Tuli tuossa hankittua V70 Mk 1 b5244 T moottorilla, jossa aika ajoin ETS valo syttyy, ja sammuu käynnistettäessä uudelleen. Kahdesti menty limb home modelle, joka myös korjaantunut sammuttamalla auto. Vikakoodiksi antoi p0121, joka siis myös häviää sammuttaessa. DIY- ja köyhänä miehenä ajattelin ryhtyä TPS:n (throttle position sensor) vaihtoon itse, ei kai se niin vaikeaa voi olla, jos ihminen laitteen on keksinyt, ja ihmiset näitä rahaa vastaan myös korjaakin??

Kukaan tehnyt hommaa itse? Jos on, mistä olette hilut tilailleet, millä ohjeilla tehneet (englanti taittuu), ja onko auto toiminut korjauksen jälkeen?
http://www.ebay.com/itm/Contactless-Throttle-Position-Sensor-TPS-for-Volvo-ETM-99-02-Throttle-Body-/290916223350http://www.ebay.com/itm/NEW-Contactless-Throttle-Position-Sensor-TPS-Kit-99-02-Volvo-ETM-Throttle-Body-/271642938195?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item3f3f2e4b53&vxp=mtrLUKEKAA JA SISÄISTÄKÄÄ SEURAAVAN LINKIN TEKSTIhttp://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=38504Tekstin sisällöstä löytyy lähes aukottomasti kuinka ''fyysinen'' työ tehdään, eli vaihdetaan uusi anturi vanhan potentiometrin tilalle, jännitteiden suuruudet korjauksen jälkeen (kaasuläppä kiinni-, tyhjäkäynti- ja täyskaasuasennot)
Tässä kuitenkin omakohtainen kokemus/ohjeistus, jolla työn teimme kaasuläppä irrotettuna autosta.
B5244T moottorin kaasuläpän irrotus/putsaus:
IRROTUS
*ota ilmanputsarin putki irti vetämällä ensin putsarin pää ja sitten nitkuttelemalla ilmanotto pää
*irrota pystyssä kulkeva ahtopaine letku irti kokonaan avaamalla letkuklemmarit ( 7mm hylsy/talttapää meisseli)
*irrota muovinen putki (alkuperäinen muovia) joka menee kaasuläpälle:
-irrottamalla ensin kaksi liitintä imusarjan ala-vasemmalta puolelta
-irrota välijäähdyttäjän päästä letku klemmari
-katso imusarjan alle/ tunnustele kaasuläpän pään klemmarin asento; jos klemmarin kiristin ruuvin kanta osoittaa vasemmalle, homma on toteutettavissa näillä ohjeilla, jos se on eteen päin, joudut irrottamaan syylärin flektin...
*kannan ollessa vasemmalle, kasaa 7mm hylsystä, ja jatkopaloista n. 50cm pitkä setti ja pujota ne bensaletkujen välistä toisella kädellä ohjaten hylsy klemmarin kantaan. ---> avaa klemmari.
*pujota klemmari putken kaulalle alas, niin ei tarvitse kohta kaivella sitä sieltä.
*putki irtoaa vetämällä alaspäin, joko kahdella kädellä laturin välistä- ja putken päästä heilutttelemalla, tai pelkästään vasemmalta heiluttelemalla, mutta tämä voi särkeä putken.
*Putken irrottua pujottele putki pois
-aseta vaihteiston päälle rätti/kankaanpala
-kaasuläppä on kiinni neljällä 10mm kantaisella n. 65mm pitkällä m6 ruuvilla, jotka on melko helppo irrottaa 1/4'' vääntiöllä ja 10mm hylsyllä.
-ruuvien irrottua kaasuläppä irtoaa alaspäin.
-vedä kaasuläppä rätin päälle ja aloita putsaus
1. Avaa metallinen kansi mattopuukkoa, ja tasakärkisiä ruuvimeisseleitä/ muita kiiloja käyttäen, tuloksena tämä:

2. paikallista Moottorin puoli ja pelkän tunnistimen (TPS) puoli kuvassa 1 TPS vasemmalla.
3. Poista terävää ruuvimeisseliä/mattopuukkoa/ muuta työkalua käyttäen vihreä massa molemmista päistä kaasuläppä koteloa, massan alta paljastuu kolme ''pinniä'' TPS päästä ja moottorinpäästä 5 kpl vastaavia lattamaisia pinnejä.
4. pura TPS päästä vanha TPS:n ja läpän elektroniikan välinen liitos. Meillä ei auennut lämmittämällä, liitos lienee hitsattu/prässätty? Käyntimme irrotukseen dremeliä ja pientä poranterää.

5. Avaa 4 kpl torx-ruuveja (koko 15 tai 20) TPS-päästä anturin tulisi irrota suhteellisen helposti, ellei se ole vielä sillä vihreällä massalla kiinni.

6. AVAA MUTTERI pitämällä kiinni akselista vastaan, niin että mutteri on vielä akselilla, mutta saat sen vielä suht helpsti irti seuraavan vaiheen jälkeen.
7. Katkaise akseli, tee akselista mahdollisimman lyhyt, ettei se särje uutta anturia, eikä aiheuta jäännösmagnetismia, joka saattaisi aiheuttaa viallisen signaalin Sacr- tunnistimelle.

8. Aseta magneetti paikoilleen, kiristä varovasti, sillä todennäköisesti joudut vielä koskemaan siihen. (huomaa akselin mitta)

9. aseta sacer tunnistin paikoilleen KUIVANA, älä liimaa/juota vielä mitään!

10. vääntele varovasti pinnit niin, että ne koskevat tunnistimen pinneihin

11. irrota moottorinpäästä toinen pinni vasemmalta, kuten kuvassa:

12. juota johto paikoilleen

13. mene autolle ja kytke ETM:n johto auton liittimeen. Pyydä avustajaa/kytke virrat II-asentoon. Kaasuläpän ollessa tyhjäkäynti asennossa mittaa jännitteet kuvan osoittamista pinneistä:

14. jännitteen tulee olla tyhjäkäynnillä 1,45V jotta ETS toimii oikein. Me säädimme jännitteen 1,46V kohdalle mitattaessa anturin päästä (kuvassa oikealla).
15. jännitteen ollessa alle 1,45V (meillä se oli 1,39V eikä toivoakaan toimivasta läpästä) säädä magneetin asentoa täyskaasun suuntaan viilaamalla joko magneetin koloa, tai akselia. Tämän takia muuta, kuin johto ei tulisi juottaa vielä kiinni. Irrota siis anturin kansi, MERKITSE MATTOPUUKOLLA MAGNEETIN NYKYINEN ASENTO ja avaa mutteri.

kuvassa siis muokattu akselia, omasta mielestä tuntuu hurjalta muokata tuota, kun siihen tulee kumminkin mutteri vielä kiinni.
16. kun olet muokannut magneettia/akselia kasaa anturi systeemi takaisin kuivana paikoilleen
17. Tee testi kohdan 13. tavalla. Nyt sinun tarvitsee enää etsiä magneetille oikea kohta, ja lukita se siihen. Lopullinen kiristys tehtynä laita mutteriin kierrelukitetta. Kohdassa 15 tehty merkki helpottaa säädön tekemistä, sillä säätö on todella pieni.
18. Jännitteen ollessa 1,45 tyhjäkäynnillä TPS päässä, kasaa anturi lopullisesti käyttäen hyvälaatuista tinaa ja laadukasta juotoskolvia, ettet lämmitä ETMää liikaa.
19. Itse käytin Plastic paddingin muuttumattomana pysyvää tiiviste liimaa tiivistykseen lopullisessa kasauksessa. Sitä voi myös laittaa juotosten päälle, jos pelottaa että ne hapettuu. Kansi tulee tiivistää kunnolla, jos meinaa että ETM toimii jatkossa.
20. läppä kiinni autoon ja testi lenkille.
Koodien nollaus tehdään näin niinkuin Justus on neuvonut, se toimii.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=36960.0Korjauksen jälkeen Volvoni B2544t käy tasaista 800rpm tyhjäkäyntiä, auto räjähtää käyntiin eikä ETS valo enää mollota.
Neuvoja voi kysellä, mikään PRO en ole, mutta sain tuon vehkeen toimimaan netin ja kaverin avustuksella, minkäänlaista vastuuta en ota kenenkään tekemistä korjauskista/ohjeissa olevista virheistä.