta oli lisäksi hajoitettu jotain. Onneksi aivan siinä ei vielä olla.
Millaisia kokemuksia muilla on? Itsellä tämä oli ensimmäinen, ja alkaa tuntua että todennäköisesti myös viimeinen näitä leluvetoisia autoja, näistä näkyy kertyvän vain pahaa mieltä. Todennäköisesti joudun maanantaiaamuna aiheesta soittaessani taas käyttämään ensimmäiset minuutit todisteluun miten olen testannut, mistä tiedän ettei nelikko toimi, ja olenko nyt aivan varma asiasta, nämä kaikki vielä muutamaan kertaan. Ja tämä kaikki siksi, ettei huollossa viitsitä tarkistaa omia tekemisiä.

Niin, ja autohan on V60 D4 AWD MY13, jos se jotakuta kiinnostaa. Ikää tasan kaksi vuotta.