Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo V70 2.4T '99

  • 43 Vastauksia
  • 17464 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2019
  • Näpräilijä
Volvo V70 2.4T '99
« : 17.12.2014, 19:25:58 »
Eräänlaisia unelmia tuli lauantaina 13.12-14 täytettyä, kun pihaan saapui ykköskopan V70 B5254T moottorilla ja manuaalivaihteisena. V40 oli hyvä, mutta jotain laivamaisuuteen viittaavaa isonauton tuntua siitä kumminkin puuttui (kulutus?).  ;D Useaan kertaan tuli sanottua, ettei seuraava auto ole musta, koska sen pitäminen puhtaana ja siistinä täällä on yhtä painajaista. Nettiautossa oli suosikkina 4 autoa, joista 3 oli mustia... Ensimmäisenä hommana tuli vaihdeltua vähän polttimoita ja ilmanputsari, ihan näin omaksi iloksi. Ruuvailin v40:ssä olleen Alpinen kiinni orkkis soittimen tilalle. Kaasuläppä tuli myös putsattua (ei varmaan koskaan oltu putsattu). Ensi vaikutelmat hyvät! Poppi puolelle tuskin heti tulee mitään tehtyä, orkkis kaiuttimet soivat mielestäni todella hyvin!



Tulevia huoltoja: -
-jakopää tehty
-tulpat
-öljyjen vaihtaminen tehty
-ajovalojen hionta tai uusinta (karglass?)
-uudet jouset, t5, lesjöfors?
-kuskin oven rajoittimen korjaus
-nitinät pois sisustasta
-äänen valmennus
-takaluukun korjaus

Perus noppi tietoa autosta
- B5254T
-Manuaali
-puolinahkainen sisusta
-automaatti ilmastointi
-tummennetut takalasit
-takaliston lämmittimet edessä ja takana
-ABS
-TRACS
-ajotietokone
-perus musta
-kahdet alut
-tummennetut lasit

Kuvia sitten viikonloppuna, jos auto tulee pestyä!
« Viimeksi muokattu: 06.10.2015, 19:21:12 kirjoittanut puppet »
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2019
  • Näpräilijä
Vs: Volvo V70 2.4T '98
« Vastaus #1 : 18.12.2014, 19:41:48 »
B5244T moottorin kaasuläpän irrotus/putsaus:

IRROTUS

   *ota ilmanputsarin putki irti vetämällä ensin putsarin pää ja sitten nitkuttelemalla ilmanotto pää
   *irrota pystyssä kulkeva ahtopaine letku irti kokonaan avaamalla letkuklemmarit ( 7mm hylsy/talttapää meisseli)
    *irrota muovinen putki (alkuperäinen muovia) joka menee kaasuläpälle:
    -irrottamalla ensin kaksi liitintä imusarjan ala-vasemmalta puolelta
    -irrota välijäähdyttäjän päästä letku klemmari
    -katso imusarjan alle/ tunnustele kaasuläpän pään klemmarin asento; jos klemmarin kiristin ruuvin kanta osoittaa vasemmalle, homma on toteutettavissa näillä ohjeilla, jos se on eteen päin, joudut irrottamaan syylärin flektin...
    *kannan ollessa vasemmalle, kasaa 7mm hylsystä, ja jatkopaloista n. 50cm pitkä setti ja pujota ne bensaletkujen välistä toisella kädellä ohjaten hylsy klemmarin kantaan. ---> avaa klemmari.
    *pujota klemmari putken kaulalle alas, niin ei tarvitse kohta kaivella sitä sieltä.
    *putki irtoaa vetämällä alaspäin, joko kahdella kädellä laturin välistä- ja putken päästä heilutttelemalla, tai pelkästään vasemmalta heiluttelemalla, mutta tämä voi särkeä putken.
    *Putken irrottua pujottele putki pois
    -aseta vaihteiston päälle rätti/kankaanpala
    -kaasuläppä on kiinni neljällä 10mm kantaisella n. 65mm pitkällä m6 ruuvilla, jotka on melko helppo irrottaa 1/4'' vääntiöllä ja 10mm hylsyllä.
    -ruuvien irrottua kaasuläppä irtoaa alaspäin.
    -vedä kaasuläppä rätin päälle ja aloita putsaus

PUTSAAMINEN

   Tarvikkeet:
    -CRC tms. bräkleen
    -pensseleitä 2-3kpl
    -(hammasharja
    -rättiä
    -hyvä valaisin
    -pahvia vaikka paskapaperi rullasta
   
  *suihkuta bräkleeniä läppä koteloon, joka makoilee vaihteiston ja rätin päällä; anna vaikuttaa 1min
  *suihkuta lisää ainetta ja aloita putsaus pensselillä, puhdista erityisesti kaasun ollessa auki asennossa koko tyhjäkäynti alue/ missä läppä on kiinni.
  *revi pahvista pala ja tee siitä tötterö jolla voit pakottaa läpän auki asentoon
  *taivuta pensseli 90asteen kulmaan: parempi pääsy sille alueelle, missä kaasuläppä on kiinni
  *suihkuta välillä kaasuläppä kotelo puhtaaksi ja tarkasta se.
  *puhdista läpän ylä-ja alapuoli kääntämällä kotelo (vaatii johto paikallaan pyöräytyksen imusarjan alla)
  *kun kotelo on puhdas pyyhi mahdollinen kosteus pois, ja aloita kasaus

ASENNUS

  *varmistu että tiivistepinnat ovat puhtaat, tiiviste on paikoillaan ja ehjä
  *pujota kaasuläppä koteloon yksi ruuvi, nosta se imusarjan pohjaan ja ruuvaa ruuvi kiinni; älä kiristä loppuun asti.
  *kiinnitä loput 3 ruuvia.
  *kiristä tasaisesti järkevään momenttiin (imusrj. alumiinia...)
  *kiinnitä muovinen ahtoputki: varmistu että se on puhdas, kaasuläpän pään klemmari on putken varrella ja putki on ehjä
  *pujottele putki ja aloita ärsyttävin osuus koko hommasta: pujota käsi laturin ja flektin välistä, josta pääset painamaan putkeä ylöspäin, samaan aikaan nitkuta putkea mahdollisimman ''syvältä'' vasemmasta päästään. ---> putki lorpashtaa paikoilleen, kiinnitä klemmari aikaisemmin apuna käyttämiäsi hylsy/jatko/räikkä settiä käyttäen. (pidä toisella kädellä vastaan imusarjan alapuolelta)
  *kiinnitä kaksi johto liitintä
  *kiinnitä välijäähdyttimen pää putkesta klemmarilla.
  *kiinnitä n.35cm pituinen kuminen ahtoputki klemmareillaan.
  *kiinnitä imutötterö paikoilleen.

en vastaa tietojen oikeenlaisuudesta, koska heitin homman ulkomuistista
 
Hämeen auton korjaamolla tuumattiin homman vievän 2.5 tuntia, koska imusarja on irrotettava, netti ohjeessa kerrottiin, että syylärin flekti pitää irrottaa, (saat enemmän tilaa) mutta itse tykkään purkaa mahdollisimman vähän  ;D tunti siihen menee, kun ottaa iisisti ja muovisen ahtoputken saa paikoilleen  :hello:

 
   
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2019
  • Näpräilijä
Vs: Volvo V70 2.4T '98
« Vastaus #2 : 21.12.2014, 15:20:08 »
Siinäpä muutama kuva autosta  :) Vahaa huutaa niin että itkettää  :buck2:



Yllättävän hyvä teho tollasessa harjattomassa tehopesussa, vaikkei autossa minkäänlaista vahaa näyttäisi pinnassa olevan. Kaikki loska- ja suola paskat irtosi mukisematta
« Viimeksi muokattu: 21.12.2014, 15:31:05 kirjoittanut puppet »
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2019
  • Näpräilijä
Vs: Volvo V70 2.4T '98
« Vastaus #3 : 27.01.2015, 08:29:56 »
Tätäkään ei ole kun korjattu ja ihmetelty koko kuukausi mitä tämä nyt on meidän pihassa ollut. Surullisen kuuluisaa ETM:ää kokeiltu korjata ja jahistaa vikaa irti mm. vaihtamalla potentiometri tyyppiset TPS:t Sacerin hall tyyppiseen.

Autoa kysellessäni myyjä totesi, että: "tää ku on tää 98, nii tässä ei oo sitä VVT:tä"... Toissa iltana sain siltä suunnalta ensimmäisen vikakoodin, joka viittaa suoraan siihen, että VVT solkku on paskana. Myös korjattu ETM heitti jakopää hilppeiden ostoreissun ensimetreillä limb moden päälle >:( Äkkinäisenä miehenä suunnittelin jo sulatukseen hinausta, mutta taidan vielä antaa mahdollisuuden ko. rottilolle.

Taidan nyt ensin laittaa jakopää osat paikoilleen ja jatkaa sitten noitten ETM ja VVT osien ihmettelyä.

Tämmöstä tälle, käyttikseen menee enemmän aikaa, kun harraste autoon :2funny:
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2019
  • Näpräilijä
Vs: Volvo V70 2.4T '99 "musta murheenkryyni"
« Vastaus #4 : 04.02.2015, 14:42:45 »
Jakopää vaihdettu kilometreillä 308540km. Osat tuli AD:lta, remmit,kiristin ja ohjainrulla Gatesin ja vesi pumppu oli Graf. Remmi sarja oli halvempi ostaa Ad:lta, kuin Motonetistä, vesipumppu oli taas kalliimpi. Tuli myös ruuvattua uusi ETM kiinni. Ohjelmoinnista on käyty keskustelua tuolla korjaamon puolella, samapa tuo on tähän konkurssiin on tehdä, tiedä vaikka kulutukseen vaikuttaisi ja läppä kestäisi pidempään?  ;D Vvt solenoidi, takaluukun jouset ja ölpät koneeseen niin alkaa taas olla tekniikka puoli huollettu.

Haaveissa vielä joskus hommata tähän vähän matalampi alusta, mutta sen pitäisi olla yhtä mukavan pehmeä kun tuo orkkis on, eli kallis  :D
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2019
  • Näpräilijä
Vs: Volvo V70 2.4T '99 "musta murheenkryyni"
« Vastaus #5 : 10.02.2015, 18:57:32 »
Öljyt tuli vaihdettua, ja vois äkkiseltään sanoa, että on service valo vaan nollattu ja taas päästelty menemään  :nohnoh Oli semmoset mustat liru nesteet että huh huh  :o Noh, nyt on Volvon suodatin ja 5W40 Castrol Magnatecit sisässä, kai noilla jonkun matkan päästelee. ETM tuli myös ohjelmoitua, ja samaan laskuun olivat vikakooditkin nollanneet. Eron huomasi, nimittäin tehossa ja kytkimen käytössä varsinkin parkkipaikka nopeuksissa.
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2019
  • Näpräilijä
Vs: Volvo V70 2.4T '99 "musta murheenkryyni"
« Vastaus #6 : 21.02.2015, 11:10:14 »
Eilen kävin Jämsän First stopilta hakemassa uudet etu tassut. Tuli lähdettyä joku viikko takaperin Jyväskylässä parkkihallista pois, jonka ajorampissa oli sulaa ja jäätä, jäällä löi tyhjää ja siitä sitten otti pitoja. Tämän jälkeen 40-60 vauhdissa alkoi ratti heilumaan niin että hirvitti. Edes jakopäätä vaihdellessa en huomannut pattia renkaasta, vaikka olevinaan pyörää tarkastelin kun se oli irti  :idiot2: Vanteet oli suorimmat mitä minulla on ikinä ollut.

Vvt solenoidikin alkoi ilmeisesti toimimaan, kun koodien nollauksen jälkeen vetoja on tullut lisää alakierroksille, eikä koodejakaan tule. Paskana ollut etm tai "venynyt jakopäänremmi" aiheutti vian. Itse kallistuisin etmään
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2019
  • Näpräilijä
Vs: Volvo V70 2.4T '99 "musta murheenkryyni"
« Vastaus #7 : 05.05.2015, 11:45:39 »
Kesärengas kausi aloitettiin Mikkelistä hommatuilla Thor vanteilla, vähän ehkä myöhässä, mutta kannatti odottaa. Kesärenkailla auto on todella hiljainen, mutta vähän mukavuus painotteinen. Huohotusjärjestelmän pöntön putsasin nyt ens alkuun ja siinä temutessa imusarjan kanssa sain mittatikun muovisesta osastaan poikki, tilaten uutta tilalle. Samaan tilaukseen ylätuki moottorille. Jäähdytinnestettä on hävinnyt tasaisesti koko auton olo ajan, nyt tilanne näyttäisi tasaantuneen pienien kiristeltyjen jälkeen. Tarkastin sytytystulpat, jotka näytti olevan ok, joskin löysällä oli 4kpl...

Rattia ja madallusjousia saa tarjota jos on jollakin jäänyt nurkkiin pyörimään. Vanhasta ratista pinta rikki ja keula on korkeahko omaan makuun. :D
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2019
  • Näpräilijä
Vs: Volvo V70 2.4T '99 "musta murheenkryyni"
« Vastaus #8 : 20.07.2015, 15:46:15 »
Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 60 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.


Tämä käyttöpeli kyyditellyt mukavasti, ja kilometrejäkin on tullut sen ~12tkm rullattua. Öljyä tuntuu vievän, n.0,5L/1000km. Joku vuoto siellä näkyi takapuolella mottoria olevan, mutta en sitä alkanut kurkkimaan kun toinen sääteli rengaskulmia. Huohotin järjestelmän aattelin vielä vaihtaa viimestään syksyllä, sillä tuo putsaus oli vaan tekohengitystä järjestelmälle. Ikävää on myös, kun ei tiedä millä öljyllä entinen omistaja on ajanut. Nyt sisässä on 5W40 Castrol Magnatecit, mutta epäilen että Mobililla on ajeltu. Liekkö haittaa jos ensi kerralla laittaa paksummat ja eri merkkiset?  :idiot2:

Auraukset kävin säädättämässä, kun etusten ulkosyrjät on alkaneet kulumaan, ja auto vähän tempoo varsinkin uriin ja ''heittää'' pois esim. ohituskaistalla. Molemmissa oli säädettävää, vasen oli pahempi, kuin myös rengaskin oli. Kesäkumeilla menty se ~5tkm?.

Suoritin tuossa kesäloman alussa pientä vahailua, kamalan naarmuinen tuo hökötys on, ja pitäis vähän kovempia hiovia vahoja ostaa, kun en saanut kun ''kiiltoa'' vähän aikaiseksi. Megauiarsin Step 1 ja 2 vahasin, mitään loppu vahaa en laittanut, kun arvelin vielä lähiaikoina ottavani uudestaan uusilla tököteillä.
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2019
  • Näpräilijä
Vs: Volvo V70 '99 Ulkopinnan ihmettelyä
« Vastaus #9 : 21.07.2015, 16:38:56 »
Kokeillaas puhelimella lisätä kuva. Konepeltiin kokeilin fareclan G3 koneella hangaten. Sitten Ultimate compound, megan 1 ja 2, lopuksi sonax super polish. Noita sattu löytymään kaapista ja päätin testata.


E: kuvailin vähän lisää. Alimmista kuvista löytyy myös huoltamista vaativia paikkoja





Korjasin ruostepaikan vasemmasta takalokasuojasta, toisella puolella sama homma tekemättä

Mistähän tuohon saisi uuden tiivisteen?

Kuskin ovessa on pakkelit pullahtaneet ikävästi  :o

...kuten oikeassa etulokarissakin

Oikeassa etulokarissa on ruostetta kukkimassa

...ja samanpuolen etuovi mutkalla

Joku syöpymä tullut vasempaan etulokariin
« Viimeksi muokattu: 21.07.2015, 20:07:58 kirjoittanut puppet »
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2019
  • Näpräilijä
Vs: Volvo V70 2.4T '99 Ehostelua
« Vastaus #10 : 23.07.2015, 14:42:27 »
Eilen vaihtelin uudet Brembon etulevyt ja Girlingin palat, jotka hain AD:lta. Homma meni aika nopsaan, ja kaikki irtosi hienosti. Vanhoissa levyissä ei oikeestaan ihmeempiä ollut silmään havaittavasti, ainoastaan oikeassa levyssä oli ulkopuolella ura. Männätkin liikkui suht vaivattomasti.


Otin ajovaloumpiot ihmeteltäviksi, koska ne olivat epäiluttävän näköiset (epäsiistit). Joku oli toslannut ruskeaa tiiviste ainetta lasin ja tiivisteen väliin.

Poistin tiivisteliimat karhunkielellä, tinnerillä ja pehmeällä messinkiharjalla

Ja lopuksi kasaan.


Ei tullut lähtötilanteesta otettua kuvaa, mutta paremmat niistä tuli, eikä ole niin rävelletyn näköiset. Pitää kyllä hommata uudet umpiot tilalle, sillä heijastimien pinnat oli mennyt molemmista umpioista pilalle.  :-\
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa tuomasd

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 228
  • www.vrcf.fi
    • http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=64318.msg1042776#msg1042776
Vs: Volvo V70 2.4T '99 Ehostelua
« Vastaus #11 : 23.07.2015, 20:16:52 »
Lukasin koko topickin läpi ja mukavaa näpräämistä harrastat! Ei autokaan pahalta näytä :) P>

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2019
  • Näpräilijä
Vs: Volvo V70 2.4T '99 Ehostelua
« Vastaus #12 : 23.07.2015, 22:17:44 »
Lukasin koko topickin läpi ja mukavaa näpräämistä harrastat! Ei autokaan pahalta näytä :) P>

Kiitos!  :hello: Jotentin mukavampi ajella kun on vähän tutustunut ja käyttänyt aikaa autoon, vaikka tällänen perus tylsä farkku onkin. Yks parhaista korimalleista ja mielestäni hyvä ajettavakin :)
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2019
  • Näpräilijä
Vs: Volvo V70 2.4T '99 Ehostelua
« Vastaus #13 : 24.07.2015, 18:05:14 »
Kiitos VRCF:n, tuli yksi pikku murhe taas poistettua autosta. Kyselin tuolla pikahuolto keskustelussa vaihteisto vivuston korjaukseen vinkkejä, apu löytyikin nopeasti tätä keskustelua tutkimalla. Mulle sattui käymään nuo samat laakerit kuin Hurm0s oli kirjottanut.
Ostin paikallisesta halpatavara kaupasta halvimmat ja ainoat laakerit, mitä sattui olemaan, ja kasan M8 rikkoja.

Roiskasin vielä vaihdekepin tyveen siihen laakerointi pisteeseen rasvaa, joka muuten myös lisäsi tukevuutta kepissä. Sormesta ylimääräiset tuonne vivustoon vielä suojaksi
« Viimeksi muokattu: 24.07.2015, 18:08:09 kirjoittanut puppet »
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2019
  • Näpräilijä
Vs: Volvo V70 2.4T '99 Ehostelua
« Vastaus #14 : 23.08.2015, 14:23:32 »
Kilometreillä 320317 vaihtui bensansuodatin, samalla moottori sai sisäänsä 5w40 Castrolit ja Volvon orkkis suodattimen. Bensansuodatin oli sen näköinen, että en uskalla edes arvata kuinka vanha se on. Tasakaasulla esiintynyt hummaus alueella 1800-2200 RPM katosi tyystin. Seuraavaksi menee takaiskarit vaihtoon, kumipuslat on ihan entiset ja edellisessä katsastuksessa tulostettu lappu kielii, että jotain ois tehtävä. 
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

 

Elekma  Autoracing