Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Kalamiehen 850 T-5Banaani

  • 44 Vastauksia
  • 17411 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Kalamiehen 850 T-5Banaani
« : 30.11.2014, 14:16:37 »
Laitetaas oma käyttöpelikin esille jos jotain vaikka kiinnostaa. Edellisen myyminen kaivoi takaraivossa päivittäin, niin tämmöinen oli vaan saatava takaisin. Kyseessä siis perustylsä keltanen sedani ärrä. Auto on siis yksi yhdestätoista ja alunperin palvellut Volvo Auto AB:n omistuksessa ja sitemmin noin kolmentoista omistajan jälkeen saapui itselle 12.9. konevikaisena. Kone siis kalkatti/naputti ja se napattiin samantien auki. Mitään suuria yllätyksiä ei löytynyt, mutta kangista oli neljä viidestä enempi vähempi vinoja. Muuten kunto oli erittäin hyvä ja kilometrejäkin mitarissa vasta 309tkm. Sitemmin moottorille suoritettiin pienimuotoinen remppa ja nyt auton olisi tarkoitus palvellä ympärivuotisenä käyttöpelinä  :)

Volvo 850 T-5R 1995

Moottori
B5234T5 Pienillä muutoksilla:
-TTRacing Stage4 lastu
-H-profiili kanget, ARP-pultit ja SPM "vahvat" laakerit
-S60 Japan pakosarja
-Kinugawa 16T ProTurbon billet hukkiksella (jousi vaihdettavissa)
-GLT:n kaasuläppä (pöydällä odottamassa sopivaa silaria...)
-käännetty ahtoputkisto vanhemmasta
-3" ränni kahdella läpivirtaavalla Simonssilla
-Ulkoinen öljyjäähdytin (12x28)
-Polyuretaanipusla ylätuennassa

Vaihteisto
M56
-lukko haaveissa

Väri
607 Cream Yellow

Rekisteröintipäivä
21.4.1995 (Volvo Auto AB VANTAA)

Hankittu
12.9.2014

Varusteet ja sisätilat
  • Perus T-5R varusteet
  • Kesävanteet vielä auki. Luultavasti Titan, Volans tai 17" R-Replica
  • Talvivanteina alkup. antrasiitti Columbat joista toiset "käännetty"
  • Antennin katkaisija S90:stä
  • Alpine CDE-183BT Puhelinvarustuksella
  • Macromin erillissarja edessä, hattuhyllyllä myös Macromit
  • Soittimen alla Turbosmartin ahtopainemittari ja PLX:n laajakaista
  • Webasto joka odottaa purkua

Ulkokuori
  • Laittomat häikäisevät Xenonit pitkissä ja lyhyissä
  • Punaiset parkit edessä ja kilvenvaloissa ledit
  • Kirkkaat kylkivilkut
  • Hirvitarrat
  • Mustatut umpiot maalattu takaisin hopeaksi ja maskiksi vaihdettu taas pappamalli

Suunnitelmat
  • Mätäpaikkojen kiinniotto. Lokareissa pintaruostetta
  • Maalipinnan parannus (Järkyttävä tilkkutäkki ja selviä sävyrajoja siellä sun täällä...)
  • Orkkis T-5R lattiamatot jostain
  • Taakse roiskeläpät?
  • Puuttuvien osien metsästys
  • Öljyntulon öljyvuodon korjaus..
  • Takapenkinlämmittimet
  • Moottorille muutamia muutoksia myös takaraivossa:
    -19T, 20T tai K24
    -GLT:n nokat
    -Alkup. ahtoputket ja uudet silarit
    -S60R sumut
    -KL-Cooleri (40 tai 50mm?)
  • Pikku nysväämistä, parantelua ja huoltoa
  • Alustan parantelu (BC-Racing eller D2 + Polypuslat)

Tehot
-Lappuja sitten joskus kai tähän.

Kuvia

Nykykunto:












Ostokunto:










Kuvia matkanvarrelta:









« Viimeksi muokattu: 06.12.2014, 18:18:16 kirjoittanut Kalamies »

Poissa Suoli

  • Vastarannan kiiski
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1745
    • "T5RS70XC"
Vs: Kalamiehen T-5Banaani
« Vastaus #1 : 30.11.2014, 18:44:46 »
Hieno auto vaikka paranteluja kaipaakin  :P Ite laitoin omaani tuon 50mm KL:n coolerin ja yllättävän kivuttomasti se mahtu, mitään näkyvää ei tarvinnu tuhota.


Hyvä ja selkee alotuspostaus  O0
874 2.3 T5 -96          V70R 2.4T AWD -00          V60 3.0 T6 AWD -11

IG: @streetspiritgarage

Poissa Stobe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • S60 D5 -08
Vs: Kalamiehen T-5Banaani
« Vastaus #2 : 30.11.2014, 20:42:54 »
Kyllä tuo t-gul vaan jaksaa sykähdyttää kerta toisensa jälkeen  :)

Tämmösen kun vielä joskus sais hankittua harrastepeliks niin ai että...
"No jos kokeillaan vielä vauhdin kanssa?"

turkoosi

  • Vieras
Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
« Vastaus #3 : 01.12.2014, 20:25:42 »
Hitto kun olis itelläkin noin hienot työtilat, nimim. talli niin täynnä roinaa ettei sekaan sovi. :P ja onhan tuo autokin hieno ;D

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
« Vastaus #4 : 01.12.2014, 22:04:16 »
Kiitokset! Kovin keskenhän se vielä on, mutta mitään isompaa hommaa ei ole tiedossa, joten voi ajon ohella pikkuhiljaa ehostaa. Ainut mikä nyt itseä häiritsee on tuo korimalli. Sportswagon olis enempi mieleen, mutta aina ei saa valita.

Auton kunnostus alotettiin tuttuun tapaan poistamalla kaikki ylimääräinen ja sinne kuulumaton. Pois lähti mm. 8 metriä virtajohtoa, tupla määrä kajarikaapelia, toinen akku, kolme sulakerasiaa, puhelinjohtoa ja kaikkea muuta "hifiä". Autosta löytyi myös Fascan tarra, mutta se nyt ei sinäällään kerro vielä mitään.



Myös pilarissa olleet lisämittarit saivat lähteä johtoineen päivineen:

Uusi pilari tuli TTracingiltä.

CNC-kone laulamaan ja uusi mittarinteline syntyi näppärästi. Mallia 1din ja soittimen alle:



Kontin pohja oli rei'itetty piloille hifistien toimesta joten se täytyi vaihtaa uuteen:



Myös tämä tuli TTracingiltä.

Seuraavaksi rupesin siirtämään jakosuotimia pois potkumuoveista ja selvisi miksei valot toimi jos kone ei ole käynnissä:

Joku sankari oli siis itse sepittänyt tähän valoautomatiikan joka sai herätteensä laturilta. Kaikki tämä oli rosvoliittimllä ja teipillä valokatkaisijassa....  :D

Jakosuotimet saivat uuden paikan hanttarin airbagin kolosesta. Tässä kun ei moista kapinetta ole, niin nuo menivät sinne näppärsti piiloon:


Kokomusta maski sai lentää mäkeen ja tilalle tuli alkuperäinen. Sitä hetken tuijotettuani totesin, että tummat valot ei vaan toimi. Ei muuta kun tuumasta toimeen!




Samalla löytyi lisää yllätyksiä. Kiitokset JoonasH:lle sähkökaavioiden tulkinnasta!

Kyseisen herran puhelin on käynyt muutenkin suhteellisen kuumana tämän prokkiksen aikana.

Seuraavassa viestissä sitten moottoria.

Poissa Verkku

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
« Vastaus #5 : 01.12.2014, 22:27:52 »
Voitko napata kuvan tuosta uudesta mittaritelineenstä? Itse miettiny samanlaista :)

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
« Vastaus #6 : 01.12.2014, 22:42:32 »
Tämähän etenee mallikkaasti ja hyvältä näyttää  O0  Apua annan jatkossakin oman tietotaidon puitteissa  :juhau:

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
« Vastaus #7 : 06.12.2014, 18:15:22 »
Konerempasta on kuvia ihan tolkuttomasti, mutta ei noista kyllä mitään järkevää kollaasia tunnu saavan aikaan. Alotusviestissä nyt on varmaan oleellisimmat.

Hyvistä työtiloista kun oli puhe, niin työmaa oli siis tosiaan tälläinen:

Alkuvaiheilta

Huomaa kuvassa oleva vanha öljynjäähdytin joka oli puskurin sisässä poikittain tähän tapaan.  :facepalm:

Lopusta

Tässä kuvassa näkyy vanha ja uusi kenno jotka ovat kuvassa oikealla.

Konehan ei siis missään vaiheessa poistunut moottoritilasta vaan kanget vaihdettiin siis ns alakautta. Kaikista v*ttumaisin homma oli varmaan lohkoon noiden lovien tekeminen. Näissä kun ei Hkanget mahdu pyörimään, ellei lohkoa hieman työstä. Tämäkin tehtiin alakautta pitkävartisella vingulla metallipölyn singotessa naamalle ja kännykän toimiessa lamppuna. Ei kiitos uudestan.  :buck2:




Mittaritelineestä koetan muistaa räpsästä kuvan. Se on tosin nyt vähän karu, kun on vielä paklaamatta ja maalamatta. Tarkoitus oli alunperin laittaa katkaisijat tohon mittarien viereen, mutta ei löytynyt ulkonäöltään sopivia mistään. Loistakoot sitten mokomat kokoajan.

Eilen tuli huristeltua ärrällä semmoiset ~100km ja tänään sitten imuroin auton. Rempan jälkeen ajettu sen 300km ja hyvinhän tuo näyttäis pelaavan. "Pieni" öljyvuoto siellä jossain vielä on. Oma epäilys menee öljyntuloputken lohkossa olevaan banjoon. Sieltä suunnalta se ainakin näyttäs valuvan. Onko tuolla muita kohteita mistä vois työntää öljyä? Öljyjäähyttimen laippa olis toinen, mutta se on jo senverran alempana, että ei selitä lohkon öljyyntymistä ylempänä.

Poissa p3lt0n3n

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
« Vastaus #8 : 07.12.2014, 01:02:16 »
Hyvin näyttää olevan homma hanskassa!  P> Jotenkin tämmönen on aina vaan niin hieno, hyvä että tämäkin päätyi harrastelijan käsiin niin pysyy siistinä jatkossakin.  8)
945 TDIC, 242

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
« Vastaus #9 : 07.12.2014, 21:42:36 »
Kiitokset. Harjoitellaan pikkuhiljaa ja toivottaan, että ei ainakaan pahempaan kuntoon menisi mokoma.  :)


Kesävanteita tuli käytyä kurkkaamassa. Kai ne tähän päätyy jos ei mitään mullistavaa käy. Vähän tylsä(?) vaihtoehto, mutta ei varmasti huonoinkaan.

AUH

  • Vieras
Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
« Vastaus #10 : 07.12.2014, 21:55:37 »
Nuo vanteet on ku nyrkki silimään tommoseen tipuun!  S* Komia pirssi! Mikäs on tän teho tavote? +300hv??

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
« Vastaus #11 : 12.12.2014, 14:36:28 »
Kiitokset. Kolmesataa olis nätin pyöreä teholukema, mutta ei uskalla nyt edes isommin virittää. Tähän kun on aikoinaan tehty kytkinremppa mallia LUK... Kesällä siis Sachsin metsästystä ja jumppausta tiedossa.

TTracing itkee varmaan verta kun näkee kuvan, mutta yks puuttuva varuste vähemmän taas. Pitää laittaa kunnon kuva kun saa nuo pyöriteltyä pesukoneessa.
Menkööt tämä nyt näin alkuun:

 S*

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
« Vastaus #12 : 12.12.2014, 15:01:52 »
Meinasit ihan laittaa kangasmatot pesukoneeseen? Itse pessyt ihan harjalla. Eivät mene pilalle siellä?
a car you can believe in

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
« Vastaus #13 : 12.12.2014, 15:06:40 »
Ei ole matot moksiskaan moisesta. Edellisetkin huitasin koneessa läpi ja sitten vaan annoin kuivua. Nää on vielä kestäviksi tehty.  ;)

http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/T-5Banaani/20141023_161956_zpsc96d9d2d.jpg
« Viimeksi muokattu: 28.12.2014, 15:41:11 kirjoittanut Kalamies »

Poissa Kenonit

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 986
  • Tornio
    • Flickr
Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
« Vastaus #14 : 12.12.2014, 17:00:45 »
Täytyykin kopioida sulta toi jakosuotimien piilotus, paljon parempi paikka kun siellä potkusuojan tai mikälie alla :D

Ihan mielenkiinnosta, paljon noi matot kustansi? Isä osti semmoset aikanaan jostain (2000-luvun alussa), ja ois kiva tietää saikos se ne halvalla vai ei :D
Nykyiset: Bmw E39 ///M5 -00, V70 D4 -15
Entiset: S60 D4 AWD -17, V50 1.6d -09S80 D5 -05, 855 t-5r -95, S80 D5 -05, 3x Bmw ///M5 sekä kasa volvon ja vagin romuja...

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo