Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 740 D24T vm.1991 sammuu käynnistämisen jälkeen

  • 14 Vastauksia
  • 4842 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nikkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Morjesta, elikkäs tein tossa täydellinen konerempan otsikon mukaiselle koneelle muutama viikko sitten. Ensi startti sujui ihan hienosti, kunnes muutaman minuutin käyttämisen jälkeen auto sammui. Käynnistin auton uudestaan ja kävi tällä kertaa n. 20 sekunttia, jonka jälkeen sammui taas. Tämän jälkeen auto lähti käymään vain kauheella sahaamisella ja kävi aina muutaman sekunnin kerrallaan.

Ajoitus ja pumpun ennakko tarkistettu.

Ja en ole aivan varma, että mikä johto ja alipaineletku kuuluu mihinkäkin polttoainepumpussa, että jos jollain sattuisi olemaan kuvaa pumpusta, missä näkyy kaikki johdot ja letkut kuvassa niin olisin kiitollinen.
« Viimeksi muokattu: 15.12.2014, 09:56:26 kirjoittanut Nikkari »

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 740 D24T vm.1991 sammuu käynnistämisen jälkeen
« Vastaus #1 : 15.12.2014, 23:11:53 »
Kuulostaisi siltä että vetää ilmaa jostakin. Sähköjohtojahan tuohon ei tule kuin 1 kpl, sammutinsolenoidille. LDA-torniin tulee letku imusarjasta ja pumpun päällä on banjolla polttoaineen tulo ja LDA:n etupuolella paluu, jossa pumppukohtainen kuristin.

Sammutinsolenoidi kannattaa kans tarkistaa että sinne tulee 12v.

Poissa Nikkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 D24T vm.1991 sammuu käynnistämisen jälkeen
« Vastaus #2 : 16.12.2014, 21:54:49 »
Täytyypä tarkastella noi viikonloppuna kun pääsee auton luo.

Poissa Nikkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 D24T vm.1991 sammuu käynnistämisen jälkeen
« Vastaus #3 : 21.12.2014, 12:46:25 »
No niin, nyt on sitten taas tehty temppuja ilman vaikutusta. Vaihdoin suuttimien väliset letkut, käytin suodattimen irti ja tarkistin ettei ole jäännyt ylimääräisiä tiivisteitä suodattimen ja suodattimenjalan väliin, lisäsin tankkiin polttoainetta ja kaadoin perään suuttimienpuhdistusaineet. Eli taas sama homma; käy hienosti noin minuutin jonka jälkeen sammuu. Seuraavalla kerralla käy ehkä n. 10 sekuntia ja sammuu. Tämän jälkeen hirveellä sahaamisella muutamaksi sekuntiksi käytiin.
Tänään kokeilen ottaa vielä suoraa virran tuolle katkaisusolenoidille.

Tossa tallilla pyörähti yksi kaverin työkaveri joka roplannut ikänsä työkoneiden kanssa. Sanoi, että hänestä kuulostaisi siltä kun alakerran laakerit leikkaisi kiinni. Onko kuitenkaan mahdollista, kun uudet laakerit ja nokalle asti tulee kyllä öljy hyvin.

Ideoita?

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 740 D24T vm.1991 sammuu käynnistämisen jälkeen
« Vastaus #4 : 21.12.2014, 19:05:38 »
Jos moottorissa öljyä on ja tekee öljynpaineet niin tuskin on mikään laakerivika. Hajonneet runkolaakerit pitäisivät käydessä jumalatonta kolinaa (D24 kolisee muutenkin, mutta kyllä tuollaisen laakerivian käynnistä erottaisi). Tuo huono käynnistyminen viittaisi edelleen vahvasti ilmavuotoon polttoainejärjestelmässä, tai tukkeutuneeseen PA-suodattimeen.

Jos tuossa autossa on metallinen tankin läpivienti, niin se kannattaa tarkistaa koska hyvin usein on 740:peissä ruostunut puhki...

Olen muuten kans ajellut erilaisilla työkoneilla ja korjannut niitäkin :P

Poissa TuomasR

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 D24T vm.1991 sammuu käynnistämisen jälkeen
« Vastaus #5 : 21.12.2014, 19:41:59 »
Jos tuossa autossa on metallinen tankin läpivienti, niin se kannattaa tarkistaa koska hyvin usein on 740:peissä ruostunut puhki...

Ja osaapa myös ruostua poikki nuo tankkilaitteen jäljestä olevat alustaan menevät putket, tuommoinen tapaus sattui omalle kohdalle.
« Viimeksi muokattu: 21.12.2014, 20:29:58 kirjoittanut TuomasR »
Volvo 945 Classic '98 B230FT+AW71L, VW Passat 4Motion' 05 2,8 V6

Edelliset menopelit: Volvo 944 '95 B230FD+AW70L, Volvo 945 GL '93 D24TIC+ZF4HP22, Vw Golf III GTD '93, Opel Vectra A 1.8 GL '90, Seat Ibiza 1.5 GLX '90

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1716
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 D24T vm.1991 sammuu käynnistämisen jälkeen
« Vastaus #6 : 21.12.2014, 20:18:02 »
Ilmavaivan voi ohittaa kun ottaa polttoaineen muualta kuin tankista, noin niinkuin testimielessä :) Pystyy rajaamaan ongelmakohdat melko helposti

Poissa Nikkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 D24T vm.1991 sammuu käynnistämisen jälkeen
« Vastaus #7 : 21.12.2014, 20:50:48 »
Kiitoksia vastauksista :).

Jos moottorissa öljyä on ja tekee öljynpaineet niin tuskin on mikään laakerivika. Hajonneet runkolaakerit pitäisivät käydessä jumalatonta kolinaa (D24 kolisee muutenkin, mutta kyllä tuollaisen laakerivian käynnistä erottaisi). Tuo huono käynnistyminen viittaisi edelleen vahvasti ilmavuotoon polttoainejärjestelmässä, tai tukkeutuneeseen PA-suodattimeen.

Jos tuossa autossa on metallinen tankin läpivienti, niin se kannattaa tarkistaa koska hyvin usein on 740:peissä ruostunut puhki...

Olen muuten kans ajellut erilaisilla työkoneilla ja korjannut niitäkin :P
Joo kyllähän toi pitää sitä D24:n peruskolinaa, mutta ei mielestäni kuitenkaan alakerrasta tule mitään ylimääräsiä ääniä.

Täytyy tarkastaa tuo läpivienti, että putket kunnossa. Pohjassa menevät putket kuitenkin vaikuttivat olevan kunnossa mitä tossa tänään auton alla ryömin.

Ilmavaivan voi ohittaa kun ottaa polttoaineen muualta kuin tankista, noin niinkuin testimielessä :) Pystyy rajaamaan ongelmakohdat melko helposti
Joo täytyy kokeilla tota taktiikkaa, sillä tänään ennen kuin rupesin autoa käynnistelemään niin huomasin semmosen ongelman, että polttoainesuodatin oli ainetta vain puolillaan(ei pitäis kaiketi olla normaalia?). Volvon esikammioissa ei vissiinkään ole mitään tankin sisäistä siirtopumppua? Ja mitenkäs, kun Alfamerissa taisi lukea, että jos polttoainepumppu on irroitettu, tulisi se asentaessa täyttää polttoaineella. Tätä toimenpidettä en kuitenkaan ole tehnyt, joten onko mahdollista, että pumppuun on jäännyt joku ilmalukko tai vastaavaa?

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 740 D24T vm.1991 sammuu käynnistämisen jälkeen
« Vastaus #8 : 21.12.2014, 23:35:25 »
Omasta 940:stä kun pumpun vaihdoin niin täytin sen sähköisellä siirtopumpulla (tosin syy ei ollut ilmavaiva vaan pumppu 180 pielessä). Tosin tuolle viripumpulle en tehnyt mitään ennakko täyttöä ja siltikin käynnistyi pienen sahauksen jälkeen. Sen polttoainesuodattimen tulisi olla täynnä ellei ole ilmaa jostain vetänyt...

Pumppu kannattaa kans tarkastaa, ettei ole 180 astetta pielessä, koska se käynnistyy silloinkin mutta käyminen on aika erikoista...(tyhjäkäynti hyppii ja käy kunnolla vasta kun antaa kaasua)

Poissa Nikkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 D24T vm.1991 sammuu käynnistämisen jälkeen
« Vastaus #9 : 22.12.2014, 23:09:49 »
Joo täytyy toi pumppu tarkistaa, mutta voiko se olla 180 pielessä, jos ennakko on kunnossa?

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 740 D24T vm.1991 sammuu käynnistämisen jälkeen
« Vastaus #10 : 22.12.2014, 23:15:44 »
Kyllä sen ennakon saa kohdalleen säädettyä vaikka pumppu olisikin pielessä.

Poissa Nikkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 D24T vm.1991 sammuu käynnistämisen jälkeen
« Vastaus #11 : 24.12.2014, 11:32:21 »
Kyllä sen ennakon saa kohdalleen säädettyä vaikka pumppu olisikin pielessä.
Siispä tarkistetaan.

Poissa Nikkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 D24T vm.1991 sammuu käynnistämisen jälkeen
« Vastaus #12 : 04.01.2015, 19:20:55 »
Pummpu tarksitettu, eikä ainakaan pitäisi olla pielessä.  Tankinlaippa oli erittäin ruosteessa, mutta ei kuitenkaan puhki. Polttoainelinjat käyty läpi vielä kertaalleen, eikä missään näy vuotokohtia tai vastaavaa. Laitoin vielä sähköisen siirtopumpun, mutta tekee edelleen samaa vikaa. Kokeiltu myös ottaa polttoaine erilliseltä tankilta.

Voikohan tuo johtua suutin viasta? Auto meinaan täristää aika kovasti kun on käynnissä, tosin hydrauliset tukikumit melko kuoleentuneet ja täristi jo ennen moottoriremonttia aika paljon, tosin ei niin paljon kuin nyt. Mitään tietoa paljonko suuttimet maksaa Koivusella?

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 740 D24T vm.1991 sammuu käynnistämisen jälkeen
« Vastaus #13 : 04.01.2015, 21:20:19 »
Pumppua voisi kans kokeilla kääntää 180 astetta eri asentoon että toimiiko silloin paremmin, joissain pumpuissa on tuollaistakin ollut ettei ole toiminut muuten. Omassa dieselissä oli vanhat suuttimienkärjet aivan loppu, eikä ne vaikuttaneet kuin ehkä polttoaineen kulutukseen.


Poissa Nikkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 D24T vm.1991 kiinni leikanneet kk laakerit
« Vastaus #14 : 13.03.2015, 20:33:29 »
Heipä hei taas. Tammikuussa auto saatiin käymään ja jopa pienelle testilenkille. Testilenkillä kone kuitenkin leipoi...
Aluksi arveltiin, että johtui kiinteistä runkolaakereista, kun alkuperäiset oli irrallisilla välilevyillä.
Nyt kone on taas ulkona autosta ja osissa. Seuraavanlaisia asioita paljastui konetta purettaessa:
- 6.sylinteri ei ole sytyttänyt ollenkaan, sylinterissä oli kuitenkin dieseliä
- 2. ja 6. sylinterien kk-laakerit olivat leikanneet kiinni.

Sylinterit, männänrenkaat ja männät vaikuttaisi kaikki olevan kunnossa tai ei niissä ainakaan näkynyt mitään ulkoisia jälkiä.
Mistähän moiset ongelmat voisi johtua? Ennen asennusta puhaltelin öljykanavat paineilmalla läpi, että ei ainakaan öljynpuuttesta pitäisi johtua, tosin leipominen kyllä kertoisi vähän muuta. Ja mitenkäs tuo 6. sylinterin palamattomuus? Apua ja mielipiteitä kaivataan.
Kiitos jo etukäteen vastanneille. :)

Niin ja saa kaupitella D24T:hen kampiakselia ja paria kiertokankea.

 

KL-varaosat  Race.fi