Samppasport  Futurez

Suutin valinta kysymuksiä FB/FK.....

  • 22 Vastauksia
  • 14507 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Suutin valinta kysymuksiä FB/FK.....
« Vastaus #15 : 10.03.2015, 12:35:04 »
? mites se suuttimien koko nyt tähän liitty  ???

Villi veikkaus, että hän tarkoittaa isoillakin suuttimilla saavan päästöistä läpi jos ne ovat hienommalla sumulla. Mutta tuo nyt oli niin kaikki riippuu kaikesta toteamus, että oksat pois. En lähtisi mihinkään vehkeeseen vaihtelemaan eri kokoisia suuttimia, ilman että tavalla tai toisella sille moottorinohjaukselle on kerrottu isommista suuttimista. Toinen seikka on sellainen, että vaikka ne suuttimet olisivat niille tarkoitetulla käyttöalueella kuinka hienosumuiset vain, niin ei se tarkoita niiden sitä olevan tarkoitetun aukioloajan ulkopuolella. Eikä se suuttimien tuottokaan mene enää kovinkaan hienostuneen lineaarisesti jos ollaan pitkän matkaa pois alueelta.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Suutin valinta kysymuksiä FB/FK.....
« Vastaus #16 : 10.03.2015, 13:49:55 »
Vinokone suunniteltu niin että käytetään pistemäisen sumun antavia suuttimia
Vaikuttaako erillainen sumutus, mene ja tiedä?
Hakusanaksi spray pattern ja aivot raksuttamaan
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa jvVolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 334
  • www.vrcf.fi
Vs: Suutin valinta kysymuksiä FB/FK.....
« Vastaus #17 : 10.03.2015, 14:02:26 »
Niin siis tarkoitin sitä että, kun on ollut tapauksia että suurilla suuttimilla vaikea saada päästöt kohdallensa, niin hienommalla sumulla jos asia helpottuisi? Erittäin vaikeasti ymmärrettävästi esitin kysymykseni. Mutta en tarkoittanut sitä, että laittamalla suuremmat, hienolla sumulla olevat suuttimet päästöt alenisi.

Poissa ImportTuning

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • BBS & OZ Only
Vs: Suutin valinta kysymuksiä FB/FK.....
« Vastaus #18 : 10.03.2015, 14:06:51 »
Onhan sitä iät ajat ajettu jollain dekoilla ja saatu päästöistä läpi vaikka olis jotkut 900cc suuttimet, toki nykyään noihan on hirveen pienet jo mutta siinä osviittaa asiaan...toki vaatii sen että se moottorinohjaus säädetään kanssa kohilleen...
T-GUL 740R B284T+gs6-53dz, Volvo S40 Racecar, Golf mk2 GTI 16v, Käyttökulkine Volvo S60R AWD, Manual -04
Low is a lifestyle :D
Power was the only question, with the answer being ‘all the power you can get’.

Poissa Vauhtivaunu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Suutin valinta kysymuksiä FB/FK.....
« Vastaus #19 : 10.03.2015, 15:50:01 »
Päästöihin vaikuttaa suuttimen lineaarisuus pienillä aukioloajoilla ja kuinka hyvin ne toistaa pulssin. Isoilla suuttimilla käy herkästi niin että toimitaan suuttimen epälineaarisella alueella ja lisäksi sähköiset häiriötekijät (=muista sähkölaitteista johtuvat jännitevaihtelut yms.) muuttavat pulssin pituutta. Nämä kertaavat annostelussa tapahtuvan virheen ja sen vuoksi on hankala saada päästöt kuriin. Hyvillä moottorinohjauslaitteilla on mahdollista säätää myös epälineaarisen alueen toimintaa ja syöttää jännitteestä riippuvat tekijät (lähinnä "dead time") jolloin säätäminen jonkin verran helpottuu.

Lisäksi sekventaalinen suihkutus eli jokaisen suuttimen ohjaaminen erikseen siten että suihkutus tapahtuu imutahdin alussa ja/tai sen aikana, helpottaa säätämistä päästöjen osalta. LH-jetronicin kanssa tämä vaan ei ole mahdollista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Suutin valinta kysymuksiä FB/FK.....
« Vastaus #20 : 10.03.2015, 17:31:18 »
Niin siis tarkoitin sitä että, kun on ollut tapauksia että suurilla suuttimilla vaikea saada päästöt kohdallensa, niin hienommalla sumulla jos asia helpottuisi? Erittäin vaikeasti ymmärrettävästi esitin kysymykseni. Mutta en tarkoittanut sitä, että laittamalla suuremmat, hienolla sumulla olevat suuttimet päästöt alenisi.

Jos suuttimet ovat ehjät, niin päästöt menevät kohdilleen kunhan säädöt ovat kohdillaan!
Ja siihen hienosäätämiseen sitä aikaa saakin tärvättyä urkalla.

Nimimerkillä EZK:n syttykarttaa 2kk hierottu hienosäädön osalta!   :idiot2:

Päästöihin vaikuttaa suuttimen lineaarisuus pienillä aukioloajoilla ja kuinka hyvin ne toistaa pulssin. Isoilla suuttimilla käy herkästi niin että toimitaan suuttimen epälineaarisella alueella ja lisäksi sähköiset häiriötekijät (=muista sähkölaitteista johtuvat jännitevaihtelut yms.) muuttavat pulssin pituutta. Nämä kertaavat annostelussa tapahtuvan virheen ja sen vuoksi on hankala saada päästöt kuriin. Hyvillä moottorinohjauslaitteilla on mahdollista säätää myös epälineaarisen alueen toimintaa ja syöttää jännitteestä riippuvat tekijät (lähinnä "dead time") jolloin säätäminen jonkin verran helpottuu.

Lisäksi sekventaalinen suihkutus eli jokaisen suuttimen ohjaaminen erikseen siten että suihkutus tapahtuu imutahdin alussa ja/tai sen aikana, helpottaa säätämistä päästöjen osalta. LH-jetronicin kanssa tämä vaan ei ole mahdollista.

Juu, LH:ssa suuttimet voi jakaa ainoastaan kahteen pankkiin.

Mutta tuo sekventaali ruikkiminen auttaa kyllä päästöissä hitusen ja sillä saa polttoaineen kulutustakin alas jopa 1% verran.
Merkitystä asialla alkaa olla vasta tuolla euro5/6 päästönormin kanssa.

Kaikkein tärkeintä on hyvät säädöt, oli (ehjät) suuttimet mitä tahansa.

Nimimerkillä 668cc suuttimilla päästöt läpi wiinalla/bensalla ja LH niitä ohjaamassa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Vauhtivaunu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Suutin valinta kysymuksiä FB/FK.....
« Vastaus #21 : 10.03.2015, 19:42:25 »

Mutta tuo sekventaali ruikkiminen auttaa kyllä päästöissä hitusen ja sillä saa polttoaineen kulutustakin alas jopa 1% verran.
Merkitystä asialla alkaa olla vasta tuolla euro5/6 päästönormin kanssa.


Sulla on varmaan jotain faktaakin tämmösten juttujen tueksi kun kuitenkin merkittävimmät eurooppalaiset autovalmistajat siirtyivät käyttämään sekventaalisuihkutusta ja suorasytytystä jo euro 3 tasolla.

Ps. Muuttamalla järjestelmän sekventaaliseksi saa 4% lisää tehoa ilman muita muutoksia.
« Viimeksi muokattu: 10.03.2015, 19:44:49 kirjoittanut Vauhtivaunu »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Suutin valinta kysymuksiä FB/FK.....
« Vastaus #22 : 10.03.2015, 22:14:23 »
Sulla on varmaan jotain faktaakin tämmösten juttujen tueksi kun kuitenkin merkittävimmät eurooppalaiset autovalmistajat siirtyivät käyttämään sekventaalisuihkutusta ja suorasytytystä jo euro 3 tasolla.

Ps. Muuttamalla järjestelmän sekventaaliseksi saa 4% lisää tehoa ilman muita muutoksia.

No, kukas niille valmisti ne moottorin ohjaukset pääsääntönä? Taisipa olla Bosch! Joten jos em. moottorin ohjauksien tekijä ei enää tarjonnut LH:n kaltaisia ruiskuja, niin mistä sellaisen otat? Jaa miksikö ei enää tarjonnut? Kun oli jo uusi tuoteperhe, niin niitäkin pitäisi myydä.

Sekventaali-ruikkimisen paras puoli on sylinterikohtaisen seoksen säätömahdollisuus ja se on tämän yhtäaikaisesti ruikkivan systeemin heikoin lenkki, kun mennään tiukempiin päästönormeihin.

LH:n on saanut vielä Euro3 normin aikaan mutta siitä kireämmät päästönormit alkavat olla LH:n saavuttamattomissa, mikä ei kyllä johdu suoraan ruiskutustavasta, vaan siitä, ettei LH:n koodi/rauta mahdollista kaikkea nykyisin vaadittavaa.
Ja kun muistaa, että LH-tuoteperhe esiteltiin 1982, niin oletettavasti kehitystä on tapahtunut ECU:ssa.

Suorasytytyskin on kustannuskysymys. Jakajan pois jättäminen ja korvaaminen elektroniikalla on halvempaa kuin mekaanisesti tehdä se kipunan jako (follow the money).

Virittäjän käsikirjasta (ISBN 978-952-472-064-9)nopeasti luntattessa fordin (kirosana) cosworth YB-moottorilla oli saatu samanaikaiseen suihkutukseen verrattuna vajaan 4% teholisä, mutta suuttimien määrä oli kasvanut kahteen jne. muutoksia, joten vertailu ei ole reilu siinä mielessä.

Joten en voi vetää tuosta suoraa johtopäästöstä, että automaattisesti sekventaali-ruikkiminen parantaa tehoa vakiomoottorissa.  Ja miten paljon se 5% tehonlisäyskään sitten oikeasti näkyy missään?  :pomo:

Tuotantoautossa kaikki tehdään niin halvalla kuin voidaan, määrittelee käytetyn tekniikan lainsäädännöllisten normien lisäksi.
Tästä normien vaikutuksesta oiva esimerkki on tata nano, joka ei halpaversiona tule koskaan tänne.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Elekma  Autoracing