Meneekö oikeasti noin päin? Itse olettanut että mitataan kulutus rullilla ja siitä lasketaan päästöt.
Päästöt kerätään pussiin, analysoidaan ja sieltä lasketaan kulutus. Niin se menee

"Päästömittauksessa näytepusseihin otetaan eri vaiheissa talteen määrätty osa pakokaasuista. Niiden sisältö analysoidaan, ja tällä perusteella lasketaan, miten paljon mitäkin ainetta pakokaasut sisältävät kilometriä kohti laskettuna.
Mittauksessa käytetään erikoispolttonestettä, jonka koostumus on määritelty normissa. Kulutusta ei siis mitata käytetystä polttonestemäärästä, vaan se lasketaan päästöistä. Kun tunnetaan päästöjen määrä, voidaan laskea, millainen määrä polttonestettä niiden tuottamiseen on tarvittu."
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/ekoauto-2011-toyota-priusToisaalta, EU-testeissä muuten saa huijata seuraavasti:
The major loopholes in the current EU tests allow car manufacturers a number of ‘cheats’ to improve results. Car manufacturers can:
Disconnect the alternator, thus no energy is used to recharge the battery;
Use special lubricants that are not used in production cars, in order to reduce friction;
Turn off all electrical gadgets i.e. Air Con/Radio;
Adjust brakes or even disconnect them to reduce friction;
Tape up cracks between body panels and windows to reduce air resistance;
Remove Wing mirrors
Eli aika kiva hybridille, joka on ladattu täyteen, koska hybridiakkua ei sitten ladata testin aikana ollenkaan.