Vika alkoi n. puoli vuotta sitten, kun ABS valo syttyi satunnaisesti ja välillä abs rutisi hiljaisessa vauhdissa ilman jarrupolkimeen koskemista. Silloin ei kerinnyt syventyä mutta viimeaikoina on ollut pakko. Nykyisin abs valo palaa jatkuvasti ja yllättäen abs ei toimi.
Itsediagnostiikka antoi vikakoodit
3-1-1, Vasemman etupyörän nopeudentunnistin (katkos tai oikosulku)
3-2-1, Vasemman etupyörän nopeudentunnistin (epänormaali signaali yli 40 kmh nopeuksissa)
1-4-1, Jarrupolkimen asentotunnistin
1-4-2, Jarruvalokatkaisin
1-4-4, Jarrulevyjen ylikuumeneminen (TRACS-järjestelmällä)
1-2-1, Vasemman etupyörän nopeudentunnistin (epänormaali signaali alle 40 kmh nopeuksissa)
ja nämä vikakoodit eivät suostuneet nollaantumaan millään tavalla. Vaihdoin vasemman etupyörän nopeusanturin mielenkiinnosta ja ei vaikutusta. Autossa laahasi aiemmin vasemman etupyörän jarru, jolloin jarru lämpeni kovastikin, mutta jarruremontti on tehty ja abs ongelmien selvittely aloitettu vasta sen jälkeen. Myös vikakoodi 1-4-4 ihmetyttää sillä kyseisessä autossa ei TRACS järjestelmää ole. Vikakoodien tarkoitukset on haettu Alfamerin kyseiselle mallille ja vuodelle tarkoitetusta korjausoppaasta.
Vikakoodien suuri määrä ja nollaantumattomuus herätti epäilyksen abs ohjausyksikön viasta. Autossa on Ate:n 6849823 ohjausyksikkö, joka on metallikuorinen ja jossa on torxeilla kiinnitetty avattava kansi. Googlen ja foorumin viestien rohkaisemana yksikkö auki ja paremmin sähköstä ja piirilevyistä ymmärtävän kaverin tutkailtavaksi. Diagnoosi oli että kaikki komponentit päällepäin ehjän näköisiä ja varmuuden vuoksi kaveri kolvaili vielä komponentteja paremmin kiinni. Ohjainboksi takaisin autoon ja vikakoodit olivat edelleen samat.
Vein auton Kotkan Autosalpaan ihmeteltäväksi ja heidän mielipiteensä oli, että ohjausyksikössä on vika, koska koodit vaikuttavat omituisilta eivätkä suostu nollaantumaan.
Tilasimpa siis purkuosana uuden yksikön. Palikka autoon paikalleen ja päätin lukea vikakoodit ennen auton käynnistystä. Lopputulemana 7 vikakoodia:
4-4-4, Hydrauliyksikkö (käyttöjännite puuttuu)
3-1-1, Vasemman etupyörän nopeudentunnistin (katkos tai oikosulku)
3-1-4, Oikean takapyörän nopeudentunnistin (katkos tai oikosulku)
3-2-4, Oikean takapyörän nopeudentunnistin (epänormaali signaali yli 40 kmh nopeuksissa)
1-4-1, Jarrupolkimen asentotunnistin
1-4-2, Jarruvalokatkaisin
1-2-4, Oikean takapyörän nopeudentunnistin (epänormaali signaali alle 40 kmh nopeuksissa)
Otin yhteyttä purkuosan minulle myyneeseen purkaamoon ja kyselin vikakoodien perään, sillä he olivat luvanneet osalle toimivuustakuun. Heidän vastauksensa oli: Ohjausyksikkö on testattu ja on kunnossa. Teillä on luultavasti vika pumpussa tai jossain muualla. Lupasivat kuitenkin palauttaa osan hinnan jos palautan yksikön heille.
Autolla on ajettu n.411 tkm ja leiman jatkokuukausi loppuu tämän kuun loppuun. Leimalla jäi kiinni siis ainoastaan abs järjestelmän toimimattomuudesta ja olisikin mukava saada laitos kuntoon ja keräämään lisään kilometrejä.
Nyt haluaisinkin tiedustella, mikä on arvon raadin tuomio? Ideoita missä vika voisi olla? Volvo murjottaa siis Kotkassa, jos joku lähialueen tietäjä on halukas ihmettelemään vekotinta.