Mutta kysymys on: mikä "lastun" merkitys on? Ja miten sen päivitys tehdään?
Lastu on moottorin ohjauksen uusi ohjelma tai oikeammin sen moottorinohjauksen karttojen päivitys settiin sopivaksi.
Vaparissa sen merkitys on hyvin pieni (mikroskooppinen) ylipäätään millään ns. bulkkilastulla (= lastulla, joka ei ole ajettu ko. autoon).
Autoon hienosäädetyllä lastulla voi saada vaparissakin puristettua kulutusta hitusen alaspäin ja ihan aavistuksen tehoakin lisää, mutta
erot ovat hyvin pieniä. Turboissa "lastuttaminen" perustuu ihan puhtaasti ahtojen nostoon ja sitä kautta saatavaan teholisään, sillä nostettu teho vaatii muutoksia polttoaineen syöttöön.
Kiitos tuosta tiedosta. IMMu näyttää 2,35V joten pitäisi olla kunnossa. Ennen parannuksia kulutus oli kuitenkin hirvittävät 22L/100km yli 20 asteen pakkasissa, joten pienilläkin muutoksilla saattaa olla merkitystä. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että IMMun toiminnassa saattaa olla vikaa oikeasta volttimäärästä huolimatta. Monta juttua kuitenkin jo korjattu: Imusarjan pultit oli löysät, pakoputki lambdan edessä vuoti jne.
Imuvuodot ovat vinokoneen yksi riesa, jotka nostavat kulutusta aikas pahasti.
Samaten pakoputken vuoto ennen lambdaa nostaa kulutusta joskus hyvinkin rajusti, sillä lambda näkee ilmavuodon vuoksi seoksen menevän laihalle, vaikkei se tosiasiassa olekkaan laihallla ja lisää sopitusta kompensoidakseen pakoputken ilmavuodon.