Proturbo  Autodiagnoosi

740 Turbofarkku

  • 231 Vastauksia
  • 50019 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: 740 Turbofarkku
« Vastaus #60 : 19.01.2015, 20:30:41 »
Thänks! Eli ilmeisesti kuuluu ihan originelli varustukseen tuo  8)

Ainakin omassa '87 oli juurikin tuo "740 Turbo Intercooler" teksti luukussa, taitaa tosiaan kuulua ihan vakiovarustukseen. ;)
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4645
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 740 Turbofarkku
« Vastaus #61 : 19.01.2015, 20:42:02 »
Ainakin omassa '87 oli juurikin tuo "740 Turbo Intercooler" teksti luukussa, taitaa tosiaan kuulua ihan vakiovarustukseen. ;)
niin kuuluu,kun nää oli uusia autoja niin kaikki halusivat merkit pois ja ne lensi roskikseen se oli sitä aikaa se, luulivat ettei turboja sitten tunnisteta,nyt ei enää löydy merkkejä oikeen mistään ja roskiksetkin on tyhjennetty ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Pas(i)kiainen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 361
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 Turbofarkku
« Vastaus #62 : 19.01.2015, 21:49:09 »
Jep, kiva lisä siis :)

Poissa Pas(i)kiainen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 361
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 Turbofarkku
« Vastaus #63 : 20.01.2015, 15:18:41 »
Onhan noi kampuran hihnapyörässä olevat reiän alut vain sen hihnapyörän tasapainotus reikiä, etteivät liity koneen tasapainotukseen  :idiot2: Uudessa 1 reiän alku, vanhassa kolme. Et kone on sisäisessä puntissa?

Ja sitten, joo, löytyi syy miksi vähän hihnapyörä vipattaa. Ei ollut kieroa. Ilmeisesti jakohihnan vaihdon yhteydessä jäänyt hihnapyörä löysälle, ja on syönyt AINAKIN hihnapyörän pilalle. Eli kun se on alkujaan tasapaksulle akselille, niin tuossa hihnapyörässä on ainoastaan ulkoreuna vakiomitoissaan. Katoin ensin, et voi muoviämpäri, kaveri myynyt väärän hihnapyörän, mutta tarkemmin tutkittuani niin huomasin että tuo vanha on sorvautunut tuommoiseksi. Tässä foto uusi ja vanha vierekkäin, näkyy varmaan huonosti.



Ylempi on uusi. Mopolla paukutin hihnapyörän niin kovaa kiinni kun sain. Nyt ainakin pyörii suoraan. Ehkä ihan pienen pieni vipatus käy hihnapyörässä, mutta tosi marginaalinen esim verrattuna vanhaan. Veikkaan et tuo on ihan luontasta heittoa, ainakin muissakin omissa vehkeissä on kiilahihnat usein vähän vempannut eikä ole menoa haitannut. Pitää seurata tota kampuran hihnapyörää...

Ja sitten, varmistui et on tää joskus kolhittu johonkin  :-\ Arvaukseni osui oikeaan, meinaan puskurin alalippa on alkujaan punainen, ja kehnosti maalattu. Kaveri ehdotti että jos maalais sen mustaksi, sopisikohan  :pomo: Jokatapauksessa, rupesin laittaa noita sumareita keulalle, sieltähän löyty vanhat kiinnikkeet:



Sitten vänkärin puolelta siellä puskurin takana, sisäpuolella oleva pelti oli ottanut itteensä, oli vähän sisällä pokkauksesta. Naputtelin pokkauksen suoremmaksi, hioin pellille ja maalasin. Oli ottanut vähän väriä pintaan eli on varmaan käynyt tyyliin viime talvena tai sitä edellisenä? Kun ei ollu sillain vielä yhtään peltiä hävinnyt.

Myös toi alalippa on väärin asennettu, ihmettelin kun se on sillain vähän kummallisen näkösesti, kun se tulee siihen tavallaan puskurin taitoksen sisään, niin tää lippa on vaan ruuvattu suoraan puskurin alapuolelle niin jää rakoa ja jää myös takareunastaan irvistään. Se on onneksi helposti korjattavissa :)

Myös lämppärin piuhan laitoin, vastusta sieltä löytyy että teoriassa pitäs toimia, pitää vielä kokeilla :) Kiva saada näitä varusteita takas toimintaan. Sisähaaroineen päivineen kuitenkin, ei ihan turha kapine ;)
« Viimeksi muokattu: 20.01.2015, 15:23:26 kirjoittanut Pas(i)kiainen »

Poissa Pas(i)kiainen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 361
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 Turbofarkku
« Vastaus #64 : 20.01.2015, 18:25:24 »
Nyt pysyy alalippakin tontillaan :)

Etusumareitten sähköjä ihmettelin molemmilla puolilla on musta ja mustavalkoinen piuha joutilaana, olisko ne sumarin piuhat? Muita vaihtoehtoja ei tässä kohtaa ole. Pitää vielä ihmetellä miks johdoille asti ei tuu sähköä...

Sit laitoin mallimerkinnät kii, kaks kertaa teippasin ennenkuin olin tyytyväinen. Ehkä iiinan alas jäi, mutta kelpaa itselle :)





Tää muuten oikein huutaa lukkoperää, jäin tänään halliin ajaessa tasaselle kiinni  :2funny:

Poissa Pas(i)kiainen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 361
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 Turbofarkku
« Vastaus #65 : 21.01.2015, 12:15:04 »
Sumareitten virtapiuhoja ei vielä löydy, on vedetty poikki ronskisti vaan. Ainoan mitä oon saanut selvitettyä, niin mustavalkoinen on maatto ja  MUSTA plussa? Mikä logiikka  ;D

Kun en vielä plussaa löytänyt, niin siistin vähän kamalia johtovirityksiä mitä edelliset omistajat on viritelleet.




Oli vähän sen näkösiä meinaan, että nuo kun huomasin niin oman turvallisuuden vuoksi teki mieli noi siistiä, pelotti vähän jo että auto palaa tommosten viritysten takia.

Ja eikö toi vesipumpun se yläkumi oo aika tyypillinen vuotokohta?



Ajoin lyhyen siirron pihalta halliin, pari sataa metriä ja konepelti auki niin tuommoinen näky. Muuten näytti kuivalta. Hukkaa tosiaan jonkinverran jäähd nestettä. Hiljalleen pinta vajoaa, parissa viikossa paisarista häviää ehkä senttiä tai jotain?

Olisko tyhmää hakea volvolta orkkistiipparit ja laittaa sama pumppu? Kampuran hihnapyörää vaihtaessa totesin että tuo vesipumppu kyllä vaikuttaa jämäkältä, ja jakopää tehty 15tkm kilsaa sitten et luulen et vespumppukin on silloin vaihdettu.

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1466
Vs: 740 Turbofarkku
« Vastaus #66 : 21.01.2015, 13:00:21 »
Kyllä nuo merkinnät on ihan riittävän hyvin tuossa takakontissa. Ei niitä kukaan niin tarkkaan katso. ;)

Mulla oli alkuperäisten lisäpitkien johdot, musta ja musta/valkoinen.  :D Orkkis sumuvalojen piuhatkin saattaa olla samanvärisiä, tiedä sitten.
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4516
Vs: 740 Turbofarkku
« Vastaus #67 : 21.01.2015, 13:48:15 »
Ja eikö toi vesipumpun se yläkumi oo aika tyypillinen vuotokohta?
On. Jos tonne on laitettu uusi vesipumppu 15tkm sitten niin nokan stefa, venttiilikopan tiiviste tjsp vuotaa öljyä aika pahasti.

Poissa Pas(i)kiainen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 361
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 Turbofarkku
« Vastaus #68 : 21.01.2015, 14:39:45 »
Näin oletan. Jakopää lapun mukaan tehty 435tkm, nyt mittarissa 451tkm.

Vesipumppu vaikutti välyksettömältä ja ei vuotanut juorureiästä.

Kuvassa näyttää paskasemmalta kuin on, voihan siellä joku vuotaa tai että on ainakin vuotanut. Mutta toi kännykän salama saa kaiken näyttämään paskaselta ;)

Poissa Pas(i)kiainen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 361
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 Turbofarkku
« Vastaus #69 : 21.01.2015, 19:20:34 »
Kuuluuko noitten etusumareitten palaa ainoastaan silloin jos valot on parkeilla tai pitkillä? Mittailin ja ihmettelin kun oli ajovalot asennossa, ja virtaa ei löydy ei niin mistään. No ei ne sumarit kyllä pala edelleenkään vaikka vihreä valo loimottaa siinä katkaisijassa. Katkaisija on todettu toimivaksi. Pitää huomenna mittailla mihin se virta jää, tänään ei enää huvita.

Oli vähän mädän näkösiä ne liittimet, laitoin kyllä crc:tä mut voipi hyvin olla että ei saa kontaktia. Ovat kuitenkin olleet irti tuolla puskurin sisällä jonkinaikaa. Vähän vittumaisia paikkoja kun ei taho mahtua eikä nähä mitään.

Tässä vielä kuva, ei tuo mielestäni pahalta näytä noillakaan sumareilla.


Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4645
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 740 Turbofarkku
« Vastaus #70 : 21.01.2015, 19:32:10 »
pitää palaa myös ajovalojen kanssa.
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Pas(i)kiainen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 361
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 Turbofarkku
« Vastaus #71 : 21.01.2015, 21:36:57 »
Pitää ihmetellä.

Onkohan tästä palanut kansipahvi.

Tupruttelee vähän vaaleaa pakokaasua ja pakokaasu haisee.

Paisarissa nesteen pinta vajoaa, pari viikkoa sitten lisäsin maxiin, sentin tippunut ehkä siitä.

Ajosta kun sammuttaa, kuulee pulputusta. En tiedä onko lämppärissä vai paisarissa.

Kabiiniin myös tulee lämmintä, mutta välillä kun kenkii oikein kunnolla niin rupeaa lämmintä tulemaan hetken paremmin  :idiot2:

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: 740 Turbofarkku
« Vastaus #72 : 21.01.2015, 21:51:49 »
Pitää ihmetellä.

Onkohan tästä palanut kansipahvi.

Tupruttelee vähän vaaleaa pakokaasua ja pakokaasu haisee.

Paisarissa nesteen pinta vajoaa, pari viikkoa sitten lisäsin maxiin, sentin tippunut ehkä siitä.

Ajosta kun sammuttaa, kuulee pulputusta. En tiedä onko lämppärissä vai paisarissa.

Kabiiniin myös tulee lämmintä, mutta välillä kun kenkii oikein kunnolla niin rupeaa lämmintä tulemaan hetken paremmin  :idiot2:

Pieni pulputus/kiehumisääni ajon jälkeen kuulostaa ihan normaalilta vesijäähdytteisen ahtimen kanssa. Jos nestettä häviää niin kannattaa myös tsekata ettei lämppärin hana tai kenno vuoda, kumpikaan ei olis mikään kauhea uutinen näissä ikävä kyllä.
« Viimeksi muokattu: 21.01.2015, 21:53:34 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Pas(i)kiainen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 361
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 Turbofarkku
« Vastaus #73 : 21.01.2015, 22:15:11 »
Niijuu, itellä ei turboautoa oo ennen ollu niin en tullut ajatelleeksi :)

Eli siis vänkärin puolelta lattialta pitäs löytyä jäähdytysnestettä jos se vuotaa?

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 740 Turbofarkku
« Vastaus #74 : 22.01.2015, 06:25:41 »
Niijuu, itellä ei turboautoa oo ennen ollu niin en tullut ajatelleeksi :)

Eli siis vänkärin puolelta lattialta pitäs löytyä jäähdytysnestettä jos se vuotaa?
Kuskin lattia alkaa "maistumaan" imelälle jos hana/kenno vuotaa.

 

Elekma  Autoracing