Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Aktiivinen turvallisuusteknologia

  • 70 Vastauksia
  • 20132 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1632
  • It's Hip To Be Square
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #15 : 18.01.2015, 18:17:54 »
Aktiiviset turvallisuusjärjestelmät ovat hyviä niin kauan, kun kuljettaja ajaa autoa sillä mentaliteetilla että autossa ei olisi edes ABS-jarruja. Pieleen menee siinä vaiheessa, jos kuljettajan perusvelvollisuuksia luovutetaan tietoisesti automaation hoidettavaksi.
Tässähän se on pähkinänkuoressa. Valitettavasti tekniikka harvoin lisää järkeä, pikemminkin tyhmentää ihmistä.

Se on varmaa, että lisääntyvä teknologia surkastuttaa ajotaidon ajan mittaan. Mitä vähemmän ihmisen tarvitsee keskittyä ajosuoritukseensa ja mitä enemmän tekniikka suorittaa arvioita, havaintoja ja varsinaisia toimenpiteitä, sitä vähemmän niillä tarvitsee päätään vaivata. Mutta tämähän on yleensäkkin kehityksen suunta eikä sitä voi takaisinkaan kääntää, ja perinteinen ajotaito ja maalaisjärki liikenteessä kadonnee kuten moni muukin taito ja kyky historian saatossa.

Vai voiko joku vilpittömästi väittää havainneensa selvää parannusta vaikkapa liikennekäyttäytymisessä tai liikennetilanteiden hallinnassa?

Jotenkin vain ajatus siitä, että voit ajaa kuin kädetön pullopersesika ja auto korjaa virheet ja suitsii menoa tiettyyn rajaan asti, ei herätä luottamusta.

Sanottakoon, ettei itselläkään ole kokemusta päivittäisestä käytöstä eikä elektroniikka ole koskaan "pelastanut" ulosajolta tai kolarilta. Mutta silloin kun järjestelmien kanssa on ollut tekemisissä, ABS:n toimintaa lukuunottamatta, ovat ne tuntuneet lähinnä rasitteilta, kun auto tahtoisi tehdä toista ja kuljettaja toista. Poikkeuksena eräs useamman tunnin ajo huonolla kelillä (mm. alijäähtynyt vesisade) uudehkolla, nelivetoisella ja ajonhallintajärjestelmillä varustetulla kitimaasturilla. Autosta noustessa ei tahtonut pysyä pikkukengillä tolpillaan, mutta ajossa ei huomannut paria merkkivalon tuikahdusta kummempaa...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5759
  • www.vrcf.fi
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #16 : 19.01.2015, 06:40:05 »
Pakko myöntää että oli outoa ajaa pitkästä aikaa volvolla kun siinä ei ollut abs jarruja. Pari kertaa unohtui ja renkaat lukossa.

Nyt olen samaa mieltä siitä että unohtuu ihmisten omat ajotaidot.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #17 : 19.01.2015, 09:32:53 »
Onhan ne autot muuttuneet vuosikymmenien aikana. Aloitin oman autoilun vm. 74 Ford Taunuksella. Sillä muutama talvi kyllä opetti fysiikan lait, kertaakaan ei käyty ojassa tai kolaroitu. Sittemmin ajoin perinteisillä amerikkalaisilla (V8, takaveto, jäykkä taka-akseli ja ylitehostettu ohjaus) muutamia talvia eikä niilläkään ollut mitään ongelmia. Yhden talven köyhistelin jenkillä jopa m+s renkailla joissa ei kyllä talvipitoa ollut nimeksikään. Itse en ihan usko tuohon että tekniikka tyhmistää kuskin. Sanoisin että ne jotka se tyhmistää, eivät muutenkaan ole ehkä ihan penaalin terävimpiä tuolla liikenteessä. Kun tekniikan olemassa olon tiedostaa ja hyödyntää omassa ajamisessaan, niin tuntuma auton käyttäytymiseen kyllä säilyy takaraivossa.
Tesla S75D '17

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #18 : 19.01.2015, 10:07:46 »
Autokoulun opettaja (nykyään harrastajakaveri) sanoi mielestäni erittäin hyvin:
- Jos auton apujärjestelmä (abs, dtsc jne) joutuu puuttumaan kuljettajan toimintaan, on tapahtunut ajovirhe.

Eli aina pitäisi pyrkiä ajamaan niin, ettei se ABS edes heräile. Toki, monesti se ikäänkuin ilmoittaa "nyt on urat liukkaat, hae pitoa", normaalisti lukkiutuva rengas tekisi saman. Omasta mielestä ABS on tähänastisista apujärjestelmistä se paras. Hyvin harvalla kuljettajalla tulee paniikkijarrutus + väistö -tilanteessa automaattisesti se oikea jarrutuntumalla pidon rajalla jarrutus.

Olen nähnyt semmoisenkin, että nainen ajoi suoraa tietä 90-luvun mondeolla. Lapset juoksivat penkan yli tielle, tarkoituksena ehtiä tien yli ennen autoa (ei ollut suojatietä, suojatie oli 10m päässä). Nainen painoi jarrut pohjaan, käänsi ratin täysin vasemmalle ja vapautti jarrun ---> pito takaisin ja hieno 180° pyörähdys vastaantulevien kaistalle. ABSilla ei moista pääse käymään.

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12516
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #19 : 19.01.2015, 10:27:04 »
Autokoulun opettaja (nykyään harrastajakaveri) sanoi mielestäni erittäin hyvin:
- Jos auton apujärjestelmä (abs, dtsc jne) joutuu puuttumaan kuljettajan toimintaan, on tapahtunut ajovirhe.
Mutta aina ei voi välttyä virheiltä vaikka olisi täydellinen auto alla ja ratissa täydellinen kuski.

Tähä voi linkata videon jossa Tiff Needell demoaa X-type  Jaggella ESP:n toimintaa.
https://www.youtube.com/watch?v=wR1SSxpKitE#t=374
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #20 : 19.01.2015, 10:28:31 »
Mutta aina ei voi välttyä virheiltä vaikka olisi täydellinen auto alla ja ratissa täydellinen kuski.
Nimenomaan ja juuri tuosta syystä nuo järjestelmät on hyviä, jos kuljettaja ei "yliluota" järjestelmään.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #21 : 19.01.2015, 10:35:18 »
Aktiiviset turvallisuusjärjestelmät ovat hyviä niin kauan, kun kuljettaja ajaa autoa sillä mentaliteetilla että autossa ei olisi edes ABS-jarruja. Pieleen menee siinä vaiheessa, jos kuljettajan perusvelvollisuuksia luovutetaan tietoisesti automaation hoidettavaksi.

Juuri näin.

Voisin vielä lisätä, että jokaisen kuljettajan kannattaisi käydä tutustumassa autonsa turvajärjestelmiin omakohtaisesti, kuten aloittaja on hienosti tehnyt! Kaikki lienee kuulleet sen tarinan *) kuljettajasta, joka t-risteystä lähestyttäessä painoi reippaasti jarrua liukkaalla kelillä, pelästyi kun "jarrupoljin alkoi tärisemään ja pitämään outoa rutisevaa ääntä", lopetti jarruttamisen ja ajoi risteyksestä yli ojaan. :D

Joko liukkaan kelin radalle, jääradalle tai vaikkapa tyhjälle parkkipaikalle tms. testaamaan kuinka ne abs-jarrut, ajonvakautukset, sutimisenestot, jarruassistentit yms. oikein toimivat. Niin ei tule sitten yllätyksenä.

Tiivistettynä siis mielipiteeni: aktiiviset järjestelmät ovat erinomainen lisä turvallisuuteen myös kokeneille kuskeille, mutta kuljettajan on syytä tietää kuinka ne toimivat ja osata ajaa myös ilman niitä. Näin niistä saa parhaan hyödyn irti.

*) tarina lienee urbaani legenda, mutta mitä sitten....
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12516
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #22 : 19.01.2015, 10:38:04 »
Ja kun kerran Volvo-foorumilla ollaan niin laitetaas vielä yks FG video tästä aiheesta :). Yllättävän kovasta vauhdista Volvon systeemi vielä esti törmäyksen.
https://www.youtube.com/watch?v=PzHM6PVTjXo

Kerran olen uudella XC60 päässyt hallitusti testaamaan City safetya. Sen verta lähelle piti ajaa keiloja ettei itsellä ainakaan hermot riittäisi siihen luottaa. Enemmänkin just taustalla varalla.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12516
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #23 : 19.01.2015, 11:14:58 »
Olen nähnyt semmoisenkin, että nainen ajoi suoraa tietä 90-luvun mondeolla. Lapset juoksivat penkan yli tielle, tarkoituksena ehtiä tien yli ennen autoa (ei ollut suojatietä, suojatie oli 10m päässä). Nainen painoi jarrut pohjaan, käänsi ratin täysin vasemmalle ja vapautti jarrun ---> pito takaisin ja hieno 180° pyörähdys vastaantulevien kaistalle. ABSilla ei moista pääse käymään.
Oletko varma ettei ollu ABS:ja autossa? Esim. pari vuotta vanhoissa Rellu Meganeissa oli testeissä ominaisuus että kitkaerojarrutuksessa auto pyrki pyörähtämään. Kun kaikissa Mondeoissa on ollu ABS-jarrut vakiona.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #24 : 19.01.2015, 11:21:54 »
Oletko varma ettei ollu ABS:ja autossa? Esim. pari vuotta vanhoissa Rellu Meganeissa oli testeissä ominaisuus että kitkaerojarrutuksessa auto pyrki pyörähtämään. Kun kaikissa Mondeoissa on ollu ABS-jarrut vakiona.
Olen varma. Olin fillarilla liikenteessä ja näin kun mondeo liukui semmosen 5-7 metriä renkaat lukossa, jonka jälkeen kuljettaja vapautti jarrut. Sitten otettiin piruettia...

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #25 : 19.01.2015, 11:25:06 »
1993 taisi tulla ensimmäiset Mondeot. Veikkaisin, että vakiona oli jo ABS:t ::)
Tuo Ribben mainitsema ongelma oli ainakin ensimmäisissä Toyotan Yariksissakin, kun emännällä sellainen oli, josta tuli takaisinkutsu!
Vaihtoivat muistaakseni jarrupainesäätimen, kun tietyissä jarrutustilanteissa saattoi olla ominaisuutena tuo pyörähtäminen.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12516
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #26 : 19.01.2015, 11:27:53 »
Olen varma. Olin fillarilla liikenteessä ja näin kun mondeo liukui semmosen 5-7 metriä renkaat lukossa, jonka jälkeen kuljettaja vapautti jarrut. Sitten otettiin piruettia...
Se että renkaat käynu lukossa ei tarkoita ettei olisi ABS jarruja. Voi olla että toisella puolella ollut parempi pito ja sen takia toisella puolella menny renkaat lukkoon. Eli sama ominaisuus kuin Rellussa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6035
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #27 : 19.01.2015, 11:39:29 »
Ainakin mitä loppusyksystä pääsi testaamaan useampaakin autoa jossa oli erilaisia järjestelmiä niin hienosti ne toimivat.
Oli kuolleenkulman varoitinta, laneassistia, etäisyysvaroitinta + ruuhkajarrutusta, parkassistia...
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #28 : 19.01.2015, 11:46:42 »
Kerran olen uudella XC60 päässyt hallitusti testaamaan City safetya. Sen verta lähelle piti ajaa keiloja ettei itsellä ainakaan hermot riittäisi siihen luottaa. Enemmänkin just taustalla varalla.

Se on just näin, automaattinen jarrutus on aivan viime hetken pelastus. Itse en tuon oman kokeen perusteella pystyisi ajamaan autoa tietoisesti ihmistä tai toista autoa päin niin pitkälle että automatiikka tekisi jarrutuksen.
Tesla S75D '17

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #29 : 19.01.2015, 13:20:59 »
Se että renkaat käynu lukossa ei tarkoita ettei olisi ABS jarruja. Voi olla että toisella puolella ollut parempi pito ja sen takia toisella puolella menny renkaat lukkoon. Eli sama ominaisuus kuin Rellussa.
Todella paska abs jos menee metrejä renkaat suhona. Ihan molemmat puolet jäljistä päätellen.
Toki mahdollista, että esim sulake on ollut palanut.

Sekin lie mahdollista ettei ollut mondeo vaan escort. Farkkuvoorti 90-luvulta anyway.

 

Samppasport  Futurez