Futurez  Kulkukoira

Volvo V70 D5 2.5 TDI 185hp nykiminen ja hyytyminen kesken ajon + sammuminen

  • 16 Vastauksia
  • 13810 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa viroltee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Volvo alkoi tuossa kesken ajon nykimään ja hyytymään. Sitten taas hetken aikaa kulki normaalisti, kunnes nykäisi reippaammin ja sammui. Lähti kuitenkin uudestaan käyntiin ja ajo jatkui nykien ja esiintyi myös tuota hyytymistä, eli kiihtyi huonosti.

Tänään illalla ajelin auton tutulle pajalle odottelemaan huomista diagnoosia. Nyki taas koko matkan ja sammui sitten 200m ennen korjaamoa. No, sain rullailtua pihaan.

Aluksi ei lähtenyt pajan pihassa käyntiin, mutta kolmannella kerralla lähti...

Mitähän tässä osaisi odottaa? Sen tiedän, että polttoainesuodatinta en ole vaihtanut vähään aikaan (ehkä noin vuoteen), mutta voisiko siitä seurata tällaisia oireita? Onko kellään tietoa vai onko odotettavissa mahdollisesti joku pirun kallis remontti?

Sen verran vielä tietoa, että ajotietokone ei antanut kojetauluun mitään vikaa moottorista tai mistään muustakaan. Eli ei auto antanut mitään viestiä...

Poissa viroltee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Volvosta löytyi seuraavaa:

Imusarjassa olevan pyörreläppä mekanismin vivusto oli jotenkin lähtenyt irti
Yksi hehkutulppa pimeänä, josta oli vika päällä. Vaikuttaa vissiinkin jotenkin moottorin toimintaan, koska menee tuosta jonkinlaiseen vikatilaan???
Polttoainesuodatin vaihdon tarpeessa

Varmaankin noista tuo pyörreläppä mekanismin vika oli se nykimisen ja sammumisen aiheuttaja.

Pyörreläppä mekanismi pitänee vissiin uusia ja muutakin...?
Onko kokemuksia kenellekään tästä?

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Pyörreläpän vika ei sammuta auto, eikä liioin hehkutulppakaan. Minkä vm. tuotteesta on kyse ja mitä ajettu?
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa viroltee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Huono juttu :-\ jos näin on, sillä nuo jutut siitä nyt korjataan.

No, katsotaan miten käy...

Jatkuuko ajo vai ei...

Vuosimalli on 2008 ja ajettu 250tkm.

Poissa viroltee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Alanpa tässä epäillä sitä kulunutta johtosarjaa ilmanottoputken luona syylliseksi...

Pitänee käydä se vielä itse läpi.

Johdot näytti sen verran kuluneilta (lue:kuparilla), että voi olla tärinästä vetänyt oikosulkuun, kun on johdot päässyt osumaan toisiinsa.

Tiedä sitä sitten...

Poissa viroltee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Ei auttanut korjaukset  :-[

Voi helvata sanon minä!

Pitäisköhän luovuttaa tuon kanssa. Johtosarjakin korjattiin.

Ei tiedä enää...

Mistähän sitä lähtis vikaa etsimään?

Hyytyy siis edelleen  :-[

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Eihän sulla ole kesädieseliä tankissa ja ulkona kunnon pakkanen. Täällä ST1 myi kesädieseliä talvella. Omaan oli dieselfiltterikin valmiin kun oletin että suodatin on tukossa.  Vielä 2 perättäistä tankkausta enkä yhtäån osannut epäillä tuollaista. Huoltoasema ei ensin myöntänyt virhettä, mutta kuulin käyntiongelmista muilta tankkaajilta.

Nimenomaan h.y.y.t.y.i ajossa ja aina käynnistyi uudelleen. Aikaa on jo toista vuotta eikä edelleenkään ole tuota suodatinta tarvinnut vaihtaa.

Mittaamalla polttoaineen paineen ajossa (commonrail ja siirtopaine) tuo tietenkin varmistuisi helposti :). Voi se filtteri olla muistakin syistä tukossa. Siirtopumppu voi vedellä viimeisiään, cem:n asiaan liittyvä rele huono, maadoitukset js monta muutakin asiaa. Joku vikakoodi pitäis löytyä.
« Viimeksi muokattu: 24.12.2014, 10:20:10 kirjoittanut Nortti »

Poissa viroltee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Kiitoksia vastauksesta ja vinkeistä!

Sovin korjaamon kanssa, että tarkistavat seuravaksi EGR kunnon ja tarvittaessa puhdistus/vaihto.

Sitten löysin edestäpäin katsottuna akun kotelon vasemmalta puolelta myös johtonipusta hankaumaa ja oli lähes kuparilla. Eli johtonippu kulkee ihan akkukotelossa kiinni. Se korjataan myös.

Ei edelleenkään tosiaan antanut mitään vikakoodia.

Korjaamon tuttu kaveri kävi koeajolla ja sanoi, ettei sammunut enää ja tyhjäkäyntikin oli tasainen. Oletamme, että sammumisen syy oli se ilmanottoputken luona oleva johtosarja, joka oli aivan kuparilla. Se siis korjattiin jo.

Nyt siis vielä vikana tuo hyytyminen/vetämättömyys...miten sen nyt sanoisi...ei kiihdy, tukossa...

Yritän tankata aina Neste dieseliä, mutta totta puhuen, olen muutaman kerran tässä viime aikoina ottanut dieseliä ST1:ltä.

Laittoivat kyllä korjaamolla dieselin jäänestoa tankkiin...

Mikä no tuo CEM asia?

Pyydän tarkastamaan vielä sen siirtopumpun tankista?

29.12 jatkuvat tutkimukset...  :)

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2235
  • Tampere - Pori
Jäännestoa commonrail-moottoriin  :o Ei varmaan ollut Volvo-korjaamo... Mites tuon hehkun kunto on, onko se jo vaihdettu? Yksikin rikkinäinen hehku estää DPF-polton toteutumisen eli voiskohan olla DPF tukossa? EGR jos on rikki niin kannattaa softasta ottaa se pois niin tulee halvemmaksi ja saa toimintavarmuutta autoon lisää.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
EGR jos on rikki niin kannattaa softasta ottaa se pois niin tulee halvemmaksi ja saa toimintavarmuutta autoon lisää.

Mä ole koskaan ymmärtänyt egr:n poiston filosofiaa. Omassa käyttiksessä kilometrejä 538tkm ja edelleen on alkuperäinen egr-venttiili toimivana. Noin 400tkm paikkeilla on imusarja putsattu. Lämpökin riittää kabiiniin mainiosti :D.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2235
  • Tampere - Pori
Mä ole koskaan ymmärtänyt egr:n poiston filosofiaa. Omassa käyttiksessä kilometrejä 538tkm ja edelleen on alkuperäinen egr-venttiili toimivana. Noin 400tkm paikkeilla on imusarja putsattu. Lämpökin riittää kabiiniin mainiosti :D.

No sulla on helppo kun pysyy työkalut kädessä ja viitsii putsailla imussrjaa ja on testerit millä pääsee testaileen toimintaa, mutta pääsääntöisesti porukka ei osaa/viitsi EGR:ää tai imusarjaa putsata. Joskus EGR oikeasti hajoaa siten, että putsaus on turhaa työtä ja oikeasti ainoa järkevä toimenpide on kyseisen osan poisto. Kaikki ketä pelaa autojen kanssa on yhtä mieltä EGR:stä ja siitä, että se pitää eliminoida. Googlettaa vaikka kuvia lämpimikseen mitä osa saa aikaan. Lämpenemiseen sillä on marginaalinen vaikutus ja -15c se on joka tapauksessa kiinni eli ei auta sitä hitustakaan. Nokka tukkoon talveksi niin sillä on enemmän vaikutusta lämpenemiseen kuin toimivalla EGR:llä. Omassa autossa EGR:iä on 2kpl ja työkalut pysyy kädessä ja putsasin imusarjat ja päätin, että enää en ala moista hommaa tekemään ja otin EGR:t pois käytöstä. Putsaukseen lähinnä lähdin, koska toinen EGR jumitteli ja jäi auki ja sai DPF:n tukkoon, että noin mahtava keksintö, sai DPF:kin lähteä!
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa viroltee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Ok. Kiitoksia taas!  :)

Täytyypi nyt tosissaan miettiä mitä tekisi ja mikä olisi järkevintä...

Tuo hehku on vaihdettu ja nyt siis kaikki toimii.

Vaihtoehtoina siis varmaan: EGR-venttiilin tarkastus ja sitten päätös mitä tehdään, jos esim. rikki. Saa siis softalla pois käytöstä? Pitääkö viedä johonkin tiettyyn paikkaan missä tuon saa tehtyä?

DPF voi siis hyvinkin olla tukossa, jos hehku oli ehtinyt olla pitkään pois pelistä. Mitäs tuon kanssa sitten? Taitaa olla pirun kallista lystiä vaihtaa koko hiukkassuodatin? Vai voisiko olettaa, että saattaisi alkaa polttaa puhtaaksi nyt kun kaikki hehkut toimii?

Edelleenkin ihmetyttää, että jos esim. DPF tukossa, niin ei ole mitään vikakoodia päällä eikä auto ilmoittanut mistään moottoriviasta tms.???

Onko tuo imusarjan putsaus vaikea homma?

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2235
  • Tampere - Pori
Ok. Kiitoksia taas!  :)

Täytyypi nyt tosissaan miettiä mitä tekisi ja mikä olisi järkevintä...

Tuo hehku on vaihdettu ja nyt siis kaikki toimii.

Vaihtoehtoina siis varmaan: EGR-venttiilin tarkastus ja sitten päätös mitä tehdään, jos esim. rikki. Saa siis softalla pois käytöstä? Pitääkö viedä johonkin tiettyyn paikkaan missä tuon saa tehtyä?

DPF voi siis hyvinkin olla tukossa, jos hehku oli ehtinyt olla pitkään pois pelistä. Mitäs tuon kanssa sitten? Taitaa olla pirun kallista lystiä vaihtaa koko hiukkassuodatin? Vai voisiko olettaa, että saattaisi alkaa polttaa puhtaaksi nyt kun kaikki hehkut toimii?

Edelleenkin ihmetyttää, että jos esim. DPF tukossa, niin ei ole mitään vikakoodia päällä eikä auto ilmoittanut mistään moottoriviasta tms.???

Onko tuo imusarjan putsaus vaikea homma?

Yleensä kyllä tuon pitäisi herjata tuosta tukkeutuneesta DPF:stä, mutta on tullut vastaan tapauksia, joissa herjaa vaan ei tullut. Imusarjan putsaamisessa nyt on niin suuri homma, että jos et ole koskaan sitä tehnyt niin varaa viikonloppu
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Viallisella hehkulla ja DPF:llä ei ole tekemistä keskenään. Mikäli ei tosiaan ole vikakoodeja niin en usko EGR:n vikaan. Jokin anturi voisi antaa väärää tietoa jota ohjainlaite ei ymmärrä viaksi (ahtopaine-/hiukkassuodattimen lämpötila-anturi)?
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2235
  • Tampere - Pori
Viallisella hehkulla ja DPF:llä ei ole tekemistä keskenään. Mikäli ei tosiaan ole vikakoodeja niin en usko EGR:n vikaan. Jokin anturi voisi antaa väärää tietoa jota ohjainlaite ei ymmärrä viaksi (ahtopaine-/hiukkassuodattimen lämpötila-anturi)?

Niin kyllä sillä on tekemistä DPF:n kanssa, mm. DPF polton yhteydessä hehkuja käytetään palolämpötilan ja rasituksen nostamiseksi. Siitä nyt en ole varma, estääkö rikkinäinen hehku polton ylipäätään Volvossa, kuten se bemareissa, mersuissa, hondissa, vagineissa, jne tekee, tuo pitäisi lukea toimintakuvauksista. Mutta todellakin merkitystä on.

Tuo DPF:n lämpötila-anturi vinkki oli hyvä, niitä noista menee usein ja alavääntö on tällöin ohutta, muuten käytös normaalia. EGR saattaa olla 5% auki, koska sen hystereesi on 5% eli sallii 5% säätöpoikkeaman, aiheuttaa myös ohutta alavääntöä. Nuo itse tarkistaisin jos auto olisi nokan edessä.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

 

RallyBaron  Samppasport