tässä ens hätään juttua tärinöistä http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=22153.0
omakin 06 d5 automaatti(6vaihteinen) täristää mutta katson että se on vielä "normaalia". kuinka pahasta tärinästä sulla oikein on kyse? vaikuttaako laatikon lämpeneminen mitenkään? oliko laatikkoöljyt vaihdettu volvo liikkeessä vai missä? nämä kun on kranttuja öljylle..
Laatikon öljyt vaihdettu Volvolla 100tkm, 207tkm ja 248tkm.
Auto ei siis ole ollut minulla itselläni päivittäisessä ajossa, joten tältä pohjalta joudun arvioimaan... mutta ei se tärinä
paha ole. Ja tärinä tuntuu lähinnä paikallaan ollessa - esim. motarilla kulkee ihan nätisti. Hain auton tänään Volvolta huollosta ja asentajan mukaan auto oli eilen täristänyt voimakkaasti ensimmäisessä käynnistyksessä, mutta tärinä hävinnyt. Auto siis oli Volvolla yön yli ja tänä aamuna tärinää ei kuulemma ollut kylmänäkään käynnistettäessä. Loppulausunto oli, että ainahan noi vähän täristää sekä jatka ajamista ja seuraile tilannetta. Kaikki tyynyt heidän mielestään ehjiä ja vikakoodeja ei löydy.
Tänään yhden käynnistyksen yhteydessä mielestäni täristi hetken voimakkaammin kunnes tasaantui --> käynnistin uudestaan ja ei täristänyt enää käynnistyksessä voimakkaasti eli siis täristi tasaisemmin vaihdepäällä ja ehkä myös vapaalla vähäsen.
Kävin nyt sitten vielä yhdellä kehutulla pienemmällä pajalla... nopeasti katsoivat tyynyjä ja kokeilivat käyntiä. Tästä lopputuloksena ensi viikolla vaihdetaan loputkin tyynyt. Olivat sitä mieltä kuten Volvonkin huolto, että tuskin tulee vaihdelaatikosta (meinasivat, että tärinä tulee siten korin läpi ettei vaikuta laatikolta vaan moottorilta...). Nyt taidetaan vaan vaihtaa loputkin tyynyt ja jatkaa ajamista, jollei uusia oireita ilmene.
kai tehostinkin voi hajota (löytynee täältä palstalta juttua siitäkin) mutta jarrunesteen iän tarkistaisin ekaks ja ellei ole lähivuosina vaihdettu niin vaihtoon heti. voi olla pahimmassa tapauksssa hyvin vanhaa ja neste imee itseensä vettä ilmankosteudesta ja sehän ei ole ollenkaan hyvä pitemmän päälle. helppo vaihtaa itsekin ja neste ei maksa juuri mitään. pyrin itse vaihtamaan parin-kolmen vuoden välein
Volvon huoltokin oli nyt sitä mieltä, ettei vika luultavimmin ollut jarrutehostimessa kun jarrut kerran ottivat jo ylhäältä kiinni. Ilmeisesti väärin käsitys aiempi arvio. Jarrut toimivat nyt normaalisti ja vähintäänikin erikoiselta tuntuu tuo jarruvika...
Jarrunesteen edellisestä vaihdosta ei tietoa... kiehumispiste ollut viimeksi 190 astetta eli ilmeisesti suht alhainen, että vaihto kai voisi olla ihan järkevääkin. Veden jarrunesteessä kuitenkin kai luulisi ennemmin hävittävän jarrutehot kuin aiheuttavan kuvatunlaista ongelmaa.