B5244T moottorin kaasuläpän irrotus/putsaus:
IRROTUS
*ota ilmanputsarin putki irti vetämällä ensin putsarin pää ja sitten nitkuttelemalla ilmanotto pää
*irrota pystyssä kulkeva ahtopaine letku irti kokonaan avaamalla letkuklemmarit ( 7mm hylsy/talttapää meisseli)
*irrota muovinen putki (alkuperäinen muovia) joka menee kaasuläpälle:
-irrottamalla ensin kaksi liitintä imusarjan ala-vasemmalta puolelta
-irrota välijäähdyttäjän päästä letku klemmari
-katso imusarjan alle/ tunnustele kaasuläpän pään klemmarin asento; jos klemmarin kiristin ruuvin kanta osoittaa vasemmalle, homma on toteutettavissa näillä ohjeilla, jos se on eteen päin, joudut irrottamaan syylärin flektin...
*kannan ollessa vasemmalle, kasaa 7mm hylsystä, ja jatkopaloista n. 50cm pitkä setti ja pujota ne bensaletkujen välistä toisella kädellä ohjaten hylsy klemmarin kantaan. ---> avaa klemmari.
*pujota klemmari putken kaulalle alas, niin ei tarvitse kohta kaivella sitä sieltä.
*putki irtoaa vetämällä alaspäin, joko kahdella kädellä laturin välistä- ja putken päästä heilutttelemalla, tai pelkästään vasemmalta heiluttelemalla, mutta tämä voi särkeä putken.
*Putken irrottua pujottele putki pois
-aseta vaihteiston päälle rätti/kankaanpala
-kaasuläppä on kiinni neljällä 10mm kantaisella n. 65mm pitkällä m6 ruuvilla, jotka on melko helppo irrottaa 1/4'' vääntiöllä ja 10mm hylsyllä.
-ruuvien irrottua kaasuläppä irtoaa alaspäin.
-vedä kaasuläppä rätin päälle ja aloita putsaus
PUTSAAMINEN
Tarvikkeet:
-CRC tms. bräkleen
-pensseleitä 2-3kpl
-(hammasharja
-rättiä
-hyvä valaisin
-pahvia vaikka paskapaperi rullasta
*suihkuta bräkleeniä läppä koteloon, joka makoilee vaihteiston ja rätin päällä; anna vaikuttaa 1min
*suihkuta lisää ainetta ja aloita putsaus pensselillä, puhdista erityisesti kaasun ollessa auki asennossa koko tyhjäkäynti alue/ missä läppä on kiinni.
*revi pahvista pala ja tee siitä tötterö jolla voit pakottaa läpän auki asentoon
*taivuta pensseli 90asteen kulmaan: parempi pääsy sille alueelle, missä kaasuläppä on kiinni
*suihkuta välillä kaasuläppä kotelo puhtaaksi ja tarkasta se.
*puhdista läpän ylä-ja alapuoli kääntämällä kotelo (vaatii johto paikallaan pyöräytyksen imusarjan alla)
*kun kotelo on puhdas pyyhi mahdollinen kosteus pois, ja aloita kasaus
ASENNUS
*varmistu että tiivistepinnat ovat puhtaat, tiiviste on paikoillaan ja ehjä
*pujota kaasuläppä koteloon yksi ruuvi, nosta se imusarjan pohjaan ja ruuvaa ruuvi kiinni; älä kiristä loppuun asti.
*kiinnitä loput 3 ruuvia.
*kiristä tasaisesti järkevään momenttiin (imusrj. alumiinia...)
*kiinnitä muovinen ahtoputki: varmistu että se on puhdas, kaasuläpän pään klemmari on putken varrella ja putki on ehjä
*pujottele putki ja aloita ärsyttävin osuus koko hommasta: pujota käsi laturin ja flektin välistä, josta pääset painamaan putkeä ylöspäin, samaan aikaan nitkuta putkea mahdollisimman ''syvältä'' vasemmasta päästään. ---> putki lorpashtaa paikoilleen, kiinnitä klemmari aikaisemmin apuna käyttämiäsi hylsy/jatko/räikkä settiä käyttäen. (pidä toisella kädellä vastaan imusarjan alapuolelta)
*kiinnitä kaksi johto liitintä
*kiinnitä välijäähdyttimen pää putkesta klemmarilla.
*kiinnitä n.35cm pituinen kuminen ahtoputki klemmareillaan.
*kiinnitä imutötterö paikoilleen.
en vastaa tietojen oikeenlaisuudesta, koska heitin homman ulkomuistista Hämeen auton korjaamolla tuumattiin homman vievän 2.5 tuntia, koska imusarja on irrotettava, netti ohjeessa kerrottiin, että syylärin flekti pitää irrottaa, (saat enemmän tilaa) mutta itse tykkään purkaa mahdollisimman vähän

tunti siihen menee, kun ottaa iisisti ja muovisen ahtoputken saa paikoilleen :hello: