RallyBaron  Samppasport

b230ft 3" imm hyöty?

  • 27 Vastauksia
  • 14154 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mika65

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: b230ft 3" imm hyöty?
« Vastaus #15 : 05.02.2015, 13:31:18 »
Kiitos tuosta tiedosta. IMMu näyttää 2,35V joten pitäisi olla kunnossa. Ennen parannuksia kulutus oli kuitenkin hirvittävät 22L/100km yli 20 asteen pakkasissa, joten pienilläkin muutoksilla saattaa olla merkitystä. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että IMMun toiminnassa saattaa olla vikaa oikeasta volttimäärästä huolimatta. Monta juttua kuitenkin jo korjattu:  Imusarjan pultit oli löysät, pakoputki lambdan edessä vuoti jne.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: b230ft 3" imm hyöty?
« Vastaus #16 : 05.02.2015, 14:42:38 »
Mutta kysymys on: mikä "lastun" merkitys on? Ja miten sen päivitys tehdään?

Lastu on moottorin ohjauksen uusi ohjelma tai oikeammin sen moottorinohjauksen karttojen päivitys settiin sopivaksi.
Vaparissa sen merkitys on hyvin pieni (mikroskooppinen) ylipäätään millään ns. bulkkilastulla (= lastulla, joka ei ole ajettu ko. autoon).

Autoon hienosäädetyllä lastulla voi saada vaparissakin puristettua kulutusta hitusen alaspäin ja ihan aavistuksen tehoakin lisää, mutta erot ovat hyvin pieniä. Turboissa "lastuttaminen" perustuu ihan puhtaasti ahtojen nostoon ja sitä kautta saatavaan teholisään, sillä nostettu teho vaatii muutoksia polttoaineen syöttöön.

Kiitos tuosta tiedosta. IMMu näyttää 2,35V joten pitäisi olla kunnossa. Ennen parannuksia kulutus oli kuitenkin hirvittävät 22L/100km yli 20 asteen pakkasissa, joten pienilläkin muutoksilla saattaa olla merkitystä. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että IMMun toiminnassa saattaa olla vikaa oikeasta volttimäärästä huolimatta. Monta juttua kuitenkin jo korjattu:  Imusarjan pultit oli löysät, pakoputki lambdan edessä vuoti jne.

Imuvuodot ovat vinokoneen yksi riesa, jotka nostavat kulutusta aikas pahasti.
Samaten pakoputken vuoto ennen lambdaa nostaa kulutusta joskus hyvinkin rajusti, sillä lambda näkee ilmavuodon vuoksi seoksen menevän laihalle, vaikkei se tosiasiassa olekkaan laihallla ja lisää sopitusta kompensoidakseen pakoputken ilmavuodon.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5179
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: b230ft 3" imm hyöty?
« Vastaus #17 : 05.02.2015, 16:47:27 »
Kyllähän kulutus voi pakkasilla olla vähän aikaa 22l/100km ja enemmänkin ennenkuin moottori lämpiää ja rikastus poistuu.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005, V60 D4-2016

Poissa Mika65

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: b230ft 3" imm hyöty?
« Vastaus #18 : 05.02.2015, 20:27:17 »
ok kuittaus edellisiin. IMMu ei hoida ainoastaan ilmamäärän mittausta mikäli laitteen ottaa irti ja katsoo sisuskaluja. Vaikuttaa olevan myös ilmanesilämmitin. Miten kyseisen toiminnon toimivuuden voi varmistaa ja mikä sen vaikutus on? Onko toimivuus mitattavissa? Pitäisi kompensoida ilman lämpötilan merkitystä ilmanotossa minun ymmärrykseni mukaan.
En ole kyseistä asiaa Volvolta kysynyt, mutta asiantuntevaa väkeä on täälläkin.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: b230ft 3" imm hyöty?
« Vastaus #19 : 05.02.2015, 21:24:49 »
ok kuittaus edellisiin. IMMu ei hoida ainoastaan ilmamäärän mittausta mikäli laitteen ottaa irti ja katsoo sisuskaluja. Vaikuttaa olevan myös ilmanesilämmitin. Miten kyseisen toiminnon toimivuuden voi varmistaa ja mikä sen vaikutus on? Onko toimivuus mitattavissa? Pitäisi kompensoida ilman lämpötilan merkitystä ilmanotossa minun ymmärrykseni mukaan.
En ole kyseistä asiaa Volvolta kysynyt, mutta asiantuntevaa väkeä on täälläkin.

IMMu mittaa pelkästään ilman massavirtausta, eikä hoita mitään muita tehtäviä!

Eli sen antama tieto on moottorin ohjaukselle kg/tunti eli massavirtausta ajassa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Mika65

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: b230ft 3" imm hyöty?
« Vastaus #20 : 13.02.2015, 21:57:35 »
Jos näin on, niin mikä sen kuparikierukan funktio on? Kupari reagoi helposti lämpötilan vaihteluihin tai luovuttaa lämpöä ja näihin tehtäviin kuparia käytetään. Jos se kuparikierukka ei lämmitä niin sitten se mittaa ilman lämpötilaa. Ymmärtäisin virtaus mittauksen liittyvän ennemminkin jonkinlaisiin liehuviin viireihin kuin 5mm paksuun kuparikierukkaan IMMu putken sisällä.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: b230ft 3" imm hyöty?
« Vastaus #21 : 13.02.2015, 22:29:28 »
Ymmärtäisin virtaus mittauksen liittyvän ennemminkin jonkinlaisiin liehuviin viireihin kuin 5mm paksuun kuparikierukkaan IMMu putken sisällä.
Onkohan joku vaihtanut sen 0,07mm paksun platinalangan kestävämpään versioon?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: b230ft 3" imm hyöty?
« Vastaus #22 : 14.02.2015, 00:38:54 »
Jos näin on, niin mikä sen kuparikierukan funktio on? Kupari reagoi helposti lämpötilan vaihteluihin tai luovuttaa lämpöä ja näihin tehtäviin kuparia käytetään. Jos se kuparikierukka ei lämmitä niin sitten se mittaa ilman lämpötilaa. Ymmärtäisin virtaus mittauksen liittyvän ennemminkin jonkinlaisiin liehuviin viireihin kuin 5mm paksuun kuparikierukkaan IMMu putken sisällä.

Otappas valokuva siitä, niin tiedämme mistä puhut.
Sillä jos linkkaamani kuvan mukaisesta härvelistä puhutaan, siellä ei todellakaan ole mitään kuparikierukkaa. Sellaista ei pitäisi olla missään kohdin B230FT koneeseen liittyvissä osissa.

Tosin minulla sellainen on syylärin edessä (10m 10mm kupari-putkea) mutta siellä kiertääkin vaihteistoöljy jäähtymässä ja se ei todellakaan ole vakiovaruste B230FT+AW71L yhdistelmän kanssa, vaan omin pikkukätösin tehty puuhapatentti.

IMMun sisällä on vain ns. venturiputki, jonka sisällä on todellakin vain sellainen hiuksen paksuinen platina lanka ja mittausvastus lämpötilalle. IMMu toimii wheastonen mittasiltana.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa kanis187

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 420
Vs: b230ft 3" imm hyöty?
« Vastaus #23 : 15.02.2015, 15:04:03 »
Vielä semmoista että mikä on 012 ja 025 imm ero? Toimiiko 025 ftssä samanlailla vai huonommin? Netissä on vähän kahdenlaista vastausta. -025 taitaa olla uudemmissa 960, eikö vain?

855_T5R

  • Vieras
Vs: b230ft 3" imm hyöty?
« Vastaus #24 : 15.02.2015, 15:11:32 »
Niiden eroa en nyt jaksanu alkaa kaivella... Mutta tuon 012 immun linearikäppyrä on yleisessä tiedossa sen takia sitä käytetään.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: b230ft 3" imm hyöty?
« Vastaus #25 : 15.02.2015, 16:28:59 »
Vielä semmoista että mikä on 012 ja 025 imm ero? Toimiiko 025 ftssä samanlailla vai huonommin? Netissä on vähän kahdenlaista vastausta. -025 taitaa olla uudemmissa 960, eikö vain?
Kaikki Boschin kuumalanka IMMut toimivat ihan samalla tavalla, mittausalueessa eroten kokonsa mukaan.

Se, että netissä on kahdenlaista vastausta, johtuu siitä, etteivät kirjoittajat tiedä mistä ja mitä kirjoittavat. :facepalm:

Äkkiseltään 025 IMMu vaikuttaa samalle kuin 007 ollen vain penarissa käytetty ja pyöreällä liittimellä.

Uudemmissa 960:ssä on tuo 012, jossa ei ole enää tyhjäkäynnin seossäätöpotikkaa, kuten 025 ja 007:ssa on.
Korjatkaa jos olen väärässä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa kanis187

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 420
Vs: b230ft 3" imm hyöty?
« Vastaus #26 : 15.02.2015, 16:52:43 »
Eli tulevaisuudessa kun olen vaihtanut urpoa, suuttimia jne. voiko silloin laittaa -025 imm -016 paikalle kuten -012?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: b230ft 3" imm hyöty?
« Vastaus #27 : 15.02.2015, 20:55:33 »
Eli tulevaisuudessa kun olen vaihtanut urpoa, suuttimia jne. voiko silloin laittaa -025 imm -016 paikalle kuten -012?

Laittaisin itse sen 012 mallisen, sillä sitä tyhjäkäyntiseoksen trimmeriä et tarvitse ja joudut askartelemaan kokonaan uuden IMMun piuhasarjan tuolla 025 IMMulla.  :idiot2:

Mielummin käyttäisin itse "bolt on" osia, niin säästyy turhalta puuhastelulta oikeisiin asioihin.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

RallyBaron  Samppasport