Autodiagnoosi  Carcom Oy

Haldex-kytkimellä varustettujen autojen jarrujen testaus

  • 28 Vastauksia
  • 24625 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riikka N

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Haldex-kytkimellä varustettujen autojen jarrujen testaus kaksipyörädynamometrissä.
Käytin syyskuussa -13 autoni Volvo v70 awd -03, joka on varustettu Haldex-kytkimellä Katsastus Kovalaisella Joensuussa. Katsastusmies ajoi auton epähuomiossa dynamometriin ja autosta hajosi jakovaihteisto. Hän myönsi virheensä ja käski minun ajaa paikalliselle Volvon merkkikorjaamolle, jossa todettiin että vaihteiston ja kulmavaihteiston välinen holkki on rikki ja se on vaurioittanut kulmavaihteen akselin ja ne menivät uusiksi. Katsastuksen suorittanut Pääskyvuori antoi luvan korjaukselle.

Viikon päästä konttorin omistaja Mikko Kovalainen ilmoitti että he eivät maksa korjausta, koska kyseisen auton voi ajaa dynamometriin, hänellä oli tästä todisteena Volvo Carsin teknisen johtajan, Marco Gustafssonin laittama sähköpostiviesti "sallii jarrujen testauksen alustadynamometrissä" ei mainintaa onko kyseessä 2- vai 4-pyörädynamometri. Tästä alkoi selvitystyö, joka jatkuu vieläkin kuluttajariitalautakunnassa ja tämä Marcon lausunto maksoi minulle 2600€.

Minulla on A-katsastuksen, K1-katsastuksen, VW-auton ja Volvon merkkikorjaamon ohjeistukset Haldex-kytkimellä varustettujen autojen jarrujen testaukseen 2-pyörädynamometrissä, joka on kaikilla periaatteeltaan sama: Aina pyörien ollessa dynamometrillä auton virrat katkaistaan pois, jonka jälkeen odotetaan 2-5 sekunttia ja painetaan jarrua, virran poiskytkennällä varmistetaan ettei jakovaihteisto kytkeydy päälle ja etupyörien anturat eivät "haista" etupyörien luistavan ja tee autosta nelivetoista. Useimmiten jarrujen testaus kyseisissä yrityksissä tehdään kuitenkin koeajolenkillä.

Onko Volvo Carsin Marco oikeassa ja kaikki muut väärässä. Mitä mieltä olette?
Kaikesta löytyy mustaa valkoisella.




Poissa sjos

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5977
Itselleni ainakin on konttorilla sanottu, että ei ajeta jarruja 2 vetorullissa.
Eikä näin ole tehty.

Ei ole kyllä mustaa valkoisella,  ainoastaan Kats miehen sanomana.
:smoke:

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1820
  • Vᵒˡᵛᵒ
Volvon oma huolto-ohjelma sanoo haldexin kohdalla, että "Unaffected by brake tests on a chassis dynamometer."
Hämeenlinnan A-katsastuksen ohje oli ainakin 4-pyöräjarrudynossa joku max 10km/h 5km/h max 1min.. Tämä tuli kysyttyä, kun ajoivat oman v70r awd:n jarrudynoon ja sitä sitten ihmettelin.
Vois ainakin äkkiä kuvitella, että 2-pyörädynamometri ei tee hirveen hyvää juurikin kulmavaihteelle ja sen booriholkille..
« Viimeksi muokattu: 11.12.2014, 22:22:54 kirjoittanut Juzi »

Poissa riivio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 84
  • www.vrcf.fi
itsellä xc70 -00 . joka kerta katastus ukko varmistannu saako viedä rullille. ja todennut että -03 jälkeen tehdyt vois viedä.

Poissa Timo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 272
Täälläkin sanovat että periaatteessa voisi ajaa rullille, kunhan sammuttelee virtoja ja odottelee tietyn ajan. Jättivät kuitenkin testauksen koeajolenkin varaan. Papereitakin näytti jossa oli joka automallin testausohjeet..
Mazda CX-5 2,2D AWD -18
Ex: V70 D5 AWD -07 Classic

Poissa USP66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
Itse kävin taannoin pian Volvon hankinnan jälkeen paikallisella yksityisellä asemalla tutkituttamassa autoa muuten vain, ja samalla tuli katsurin kanssa juttua nelikon testauksesta dynolla. Sanoi että eivät testaa, kokeilevat vaan käytännössä koeajolenkillä. Taisi mainita, että jossakin päin on olemassa dynoja jotka pyörittävät pyöriä eri suuntiin jollon testaus onnistuu, ainakin lukottomissa laitteissa...  :D Niistä ei sen enempää ollut juttua.

Toiselta foorumilta löysin Diagno Finlandin ohjeen eri nelivetoautojen testauksesta dynossa, suurenee klikkaamalla:



Jos katsastusmies on ketjun aloittajan autoa jarruttanut ohjeiden vastaisesti, pitäisin kyllä konttoria syypäänä. Hiukan ihmetyttää tämän Marcon lausunto "sallii jarrujen testauksen alustadynamometrissä" jos ei ole minkäänlaisia rajoituksia testiin ilmoittanut, luulisi kuitenkin ko. asemassa olevan kaverin niistä tietävän.
-Toyota Corolla Hybrid GR Sport-

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 378
  • www.vrcf.fi
Onko nyt sitten tuhoisan katsastuksen suorittanut katsastusmies katkaissut virrat vai ei dynolla ollessaan? Entä oletko Riikka N nähnyt tämän mainitun Marcon viestin? Mikä oli viestin tarkka muotoilu? Eikö siinä ollut mainintaa tarkemmasta ohjeistuksesta?

Hyvä, että tällaisia asioita kerrotaan. Osaavat ihmiset sitten välttää ko. asemaa. Q-katsastuskin on muuten Kovalaisten putiikki. Kerropa sitten miten riita kuluttajalautakunnassa suositellaan ratkaistavaksi!

Poissa ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1202
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Ei ole tuota minun XC -04:sta käytetty kertaakaan jarrudynossa sen reilun 6:n vuoden aikana, mitä se mulla on ollut. Joskus aina ollut asiasta juttua katsurin kanssa ja aina on todenneet, että jarrut testataan ajamalla, Q-katsastuksessa varmaan eniten käynyt.
Kuinkas paljon Riikan AWD:llä on kilometrejä mittarissa ja onko aiemmin vaihdettu mitään ko osia? Eikös nuo kuitenkin porsi normaalissakin ajossa viimeistään 200tkm mennessä (omassa 178tkm), joten saattais jonkinasteinen sovitettu korvauskin olla perusteltua.

Poissa Riikka N

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Marcon lähettämä lausunto löytyy minulta; "Valmistajan ohjeessa erikseen mainitaan, että jarruja voidaan testata alustadynamometrissä, tätä ei ole erikseen tarkennettu eli sille ei ole olemassa tarvetta."

Lainaus Volvon sivuilta:

Parhaiten pitävä pyöräpari saa aina eniten voimaa ja siksi on AWD-neliveto vakaa ja turvallinen ajaa myös liukkaissa olosuhteissa. Järjestelmä etsii aina parhaan pidon, ja siirtää voimaa sekunnin murto-osassa oikealle pyöräparille. Auto on etuvetoinen suhteessa 90/10 ja parhaimmillaan vedosta voidaan ohjata takapyörille 50%. Auton etupyörien anturat eivät tunnista sitä pyörittääkö niitä moottori vai dynamometri. Auton etupyörät rullilla, auto käynnissä, jakovaihteisto ja kartaaniakseli pyörivät, etupyörien anturat havaitsevat etupyörien luistavan ja antavat sähköisesti komennon Haldex-kytkimelle, joka kytkee takavedon päälle. Tällöin katsastusmies painaa jarrua, takapyörät pitävällä pinnalla, jarrut päällä, kartaani ja jakovaihteisto pyörivät, koska auto on käynnissä voiman pitää päästä purkautumaan pois, jolloin heikoin lenkki pooriholkki antaa periksi.

Kysyin Avain-Vaunun Jani Martiskaiselta, joka otti kyseisen auton vastaan ja valvoi korjaustapahtumaa olivatko vaihdettavat osat pahoin kuluneet. Hän vastasi: Silmämääräisesti tarkastellen ei voi havaita poikkeuksellista kulumista. Hän myös kertoi miten AWD Volvo käyttäytyy etupyörien ollessa 2-pyörädynamometrissä: Auto alkaa kevyesti nykimään pyrkien pois rullilta. Tämä todistaa sen, että etupyörien anturit eivät tunnista sitä pyörittääkö niitä moottori vai dynamometri. Jos katsastusmies olettaa hänen allaan olevan normaali etuvetoversio häneltä jää tämä nykiminen huomioimatta ja suorittaa jarrutestin. Kyseinen jarrutesti osoitti karulla tavalla, että AOC-kytkin on aktiivinen ja kytkimen siirtopumppu toimii niinkuin se on tarkoitettu. Joensuun Avain Vaunulta sain myös paperin, johon on listattu kaikki Volvon AWD-mallit vuosilukuineen joissa neliveto on toteutettu Haldex-kytkimellä. " Voi tarkastaa 2-pyörädynamometrissä moottori sammutettuna noudattaen seuraavaa ohjetta: Aina pyörien ollessa rullilla sammutetaan auto ja odotetaan 2-5 sekunttia ja suoritetaan testi. Avain Vaunun korjaamo päällikkö Kalle Tervonen laittoi minulle myös nelivedon tarkastus ohjeen, jossa painotetaan että pyörien on päästävä pyörimään vapaasti , ettei voimansiirto vaurioidu.

Soitin myös Bilia Oy:n huoltopäällikölle Markku Enholle. Kysyin heidän käytännöstä Haldex-tekniikkaa käyttävien autojen jarrujen testauksesta 2-pyörädynamometrissä. " Ei ajeta dynamometriin ollenkaan." Kysyin mitä auton voimansiirrolle voi tapahtua? "Siina käy huonosti." Kerroin Volvon teknisenneuvojan ohjeistuksen. Enho ihmetteli ohjetta ja piti väärinkäsityksenä, sillä jarrujen testaus kyseistä tekniikkaa käyttäville autoille on hyvin tiedossa. Kertoi myös heille piakkoin tulevan nelipyörädynamometrin, jolloin testaus on riskitöntä. Jos tämä vahinko olisi sattunut A-katsastuksessa tai K 1- katsastuksessa, asia olisi mennyt normaalisti vastuuvahinkovakuutuksen piiriin . Näin se oli kyllä Katsastus Kovalaisellakin tarkoitus mennä, mutta sitten tuli Volvo Auton lausunto.

Tässä asiassa on kaksi koulukuntaa, joista Volvo auto/ Marco edustavat häviävän pientä osuutta. Onhan selvää, että sadat katsastuskonttorit ja merkkikorjaamot eivät laadi kirjallisia ohjeita turhaan eli Haldex-kytkimellä varustettujen autojen voimansiirtoon kohdistuu merkittävä rikkoontumis riski.

Kyselin kuluttajariitalautakunnasta asiani edistymistä ja käsittely kuulemma venyy vielä maalis/huhtikuulle henkilövajauksen vuoksi.





m.volvonen

  • Vieras
Sori mutta jos se jarrudynossa hajoaa niin se oli kyllä jo sinne mennessä jollain tavalla rikki. Varmaan eivät testaa noita koska aina on riski että asiakas nostaa haloon ja helpompaa kun ei edes kokeile.

Ja eikös tuossa tapauksessa ole kyseessä aivan tyyppivika. Toki se silti kannattaa maksattaa muilla jos mahdollista mutta itsellä varmaan ei luonto antaisi peräksi.
« Viimeksi muokattu: 05.02.2015, 18:21:18 kirjoittanut m.volvonen »

Poissa Anssi_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • Miksi ostaa BMW ku pituus riittää -VOLVO-
Vs: Haldex-kytkimellä varustettujen autojen jarrujen testaus
« Vastaus #10 : 05.02.2015, 18:44:59 »
Sori mutta jos se jarrudynossa hajoaa niin se oli kyllä jo sinne mennessä jollain tavalla rikki. Varmaan eivät testaa noita koska aina on riski että asiakas nostaa haloon ja helpompaa kun ei edes kokeile.

Ja eikös tuossa tapauksessa ole kyseessä aivan tyyppivika. Toki se silti kannattaa maksattaa muilla jos mahdollista mutta itsellä varmaan ei luonto antaisi peräksi.

Kuinka hyvin mahdat nelivetotekniikkaa tuntea?
Johan sen sanoo järkikin ettei jatkuva neliveto tykkää jos etupyörät pyörivät dynossa ja takarenkaat ovat pysähdyksissä pitävällä alustalla.
« Viimeksi muokattu: 05.02.2015, 20:36:29 kirjoittanut Anssi_ »
Volvo S60 2.4t -01

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: Haldex-kytkimellä varustettujen autojen jarrujen testaus
« Vastaus #11 : 05.02.2015, 19:10:49 »
Kävin joku vuosi sitten katsastamassa tuon hj61 tojon (alle kirjoituksessa mainittu) katsuri totes ei mitään asiaa dunolle!
En tiedä mihin perustui vaikka tuon nelivedon saa kytkettyä poiskin  :idiot2: ei tainnut tietää mistään mitään.
kiitoos ja anteeks.

m.volvonen

  • Vieras
Vs: Haldex-kytkimellä varustettujen autojen jarrujen testaus
« Vastaus #12 : 05.02.2015, 21:15:58 »
Nelivedon kytkin luistelee koko ajan muutenkin eikä jarrudynossa saa lähellekään semmoisia voimia tai tehoja mihinkään kuin täyskaasulla pienellä vaihteella vaikka. Toki takapyörät rullilla se pyörittää väärään suuntaan, eli sama kuin polkaisisi pakilla jos se nyt ylipäänsä ottaa kiinni.

Paikalla Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 14954
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Haldex-kytkimellä varustettujen autojen jarrujen testaus
« Vastaus #13 : 05.02.2015, 21:28:20 »
haldex pyörittää paineen kytkimeen kun etupyörät luistaa eli kun ne rullaa siinä dynolla ja takaset ei pyöri eli tulee pyörintäeroa etu ja takapään välille, näin siis kun haldex vain saa virtaa, uusimmissa riittää neljäsosa kierros kun veto pamahtaa päälle... vanhemmissa vähän enemmän. onhan siinä dynossa voimaa rikkoa paikat kuinka muuten autojen jarruvoima saadaan selville.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.
YouTube

m.volvonen

  • Vieras
Vs: Haldex-kytkimellä varustettujen autojen jarrujen testaus
« Vastaus #14 : 05.02.2015, 21:41:30 »
Tarvittavat voimat varmaan vähän vaihtelee dynottain ja tietenkin auton painon ja rengaskoon mukaan, mutta jos sanotaan vaikka että 2kN voimalla per rengas auto kiipeää pois rullilta. 2kN per rengas on kuitenkin murto-osa suurimasta kitkavoimasta mitä kuivalla kelillä voi saavuttaa. Vaikka etupyörät eivät jarruttaisi lainkaan ja auto lähtisi välittömästi rullilta takapään työntäessä vaadittava voima on kuitenkin aika vaatimaton. Silti haldex-nelivedot eivät aina edes siihen kykene koska kytkin on niin surkea että vain luistaa, mitä se tekee muutenkin jatkuvasti paljon suuremmilla tehoilla ja voimilla.

e: Tarkemmin ajatellen rullien muoto kyllä aiheuttaa sen että jarrulla tai etypyörillä kiipeämiseen tarvittava voima on luultavasti pienempi kuin takasten työntämä. Joku sen varmaan voisi selvittää, mutta ei se silti mitään saisi rikkoa ehjästä autosta koska kytkin on kuitenkin se heikoin lenkki joka säätelee vääntömomenttia riippumatta siitä ollaanko rullilla vai kakkosella kaasu pohjassa.

Vastaavasta tilanteesta video https://www.youtube.com/watch?v=MaXbrdXk5y4
« Viimeksi muokattu: 05.02.2015, 21:51:34 kirjoittanut m.volvonen »

 

RallyBaron  Samppasport